Jojjo77 skrev 2010-10-20 08:25:03 följande:
Kul att läsa att fler än jag passerat 30 och planerar för första barnet. Vi ska börja försöka vid nästa ÄL, men det blir först om ett par veckor.
Jag har fått för mig att vi kommer ha svårt att få barn om vi kan överhuvudtaget, vet inte varför, kanske bara är knäpp. Men av den anledningen så ska jag ge mog på ägglossningsstickor på en gång tänkte jag, vet ju faktikst inte hur de ligger till med ÄL alls, efter att bara räknat mina säkra perioder innan. Enligt vänner så är är det inte ovanligt att man är helt fel ute fast man räknar och då blir det ju svårt att pricka in.
Någon mer än jag som tror/vet att det kommer att bli svårt att bli gravid?
Lycka till alla

Jag är 32 och i november har vi försökt ett år. Dock är chansen att bli gravid väldigt olika från person till person. Har både lika gamla kollegor och äldre vänner som blivit gravida nästan direkt, så det behöver ju inte alls vara svårt. Beror ju helt på vilka förutsättningar man har och det vet man ju oftast inte.
Om man läser om det hela så är chansen att bli gravid, om allt är normalt alltså, ca 20 - 25% om man är över 30 år, så chansen är ju inte jättestor även om allt är som det ska. Om man är mellan 20 - 25 år så är chansen ca 40%. Snittiden att bli gravid har jag hört ligger runt 6 - 9 månader och ca 80% blir gravida inom ett år.
Så det är bara att köra på och hålla tummarna. Många över 30 blir ju gravida, så varför skulle det inte fungera för oss förr eller senare.
Håller tummarna för alla som försöker!