Inlägg från: Astrogirl |Visa alla inlägg
  • Astrogirl

Vi över 30 som längtar efter första barnet

The blonde one skrev 2010-10-12 11:18:08 följande:
    Vad det är kul att se alla plus! Trodde inte man kunde vara så glad för andras skull när man själv vill ha nåt så mkt, men det kan man!!? Tungan ute
    Jag har ÄL på fredag, mös igår och ska mysa järnet ikväll, hehe...Han åker bort imorgon bitti...Visst finns det en chans att nån liten en håller sig levande tills fredag då?...eller...:-/
    Ja de små rackarna ska kunna leva upp till 4 - 5 dagar om det vill sig väl, så det är bara att mysa på. Flört
  • Astrogirl
    mallanis skrev 2010-10-11 20:01:54 följande:
    Astrogirl- Hoppas det går bra  och att ni får en tidig tid. Har du prövat tempmetoden? ( jag vet att jag är lite besatt av den ;) ) kan ju vara bra så du vet att du har haft äl och vet att en del läkare rekomenderar att man ska tempa x antal månader när man fått tid till utredning!
    Har inte testat tempmetoden. Köpte en termometer som man tog tempen i munnen med, för att jag skulle börja tempa varje morgon, men den termometern pep så högt varje gång den var klar att jag insåg att jag inte skulle kunna tempa varje morgon utan att väcka min sambo som jobbar skift och inte går upp samtidigt som mig, så då lade jag ner det. Jag hade iofs tänkt att tempa för att hitta ÄL bättre, men då temperaturen ökar efter ÄL varit, så tänkte jag att det är ju då försent om det är pricka ÄL man är ute efter, så därför körde jag bara med ÄL-stickor. Vet inte om kroppstemperaturen går upp även om man inte ägglossar, fast kroppen tror det och reagerar precis som om ägglossning skett. Vet du? Har inte läst på mer om temp-metoden då jag valde bort den. 
  • Astrogirl
    ernlia03 skrev 2010-10-12 17:50:08 följande:
    Tog ett digitalt test ikväll där det klart och tydligt stod "gravid 1-2" så vågar mig på att ändra i listan nedan...
    Stort grattis!!!Solig
  • Astrogirl
    mallanis skrev 2010-10-12 21:07:42 följande:
    Astrogirl- Jag körde både äl-stickor och tempning men efter någon månad så lär man ju sig hur cykeln ska se ut och kan förutspå vilken dag äl brukar ske. Temphöjningen ska ute bli om man inte har ägglossning (iaf den höga temphöjningen som gör att FF kan sätta ut det röda krysset) det var därför jag ville tempa så jag verkligen visste att jag hade äl-lossat.
    Kanske ska testa då, verkar ju intressant. Måste köpa ytterligare en termometer i så fall, för den jag har kan jag inte använda då den piper så högt. Tungan ute
  • Astrogirl

Idag har jag bokat tid för att påbörja fertilitetsutredning på en privat klinik, fick tid 17 nov och då är det nästan exakt 1 år sedan jag slutade med p-pillren. Skönt att ha det bokat. Tiden kommer säkert gå snabbt fram till dess och innan dess har jag ytterligare en ÄL och BIM så har jag tur så kanske det tar sig denna månaden så jag kan avboka tiden.Glad

• Astrogirl
    ernlia03 skrev 2010-10-14 09:14:07 följande:
    Vad skönt att få en tid bokad och ett besök så snabbt. Man har ju hört om hemska väntetider. Jag har en gyntid bokad för en allmän koll att allt ser bra ut, och ringde dit imorse för att kolla om jag fortfarande ska komma dit nu när jag är gravid. Har haft rätt ont i ena äggstocken och ville kolla upp det, ifall det var något som hindrade graviditet. Nu känns ju inte det lika aktuellt att kolla upp men läkaren skulle ringa upp och ge besked om jag ändå ska komma. Skadar ju inte med en extra koll! Men det var rätt skönt att ringa dit och säga att ärendet inte var så aktuellt längre. Hoppas det blir likadant för dig! :)
    Ja det känns alltid skönt att kolla. Nu när du är gravid kanske han kan göra andra kontroller istället som känns mer intressanta för dig. Glad
  • Astrogirl
    Gris78 skrev 2010-10-15 10:01:18 följande:
    Har inte glömt er i denna tråd, eftersom jag missade senaste ÄL så har jag inte haft jätte mycket att tillföra.  
    Jag sedan förra helgen lyckats få Bältros, mamma hade det i midsommras. Tydligen så smittar det inte så jag vette fan hur jag kunnat fått det. Mamma hade det på samma ställe fast på motsvarande sida. -Lustigt nog!

Iallafall, bältros är INTE kul konstant smärta och tusen nålar känslan kommer och går. Det finns inget man kan gör förutom att stå ut med skiten. Läkaren skrev ut Citadon som han trodde kanske kunde hjälpa lite och framför allt ge mig chansen att sova utan att vakna tusen gånger.  Så igår kväll så tänkte jag testa Citadon och gjorde "misstaget" att läsa sedeln som kommer med alla läkemedel. BÖR UNDVIKAS OM MAN FÖRSÖKER BLI GRAVID.  

Jag får fortsätta plågas helt enkelt.  

jag har fattat det som att först är det glad gubbe och sen är det go go 24-48 h frammåt. 
    Bältros ska vara jättejobbigt och göra ont i flera veckor. Hade en kompis som hade det förra året. Tydligen kan det smitta om man kommer i kontakt med den smittades vätskande blåsor på bältrosområdet (om man nu har fått blåsor). Hoppas det onda går över fort för dig. 

Jag har samma uppfattning om den glada gubben. Det betyder LH-höjning vilket innebär ägglossning inom 24 -48 timmar vilket innebär att man ska köra på så fort man kan. Sedan lever de små simmarna upp till flera dagar i dig så det verkar vara bäst att försöka någon dag innan ÄL och när ÄL-testet ger utslag. Flört 
  • Astrogirl
    Jojjo77 skrev 2010-10-20 08:25:03 följande:
    Kul att läsa att fler än jag passerat 30 och planerar för första barnet. Vi ska börja försöka vid nästa ÄL, men det blir först om ett par veckor. 

Jag har fått för mig att vi kommer ha svårt att få barn om vi kan överhuvudtaget, vet inte varför, kanske bara är knäpp. Men av den anledningen så ska jag ge mog på ägglossningsstickor på en gång tänkte jag, vet ju faktikst inte hur de ligger till med ÄL alls, efter att bara räknat mina säkra perioder innan. Enligt vänner så är är det inte ovanligt att man är helt fel ute fast man räknar och då blir det ju svårt att pricka in.

Någon mer än jag som tror/vet att det kommer att bli svårt att bli gravid?

Lycka till alla
    Jag är 32 och i november har vi försökt ett år. Dock är chansen att bli gravid väldigt olika från person till person. Har både lika gamla kollegor och äldre vänner som blivit gravida nästan direkt, så det behöver ju inte alls vara svårt. Beror ju helt på vilka förutsättningar man har och det vet man ju oftast inte. 

Om man läser om det hela så är chansen att bli gravid, om allt är normalt alltså, ca 20 - 25% om man är över 30 år, så chansen är ju inte jättestor även om allt är som det ska. Om man är mellan 20 - 25 år så är chansen ca 40%. Snittiden att bli gravid har jag hört ligger runt 6 - 9 månader och ca 80% blir gravida inom ett år.

Så det är bara att köra på och hålla tummarna. Många över 30 blir ju gravida, så varför skulle det inte fungera för oss förr eller senare. Glad

Håller tummarna för alla som försöker!
  • Astrogirl
    Jojjo77 skrev 2010-10-21 12:27:48 följande:
    Haha, låter bra Jag funderar också på vad man ska välja har hört gott om flera. Tror ändå att det luta åt CB digital, låter smidigt och enkelt.

Lycka till Irmelie!
    Jag tycker CB digital är bra, men nackdelen är att de är dyra om man jämför med andra äl-tester på t.ex. www.billiga-tester.se

Jag har dock aldrig använt de billigare testerna så jag vet inte exakt hur de fungerar, men många använder dem vet jag. 
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet