• ceke

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Hej Maria. Tufft att få veta att barnet inte utvecklas som det ska. kan dock berätta att det inte funkar så väldigt annorlunda här i Sverige. Mitt gudbarn (3 år) har precis diagnostiserats med någon form av högfunngerande autism och jag kan lova att hans föräldrar har fått kämpa för att få till utredning, att han ska få hjälp etc. Sånt är nog tufft var man än bor. Hoppas det går bra för din brorson och att han får det stöd han behöver i livet.

Ja, ett litet kit kanske det blir. Jag känner dem ju bra och de pratar mycket om sin tidigare förlorade son så jag är inge alls orolig för det. Jag är deras vän och kommer såklart finnas här och ge dem det stöd och hjälp jag kan. Längtar efter att få ge dem båda en stor stor kram...

Nu har jag i a f ´använt upp både ett gravtest o ett ägglossnignstest och näpp, ingen reaktion på varken elelr.. men mensen är bortblåst. Hmmm. Ska bli spännande att följa denna konstiga månad. Vi får väl se hur VUL ser ut på onsdag om det görs nåt sånt!

• ceke
    Kattflickan skrev 2010-12-19 20:04:06 följande:
    Ceke: Otroligt hemskt för dina vänner. Hur kommer man tillbaka efter att två barn har dött av samma prognos? Går det att göra något nästa gång de vill skaffa barn? Om de vågar igen. Har de blivit utredda? Tur att de har dig som vän.

Millan 
    Nja, det enda de kan hoppas på om de försöker igen är att det blir en flicka eller att de får en till frisk pojk (större risk)... Läkarna har forskat mycket på deras första pojk o kom tillslut fram till att det antagligen fanns en ärflitghetsfaktor med i spelet. Nu när äve den här killen hade samma, så har de kunnat konstatera att det antagligen finns en genetisk del i det hela, dvs ärftlighet. Kommer inte ihåg vad diagnosen hette, men det finns otroligt få barn som läkarvärlden känner till som fötts med det... Så jag antar att det är just deras kombination av gener som ger risken... Usch. Men jag menar.. det är ju inget som säger att det skulle gå bra nästa gång.. elelr dåligt för den delen. Tiden får väl utvisa om de vågar försöka igen.

Helt enkelt... varje friskt barn som föds är ett litet mirakel
  • ceke
    simtim skrev 2010-12-20 10:42:38 följande:
    Förlossningen känns lite tidig att oroa sig för för mig..nu är jag mer orolig över om vi kan få barn eller ej. Men jag är säker på att om det blir ett plus nån gång så kommer jag börja oroa mig som attan över förlossningen. Jag går inte in här och läser förlossningsberättelser, för jag vill inte stressa upp mig i onödan... Sen har jag en kompis (i vår ålder) som aldrig ens hade varit hos gynekologen när hon blev gravid förra året, för att hon var så rädd för det. Om hon kunde bita ihop och möta alla rädslor och smärtor och få barn, då ska banne mig jag också kunna...hoppas jag..Obestämd

Längtan81, förstår dig så väl. Jag älskar mina syskonbarn, men jul med dom och deras föräldrar (båda mammorna väntar dessutom barn igen) kommer lätt att göra mig avis. Men för ett par år sen satt jag där och var lite knäckt över att dom alla hade hittat Den Rätte/a i sina liv och jag var den eviga singeln, och nu har iallafall det ändrats, och jag har världens bästa man att längta efter barn med. Så saker kan ändras. Nästa jul är det kanske vi som sitter där och bara pratar bajsblöjor och sömn...ljuva framtid!
    Åh va glad jag blev av ditt inlägg! Känner så igen mig i det! En superstor rädlsa för att inte kunna få barn. Har typ nästan ställt in mig på att det inte kommer gå naturlig väg... Dumt, jag vet... men det liksom bara känns som att det kommer va så. Konstig känsla..

Sen det du skriver om att tidigare varit den ständiga singeln som varit avis på de andras förhållanden etc! Åh, det kunde varit jag som skrev det! Vilket härligt sätt att se det på att det snart är vår tur att sitta där o prata blöjor istället ME LIKE!!

Har haft en helt fantastisk dag med vännerna mina (som jag skrev om) och deras lilla pojk. Det är så sorgligt så det gör ont i hela kroppen, men samtidigt så blir jag varm i hela kroppen av vilka underbara människor de är och vilken liten juvel till pojk de har hemma. Är så glad att jag kunde va med o hjälpa till i a f med lite praktiskt idag o bara va där! Hehe, fick öva på att mata pojken, sätta på blöja, middagsnatta, leka, tvätta Allt sånt som jag aldrig gjort tidigare O han va med på hela kalaset utan att klaga!

Lunginflammationen börjar ge med sig! Va till läkaren idag o lungorna låter nästan bra. Har drabbats av en ofantlig rinnande näsa istället, men det brukar va slutet på förkylning för mig, så jag är nog kry om ett par dar. Smittar inte längre i a f, vilket gjorde att jag kunde hälsa på vännerna. Blir dock ett par dar till hemma från jobbet (har ett rätt aktivt jobb, uppsökande socialt arbete med ungdomar)... När det gäller min konstiga månad.. eller mina konstiga ständiga månader (suck) så har jag mer mensvärk än vanligt men ingen mens. Sucksucksuck.. Nåja, ska bli spännande att se vad läkaren säger på onsdag. Fick i a f veta värden på B-vitamin o folsyra idag. FIck ju läkaren på HC att ta sådana. Han sa att det va sällan han sett så fina provsvar på dessa två värden o även blodvärdet, så det va ju positivt i a f inför en ev graviditet. Haha, han kommenterade att jag Måste ha ätit tillskott för att få så fina värden Så multivitamin kvinna verkar ju funka i a f

Ernlia: Vilket härligt slut på en backpackerresa! och va smart med tackkorten på en gång Hoppas det blir som du känner med att bli gravid fort igen!

Låter som om vi är fler rätt nygifta som annars tagit lite tid på oss med tackkorten. Känns skönt att höra Vi va 97 gäster (enkelt men stort bröllop kan man väl säga) så det är ca 65 tackkort att producera. Suck.. och jag har ju givit mig den på att göra lika som med inbjudningarna etc...

Längtan! Helt ok med deppinlägg! Jag känner mig annars som trådens deppinläggare på den fronten Ärligt, det är SKIT varje gång det känns som att det är kört inför BIM.. o när tanten knackar på...
  • ceke
    Kattflickan skrev 2010-12-20 20:53:21 följande:
    EGO: Igår fick jag värsta halsbrännan och jag rapade en massa. Fick även sura uppstötningar. Det satt i även på förmiddagen idag. Jag har ju varit gravid en gång och fick inte alls de symptomen då. Kan man få olika symptom vid olika graviditeter? För helt ärligt, halsbränna visste jag inte kunde vara ett symptom förrän jag googlade, och det är svårt att fejka för sig själv. Jag har inte fått halsbränna på typ 5-6 år så det är inget jag brukar ha. Dessutom är jag lite yr. Hoppas att det betyder graviditet och inte att jag håller på att bli sjuk.

Millan

Det enda jag vet är att en kompis till mig har haft två helt olika symptopmerfarenheter på sina två olika graviditeter, så... Låter onekligen spännande Hoppas verkligen inte att du håller på att bli sjuk!
  • ceke
    änglabitch skrev 2010-12-20 20:36:39 följande:

Har nyss plöjt igenom de sidor jag inte hade hunnit läst här! Är så roligt och intressant o se vad ni skrivit tjejer, men oxå mycket lessamt, men tack för ni delar med er!

Är lite nojig att vi inte kunnat sexa nåt idag och inget mer resten av veckan,pga jobb.
    Hade starkast streck på Äl-stickan igår och svagare idag, har fått till det några dagar innan Äl, och igår.Vad är oddsen tror ni? Är det en stor miss att inte få nån "dos" idag?Fast det borde väl leva fortf från igår?
    Vill inte sumpa dom chanser man har!

Det borde väl kunna va tillräckligt! Ganska mitt i prick egentligen?!
  • ceke
    L Maria skrev 2010-12-20 21:14:59 följande:
    Vi var i samma klass - 93 gäster och ca 65 "konstellationer" - och jag gav mig den på att jag inte skulle sitta med något sådant, vet ju hur tålamodet brister efter ett tag...så vi beställde färdiga. Men det blev ju ändå flera moment - stoppa in foto, klistra in text, skriva hälsning, sätta band runt, adressera kuvert, stoppa i kuvert och sätta på frimärken... Nu ligger i alla fall alla i en låda och ska tas till postlådan, så vi ska trängas med julkort och sådär! :)
    Skönt att värdena var bra! Jag har läst att spottings kan ha samband med b-vitaminbrist, men då är inte fallet så för dig, kan man tro...?
    Hehe, då låter ju de beställda korten nästan som mer jobb än mina hemmagjorda Hmm, vi va supertidigt ute med våra inbjudningskort då vi skickade dem jul/mellandagarna.. och nu ett år senare sitter jag i klipp-o klistraverkstad igen Bara jag får tag på flitterlim så kan de bli klara för att trängas med era bland jul- o nyårskorten!

Japp, hade också läst om b-vitaminbrist o spottings så det va därför jag bad dem kolla. Nu kan i a f  det uteslutas! Hade väl i o f sig varit underbart enkelt om det varit en så lätt anledning... Men alltid skönt att värderna är bra! Så slipper jag oroa mig för folsyre- o b-vitaminbrist om jag skulle bli gravid i a f!!

Är det fler än jag som sitter o googlar på allt som kan gå fel i fertilitetssystemet? Alltså... Det är antagligen en helt dumaktig rädsla som inte har nåt fog.. men jag.. jaa... jag är helt inställd på att få höra att vi inte kan få barn på eget bevåg.. Vet inte riktigt hur jag ska bli kvitt denna känsla!

En anekdot... Pratade med mina föräldrar... hehe.. De berättade att de fått kämpa jättelänge för att få mig (är äldsta banet) och att de mer eller mindre givit upp när mamma blev gravid... Och då frågade jag såklart hur länge de provat... och fick svaret "Det tog sex månader!!!".. Hmmm... Tja, ger lite perspektiv på tillvaron och att det inte är nån direkt skillnad i att vänta på ett plus nu och för 32 år sen!
  • ceke
    ifyouweremine skrev 2010-12-20 22:13:35 följande:
    Lätt! Jag googlar alldeles för ofta på fertilitetsproblem. Idag t.ex har jag googlat på ph-värdet i slidan, att det kan skapa en dålig miljö för spermierna så att de dör kvickt. Hittar nya problem att googla på allt som oftast. Jag känner lite samma som du. Har i flera år känt och tänkt att jag nog inte kan få barn. Antagligen bottnar det bara i rädsla, men jag kände ju så redan innan jag ville ha barn. Hoppas det inte är att man känner på sig hur det ligger till för att kroppen vet hur den fungerar... Ibland skulle man bara vilja tjuvkika på nästa blad och se om det stämmer som man inbillar sig.. för i så fall kan man ju lägga av med att lägga så mycket tid på att grubbla och googla, och istället leva livet eller ge sig på utredning.
    Åh, ja.. ge mig en tjuvkik och jag betalar vad som helst! Jaa, alltså det här med utredning.. Ett halvår kvar... Höhö, undrar om par brukar "hänga på dörren" för det!?!? Känns som att jag kommer göra det och släpa med mig min käre man också. Men han är gullig. Mitt i min oro och rädsla har han slutat röka och badar väldigt mycket mindre ofta helt plötsligt. han vill väl dra sitt strå till stacken för att göra mig lugnare och allt han kan... Sötnosen min har tom köpt hem vitaminer etc...

Ska göra vad jag kan för att få mina äggledare tjeckade på onsdag eller en annan tid. har just nu snurrat in på att de är ihopklibbade. Mitt sista googlefynd va att klamydia och endometrios båda på sitt håll kan orsaka det. Och banne mig så har jag ju antagligen endometrios och klampan har jag också haft även om det va länge sen. SUCK! Stackars stackars läkare som kommer träffa mig på onsdag! Hon/han kommer ju dra sitt hår o fundra varför i all sin dar hon/han bestämde sig för att jobba med gynekologi och galna mamma-wannabies! ! Fast jag rider på vågen "har problem med mellanblödningar", som jag ju minst sagt har... "och har rätt att bli undersökt o stillad oro".. Höhö... tror ni på den? Vete 17 om jag själv gör det!
  • ceke
    Här är en "avhoppad" miljönisse! Puuggade miljö inom ingengörs o sen civ.ing biten i 3,5 år och jobbade en massa somrar som helst på miljö- & hälsa innan jag helt plötsligt fick nåt fnatt och hoppade av o började läsa socionom! Måste helt enkelt va nåt med miljö o denna tråd

Tja, har vi träffats på BT, så har jag samma nick här som där  Så i sådana fall kanske ni även träffade min käre Kece som va inne o busade till det med en massa ironiska knasiga inlägg då o då Han hade så roligt åt alla brudöverlämningstrådar, jämställdhetstänk etc att han startade en helt makalös tråd om kvnnans plats här i livet, att min pappa självklart skulle överlämna förmynderiet till Kece symboliskt i kyrkan etc etc. Det roliga va ju att många av de som alltid hoppade på de trådarna svalde betet med hull o hår. Hmmm

Alkohol o bebisverkstad.. har läst nånstans att det är mer skadligt att mannen dricker runt ägglossningstider än kvinnan.. Men ärligt så... det är så många barn som blir till under fyllan.. och om man dricker måttligt och inte har några problem med alkoholen så tänker jag att det kanske är viktigare att man lever ett rätt normalt liv och inte stressar så mycket kring det hela. haha, som att jag själv lyckas med det??? Nä, men jag tänker och skulle vilja att det va så...

Hoppas jag får "bibeln" idag btw! Fick mail om att den skickats igår!
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet