Inlägg från: Irmeline |Visa alla inlägg
  • Irmeline

Vi över 30 som längtar efter första barnet

ifyouweremine skrev 2011-02-08 17:28:08 följande:
    Usch har fått ett hemskt besked. En nära vän har fått veta i vecka 20 att barnet har mycket allvarliga fel. Det lever men mycket dåliga utsikter. Vet inte hur de kommer göra men ett svårt beslut (abort eller ej) med jobbiga konsekvenser, vilket de än väljer. Så fruktansvärt hemskt!! Är helt förkrossad för deras skull. Vilken mardröm. De som var så lyckliga. Önskar jag hade kunnat låta lite mer känslosam i tele men jag var nästan "formell", finns ju inga ord.. och för chockad för att visa känslor. Tänker på dem hela tiden.

Vilket beslut skulle ni tagit?
    Nån som vet vilka risker för kvinnan det medför med så sen abort?
    Har två kompisar som aborterat kring v 20 med socialstyrelsens godkännande pga att barnen var allvarligt skadade. En hade ingen framhjärna utan endast vatten där, och de visste inte om det skulle överleva graviditeten. Det skulle bli en "paket" när det kom ut om det överlevde, aldrig kunna prata gå eller liknande. Och skulle förmodligen inte överleva länge.
    Det andra hade ett halvt hjärta. Inget kretslopp till lungorna och skulle kväva i samma ögonblick som det föddes pga det inte kunde syresätta sitt eget blod. En operation efter födelsen var i princip omöjlig enligt läkarna.

De fick båda äta piller för att framkalla förlossning av barnen. De fick alltså genomgå en "vanlig" förlossning.
    Jag ser det som att de fick missfall snarare än abort. Barnen kunde ju inte leva. Även om kroppen inte stötte bort dem som den borde ha gjort.
  • Irmeline
    ifyouweremine skrev 2011-02-08 17:28:08 följande:
    Usch har fått ett hemskt besked. En nära vän har fått veta i vecka 20 att barnet har mycket allvarliga fel. Det lever men mycket dåliga utsikter. Vet inte hur de kommer göra men ett svårt beslut (abort eller ej) med jobbiga konsekvenser, vilket de än väljer. Så fruktansvärt hemskt!! Är helt förkrossad för deras skull. Vilken mardröm. De som var så lyckliga. Önskar jag hade kunnat låta lite mer känslosam i tele men jag var nästan "formell", finns ju inga ord.. och för chockad för att visa känslor. Tänker på dem hela tiden.

Vilket beslut skulle ni tagit?
    Nån som vet vilka risker för kvinnan det medför med så sen abort?
    Apropå beslut skulle jag tagit bort ett så skadat barn.
    Alla är olika, men det skulle vara rätt för mig.

Riskerna är inte större än vid en förlossning så vitt jag vet.

Att finnas där, krama trösta prata är det råd jag kan ge från mina erfarenheter.
    Att råda henne att samtala med en kurator.
  • Irmeline

Grattis Läntgan1980!!! Superkul med mer plus Solig

Frk Svår, om du har oregelbundna cykler så kanske du helt enkelt hade ÄL den 12:e, då kan man ju få spotting.

Polartlantis: Mensvärk (molvärk som det också kallas när det inte är mens) är ett vanligt symptom vid graviditet. Jag fick det en vecka innan BIM. Håller tummarna!

Saftis: Låter superspännande!! Håller tummarna superhårt!!

Ego: Om menscykeln normaliserat sig denna månad efter missfallet borde jag få ÄL imorn, men inga tecken på det. Negativt ÄL-test och inga flytningar. Blir så trött. Nu har jag ju ingen aning om när jag kan få ÄL! Hoppas jag inte får en sån där 11v cykel igen.. Kanske dags att besöka gyn igen. Har ju försökt i snart 9 månader och bara haft 4 försök. Så här kan vi inte ha det, då blir det ju aldrig nån bebis! 

• Irmeline

Vi fick bara en längtan kvar på listan, la tillbaka den andra! :)

SoligBIM Vi som längtar...  Baby 

Katt Februari {#emotions_dlg.flower}
    3 -- frifantasi   ÄL ca 19 jan (4e försöket)
    4 -- Längtan1980 ÄL 21 jan (7:e försöket)
    8 -- Saftochbulle ÄL 25 jan (försök nr 8)
    10 -- Ceke ÄL 26 jan (försök 8, 2 månaden med provera under lutealfasen)
    12 -- Uppsara ÄL 29 jan
    12 -- simtim ÄL ~29 jan (sjunde försöket)
    12 -- Zalia ÄL ~1 feb (fjärde försöket)
    14 -- Kia78 ÄL ~ 31 jan (10:e försöket)
    15 -- Jojjo55 -- ÄL 1 feb (försök 4)
    16? -- AnnJan ÄL~ 2 feb (3:e gången gillt)
    17 -- Millan75 ÄL ca 2 februari (försök nr 4 (på det fjärde ska det ske! )
    17 -- Pingla77 - ÄL 2-4 feb(8:e gången)
    17 -- Polarlantis ÄL 3 feb (tredje försöket, första barnet)
    17 -- Frk Svår ÄL 27/1
    18 -- Gris78 ÄL 4 feb (försök nr 6)
    20 -- Essalady ÄL 6 feb (försök nr 6)
    22 -- Ansi30 (struntar i äl-koll och kör på varannan dag till nästa mens)
    23 -- Irmelie  ÄL  9 feb (MA på 3:e försöket, 2:a försöket efter MA)
    23 -- Lavendia ÄL 9 feb (Försökt i 1 år. 8:e försöket efter MF)

Mars
    9 -- Kaprifolen1979 ÄL ~21 feb ( försök nr 3)
    5 -- Finlandssvenskan ÄL 19 feb( 4:e försöket igen eftersom det inte blev nåt försök förra månaden...)

Plus GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 7 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)
    Inna: BF augusti (5:e försöket)
    änglabitch: BF 10 sept 2011 (3:e försöket)
    Sanna77: BF 13 sept (försök nr 4)
    Fru KM: BF 23 sept, fjärde försöket
    Längtan81: BF 26 sept (försök nr 12)
    Daniela01: BF 6 oktober (2 års försök)
    Längtan1980: BF 13 okt (7:e försöket)
    MariaF79: BF 16 okt, försök nr 5

• Irmeline

Saftis: Är så glad för din skull, bara känner på mig att det är något positivt i görningen!! :)

Polarlantis: Låter lovande för dig med.

Ceke: Gud va underbart att bli tagen på allvar och ordentligt undersökt!
    Glöm inte att kolla upp mannen också bara om de inte hittar något "fel" på dig. En kompis hade problem med sin menscykel och en massa andra problem med ämnesomsättning etc, lite sjuklig över lag och väldigt smal. De undersökte och undersökte henne, men hittade inte varför de inte blev gravida. Sen tittade de på honom, efter 2 år. Ooops, jättelågt antal spermier. Det blev IVF och nu har de en nyfödd :) 
    Så att ni inte antar att det är spottingsen som gör att ni inte blir gravida, har hört flera som blivit gravida trots spottings. 

Ego: fortfarande inget tecken på ÄL, på dag 28 idag.. Kommer behöva flytta mig i listan så småningom,men väntar tills jag vet tills när jag ska flytta. Kanske lika bra att få BIM i mars, februaribebisarna är ju ändå slut snart Flört 

• Irmeline
    Saftmedbulle skrev 2011-02-11 12:08:13 följande:
    P.S Vill bara säga att jag uppskattar den här tråden otroligt mycket. Vet att det har sagts tidigare, men då har någon annan börjat och jag har "bara" hållt med... Kram på er alla, underbara brudar (hmm, ska fundera över dig, Kekke... no offense ;)
    Håller med (igen!). Kan bli lite ledsen om jag läser i andra trådar i forumet, vissa är så.. hatiska. Så mycket påhopp och bråk och otrevliga människor. Här är det lite mer harmoni :)

Vilken karaktär!!! Guldstjärna om du klarar av att hålla dig tills imorn!
  • Irmeline

Usch vad tråkigt Maria!!! :(
    Stor KRAM

Grattis till dig Saftis, visste väl att det var nåt på gång..

Själv verkar det inte bli nån ÄL..  

• Irmeline

Usch vad deppigt med alla missfall! Gråter
    Det är ju så himla vanligt, och ännu vanligare bland oss lite "äldre" vilket avspeglar sig i tråden. 

Jag känner igen mig i det många beskriver. hann vara gravid en månad ung. innan första ultraljudet som inte visade något hjärta. Sedan var det två långa veckor mellan hopp och förtvivlan innan det slutgiltiga beskedet kom och jag fick tabletter. Förutom alla spruckna drömmar, barnet som inte blev, så var det oron över att ha gjort någonting fel, något som orsakade det.
    Eftersom jag inte berättat heller har det varit ganska jobbigt. Hade fullt upp på jobbet (som var nytt sedan två månader) så det fanns inget utrymme att vara hemma och sörja. Tabletter på fredag, jobb på måndag. Den dagen jag fick första och även dagen jag fick slutgiltiga beskedet så åkte jag tillbaka och jobbade efteråt, och lyckade hålla masken hyfsat. Endast en gång grät jag, då föll jag ihop på badrumsgolvet hemma. Tror jag är lite för mycket sådan, försöker vara för stark och tuff att jag inte tillåter mig själv att sörja, vilket gör att det dröjer längre tid att komma över det tror jag. Dumt.

Och inte nog med att jag fick missfall, min menscykel har blivit totalt rubbad, så jag är jätteorolig att något inte står rätt till. På dag 32 idag och ännu ingen ÄL. Vad ska man tro? Känner mig jättenere just nu faktiskt.
    Dessutom kommer det gravidbesked varannan dag nu. Många som varit gravida samtidigt som jag som nu kommer ut.

När jag var gravid var jag på en middag med två tjejkompisar och var nykter (jag föreslog att vi skulle vara duktiga och inte dricka vin). Sen kom det fram att en av de andra också var gravid.
    Sen var det en annan middag med tre tjejkompisar, där jag och en annan tjej drack vatten (skönt då, så jag inte blev så utpekad) och nu ska hon ha barn såklart..
    Och en 30-årsfest jag var på som jag smusslade med alkoholfri öl på, där jag delade bord med en tjej , som nu också ska ha barn. Och när jag och mannen träffade ett annat par och både jag och hon drack vatten (kändes skönt då) men nu ska de också ha barn snart. Alla tillfällen där jag smusslat som gravid har någon av de andra dykt upp som gravid i efterhand.

Fick även reda på att två andra kompisar ska ha barn förra veckan. Ja happ..
    Varje gång jag pratar med någon berättar de att den eller den är gravid känns det som.
    Vet inte varför men varje gång känns det jobbigt. Som om man kommer vara sist kvar eller nåt.

Träffade även en tjej på en fest i helgen som bara sådär slänger ur sig att hon blev gravid med nåt strul i höstas. Nåt one night på fyllan. "och det var jättekonstigt, det var en period då man egentligen inte kan bli gravid". Visst tänker en annan som är lite mer insatt. Kan man inte så blir man inte.
    Även om hon inte sa det rakt ut så förstod man att hon gjort abort. Bara sådär, det är väl inget? Hon är lika gammal som jag, och hade jag känt henne bättre hade jag frågat henne om hon inte ens funderade på att behålla. 

Nej, nu blev det här jättelångt.
    Skönt att skriva av sig bara när man är lite deppig.
    Kram 

• Irmeline

Tack för stödet tjejer!

När ni blir gravida blir jag bara glad, vi sitter liksom i samma båt.. 

Och Saftis, nej, jag vet inte varför ÄL dröjer. En del säger att det kan bli konstigt efter missfall men jag trodde det var första cykeln, inte senare. Ska ringa gyn snart. 

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet