Vi över 30 som längtar efter första barnet
Mumwannabe79 skrev 2011-09-07 09:58:56 följande:
Vi har sökt hjälp hos Landstinget, bor i Västmanland. De har faktiskt inga långa köer till utredning här.Vi fick information av en barnmorska om hur utredningen kommer gå till och vilka alternativ det finns om det hittas fel eller inte. Det togs blodprov på mig: sköldkörtelprov och rödahund-antikroppar. Är det fel på sköldkörteln får jag remiss till familjeläkare för behandling mot det. Har jag inte skydd mot röda hund ska jag vaccineras och får då inte bli gravid en månad efter (röda hund är fosterskadande). Progesteronprov ingår också för att se om man har ägglossning och det är redan taget på mig.
Nästa vecka ska vi lämna in ett spermaprov och om två veckor ska vi träffa en läkare då jag ska undersökas och vi ska få svaret på spermaprovet. Är spermaprovet OK så blir det troligen äggledar-"spolning" för mig. Är inte spermaprovet OK ska det kollas igen om 3 månader. Om jag har passage i äggledarna och sperman är OK får vi prova Pergotime. Är det fel på äggledarna blir det IVF direkt som jag förstod det.
hoppas på plus skrev 2011-09-07 09:55:55 följande:
Vi kör på Sophihemmet i Sthlm, de räknas inte som privat. Vi har fått tid i december har hört några som bara behövt vänta några veckor, innan de fått komma på återbudstid

Hur f-n tänker hon, alltå vissa människor verkar inte tänka alls.