Inlägg från: Irmeline |Visa alla inlägg
  • Irmeline

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Vintermamma: Välkommen återigen! :) Vet inte riktigt vad du menar med att BIM ligger v 4+3? Äl ligger alltid v 2+0 när man räknar veckor, även om man haft mer eller mindre än 2v till ÄL, och en 14 dagars luteal ger BIM på 4+0. Om du har lång luteal kan du ha BIM på 4+2, och då borde du i så fall ha stor chans att plussa innan! Från ÄL+7 kan man plussa, från ÄL+10 plussar ganska många, och vid ÄL+14 plussar de flesta.
    När hade du ÄL? Håller tummarna att det gått vägen!
    Om du har koll på ÄL så ser du hur lång din lutealfas är (nästan alltid konstant) så då vet du hur lång din cykel kommer bli den månaden beroende på när ÄL ligger.
    Lycka till!

Marre80: Hoppas det går bra nu! Jag hade också mf den 28 okt så vet hur det känns. Man vill bara komma tillbaka dit man var!

Acinna: Skönt att du känner av den lilla där inne :) Halvvägs redan, wow, tiden går fort!

Lavendia: Kul med det positiva IVF-beskedet. var bor du? Känns som om man kanske måste skriva sig i en annan kommun för att få IVF inom rimlig tid :)

Ceke: Vilka härliga vårkänslor du förmedlar! Varit en tung vinter för mig med mf och frustration, men nu börjar det kännas ljusare! :) Trist att spottingarna kom, men bra att de verkar vara på "bättringsvägen".
    Och håller med om att det är konstigt att vissa BM och läkare inte känner till vissa saker som borde beröra deras yrke som vi gravidkämpar känner till! Hur kan man jobba med sådan daligen och inte veta?

MariaF: åå vd jag känner igen din frustration!! Att inte vara på banan igen, att kroppen inte fungerar.
    Hoppas det blir bättre snart.

Kaprifolen o Jojjo: Skönt med ÄL äntligen! Bara att köra på!! 
    Eftersom Äl kan vara flera dagar efter test så skulle jag sexa dagen för utslag och 2 dagar till. Det kan ju vara så att man bara har fertilt sekret den dagen man har ÄL, och spermierna kan ju bara leva ett antal dagar i detta. Utan fertilt sekret dör de på 4-5h. Så om du sexar innan sekretet så är det inte säkert att det räcker. Pss kan vissa ha sekret innan ÄL men det torkar upp kring, då måste man sexa innan så de hinner igenom tappen innan det torkar upp. Det hänger på sekretet!!

Millan: Usch vad tråkigt! Känner verkligen med dig. Tur i oturen att det inte verkar vara X iaf. Var hemma och ta hand om dig!

Ernilia: Skönt att se dig på listan! Visst kommer det gå vägen!! :)

Pingla: På vilket apotek kan du hitta pergo? Tips tack ! :) 

Ego: Var hos gyn idag. Inte haft ÄL sen mensen 15 jan, som kom 11v efter mf. Precis som förra gången jag kollade upp mig (kring v 9 förra cykeln) så var en äggblåsa på g. Förra gången var den 12mm, och Äl kom efter 3,5 dygn, nu är den 16mm, och ett dygn efteråt åker mannen till USA på jobbresa, imorn alltså.
    Lite typiskt. Men ska försöka förföra honom imorn på morgonen så får vi hoppas att det räcker.
    När tror ni ÄL kommer om den var 16mm idag? Tror ni det funkar om vi har sex imorn på morgonen?

Fick pergo utskrivet också, så det ska gå lite snabbare nästa cykel (så jag slipper 10-11v cykler). Läkaren varnade för att de är slut i hela europa, något tillverkningsfel.
    Typiskt det med! Men förr eller senare får man väl tag på dem.
  • Irmeline
    Pingla35 skrev 2011-03-05 10:36:47 följande:
    Irmelie: Jag ringde runt i stan till dessa olika apotek och fick tag på pergo på Cura, ICAs apotek. Men de sade att de bara hade ett fåtal. Jag "boka" dem (två omgångar) och hämta på en gång. Min läkare sa precis om det du hört att det är brist i hela europa och maskinen som gör dem är trasig.Rynkar på näsan

Jojjo: skönt att få ett svar och att det var bra!
    Tack för svar, jag ska genast ringa :)
  • Irmeline
    Pingla35 skrev 2011-03-05 10:36:47 följande:
    Irmelie: Jag ringde runt i stan till dessa olika apotek och fick tag på pergo på Cura, ICAs apotek. Men de sade att de bara hade ett fåtal. Jag "boka" dem (två omgångar) och hämta på en gång. Min läkare sa precis om det du hört att det är brist i hela europa och maskinen som gör dem är trasig.Rynkar på näsan

Jojjo: skönt att få ett svar och att det var bra!
    Ringde mitt närmaste Cura-apotek och de hade en förpackning!!

Ska genast åka dit :)

TACK!!! 
  • Irmeline

Farmor var gravid typ 10ggr, minst. Fick mf och dödfödda barn, samt något som dog som spädbarn. Hade problem med förlossningar pga smalt bäcken, mim pappa var yngst och föddes med kejsarsnitt. Hon var iallafall väldigt fertil farmor. Hon är lik syrran, som blir gravdi direkt hon med.

Jag har ärvt mammas problem med hormonerna, pco. Hon fick hormoner för att bli gravid med brorsan, kämpade över tio år efter det med syrran, och fick mig av en slump vid 40 :)

Inga mf för syrran eller morsan, men det verkar ju inte vara ärftligt direkt, snarare otur. 

Essa, var i karibien ska du? Var där för nåt år sen o åkte runt. Super!!

Stolt ägare till 2 paket pergo har ni här!! ICA-Apoteket gjorde susen, tack Pingla :)
    Mannen drog idag och det känns som om ÄL är på g..
    Eftersom han skulle till flyget redan vid sju i morse så tog vi det säkra före det osäkra o hade sex igår när vi la oss, och det var bra. Imorse var det inte direkt läge..
    Så vi får se när ägget kommer och om någon gynnare är kvar då. 

• Irmeline

Pingla och Jojjo, här har ni en till som hoppas på långlivade spermier.
    Plus på stickan idag, negativt ikväll, så innatt eller imorgon släpper det.
    Sex kl 12 natten mellan fredag och lördag så 2-3 dygn innan blir det.

Inte mycket hopp men lägger till mig i listan :)

Solig BIM Vi som längtar...  Baby 

Solig  Mars Äpple
    3 -- Fröken Ellen. ÄL 17 feb. (10:e försöket)
    7 -- Vintermamma ÄL 22 feb (4e försöket)
    8 -- Ceke ÄL ca 21 feb (9 försöket)
    11-- Marre80 ÄL 25 feb(4:e försöket efter MA)
    12 -- Zalia ÄL ~ 28 Feb (femte försöket)
    14-- Kia 78 ÄL 28:e Feb (11:e försöket)
    15 (17?) -- Jojjo55 ÄL 3 mars (på det 5:e gäller det!)
    15 -- simtim ÄL ~28 feb (8:e försöket)
    16 -- Polarlantis ÄL 2 mars (fjärde försöket, första barnet)
    16 -- Essalady ÄL 2 mars (försök nr 7)
    16-- Frk Svår ÄL 1 mars
    18 -- Kaprifolen1979 ÄL ~3 mars (försök nr 3)
    18-- Pingla77 ÄL 4 mars (försök nr 9)
    20 -- Ansi30 ÄL 6 mars (tappat räkningen på antal försök men ca 9)
    21 -- Irmelie  ÄL 6-7 mars (MA på 3:e försöket, 2:a försöket efter MA)
    24 -- Lavendia (9.e försöket efter mf)
    29-- Finlandssvenskan ÄL 16 mars (5:e försöket)
    29-- Jezza80 ÄL 16 mars (2:a försöket)

MariaF79:  (försök nr 6), MF v 5 på försök 5
    Astrogirl: MA v 7 (upptäcktes i v 10) på försök 10, inväntar första mens efter MA, sedan kan vi börja om.

Plus GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 7 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)
    Inna: BF 19 augusti (5:e försöket)
    änglabitch: BF 10 sept 2011 (3:e försöket)
    Sanna77: BF 13 sept (försök nr 4)
    ernlia03: BF 17 sept (försök nr 1 efter ma i v 11)
    Fru KM: BF 23 sept, (fjärde försöket)
    Längtan81: BF 26 sept (försök nr 12)
    Daniela01: BF 6 oktober (2 års försök)
    Frifantasi: BF 11 oktober (4e försöket)
    Längtan1980: BF 13 okt (7:e försöket)
    Saftochbulle BF 16 okt (försök nr 8) 
    Millan75 BF 27 okt (försök nr 4)
    AnnJan BF 5 nov (3:e försöket)

• Irmeline
    Pingla35 skrev 2011-03-05 23:07:01 följande:
    Bra att kunna hjälpa!!
    Då sätter ni igång med det nästa månad då?? Vi med!! Här är det ÄL på G, big time!
    Lite mys i morse och förhoppningsvis i morgon. Vi verkar var mer pigga på förmiddagarna under helgerna.
    Hoppas att de hittar fram de små rackarna!!
    Vi verkar synkade! Har Äl på g :)
    Har bim 21 vilket skulle betyda pergostart den 25 och äl 3-8 april, vilket blir BF 24-29 december.

Vi är lite kluvna till jul/nyårsbesbis och funderar därför att börja mensen efter.
    Känns typiskt om det går på första försöket med pergo så blir det julbebis.
    Då skulle jag gärna väntat en månad till. Nu har vi väntat ett halvår sen mf så känns som om vi kan vänta lite till.
    Sen så ska vi på semester i thailand också över påsk, så det skulle vara skönt att inte vara gravid och illamående, och kanske kunna dyka och så.

Men det är ju olika hur man känner, hur tänker ni? 
  • Irmeline
    Pingla35 skrev 2011-03-07 09:28:52 följande:
    Vi har inte diskuterat vilken månad som är en bättre tidpunkt för en bebis att komma eller inte. just nu vill vi bara bli gravida. Har väl i min egen fantasi och egna tankar sagt att aldrig få barn i december. "Det är ju så taskigt planerat." Men nu spelar det ingen roll.
    Vad vi däremot har diskuterat är vad vi gör om det inte tar sig denna månad eftersom vi, precis som ni, ska bort över påsk. Att bli gravid och vara illamående vid den resan är kanske inte önskvärt men jag vet inte om jag bryr mig om det heller. Har börjat tänka i samma banor som er kring resan men jag tror vi kör på ändå.
    Var mest orolig på att det skulle bli plus tidigare nästan. För då hade vi inte åkt alls. Jag har planerat att åkaen massa berg-och dalbanor och då passar inte en stor mage.Tungan ute

Just nu vill jag veta OM vi kan bli gravida. Så vi fortsätter nog oavsett planerna.
    Undrar om man skulle börja med pergo på typ dag 10 istället för dag 5, då blir ju BF 29dec-2jan istället.
    Ganska säker på att jag kommer gå över tiden eftersom både syrran och mamma gått över fler  veckor.

Varför ska man just börja på dag 5? Om man ändå inte har ÄL förrän supersent normalt, vad gör det då om man skjuter några dagar på det? Så slipper man strunta i ett försök och samtidigt komma på "rätt" sida nyår.

Skönt med sköldkörtelmedicinen. Har hört att sån medicin i kombination med pergo gett bebis till många som haft problem.
    Låter lovande tycker jag! :)
  • Irmeline
    Fröken Ellen skrev 2011-03-07 17:43:03 följande:
    Tack för allt tumhållande! :)

Läget är oförändrat, vare sig mens eller plus ännu. Jag har googlat lite och det verkar vara en hel del som inte får plus förrän någon/några veckor efter BIM så jag hoppas att det är något sådant det handlar om. Läste inte så mycket mer om det, det känns som att det är bäst att vänta och se och inte analysera så mycket. Så länge inte mensen kommer så finns det ju hopp.

Pingla: Om testresultatet tyder på något som kan påverka fertiliteten så att det blir svårare att bli gravid, men inte att det är omöjligt, så borde ju chansen fortfarande finnas tycker jag. Och så SKÖNT att de kommit underfund med det så att du kan få ordning på kroppen inför nästa omgång om inte annat. Men först håller vi tummarna för den här gången!

Det här med datum för att få barn... Tidigare har jag också tänkt att det vore bättre om det blev januari istället för sent på året, och i fjol var det en av flera anledningar till att vi hoppade över att försöka en av månaderna. Nu när vi aktivt försökt i över ett år så kan jag säga att det kvittar fullständigt när planerad födsel är, bara jag blir gravid någon gång. Visst hoppas jag fortfarande på att inte pricka in julafton, men vi tänker inte ta någon paus från försökandet.
    Förstår precis hur du tänker i det där med försökandet. Jag hade nog tänkt likadant om det var en vanlig månad, men eftersom vi börjar med något nytt (pergo) så känns det lite annorlunda. Tänk om det är just det som får oss att bli gravida direkt, då känns det liksom som om man kunde väntat ett månad till.
    Eftersom chansen känns mycket större känns det dumt att börja med en behandling för att få julbebis.
    Vi kommer nog försöka som vanligt ändå (utan pergo). Då kommer min ÄL komma senare, och vi går def över nyårsskiftet. Känns onödigt att tidigarelägga den just denna månad.
    Men om vi försökte som vanligt skulle vi nog inte heller pausa.
    Att blir gravid och får ett friskt barn är målet, oavsett när :)
  • Irmeline
    Jojjo77 skrev 2011-03-07 21:40:17 följande:
    Millan - Usch vad tufft! Stor kram Hjärta

Pingla - Tack för svar.

EGO: Har haft starka utslag på ÄL-stickorna, förra veckan. Borde ju då haft min ÄL? Idag uppmärksammade jag dock, ursäkta nu min beskrivning, en genomskinlig, klibbig och seg flytning, riktigt rejäl. Har aldrig varit med om det tidigare... Började fundera på ÄL-flytningar, ska inte de vara på det sättet? Skriver och frågar för att jag aldrig märker av min ÄL, min kropp signalerar aldrig ngt om när den är på g eller är... Blir inte klok på detta, eller så överanalyserar jag.
    Ibland kan man ha "falska" stegringar utan ÄL.
    Har du kollat om du har utslag nu igen?
    Lika bra att sexa på ifall att.
  • Irmeline

Fick precis ett mess, mannens lillebror har fått sitt andra barn idag.
    Hade varit så kul om vi skulle fått om tre månader, vad kusinerna skulle ha haft kul ihop!

nej, inte tänka på det nu. Och inte tänka på att de är yngre än oss, har varit tillsammans kortare och ändå har två barn.

Tänka positivt, nån gång kommer det för oss med! 

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet