Inlägg från: Kaprifolen |Visa alla inlägg
  • Kaprifolen

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Irmeline skrev 2011-08-10 15:05:44 följande:
    Det är ingen fara att ha PCO! Det går ofta att fixa med behandling. Dessutom brukar äggen vara av god kvalitet, och äggreserven stor. Så ofta är man fertil länge, och chanserna vid IVF är högre än genomsnittet.

Pepp :)
    Tack för pepp, vet inte så mkt om PCO så din info känns positiv om det skulle visa sig att jag har det.
    Sophy80 skrev 2011-08-10 18:06:19 följande:
    Kaprifolen
    PCO är nog den tacksammaste orsaken till barnlöshet. Extremt lätt att tackla i jämförelse med andra diagnoser. Sen finns det fördelar också, som mina läkare gillat att påpeka ;) De har observerat en positiv inverkan på IQ och fysik - gud vet hur många elitidrottare som har PCO!
    hoppas att det där m IQ stämmer
  • Kaprifolen
    Så kom då mensmonstret från hell, på dag 46, det var nästan så det började bli spännande då dag 46 är det längsta jag haft ngn gång. Men, men man känner sin kropp rätt bra vid detta laget så innerst inne visste jag att tanten skulle komma....Nya tag och dags att ringa en läkare ang utredning!

{#emotions_dlg.flower} Solig BIM, Vi över 30 som längtar... Baby {#emotions_dlg.flower}

{#emotions_dlg.flower} Augusti {#emotions_dlg.flower}
    3 -- ViVillHaBarn (3:e försöket, 30 år)
    11 -- Finlandssvenskan ÄL 28 juli (10:e försöket)
    17-- Polarlantis ÄL 3 augusti (förök 2 efter MA, 4 innan)
    18 -- Pingla77 (försök nr 13, Pergomånad)
    19 -- MariaF79, äl ca 7 augusti (försök nr 10, två mf i v 5 på försök 5 och 7)
    19 -- Essalady ÄL 5 aug (11:e försöket)
    28 --Saftochbulle ÄL 14 augusti (11:e försöket, tre MF tidigare)

{#emotions_dlg.flower} September {#emotions_dlg.flower}
    1 -- Lilla plopp kanin ( försök över 40, 30 år)
    3 -- Jezza80 (försök nr 8 ÄL ca 21/8)
    4-- Smiley
    6 -- Annelie77 ÄL ca 20 augusti (försök 5 efter MF i v11 tidigare 4 försök)
    7 ca -- Prodigy79 (14:e försöket)
    8-- DubbelA, ÄL 24 augusti (försök 11)
    19--Kaprifolen1979 ÄL ca 6 sep (försök nr 8)
    25 ca?--  Sophy80 ÄL godknowswhen (försök 15, 7:e m bra simmare, 2:a e spolning)

Plus GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    2011
    Mallanis: BF 7 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77: BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit: BF 11 juli (Tredje försöket)
    Acinna: BF 25 juli (Första försöket efter X)
    Inna: BF 19 augusti (5:e försöket) 
    änglabitch: BF 10 sept 2011 (3:e försöket)
    Sanna77: BF 13 sept (försök nr 4)
    ernlia03: BF 17 sept (försök nr 1 efter ma i v 11) 
    Fru KM: BF 23 sept (fjärde försöket)
    Längtan81: BF 26 sept (försök nr 12) 
    Daniela01: BF 6 oktober (2 års försök) 
    Frifantasi: BF 11 oktober (4e försöket) 
    Längtan1980: BF 13 okt (7:e försöket) 
    AnnJan: BF 5 nov (3:e försöket) 
    Marre80: BF antingen 15:e (4:e försöket) 
    Lavendia: BF 1 dec (9.e försöket efter mf, totalt 16 försök)
    Ceke & Kekke: BF 12 dec (10 försöket) 
    simtim: BF 18 dec (9:e försöket) 
    Ansi30: BF 23 dec (10e försöket)

2012
    PeLeKo: BF 9 jan (6e försöket) 
    Astrogirl: BF 28 januari 2012 (försök 2 efter MA; försök nr 13 totalt) 
    Zalia: 17 februari (9:e försöket) 
    Irmelie: BF 18 feb (Totalt ett års försök med ett MA, andra pergokuren) 
    Fröken Ellen: BF 26 februari (13:e försöket, 2:a med Pergo) 
    Marsflickan: BF 29 februari (2:a försöket) 
    Marja 78: BF 16 mars (försök nr 3, 1:a barnet 33 år)
    Nemi76: BF 8 april (Försök nr 2 med Pergotime)
    MissOlsson: BF 8 april (Försök nr 1, första barnet)
    Kiyona: BF 18 april 2012 (försök nummer 7, X 2009, MF 12/5)
  • Kaprifolen

Millan: Får instämma mer de andra, vilken kurator!!! Låter lite som det stolpskott jag fick träffa på MVC, som bara la huvudet på sne och frågade varför jag grät....ÅHHHH man blir så arg, varför jobbar de med sånna frågor?! Hoppas nu att ni får bättre hjälp och stöd framöver! Kramar!

• Kaprifolen

Å nej Kiyona, såå ledsen för er skull. Stor kram!

Lite ego oxå: Någon som känner igen detta eller vet om det är normalt/ngt man inte behöver oroa sig för....jag brukar ha grym mensvärk i 2 max 3 dagar, nu är mensen över för denna gången men jag har fortfarande mensvärk (!). Bör man oroa sig/kolla upp det? Eller är det vanligt förekommande?

Kram!

• Kaprifolen

Millan: skönt att det verkar bli IVF pdg, måste kännas lite lugnande antar jag. Snart kommer även du sälla dig till skaran som väntar/fått barn!

Ni är så mga i tråden som har det tufft på olika sätt och jag är imponerad av att ni orkar fortsätta kämpa. Antar att det har med eran starka längtan efter en bebis.  För egen del har jag tappat glöden efter blott 7 försök....har ingen lust överhuvudtaget. Vi som funderade på att gå vidare med utredning snart. Med risk för att svära i kyrkan, men ni brukar ha förståelse för att man är olika, så tror jag för egen del att det har o göra med att min biologiska klocka aldrig har ringt....Jag har alltid sagt att jag inte vill ha barn och när jag fyllde 30, beslöt jag mig för att ta reda på varför jag säger så. Jag har nog fått delar av svaret men det är inte så enkelt att med svaret så kom en stor längtan eller att biologiska klockan hoppade igång. Utan det blev mer ett aktivt val att försöka bli gravid, jag och min man (som verkligen vill ha barn) kom gemensamt fram till att om man skådar in i framtiden så ser vi en familj som består av fler än bara vi två. Ska man åstadkomma det så behöver man också försöka bli gravid. Med denna bakgrund så känner jag mig väldigt vilsen, pressen och allt jobb med att försöka bli gravid är det värt det? Jag har blivit rätt nedstämd sen vi började försöka. Tycker inte ngt är roligt längre och längtar efter mer tvåsamhet, men tiden rinner ju ifrån en.

Hoppas att ni kan förstå/acceptera en sån här vinkling på detta med att försöka få barn. Vet ju att ni drivs av en stark längtan och mga har gått igenom svåra saker. I slutändan vill jag ju samma sak som er men min drivkraft saknas och är istället ersatt med tvivel och oro. Ingen bra grundplåt att stå på kan jag tänka. Undrar om kroppen känner av det? Kanske därför det inte blir ngt plus, man förtjänar det liksom inte.

Vet inte vad jag vill riktigt med mitt inlägg, kanske mest skriva av mig. trots min inställning så är ni guld värda för mig. Ni får mig att känna mig lite normal emellanåt . Vi som är 30 +. Men det är en riktigt dålig period nu och jag känner att jag står i ett vägskäl, vet bara inte vart jag ska gå....

// Kaprifolen-som-är-sjukt-förvirrad

• Kaprifolen
    ceke skrev 2011-08-24 11:21:51 följande:
    Kaprifolen: Jag tror inte alls att det är en ovanlig vinkel på det här med att vilja skaffa familj! Ärligt så jo visst längtade jag massor, men frågan är om det inte är/var mer efter just den där bilden av fler än två i familjen än att klockan verkligen ringt. För mig var det nog också mer ett aktivt val att det är så jag vill ha det i framtiden, tillsammans med min underbara man. På nåt sätt blev det nog även för mig liksom en plan som jag/vi bestämt oss för och som jag skulle sätta i verket och när det inte funkade på en gång så tappade jag kontrollförlusten, vilket var jobbigt då jag är van över att kunna planera saker och ha kontroll över min tillvaro. Nu när jag väl är gravid kan jag bli rätt nervös för hur sjutton det kommer bli när Vilda Ville väl tittar ut. JAG som mamma?? Öhh va? Jag har ju endast bytt 2 blöjor då jag varit tvungen (barnvakt en kort stund) i hela mitt liv och har ingen susning om hur man tar hand om bebisar och barn då jag aldrig varit intresserad av att hjälpa till, hålla i andras. Förrän nu när jag själv är gravid.

Tycker det är bra att du luftar dina tankar! De är precis lika viktiga som alla andra tankar! Och bra att prata om. Vet din man hur du funderar? Kan ni prata om det tillsammans?

Det är ju skittufft att gå och vänta på plusset. Jag tror det dels har att göra med att vi, kanske speciellt vi över 30, är så vana med att kunna planera och ha kontroll över allt. Helt plötsligt finns det inte längre någonting som heter att ha kontroll över detta. Det är liksom inte ens möjligt att försöka så till vida att det inte funkade med en gång...

Du ska absolut inte tänka att du inte blir gravid för att du inte är värd det utifrån dina tankar! När rätt ägg och spermie möts så blir du gravid! Tänk på alla som verkligen inte vill bli gravida och/eller missköter allt med alkohol/droger etc och som blir gravida trots det.... Det är ju helt klart orättvist, men jag vägrar att tro att man blir gravid/inte blir gravid utifrån olika tankar som snurrar runt i huvudet!

Asch, vet inte om jag lyckas få fram mina tankar kring detta.. men det va ett försök i a f
    Tack för dina peppande ord Ceke, de behövs kan jag säga!  Din egen beskrivning av hur du taklade detta gör också att man känner sig mindre ensam och UFO. Maken är fullt medveten om min utgångspunkt i det hela, han var med på resan (terapin) där jag tog reda på vad som låg bakom min icke-längtan och ställningstagandet att jag inte ville ha barn. Dock är han kanske inte så införstådd med de senaste dagarnas grubbel om hur vi ska gå vidare, om jag vill/orkar etc. Det är en tuff sak at prata om och makens svaga sida är tyvärr dessa känsliga frågor, där är han inte så kommunikativ....Men jag får väl greppa tjuren vid hornen antar jag...ska bara samla lite kraft och motivation. Kanske behöver jag lite samtalsstöd igen också. Hade världens bästa barnmorska som även var utbildad inom KBT, henne har jag mkt att tacka för.

/kaprifolen
  • Kaprifolen
    Polarlantis skrev 2011-08-25 08:18:07 följande:
    Kaprifolen: TACK för ditt inlägg! Här har du en till som "aldrig" skulle ha barn, som knappt kan stava till barn, jag menar, vad gör man med dom???!!! har träffat mannen i mitt liv som jag kan tänka mig barn med och han är enormt barnkär och så naturlig medan jag är ungefär lika naturlig med barn som ett kylskåp. Får panik när ungar ska prata med mig, kan inte slappna av och bara vara...hemskt! Igår hade jag bästa väninnan hemma med sin 3månaders och det var bara ångest för mig. Min hjärna är det helt fel på, för det känns som om jag stirrar på ngt jätteprivat om jag tittar på barnet och om jag inte gör det känns det som om jag är iskall och hjärtlös. SUCK! Fick värsta deppen på kvällen och grinade och frågade sambon om han verkligen ville skaffa barn med den här oavslappnade världelösa människan som jag är. Men han sa ja, självklart. Hjärta. har verkligen inte mycket intresse för andras ungar och vet aldirg vad jag ska säga när dom "visar upp" dom. Ändå vill jag ha en själv...fast jag fattar inte hur jag ska klara av det! Detta är en av dom läskigaste sakerna jag hållit på med! Och ngn högljudd klocka har inte jag heller märkt av...förens vi började och nu vill jag inte sluta försöka. Hopppas så att du kan hitta lite lugn och känna att det är helt ok att försöka framöver! KRAM till dig, och här kan du alltid skriva av dig!!!
    Tänk så lika vi kan vara men ändå inte. Här sitter jag och tänker att det bara är jag som tvivlar så. Jag inser nu att vi är fler, men vi kanske har kommit olika långt i vår process. Blir glad, rörd och tacksam för att det är ok att dryfta även detta ämne i denna "längtar-tråden". Så som du beskriver dig tillsammans med andras barn, precis så känner jag också!! ....och maken bara störtnjuter när det kommer barn på besök eller när han träffar brorsbarnen. Läskigt, ja det skriver jag under på, i mitt fall handlade det nästan om fobi innan jag fick hjälp i terapi....helt galet att man kan vara sån. Kram och tack för att du delade med dig!
    Irmeline skrev 2011-08-25 12:38:41 följande:
    Apropå hela den här "vill jag verkligen ha barn" diskussionen, så var jag själv i en svacka för några år sen. Jag undrarde om det verkligen var värt allt jobb, tänk på hur det kan påverka relationen negativt, jobbet etc..
    När jag hade dessa tvivlande tankar fick jag ett ultimatum av mannen, jag gifter mig inte med dig om du inte vill ha barn! Om du inte vill, säg det nu så jag kan träffa någon annan. Så viktigt var det alltså för honom.

Jag tror att mitt velande var en del av en process, vill jag verkligen eller gör jag det för att alla andra gör det, för att man ska? Väl på andra sidan så visste jag att jag ville. När vi började försöka var jag inte direkt hetsig att det skulle ske direkt, mer kommer det så kommer det. Dock efter missfallet så blev jag besatt! Kunde inte tänka på något annat. Konstigt hur man fungerar!
    Detta som du skriver om "process", jag hoppas verkligen att det är så. Jag tänker precis som du, gör jag detta för att man ska eller att andra gör det....Får jag fråga hur du kom fram till att du verkligen ville eller kastade du dig bara ut och vågade prova?

Min make har vetat hur jag kännt sen typ dagen vi träffades, det har alltid varit en stor grej för mig och när man blev kär så ville jag att han skulle veta att jag inte kunde lova några barn. Han var extremt förstående och under våra 8 första år tillsammans så yppade han aldrig ett ord om barn....sen friade han och jag sa ja , men dagen efter kände jag att jag måste påminna om detta m min inställning till barn. Men jodå han hade tänkt på detta och han var medveten om att genom att välja mig så kanske han ev valde bort barn. Otroligt gulligt kan man tycka men frågan är hur sunt det var för ngn av oss... Sen när vi väl var gifta så tog han för för första gången upp frågan om barn själv, undrade liksom om jag bestämt mig samt så hade han ju ingen aning om vad som låg bakom mina känslor, vi hade ju aldrig pratat om det (!). Det samtalet startade en process där jag fick hjälp av en BM m KBT-utbildning. Så i mitt fall så har maken vetat och på ngt sett respekterat/accepterat. Men nu är vi ändå där vi är med 7 försök bakom oss....och jag nojjar fortfarande, suck.

Men, men tack för att även du delger dina hjärnspöken, det värmer!
  • Kaprifolen

Åh nej, vad mkt sorgligheter ni är med om i tråden nu, jag beundrar er som kämpar på trots allt! Er styrka är otrolig. Stor kram till er som behöver den, nu ska tummarna hållas för er skull och vi hoppas att det blir glädjande besked för er snart. Kram!

För egen del så har vi bokat tid för utredning nu, trots att vi endast har 7 försök bakom oss. Men med min oregelbundenhet så tycker jag att det kan vara motiverat. Vi valde en privat, fast ansluten till högkostnadsskyddet, klinik. Jag hade hoppats på snabbare puckar där men vi fick en tid om 2,5 månader. Ja, ja då kan vi ju med gott samvete säga att vi försökt ett år i alla fall...Funderade på detta med att försöka i ett år. Menar de att man ska försökt 12 cykler eller menar de 12 månader? För mig som kan ha långa cykler så blir det ju inte så mga på ett år....? 

• Kaprifolen

Grattis Anneli till plus!

Två frågor till er tjejjer!

1) Ni som kan detta med ÄL-test. Vi har ju pratat om att långa cykler (över 40 dgr) ibland kan vara utan ÄL. Vad tror ni om fullt utslag på ÄL-test i det sammanhanget, kan det luras tro? Om det inte är ÄL överhuvudtaget, producerar man det "rätta" homonet då?

2) Alltså detta med äggvite-flytningar, kan alla ni i tråden upptäcka dessa? Jag hade rikliga innan vi började med barnverkstaden, men nu för tiden så ser jag dem nästan aldrig....

Borde vara ÄL-tider för oss nu, därav alla tankar Så nu är det full fart i sänghalmen igen....

/ Kaprifolen

• Kaprifolen

Tack tjejjer för lite bra svar, då kanske det inte är superkonstigt att jag inte längre "hittar" min äggvita

Mumwannabe79 skrev 2011-09-06 20:01:52 följande:
    Mensen kom idag och idag var vi på första besöket på fertilitetsmottagningen! Skönt att äntligen få hjälp.
    Prodigy79, vi har också bokat tid för utredning nu. Hur kör ni, privat eller landsting? Har det vart långa köer? Vad gör man på "första besöket"? Mga frågor, hoppas ok....
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet