Vi över 30 som längtar efter första barnet
ifyouweremine skrev 2011-02-08 17:28:08 följande:
Usch har fått ett hemskt besked. En nära vän har fått veta i vecka 20 att barnet har mycket allvarliga fel. Det lever men mycket dåliga utsikter. Vet inte hur de kommer göra men ett svårt beslut (abort eller ej) med jobbiga konsekvenser, vilket de än väljer. Så fruktansvärt hemskt!! Är helt förkrossad för deras skull. Vilken mardröm. De som var så lyckliga. Önskar jag hade kunnat låta lite mer känslosam i tele men jag var nästan "formell", finns ju inga ord.. och för chockad för att visa känslor. Tänker på dem hela tiden.
Vilket beslut skulle ni tagit?
Nån som vet vilka risker för kvinnan det medför med så sen abort?
Har två kompisar som aborterat kring v 20 med socialstyrelsens godkännande pga att barnen var allvarligt skadade. En hade ingen framhjärna utan endast vatten där, och de visste inte om det skulle överleva graviditeten. Det skulle bli en "paket" när det kom ut om det överlevde, aldrig kunna prata gå eller liknande. Och skulle förmodligen inte överleva länge.
Det andra hade ett halvt hjärta. Inget kretslopp till lungorna och skulle kväva i samma ögonblick som det föddes pga det inte kunde syresätta sitt eget blod. En operation efter födelsen var i princip omöjlig enligt läkarna.
De fick båda äta piller för att framkalla förlossning av barnen. De fick alltså genomgå en "vanlig" förlossning.
Jag ser det som att de fick missfall snarare än abort. Barnen kunde ju inte leva. Även om kroppen inte stötte bort dem som den borde ha gjort.