Inlägg från: ifyouweremine |Visa alla inlägg
  • ifyouweremine

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Mallanis - Fantastiskt att höra! Måste kännas underbart att äntligen våga tänka att man är gravid. Minns hur det var för min syster - hon skulle göra fostervattenprov i vecka 13 och sedan få besked någon vecka senare och hade redan bestämt sig för att göra abort om provet visade "fel". Så hon gick ju och försökte tänka bort graviditeten, och även vi andra som visste, men det var så skönt när man äntligen kunde börja glädjas.

ceke - Jag tycker det låter väldigt spännande och misstänksamt att du fick spottings som nu har upphört och bytts ut mot hugg! Du skrev tidigare att dina spottings inte var ens 3 dagar efter äl - är du helt säker på att din äl verkligen var den dagen du tror? I mitt fall kommer ju äl som sagt före positivt på äl-stickan.. Tänkte för i så fall kan ju spottings har varit när ägget fäste och huggen för att det växer. :) Man vet ju aldrig..

Gris78 - Ja våra kroppar verkar bete sig ungefär lika och vår cykel är ju hyfsat synkad också, det är kul. :) Min mens har faktiskt också varit lite kortare numera än den var förr. Och precis som du skriver så hade jag ingen mensvärk den här gången, det har jag haft de senaste två gångerna innan.. Konstigt! Men det är väl kroppen som fortsätter vänja sig vid att vara preventivmedelsfri kanske.. att det är därför den varierar..

{#emotions_dlg.flower} Jag tycker fortfarande att det ligger ett plus i luften, gör inte ni det? Frågan är bara vem eller vilka det blir! :)
  • ifyouweremine

Varsågod Änglabitch :) Fast hade ju varit roligare att lägga till dig på gravidlistan såklart ;) Tolkade jag dig rätt med bimdatumet? Vet inte om du menade samma bim som Ansi30 eller samma som du hade i nov.. men men eftersom du hade samma äl som Ansi30 chansade jag på samma bim som hon också. :)

Solig {#emotions_dlg.flower} BIM-lista, vi som längtar.. {#emotions_dlg.flower} Baby

Tomte DECEMBER  Tomte
    X -- Saftochbulle (sjunde försöket)
    7 -- AnnJan ev ÄL 23 nov (1:a föesöket)
    ~8 -- Irmelie Ev ÄL 21-24 nov (MA på 3:e försöket, 1:a försöket efter MA)
    ~10 -- MariaF79  ÄL 26 nov (försök nr 3)
    10 -- Inna ÄL 28 nov (5:e försöket)
    12 -- Pingla77 ÄL 28 nov (7:e försöket)
    13 -- Uppsara (5:e försöket)
    16 -- FruKM ÄL ~2 dec (tredje försöket)
    16 -- Finlandssvenska ÄL 2 dec ( andra försöket)
    16 -- simtim ÄL ~2 dec (femte försöket)
    16 -- Ceke ÄL ~2 dec (sjätte månaden sedan p-ringstopp, ev 5 försöket)
    17-18 -- Lillamilla Äl 3 dec (15:e försöket )
    21 -- Fröken Ellen ÄL 7 dec
    22 -- Längtan81 ÄL 9-10 dec (11 försöket)
    23 -- Jojjo55 ÄL 9 dec (2:a försöket)
    24 -- Millan75 ÄL ca 7 dec (försök nr 2 )
    25 -- Gris78 ÄL 11 dec (försök nr 4)
    26 -- Essalady ÄL 12 dec (försök nr 5)
    26 -- Polarlantis ÄL 13 dec (första försöket)
    27 -- Astrogirl  ÄL 13 dec (försök nr 11) 
    27 -- emmafemma  ÄL ~ 11-12 nov (försök nr 3)
    30 -- Kaprifolen1979 ÄL 15 dec (försök nr 2)
    29 -- Daniela01 ÄL ~ 14 nov (massa försök)
    31 -- Bäbis201008  ÄL 14-15 dec (försök nr 5)

{#emotions_dlg.flower} Januari Skål  
    1 -- SannaK    ÄL 18 dec (flera försök)
    2 -- Sanna77  ÄL 22 dec (försök nr 4)
    2 -- Ansi30 ÄL 19-20 (9e försöket)
    2 -- änglabitch ÄL 19-20 dec (3:a försöket)

PlusGRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 5 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)

• ifyouweremine
    MariaF79 - Ah det är ju många som testar negativt före bim och till och med några dagar efter, så jag håller fortfarande på dig. Och inte mindre när jag läser det du skrev om kort mensvärk och sen rosa flytning - låter ju väldigt misstänkt måste jag säga. Kroppen är verkligen överjävlig om den gör såna saker och det ändå inte är något..

Kaprifolen1979 - Jag har helt slutat äta värktabletter med ibuprofen som verksam substans. "Ibuprofen rekommenderas inte till kvinnor som vill bli gravida eftersom den minskade prostaglandinsyntesen kan göra det svårare att bli med barn." Visserligen står det att fertiliteten inte påverkas längre när behandlingen upphör, men vet inte hur länge substansen stannar kvar i kroppen så jag vågar inte chansa.
  • ifyouweremine

AnnJan - Ja det har jag också funderat på. På äl-stickan ser jag direkt om det ska bli pos eller ej. Fastkag antar att det kan va annorlunda med gravtest eftersom det pos-strecket kan va ganska svagt i början av graviditeten.

• ifyouweremine
    Kaprifolen1979 - Som jag har fattat det är prostaglandinerna till för att bygga upp slemhinnan som ägget ska fästa i.

CajsaK - Håller med om att Alvedon  inte hjälper lika bra. Panodil tycker jag brukar funka bra dock. Fast det kanske bara är mentalt för båda har väl paracetamol som verksam substans tror jag.

MariaF79 - Väntar spänt på att få höra om mensen kommer eller ej. Hoppet är inte ute tycker jag. :)

Hur går det för er andra bimmare? Själv är jag i ÄL-tagen nu och inväntar geléklumpen som borde komma på fredag...
  • ifyouweremine

lillamillan - Vad tråkigt.. :( Fast det är ju ändå hyfsade odds på att lyckas med IVF, bättre än utan får man ju tänka. Men förstår att det känns tungt ändå, och med all väntan..

Själv pratade jag ju om ett plus i luften häromdagen och idag ringde en av mina närmaste vänner och berättade att de ska ha barn i sommar. Så det stämde ju. Hoppas det smittar av sig här i tråden! :)

• ifyouweremine

NAJ MariaF79, jag som höll på dig in i det sista. Synd med mens för din del också AnnJan. Nu vill vi inte se januarilistan fyllas på mer utan åtminstone en ny person i gravidlistan!! Hur går det för dig Irmelie?

Och Inna, bim imorgon va? Jag känner olika inför mensen varje månad. Och eftersom man inte känner igen det så hoppas man jämt att det betyder att man är gravid, men nix.. Förra månaden fick jag t.ex ca 20 finnar på ryggen helt plötsligt, aldrig haft tidigare i hela mitt liv.. men var inte ett dugg gravid för det. Så jag tycker det är hopplöst att analysera symtom nu och ska ignorera allt utom eventuell utebliven mens denna månad!

EGO: Usch jag har helt plötsligt drabbats av ett "shit jag kan nog inte bli gravid"-anfall. Tror det är pga att en av mina bästa vänner berättade om deras graviditet igår, och då fick jag prestationsångest. Jag har tänkt så många gånger under åren hittills (vet inte varför, har bara haft en sån känsla), och även om jag försöker tänka rationellt att vi faktiskt bara är på försök fem och att det inte finns någon anledning till oro förrän vi försökt i åtmistone ett år, så kommer den tillbaka med jämna mellanrum. Min syster lyckades på första försöket - två gånger! Flera av mina vänner har också lyckats på mindre än fyra försök (har förvisso vänner som försökt mer än ett år också men det glömmer man ju så lätt när man tänker såhär). Sen så är jag en sån som ofta begraver mina känslor i såna här sammanhang. Visar inget utåt utan måste alltid vara så himla stark och positiv. Jag kan inte med att berätta om min oro ens för mina allra närmaste. Är det något som ni andra som är sena med att skaffa barn känner igen er i? Hänger det ihop med att man satsat på karriär kanske? Att man måste ha skinn på näsan och aldrig visa sig svag...

TUR i alla fall att man kan skriva av sig här, där ingen vet vem man är...

• ifyouweremine
    MariaF79 - Ja visst får man känslan ibland att de flesta lyckas så himla snabbt?? Stämmer verkligen statistiken med 7 månader för varje par som försöker liksom? Och så undrar jag vad median-värdet är. Alltså om såna som aldrig lyckas räknas med, och de som försöker i 10 år.. för de borde ju öka genomsnittet rätt mycket...
  • ifyouweremine

Irmelie - Du ligger nog mycket i det du skriver, att man känner sig okvinnlig om man inte är så fertil. Och att det är därför man inte skyltar med det om det tar tid.

Jag bestämde mig för att gå till botten med det här med antal försök och gjorde en poll här på FL. Än så länge bara 25 röster men resultatet tyder redan på det jag var inne på.. Majoriteten blev gravida antingen 1-2 försöket eller efter ett år eller mer.. Inte alls lika många däremellan.. Så även om 7 mån är genomsnitt är det inte så stor del som faktiskt blir gravida runt den månaden. Det är antingen lätt eller svårt med andra ord. Kanske därför det är tunt med plus hos oss, för att många av oss är i mittenträsket? Det kommer smälla till här när många har försökt i ett år.. ;)

• ifyouweremine

Underbart Inna!!!!!!!!!! Stort grattis!! :)))
    Sa ju att det ligger plus i luften i tråden!

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet