Inlägg från: lillamillan |Visa alla inlägg
  • lillamillan

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Daniela01 skrev 2010-10-22 20:19:47 följande:
    ja tapetklister flytning i form av geléklump, vad är det? jag fick oxå en sån för ngn dag sedan! har funderat lite över det därefter.. hmm...
    Är det geleklupm som exempelvis rå äggvita så har jag det jämt i samband med ägglossning.

Litteraturen säger ungefär så här: Dagarna innan ägglossning blir flytningarna genomsklinliga och hala, kan ibland upplevas som sega och "gummig"aktia, nästan som rå äggivta. Då e man som mest fertil och sekretet ändrar form för att spermierna lättare ska kunna ta sig in i livmodern.
  • lillamillan
    L Maria skrev 2010-10-23 20:17:01 följande:
    Nu, för första gången den här månaden, känns det som att det faktiskt kan vara äl på g imorgon, lite mensvärk just nu... Har, som tidigare nämnt, inte haft några flytningar alls - så jag har gått och tänkt att det inte kommer att bli nån äl den här månaden... Spännande att se vad testet säger imorgon...

Är det förresten någon annan som testar med Clearblues digitala tester...? När man plockar ut stickan så syns det ju streck, som på andra tester. Det står i instruktionerna att man inte ska bry sig om ev streck, att det inte går att läsa av med blotta ögat, men borde det inte vara samma princip som andra test...? Har dumt nog inte kollat på de andra, men såg i alla fall att det var ett streck imorse - om det är starkare än det har varit tidigare vet jag dock inte...
    Jag använder alltid clearblues produkter. Har för mig at ägglossnignstickorna alltid ser ut så även om man inte har ägglossning. Så förlita dig på gubben i fönstret och inte på hur stickan ser ut när du tar ut den.
  • lillamillan

Hjälp vad segt tiden går från mens till ägglossning......tror nog det är den segaste tiden i månaden......
    Jag brukar inte heller skriva så mycket, men läser här varje dag. Men håller med de andra som skriver att de trivs bra i denna tråden. Vi är i samma ålder och vi är i alla fall några som försökt ett bra tag nu, skönt att inte vara helt ensam.

• lillamillan
    Ledsen idag...första gången någonsin jag blivt det när någon annan meddelat en graviditet. Har alltid kunnat glädjas åt andras lycka men inte i dag. Fick sms från min syster som berättade att hon är gravid igen...barn nr 3, de som inte skulle ha fler barn.....Känns så jävla orättvist!

Lite ironsikt var det oxå pga att fertilitetsenheten hade ringt och lämnat meddelande på tfn-svararen samtidigt som syrran smsar...de tycker nog att vi har dröjt lite med provinlämningen, ska prata med dem i morgon. Precis som om det inte räcker att man har fått kontakta fertilitetsenheten, utan då kommer hennes sms och strör salt i såren. GUD vad jag känner mig elak och taskig, skulle aldig kunna berätta detta för henne. Det är ju hennes lycka och den vill jag inte förstöra.
  • lillamillan
    L Maria skrev 2010-10-29 20:04:48 följande:
    Kram på dig Irmelie, du har oss att ventilera med!

Så typiskt - imorse funkade inte testet som det skulle; fick symbolen för instruktionsbok i fönstret istället för en ring eller gubbe... Men när jag tog ut stickan var det två lika starka streck - det kan väl inte betyda annat än att det är äl...? När jag jämför med de andra stickorna är det stor skillnad, mycket svagare på de andra, även fast de är någon dag gamla (eh...de ligger ju överst i papperskorgen...) Ska testa nästa gång jag går på toa nu ikväll, har hållit mig ett tag...
    Jag har oxå haft problem med cb ägglossningstester. Något fel på manicken som man sticker in stickan i, det blir liksom glapp. Har "slösat" bort 3 kartonger sedan i sommras, sist gick jag dirket och köpte en ny kartong och använde den manicken istället. Har skullat klaga flera gånger men inte så lätt att få tag i dem på cb.
  • lillamillan
    Daniela01 skrev 2010-10-31 12:33:38 följande:

Tack så mycket för alla gratulationer Glad

inte gravid, på clear blue digital veckoindikator test Rynkar på näsan men sen så läste jag någonstans att den reagerar på hcg50 och rfsu reagerar på ungefär 20. Så nu går jag lite i valet o kvalet, om jag ska testa ett test till? eller bara låta tiden ha sin gång?

Jag har bara haft en mens, innan den förra grav. som vi var tvugna att avbryta, men jag tror att innan dess så varierade längden på mensen rätt så fritt där ett tag (mellan 26-33 dagar)
    Men när jag var på efterkontroll den 8 oktober, så sa läkaren att allt såg bra ut, och att äl förmodligen skulle ske den 14 oktober (och enligt äl testerna så kom den, den 18 oktober).
    Så nu funderar jag att tänk om ägget blev befruktat runt den 19 oktober, då kanske det är förtidigt att testa nu? hmm..

Cb´s "manuella" (om man nu kan kalla det för det), de som får plus/minus, kan man testa med 4 dagar innan och de digitala endast från BIM. Så ska du köpa nytt så köp ett du kan testa tidigt med för de är känsligare.

Å Grattis på födelsedagen!
  • lillamillan

Då va det glad gubbe på äl-stickan i dag, 4 dagar senare än vanligt. Så nu har jag "bokat" in mys hela kvällen...
    Orkar inte ändra i bim listan, men eftesom äl kom 4 dagar sent så är bim 4 dagar senare och sen har jag skrivt 1 dag för tidigt i listan. Nya bim är istället 21 november och då är vi i London

Grattis till er som fått +

• lillamillan
    ifyouweremine skrev 2010-11-15 17:04:02 följande:
    Välkommen tillbaka till bim-listan Irmelie! Skulle inte förvåna mig om du springer förbi och blir gravid igen före alla oss andra. Det sägs ju att det är lättare att bli gravid efter missfall. :)

Fru KM - Vad spännande! Hoppas det blir en trevlig tvåårspresent som sagt. Imorgon är det ju dags för simtim och Lillamillan också. Hur går det för er?

Idag kan jag rapportera om att jag har fått en sån där geléklump igen! Och när jag gick tillbaka i min fina Period Tracker på iPhone så såg jag att geléklumpen kom dagen innan ägglossningen. Så idag ska jag gå loss på maken! ÄL-testet visar negativt, men mig lurar den inte!

Ska bli intressant att se om det blir likadant som förra gången.. att äl-stickan ökar imorgon och visar positivt i övermorgon. I så fall har jag lyckats hitta ett första spår av regelbundenhet sen jag slutade med spiralen. Vilket skulle innebära att jag har en cykel på 25 dagar.
    För min del tror jag att bim blir försenat till söndag eftersom min ägglossning var sen denna månaden oxå. Men återkommer efter helgen då vi är i London tor-sönd.
  • lillamillan
    ifyouweremine skrev 2010-11-15 18:18:26 följande:
    Stickorna visar inte försent på testtiden, utan de verkar ge utslag 1-2 dagar EFTER att jag har haft ägglossning. Dvs om jag har ägglossning den 1:e så visar stickan negativt den 1:e, den 2:e visar den (en ny sticka givetvis) ökad styrka men ändå inte starkare än teststrecket, och den 3:e visar ytterligare en ny sticka positivt. Enligt stickorna ska jag ju alltså ha ägglossning ca den 4:e, men i själva verket var den flera dagar innan.

Så om du har smetkänsla (och med det menar rå äggvite-flytning) före äl-utslag så har vi kanske samma grej.
    Nu undrar jag hur du vet att du har ägglossning tidigare än det som stickorna visar. För att ägglossningen ska ske måste ju koppen producera hormonet LH och det är LH stegringen som stickorna reagerar på. Ser att andra oxå har skrivit att de kan visa fel. Undrar bara HUR ni vet att de visar fel, är lite förvirrad just nu. Vill ju inte missa äg pga att testerna visar fel.
  • lillamillan
    Irmeline skrev 2010-11-16 12:01:30 följande:
    Vilken expert!

Jag funderar på att börja med något(några saker till nästa månad, vet du hur man kan kombinera?

Verkar ju som om RR och Bidrottninggele har samma effekt ung, så det borde räcka med en av dem. Men kan man kombinera en av dem med t.ex. glandin 25? Och dessutom ha slemlösande bisolvon?

Så man får jättefin slemhinna, starka ÄL och löst slem att simma i :) 
    Känns väl lite onödigt att ta ett preparat som ökar på slemhinnan (glandin 25) och ett annat preparat om är slemlösande (bisolvon). Bara en tanke från mig....Men rosenrot borde du kunna kombinera, men var noga och läs i bipacksedeln så att preparaten kan kombineras utan att det blir kontraindikationer.
  • lillamillan

Slemlösande läkemedel kan inte särskilja på slem och slem. Bisolvon är ju en slemhösande hostmedicin men påverkar "allt" slem i kroppen. Nu vet jag inte exakt hur det påverklarn uppbygnaden av slemhinnan i livmodern men å andra sidan finns det inten dokumenterad forskning som styrker bisolvonmetoden. Den funkade inte på mig. Å inte rosenrot heller.

Men håller tummarna för att det ska funka för dig.

• lillamillan
    Astrogirl skrev 2010-11-16 22:30:14 följande:
    Hehe, expert är jag verkligen inte, men har läst mycket (läs: alldeles för mycket ;) ) på alla möjliga forum. 

Jag förra månaden körde jag både med RR, Apiforce (bidrottninggelé) och Glandin, förutom mina vitamin Kvinna tabletter. Har inte känt några biverkningar. Denna månaden körde jag lite RR, Glandin 25 varje dag och Bisolvon ca en vecka innan ÄL. Vet inte om det var Bisolvonet som gjorde att min ÄL blev så himla sen för tidigare månader har jag nästan alltid haft exakt 35 dagar cykler. Jag tror inte jag ska köra Apiforce (bidrottninggelé) något mer, vet inte om det gör någon skillnad. RR gör ju att jag verkligen känner av ÄL mycket mer, så det känns ju som om det har någon effekt och jag har fått mycket rikligare mens efter Glandin och det tycker jag borde tyda på att slemhinnan är tjockare. Bisolvonet får jag se om jag prövar igen. Inget kul om det fördröjer ÄL mer, då jag redan har en lång cykel.

Läs lite själv om de olika preparaten och bilda dig en egen uppfattning så kan du säkert hitta någon bra kombination som du tror på. Glad 
    Rosenrot kan göra att ägglossningen blir sen, blev det för min del.
  • lillamillan

Så då e vi tillbaka från London. Givetvis kunde inte tantröd hålla sig borta utan våldgästade oss på semestern precis som planerat. Uppdaterar listan. 

BIM - Vi som längtar efter första barnet 

NOVEMBER

12 -- Astrogirl  ÄL 29-30 okt (försök nr 10)
    12 -- The blonde one  ÄL 15 okt (6e försöket..)
    16 -- Fru KM  ÄL ~2 nov (försök nr 2)
    25 -- Jojjo55 ÄL 11 nov (första försöket)
    27 -- Gris78 ÄL 13-14 nov (försök nr 3) 
    27 -- Millan75 ÄL ca 11 nov (försök nr 1 )
    30 -- Daniela01 ÄL ~ 14 nov (massa försök)

DECEMBER  Tomte
    X-- Saftochbulle (sjunde försöket)
    1 -- essalady  ÄL 16 nov (4:e försöket)
    2 -- emmafemma  ÄL ~ 16-18 nov (andra försöket)
    6 - Ansi30 ÄL 21-23 nov (8e försöket)
    7 -- Sanna77  ÄL 25 nov (försök nr 3)
    ~8 -- MariaF79  ÄL ~24-25 nov (försök nr 3)
    ~8 -- Irmelie Ev ÄL 21-24 nov (MA på 3:e försöket, 1:a försöket efter MA)
    10 -- Inna ÄL 28 nov (5:e försöket)
    12 -- Pingla77 ÄL 28 nov (7:e försöket)
    16 -- Finlandssvenska ÄL 2 dec ( andra försöket)
    16-- simtim ÄL ~2 dec (femte försöket)
    16-- Ceke ÄL ~2 dec (sjätte månaden sedan p-ringstopp, ev 5 försöket)
    17-18 Lillamilla Äl 3 dec (15:e försöket )

GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis:
     BF 5 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Ernlia03: BF 20 juni 2011. (Tog sig på 6:e försöket)
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)

• lillamillan
    Irmeline skrev 2010-11-25 19:29:08 följande:
    Spännande!

Tror att the blonde one och fru KM lämnat tråden, så kanske dags att ta bort dem ur listan?

Hoppas på många novemberplus!

Läste förresten nyss i en tråd att BM sagt till en tjej att ligga kvar 30 min efteråt, har ni hört det/gjort det?
    Sist jag hade sex så reste jag mig direkt och kändes som om jag fångade hela satsen i handen (ursäkta detaljerna). Kanske ska börja ligga kvar om det inte tar sig denna månad..
    Jag brukar oxå ligga kvar på rygg för att det inte ska rinna ut direkt. Men har läst att numera så säger de att det inte spelar någon roll om man ligger med benen i luften eller går upp direkt, ska tydligen inte ha visat på någon ökning av graviditeter i studier. Men dumt att chansa ju, rinner det inte ut kanske några fler hinner simma upp eller vad tror ni.
  • lillamillan

Såå äntligen har jag fått min man att lämna spermaprov . Så i dag, på min lediga dag, blev det till att stiga upp tidigt och åka in med provet. Nu ska vi bara lämna infektrionsproverna sen är det bara att vätnta och se. Just nu känner jag mig så kluven, vi har försökt så länge nu och inte fått till det, samtidigt som man önskar att det inte är något fel på spermaprovet så hade det ju varit en förklaring till varför vi inte blir gravida. Och få eller slöa spermier kan ju användas vid ivf, värre om det är något stort fel på mig. Men sen oroar man ju sig för att det inte ska finnas några sperier alls, då finns ju inget att göra då min man inte vill använda donator. Orolig och kluven...

Grattis Acinna, skönt att se att det blir plus i tråde.! {#emotions_dlg.flower}

• lillamillan

Nu har de varit snabba på Sophia Hemmet. I bevlådan i dag har det kommit en kallelse för mig och min make. Dock är tiden inte förräns den 22 februari. Visserligen förstår jag att vi inte kan komma innan året e slut men hade i alla fall hoppats på en tid i början på januari, men det var ju till att vara lite för optimistisk. Kan ju alltid hoppas att vi fixat att bli gravida på egen hand innan dess.

• lillamillan

Så då har man haft ägglossning i helgen. Har jobbat hela helgen men vi har fått till det en del gånger i alla fall. Så nu hoppas vi på ett plus i slutet av dec. Hade ju varit den bästa julklappen eller vad säger ni andra. Det är väl det enda vi önskar oss till jul!

• lillamillan

Funderar lite på att ta bort mig från listan. Har i dag fått domen som säger IVF med microinj om vi ska kunna få barn. Livet suger just nu, va ju inte vad vi ville höra. Är uppsatta på IVF-väntelista men funderar på att gå privat för att minska på väntan. Får fundera lite till innan jag tar bort mig.

Lycka till alla ni andra.

• lillamillan
    ceke skrev 2010-12-08 23:22:12 följande:
    Åh, styrkekramar till dig/er! Men samtidigt skönt att ni blivit uppsatta på väntelistan och får prova IVF! Nu vet jag ju inte vilken dom ni fått, men det händer ju att par blir gravida när de står på väntelistan också.

Har de berättat hur lång väntetid det är? Usch att behöva vänta på sånt! Väntan är ju det värsta som finns!
    Vi har bara fått veta att det krävs ivf med microinj för att ägget ska bli befruktat. Vanlig traditionell ivf går inte. Sen vad som är fel har vi inte fått veta ännu. Kön via landstinget är ca 1 år nu, så det är ganska lång tid att vänta. Men men..kunde varit värre..kunde ha varit så att det inte funnits något att använada. Nu finns det i alla fall några som kan användas med microinj.
  • lillamillan
    ceke skrev 2010-12-09 11:13:48 följande:
    Ärligt talat tror jag inte att i a f jag själv tänker mindre på verkstan när jag hänger så mkt på FL.. men kan inte låta bli!

Längtan: Jag funderar på att göra som du och kasta ÄL-testerna om nån månad... vi använde inte sådana de första månaderna och då var det mindre stress kring det hela... det känns ju liksom mer som ett definitivt försök och att man gjort allt man kan för att få till det, när man använder ÄLstickor...

Min menscykel verkar ju börja ha stabiliserat sig på 28 dagar med ÄL på 15 dagen, även om den sen löper amok med spottings.. så jag tror att jag ska börja lita på att ÄL är däromkring om ett par månader i a f... har köpt en termometer också som jag funderar mer på att använda. jag vet ju att det är för sent att sexa för att bli gravid efter att tempen höjts, men tänkte mer använda den för att veta att det funkar som det ska och att ÄL har skett. Just nu funkar det dock inte då jag ligger hemma sjuk med feber. Blir en spännande tempkurva på det och säger ju nada om ÄL grejen

Lillamillan: Det va lång väntetid. Det går inte att använda sig av vårdgarantin på 3 månader och få göra den någon annanstans? Tycker du har en härlig inställning dock att ni ju i a f fått veta att det kan gå att bli gravid och att det inte är kört, utan mer en jäkla lång väntetid! Det är ju däremot jättebra att ni fått veta hur läget står till och kan få hjälp till slut.
    Fick ett tfn nummer till vårdkansliet där man kunde fixa så att man hamnar inom vårdgarantin. Kruxet då är att man blir uppsatt på lista i ex linköping, örebor och liknande. Är ganska långt att åka dit från stockholm och det är ju inte bara ett besök utan blir en hel del resor och vet inte om vi orkar med det. Åka 50 mil flera gånger i månaden och ibland i veckan känns inte så lockande...Då tror jag nog att vi påbörjar privat och finansierar det själva istället. Blir dyrt men det blir det ju att åka långt ofta oxå...och så spar vi tiden som det tar att åka.
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet