• Kekke

Vi över 30 som längtar efter första barnet

saft: så du var en av dom få som hade en äldre kille?
    har för mig att dom flesta hade unga snygga killar, som ceke..  :)

• Kekke
    Sophy80 skrev 2011-05-04 02:08:23 följande:
    Hej, får man hoppa in här? Är 31 och har försökt aktivt (med pergo, dvs) sedan januari 2010. Sexat utan skydd i många, många fler år än så. Har trots allt pco.
    Under hösten blev det uppehåll för att makens spermier inte dög. Började om med pergo-kurerna i januari i år och än har det inte hänt särskilt mycket. Ja, utom ett extremtidigt mf i april.

Har alla de dåliga vanor som man kan skaffa sig av att vara över 30 och inse att det är ännu svårare än trott att bli mamma. Som att uttala hemliga förbannelser över gravidmagar - i synnerhet de som bottnar i en "olycka". Att läsa böcker med tema barnlöshet - mycket trist. Gråta varje gång det är rött på toapappret. Gräla på maken över att sexet. Tjata på han att ta sina tabletter med zinc, karniten, folsyra, pillerna för prostatan och herregud vitaminerna! Och ja, sedan någon månad även en notorisk vägran mot att gratulera plussande familjelivare.

Med andra ord söker jag:
    andra som legat i ett helvetiskt långt tag, precis som jag?
    självklart är du välkommen hit.. som tanterna brukar säga här inne, en av dom bästa o trevligaste trådarna här på sajten..

sen hoppas vi att framtiden för med sig något gott till er
  • Kekke
    Irmeline skrev 2011-05-04 10:09:19 följande:
    Välkommen hit!
    Jag har ju också PCO (du känner kanske igen mig från pco-tråden?) och många andra har haft andra problem som mellanblödningar, oregelbundna mensar och utebliven ÄL. Jag kör min första pergokur nu.

Om du tittar på gravidlistan så ser du att vissa lyckats snabbt, medan andra hållt på ett tag.
    Vi är flera som kämpat mer än ett år, somliga flera.

Och visst känner vi igen oss i din beskrivning av helvetet att skaffa barn.
    Blev t.ex. jättebesviken på mannen som inte klarade av att komma på min ÄL-dag nu med pergo. Han blev stressad av pressen om att nu måste han, så då sket det sig. Men vad spelar det för roll om jag blir ledsen eller arg, det hjälper ju inte. Han vill ju också och känner sig inte mindre misslyckad om jag blir besviken, så måste försöka att dölja att man blir besviken efter att ha ätit medicin, tempat, ÄL-testat etc, och han sen inte gör sitt.
    Mycket frustration i det här med barnagörande!
    Och alla som bara blir gravida.. alla magar runt i kring..

Hoppas att vi snart ska få bli en av dem!
    känner igen det där, kan bli svårt att komma bara för att det ska presteras..gärna flera ggr.. blev för mkt så till slut kunde man inte komma alls.. det kan vara svårt att prestera ibland.. jag kan intyga.. men jag o ceke gjorde en variant på sexspel, mysmiddag mm.. öppnade en flaska skumpa mm..
    sexspelet var ganska enkelt, skrev på lappar vad man skulle göra.. sen hade vi olika kategorier, 1, ta på varandra men inte på kön, 2. förspel o 3, diverse olika ställningar mm.. funkade kanon.. :)

välkommen alla nya...

vad är PCO? 
  • Kekke
    DubbelAA skrev 2011-05-04 19:53:28 följande:
    Jojjo: Vi har inte börjat vår utredning än men om jag vore dig så skulle jag ringa o höra när ni kan tänkas få svar på spermaprovet. Så slipper du oroa dig tänker jag.
    Ja det ska bli skönt att komma igång på tisdag o få träffa bm. Hoppas bara hon är bra men hon verkade ok när jag bokade tid med henne på telefon. Hur har ni haft det, har ni fått träffa nån bra?Kanske ska föreslå ett eget litet sexspel för sambon, jag gillar ju att pyssla så då kan jag göra riktigt fina kort o spelplan;)
    vi satt tillsammans efter nått glas o lite mat..vi bestämde varandras kläder.. sen skrev vi ihop en del lappar.. sen drog man en lapp och gjorde vad som stod på lappen, sen drog den andra en lapp osv,, riktigt trevligt faktiskt..
  • Kekke
    Sophy80 skrev 2011-05-04 19:57:35 följande:
    PCO = polycystiska ovarier. Har ca 15-20% av alla svenska kvinnor. Äggen mognar bara halvvägs och ligger kvar i äggstockarna som små cystor. Eftersom äggstockarna blir alldeles fulla av dem, blir det en cirkeleffekt och det får inte plats för äggen att mogna. Övervikt och diabetes är vanligt i kombination med PCO, orsakat av hormonproblem som i förlängningen påverkar metabolismen. Fast, forskarna är inte särskilt säkra på vilket som är hönan och ägget. Att gå ner i vikt hjälper många PCO:are, liksom att undvika snabba kolhydrater och träna. Själv är jag smal tack vare mat- och träningsdisciplin. Däremot har jag och har haft andra typiska PCO-problem - sällan mens, stort sötsug, hårda hårstrån på fel ställen, regelbundna acneutbrott, testosteroniga tendenser, liten byst.. eller, det är väl inget problem. Ungefär var fjärde är hårdare drabbad och har PCOS - polycystiskt ovariesyndrom.

Berätta mer om sexspelet, fattar inte riktigt hur det funkar? Började ni med kategori 1 och drog lappar ur en korg? Ska också pröva! Eller.. vårt problem är ifs prioriteringar, inte prestation. Antingen tittar vi på tv eller är på gymmet, käkar kontinentalt nog vid 21-22 och sen däckar killen. Ska börja sexa när han kommer hem från jobbet istället. Herregud, önskar att vi börjat försöken när vi träffades! Då sexade vi 3-5 ggr/dag. Varenda dag.
    ok.. fick man lära sig något nytt idag också  :)

vi börjar med 1an.. kanske blir 4-5 lappar var.. sen går vi vidare..
    1an kan ex vara smeka lätt över kroppen, insidan lår mm.. massera lite.. grymt härligt kan jag säga..
    varför inte göra en myskväll.. ni bestämmer varandras kläder.. lagar god mat, äter gott.. är lite sensuella o smeker varandra under kvällen utan att ta på varandra på vissa ställen, kön ex.. sen sitter ni o skriver olika lappar tillsammans utan att visa vad ni skriver..
    kan lova att ceke går igång riktigt ordentligt när vi håller på.. och jag också för den delen.. ni får ett ordetnligt förspekl som ni brukar vilja ha  :)
    är det något mer du undrar över så säg till bara
  • Kekke
    Sophy80 skrev 2011-05-04 23:58:59 följande:
    Så roligt! Det tog mig typ hundra år att fatta att du är kille och Ceke din tjej! Kul att du hänger på FL, definitivt ovanligt med män som vågar vara så öppna med att vilja ha barn och prata om det och söka sig till andra. En kille jag känner hör till undantagen, men han är å andra sidan gay och då blir det ju effektivare att vara öppen med sin omgivning.
    Är du dessutom duktig och undviker tajta brallor, laptop-i-knäet och varma bad, samt käkar zink, folsyra och karniten?
    jag brukar inte ha så mkt inlägg.. skriver mest massa konstiga saker   :)
    att jag har suttit här har med att göra att jag ska kunna hänga med i allt vad som händer redan innan ceke plussade.. innan det så gjorde jag det jag kunde, inga varma bad som jag bara älskar, kan utan problem ligga i 2h i badet..  hade inte datorn så högt i knät utan mer ner mot knät för att undvika så mkt jag kunde.. käkade nå tabletter.. tog bara det ceke köpte.. :)
    vi diskuterade det här med att vi försökte, till slut kom vi fram till att om folk frågar så berättar vi att vi försöker.. så slipper man skämta bort det.. blir ganska drygt att göra det och få en massa pikar hela tiden..
  • Kekke
    shelby skrev 2011-05-05 23:53:00 följande:
    haha nån som har tråkigt?
    nja, varvar ner lite bara,, blir så efter innbandyn, dusch o få nå i magen.. sen bara varva ner innan man får krypa ner till min underbaraste bättre hälft..
  • Kekke
    shelby skrev 2011-05-06 00:05:27 följande:
    ja varva ner måste man ju på kvällen, bra för kropp och själ
    lite svårt att bara gå o lägga sig o sova när man är uppe i varv..
    så då blir det lite surfa, kolla börsen, nyheter mm.. bara myssaker.. :)
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet