Inlägg från: Kaprifolen |Visa alla inlägg
  • Kaprifolen

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Åh, grattis Millan! Så kul, denna gången kommer det att gå galant. Ha en trevlig helg nu och njut!

• Kaprifolen
    marja78 skrev 2011-06-01 11:18:03 följande:
    Hejsan,

Jag är en tjej på 33 år och vi har bestämt oss för att försöka skaffa barn. Vi kör inte på ägglossningstest ännu utan mer ägglossningskalender. Jag går ofta in och läser här och nu tänkte jag att det var dags för mig att skaffa mig ett konto då jag inser att jag inte lyckas med att bara vara cool och låtsas som ingenting och förhoppningsvis bli gravid ändå.

Vi är inne på andra försöket och min BIM är den 12 juni, Så jag har redan haft ägglossning den här månaden. Jag hoppas att det finns något därinne men sannolikheten talar emot oss.

Jag har inga barn sedan tidigare och jag är nervös för att vi inte ska kunna bli gravida. Har kompisar som genomgått IVF och liknande så jag vet hur jobbigt det är.

Hoppas att det är ok att jag hoppa in och hänger i den här tråden.
    Välkommen till FL trevligaste tråd! Här är vi många men alla har vi olika erfarenheter, råd och tips brukar finnas i drivor när man behöver dem
  • Kaprifolen

Maria, funderat lite på detta med barnalbylen. Om jag förstod dig rätt så kunde det beror på små blodproppar i livmodern typ som på ngt sätt hindrade infästningen. Vet inte hur mkt du läst om studien men framgår det ngt om man löper denna risk även om man inte skulle vara proppbenägen i övrigt? Det finns ju ett test man kan ta för att kolla om man är proppbenägen, jag har gjort det och fått beskedet att jag inte är proppbenägen.  Du skrev också att du hade rel tidiga MF, kanske redan infästningen var klar, hur tidiga var dina MF då?

/kaprifolen

• Kaprifolen
    Sophy80 skrev 2011-06-01 15:49:19 följande:
    Kaprifolen
    Man ska nog bara pröva acetylsalicylsyra om man haft upprepade mf, egentligen. Kan nog vara riskabelt att börja ta det innan graviditeten är konstaterad och då bara i mycket låga doser. Däremot så kan man minska risken för mf även om man inte har en påvisad benägenhet för blodproppar. Här står det mer, de håller på att göra en större studie om saken: gt.expressen.se/nyheter/1.930136/ny-behandlin...
    tack för ditt svar, i artikeln fanns svart ang proppbenägenhet. Jag har inte själv tänkt att prova detta, jag bara slukar kunskap
  • Kaprifolen

Stort grattis Saftis!!! Åh, vad kul, nu blir det tredje gången gillt för dig med. Kramar!

För min del så dök kärringen upp igår så, ja, det blir nya tag. Kanske var plussen redan upptagna denna månaden

• Kaprifolen
    marja78 skrev 2011-06-02 07:48:57 följande:

Tack för all "välkomnanden".
    Kul att läsa om alla som blir gravida, ger en hopp om att det inte är försent. Jag är ju bara inne på andra försöket så jag ska väl kanske inte klaga. Jag tyckte att första minuset var jobbigt.. Hoppas att det blir lättare..

En fråga till er lite mer erfarna. Orsaken till att jag trodde att jag var gravid redan efter första försöket var att mina bröst ömmade hela vägen från innan ägglossning till efter mensen.Så det är cirka 5 dagar som jag inte har ont i brösten. Så hade jag aldrig när jag skyddade mig,därav upplevde jag det som en stor skillnad första gången och trodde verkligen att jag var gravid.

Nu är det samma igen, jag har ömmande bröst och jag ska ju inte ha mens förrän nästa helg igen. 
    Är det ngn mer som nästan konstant har ömmande bröst??

Så är det för mig denna månaden, har haft så andra månader också men det varierar. Jag fick jätteömma bröst direkt ef ÄL denna gången och det höll i sig, tillslut kunde jag knappt ligga på mage o sova . Igår fick jag mens men brö¨sten är lika ömma....jag har för mig att ömheten brukar släppa i samma sekund som mensen kommer typ. Vi diskuterade i tråden för ett tag sedan om detta med ömheten kan hänga ihop med om man verkligen ägglossar eller ej, eftersom åtminstone jag inte alltid blir öm i brösten. Hmm, nu är minnet dåligt men jag tror att det var Irmelie som läste i våran "bibel" och kom fram till att det kanske var så.
  • Kaprifolen
    Astrogirl skrev 2011-06-01 17:23:10 följande:
    När vi gjorde fertilitetsutredningen i december 2010 efter vi försökt i ett år utan att lyckas, så tyckte läkaren egentligen att det var tidigt att göra utredning, då det är inte är ovanligt att det tar ett år eller mer innan man lyckas bli gravid även fast allt är normalt. Utredningen visade inga fel på varken mig eller mannens spermier, så vi hade bara haft otur helt enkelt att det inte tagit sig på ett år. Spolades dock under utredningen och sedan blev jag gravid på en gång, så man vet inte om det kanske satt något i äggledarna som försvårade det för spermierna att ta sig fram.
    Jag har ju frågat dig tidigare om vilken klinik ni var på och fick uppg av dig, troligen kommer vi söka dit oxå om det blir aktuellt m utredning för oss. Varför tyckte de att det var tidigt m utredning vid ett års försök? Ett år är ju det man hör hela tiden som gräns för utredning, fick ni tjata för att de skulle ta er då eller hur resonerade de egentligen?
  • Kaprifolen
    Astrogirl skrev 2011-06-02 09:48:16 följande:
    Vi var på Göteborgs kvinnoklinik på Avenyn. www.gbgkk.se/

Läkaren sade att han tyckte det var tidigt, men det var inga problem att göra utredningen. Han var väldigt snäll och omtänksam. Vi behövde inte tjata alls. Han ville nog bara göra oss medvetna att det kan ta tid att bli gravid även om man inte har några problem.
    ok, ja det är väl så kanske att det kan ta tid. Man stirrar sig blind på dem som lyckas på tredje, fjärde försöket och så börjar man fundera. Mn får påminna sig själv ibland och i denna tråden har vi ju "goda" exempel på sena plus också, vilket bådar gott för en annan.
  • Kaprifolen

Justerar listan lite...

BIM Vi som längtar... Baby

Solig Maj {#emotions_dlg.flower}

27 -- shelby ÄL 14 maj (hoppsan hejsan)
    30--Polarlantis ÄL 16 maj (5:e försöket, 1:a efter MA...)

{#emotions_dlg.flower} Juni {#emotions_dlg.flower}

1 -- Millan75 ÄL ca 17 maj (3:e försöket efter missfall, totalt 9 tidigare försök)
    5 -- Nemi76 ÄL ca 21-26 maj
    6-- Smiley ÄL?
    8 - Zalia ÄL 27 maj (försök nr 9)
    10 - Prodigy79 (11:e försöket)
    11-- DubbelA ÄL ? maj (försök nr 9)
    12 -- Marja78 2:a försöket
    14 -- Irmelie ev. ÄL 30 maj (andra försöket med pergo)
    15--Jezza80 ÄL ca 2 juni (försök nr 5)
    16 - Annelie77 ÄL ca 1 juni (försök 2 efter MF i v11 tidigare 4 försök) 
    18-- Finlandssvenskan ÄL 4juni(8:e försöket)
    21 - Marsflickan, ÄL ca 7 juni ( 2:a försöket)
    21-- Pingla77, ÄL 6 juni (försök nr 11, 2:a med Pergo)
    21 - MariaF79, äl ca 11 juni (försök nr 8, två mf i v 5 på försök 5 och 7)
    23 -- shelby, ÄL ca 8-10 Juni (försök no 1)
    ? -- Kiyona, ÄL x juni (försök nummer 3, X 2009, MF 12/5)
    25 -- Fröken Ellen. ÄL 10:e juni. (13:e försöket, 2:a med Pergo)
    26 -- Sophy80, äl 10 juni? (försök 5 efter uppehåll, 12 pergoförsök totalt, mf 16/4)
    27 -- ca Råttentottan ÄL 12 juni ca. 10:e försöket, 1:a efter spolning

{#emotions_dlg.flower} Juli {#emotions_dlg.flower}
    4-- Kaprifolen1979 ÄL ca 21 juni (försök nr 6)

Plus GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    2011

Mallanis: BF 7 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.)
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77: BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit: BF 11 juli (Tredje försöket)
    Acinna: BF 25 juli (Första försöket efter X)
    Inna: BF 19 augusti (5:e försöket)
    änglabitch: BF 10 sept 2011 (3:e försöket)
    Sanna77: BF 13 sept (försök nr 4)
    ernlia03: BF 17 sept (försök nr 1 efter ma i v 11)
    Fru KM: BF 23 sept, (fjärde försöket)
    Längtan81: BF 26 sept (försök nr 12)
    Daniela01: BF 6 oktober (2 års försök)
    Frifantasi: BF 11 oktober (4e försöket)
    Längtan1980: BF 13 okt (7:e försöket)
    AnnJan: BF 5 nov (3:e försöket)
    Marre80: BF antingen 15:e (4:e försöket)
    Lavendia: BF 1 dec (9.e försöket efter mf, totalt 16 försök)
    Ceke & Kekke: BF 12 dec (10 försöket)
    simtim: BF 18 dec (9:e försöket)
    Ansi30: BF 23 dec (10e försöket)

2012

PeLeKo BF 9 jan (6e försöket)
    Astrogirl BF 28 januari 2012 (försök 2 efter MA; försök nr 13 totalt)
    Saftochbulle 1 februari (försök 10, 2 mf på vägen)

• Kaprifolen

Stort grattis till Polarlantis, åhh vad glad jag blir för din skull!!!! Grattis, grattis, grattis!

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet