-
Vad är det för biverkningar man får av IVF? För en som inte är så insattIrmeline skrev 2011-05-24 17:44:19 följande:Jag skulle inseminera först. Mindre biverkningar.
-
Hmm, först klimakteriet...? varför då, låter ju helt bakvänt. Ngn som vet? Men intressant, tack för info Ceke!ceke skrev 2011-05-24 20:12:25 följande:Som jag förstått det får man först en massa hormoner som försätter en ner i klimakteriet.. sen en massa hormoner för att stimulera ägglossning, sen en massa hormoner efter insättning av ett embryo för att kunna behålla graviditeten... Så det tär nog på krafterna tillsammans med alla förhoppningar, oro etc...
Men är lååååååångt ifrån nån expert på det hela, bara vad jag snappat åt mig. Men det är ju garanterat mödan värt om det leder till ett plus!!
-
Hur går det för våra BIM:are, ni som är på G, några känningar? Vill ha pluss i tråden nu!
Millan, du och jag ligger nära varann i listan. Du brukar ju ha bra känningar, hur känns det så här långt? Här är det som jag nämnt tidigare ömma bröst, som kom precis ef Äl och som nu varat i en vecka drygt.
Ceke, en fråga, när du blev gravid hur var dina spottingsar då? Ändrade de mönster eller kom de som vanligt? -
Åh, intressant hemsida, där fastnade jag en stundMumwannabe79 skrev 2011-05-25 17:34:25 följande:Man nedreglerar först för att få bättre kontroll så att man kan styra när man vill att äggen ska vara mogna för att plockas ut. Finns även en kort variant av IVF då man inte nedreglerar först. Jag har läst att man kan få fler ägg om man nedreglerar först. Finns massor av info på nätet, t.ex. www.linne.se/ivf/
Måste fråga, vet ju att flera av era män här inne lämnat spermaprov och jag läste om det på den hemsidan, varför rekommenderas männen att vara avhållsamma innan spermaprov? Om det har med spermiernas kvalitet att göra borde det ju gälla när man försöker själv också eller? Ngn som vet?
-
Ok, vet du om det är vanligt att spottarna ändrar mönster, jag menar genrellt hos kvinnor med spottings? Eller är det individuellt som allt annat i barnverkstan tro?ceke skrev 2011-05-25 18:13:47 följande:Kaprifolen: Mina spottar kom precis som månaden innan på dag 8 efter ÄL.. Sen försvann de igen dagen efter, vilket gjorde att jag anade att nånting var i görningen. Jag testade mig 10 dagar efter ÄL och fick ett rätt starkt positivt test. Sen kom spottarna igen på dag 11 och 12 för att sedan försvinna! Så jodå, visst ändrade de mönster! De har tidigare aldrig försvunnit när de väl kommit, utan pågått fram tills mensens start.
-
Ceke, tänkte nästan det men tack för ditt svar
TomMon, grattis till två små underverk! -
puffar lite för min tidigare fråga:
"Måste fråga, vet ju att flera av era män här inne lämnat spermaprov och jag läste om det på den hemsidan, varför rekommenderas männen att vara avhållsamma innan spermaprov? Om det har med spermiernas kvalitet att göra borde det ju gälla när man försöker själv också eller? Ngn som vet?" -
Vet inte om jag förstod riktigt, är det alltså bra för spermiekval att hålla på sig, att inte komma dagligen typ?TomMon skrev 2011-05-25 20:34:05 följande:Det är något med att efter ett visst antal dagar "peakar" kvalitén, vilket gör deras mätresultat mer exakta, både när det gäller spermiekvalite och antal. Är inte helt hundra men tror att det var anledningen. -
ok, nu förstår jagceke skrev 2011-05-25 20:42:36 följande:Om man har en bra spermakvalitet spelar det som jag förstått ingen roll. Är den däremot lite sämre har jag läst att det kan va bättre att inte komma mer än varannan/var tredje dag för att liksom hinna bygga upp kvaliteten och antalet. Det är vad jag har läst. Kommer inte riktigt ihåg var dock...
Tackar för info igen.
Tack TomMon också! -
Roligt att se att bibeln kommit fram igenIrmeline skrev 2011-05-27 11:44:52 följande:Bibeln!
Där står det att man ska anpassa sexandet kring ÄL efter ens gemensamma fertilitet.
Vid normal spermcount, sexa varje dag. Vid en lägre, varannan. Vid låg, var tredje. Det är viktigt dock att dessa dagar träffar "peakday" vilket är sista dagen med ÄL-flytning, vilket är den mest fertila dagen. Men har man dålig count så kan det vara bra att bygga upp förrådet några dagar och sen köra på den bästa dagen.
Saknat den lite och er som predikar