Jojjo77 skrev 2011-01-02 11:05:51 följande:
Ceke - tack för tips, ska gå och köpa piller manspiller också, jag äter ju redan kvinna.
Daniela - hur länge väntade du med att söka upp gyn.läkare? Är det privat eller via landsting? Spolningen du ska på. är det steg ett i en utredning? Vet ingenting om utredningar, men för varje gång det inte tar sig så sätter ju skallen igång och funderar kring hur man ska gå tillväga om det inte vill ta sig kommande månader heller. Vete fan om jag orkar vänta ett år innan man kontaktar någon för att få hjälp, bli ju 34 i år, känns inte som om man har tiden på sin sida... Så går det när man är trögstartad
Här har jag börjat städa ut julen. Lika mysigt som det är att pynta in den, tycker jag det är att bli av med den. Nu vill jag ha ljust och fint igen med vårgardiner, även om jag vet att jag får vänta lääänge på att den kommer

Jojjo55: Vi fick 2mf och 1ma och fick vi en remiss för utredning på Sahlgrenska. BM skickade den och det gjorde hon i samband med det sista mf. Detta var på en period av ca 1,5år. Sedan när vi var på utredningen så tog de lite tester på oss och hittade inget, och sa att vi får försöka att bli gravid igen. Ibland kan man bara ha otur.
En god vän till mig gick då hos en gynläkare som hon sa var jättebra, så efter lite velande hit o dit, så tog jag kontakt med henne. Det visade sig då att jag var gravid och fick komma på täta kontroller och så skrev hon ut progresteron till mig. För ibland så kan man få mf för att kroppen inte tillverkar tillräckligt med progesteron i början. Tyvärr så borde nog även denna grav. blivit ett mf, då de upptäckte i v.18 att barnet hade trisomi-13 plus massa mer problem. Det skulle dö när som hellst i magen. Detta upptäcks någongång mellan v.14-18 på ul, om man inte gör Nubb och Kubb test tidigare v.9-12(som jag tyvärr ej gjorde).
Så för att sammanfatta en långdragen historia (förlåt) så ta kontakt med en gynläkare så snart som möjligt. En kollega på jobbet gjorde det samma dag som de bestämde sig att skaffa barn. Det finns massor av olika skolor, dvs att man skall äta progesteron efter äl- fram till bim. Att man skall äta trombyl (blodförtunnande) för ibland kan man få mf för att det blir en "propp". Många blir gravida 1-3 månader efter äl-spolning. Då spolas systemet rent och det blir lättare för ägget att fastna. Äl-stimulerning (som jag nu ska göra). Går du till en gynläkare så kan hon även skicka en remiss att du tar kromosom prover mm, testar så att ni inte har blodgrupper som inte funkar med varandra osv. En hel djungel det här med att bli gravid. Men jag tror det bästa är med att gå till en gynläkare är att man kan ha en plan framåt, funkar inte detta, så testar vi dethär, och funkar inte det så... Och skulle inget funka så finns det IVF till slutet, Men så långt får vi hoppas att det inte går, utan att plussen kommer dessförinnan :)