• ceke

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Polarlantis skrev 2011-01-04 12:57:35 följande:
    Jag vet inte men jag har så svårt att to att man kan tänka sig till något som helst, det verkar vara helt idiotiskt! men alla säger det ju hela tiden, måste var en enorm skröna!
    Dessutom har jag också svårt att tro att ställningen spelar roll, dom simmar ju tills det tar stopp oavsett! Skulle ju annars funka som preventivmedel, eller?
    Jag tror nog inte heller att ställningen har så jättestor betydelse... visst är det väl bra om simmarna hamnar nära livmodertappen så att de hittar dit bums... men som sagt.. om det va så lätt att ställningen hade betydelse så skulle det ju kunna räknas som ett preventivmedel det med

Och näää, slap till nästa som pratar om att det går bättre om man tänker mindre!
  • ceke
    Justerar lite....

{#emotions_dlg.flower} Solig  BIM Vi som längtar...  Baby {#emotions_dlg.flower}

Tomte December Tomte
    16 -- FruKM ÄL ~2 dec (tredje försöket)
    21 -- Fröken Ellen ÄL 7 dec (8:e försöket)
    31 -- Bäbis201008  ÄL 14-15 dec (försök nr 5)

27-28 -- ernlia03 ÄL 15-16 dec? (första "försöket" efter MA i v 11)

{#emotions_dlg.flower} Januari Skål  {#emotions_dlg.flower}
    2 -- Sanna77  ÄL 22 dec (försök nr 4)
    3 -- MariaF79  ÄL 23 dec (försök nr 4)
    8 -- AnnJan ÄL 25 dec (2:a försöket)
    10 -- Finlandssvenskan ÄL 28 dec ( 3:e försöket)
    11 -- Saftochbulle ÄL 28 dec (sjunde försöket)
    12-13 -- Ceke ÄL 29-30 dec (sjunde försöket & första med Provera under lutealfasen)
    14 -- simtim ÄL ~31 dec (sjätte försöket)
    15 -- Irmelie  ÄL  1 jan (MA på 3:e försöket, 1:a försöket efter MA)
    17 -- Längtan81 ÄL 3-4 jan (12:e försöket)
    17 -- Kia78 ÄL 2-4 jan (9:e försöket)
    17 -- Pingla77 ÄL 1-4 jan (8:e försöket)
    17 -- Uppsara ÄL 4/1
    19 -- Millan75 ÄL ca 4 januari (försök nr 3 )
    20 -- Jojjo55 ÄL 6 jan (försök nr 3)
    20 -- annvian ÄL 4-5 jan (försök nr 3)
    22 -- Zalia ÄL 11 jan  (3:e försöket)
    24 -- Essalady ÄL 10 jan (försök nr 6)
    24 -- Gris78 ÄL 10 jan (försök nr 5)
    26 -- Polarlantis ÄL 12 jan (andra försöket)
    27 -- SannaK    ÄL 12 jan (9:e försöket, ett MF)
    27 -- Ansi30 ÄL ÄL 12 jan (10e försöket)
    29 -- Daniela01 ÄL 15 jan 
    29 -- Lavendia ÄL 15 jan (7:e försöket efter MF i v. 11)

Gravid Februari {#emotions_dlg.flower}
    4 -- Längtan1980 ÄL 21 jan (7:e försöket)
    6 -- Kaprifolen1979 ÄL ca 22 jan (försök nr 2)

Plus GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 7 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)
    Inna: BF augusti (5:e försöket)
    Astrogirl: BF 4 sept 2011 (11 försöket)
    änglabitch:BF 10 sept 2011 (3:e försöket)
  • ceke

GRRRRR jag har ju som sagt fått en hel del spottings idag.. ringde KK, fick en telefontid med en läkare kl 16 idag. Och NÄ, ingen läkare har ringt.Demon  Jag har verkligen BEVAKAT telefonen och hade tom med den på träningspasset kl 17.. Inte schysst tycker jag.. Antar väl att nåt akut hamnade ivägen, men då kan väl nån receptionist i a f behaga ringa o berätta det???

Jag har idag börjat fundera på akupunktur. Jag börjar verkligen bli redo att prova precis vad som helst för att slippa dessa förbannade, helvetiska spottings. Skulle nån säga att det hjälpte att gå på händerna dagarna i ändan, så jag lovar, då försöker jag Drömmer... Har hittat en privatklinik med en barnmorska/sjuksköterska som håller på med sådant och andra kvinnohälsofrågor... som gynundersökningar, fertilitetsfrågor etc. Funderar på att slänga ut lite pengar o boka tid. Men dyrt.. 600 kr/h och det går INTE på högkostnadsskydd...

Har nån av er provat akupunktur?

• ceke
    L Maria skrev 2011-01-04 20:36:23 följande:
    Ceke - hade jag varit dig hade jag satsat på privat trots allt... Kommer att göra det när det gäller första koll/utredning, om det inte tagit sig i april-maj. Ger inte mycket för att behöva vänta sig till en plats inom det offentliga (nu är akupunktur kanske ändå inte ett alternativ inom det offentliga, men för andra saker...)
    Jaa, hon är ju ingen läkare, så den delen finns ju inte.. men är rätt sugen på att prova akupunkturen faktiskt.. och tjaaa... på sätt o vis fick hon mitt förtroende rätt fort.. jag berättade lite kort min historia och då sa hon "att ha så mycket spottings är ovanligt och det är bra om läkarna gör en ordentlig utredning på dig".. Det är verkligen FÖRSTA barnmorskan (förutom min mammas vän) som inte bara sagt att allt är HELT NORMALT...

Jaha.. 19.20 stod jag i duschen och förbannade livet... vad händer när jag kommer tillbaka ut? Jooo, jag har missat ett samtal från okänt nr. MEN! Det lär ju ha varit läkaren.. den tiden!!! Hoppas att han ringer imorrn istället, jag menar, de kan ju inte räkna med att man bevakar telefonen i 3,5 h efter avtalad tid???

Om spottingsar var en person, vore jag den första i raden att ta fram en kniv och ligga i bakhåll för ett bestialiskt mord... Hmmm

Välkommen in i tråden Annvian!

Essalady: Jag blir också lätt gråtmild över sådana saker. Stackars barn! Det är ju superhemskt ju!
  • ceke
    Lavendia skrev 2011-01-04 21:56:32 följande:
    Ceke: Appropå akupunktur så gjorde min bästa vän det trots att hon inte alls tror på sånt. Desperat då de försökt få barn i närmre två år. Tog några månader sen hade hon en cykel som gick på timslaget och så blev hon gravid, fick missfall men blev gravid direkt igen trots att de på undersökningarna inte hade så bra odds. Så vem vet.....
    Åhh, det låter lovande. Pratade precis med en vän som har gått på akupunktur och hon rekommenderade den privata kliniken jag skrev om tidigare. Ska nog ta o ringa dit i morgon ändå...

Millan: svårt att hålla kvar nåt hopp faktiskt. Kommer ha vänner över på middag imorrn och funderar på att dricka nåt glas vin även om jag kanske inte borde.. men är på dag 19 av 28 idag.. så va 17??!!

Pratade precismed mamma min också. Usch, jag bara gråter ikväll, ingen bra kväll.. och min kropp reagerar skrämmande likt hennes. Hon har inte heller haft så farlig mensvärk genom åren, men däremot problem med spottings, hugg i magen lite då och då, rikliga mensblödningar, stadig cykel och hon fick diagnosen endometrios via titthål när hon va 31... och jag är 31 nu och har precis samma symptom och mönster...

Hon tycker jag ska kräva att bli utredd för endometrios via titthålsop. Läkaren sa att det kommer ske i sommar om vi inte lyckats bli gravida innan dess. Men jag kanske ska försöka tvinga fram det tidigare... Om det nu går. Det här är ju löjligt i a f. Så här kan jag ju inte ha det. kan ju inte tänka på nåt annat. En veckas glädje, möjlighet till sex (som i o f sig blir nån slags "nu ska vi göra barn" och "vi måste ta tillvara på chansen"), hopp byggs upp, ÄL sker och sen oro för att spottingsarna ska börja och sen sån enorm besvikelse. Besvikelsen blir värre för varje månad också. Speciellt denna månad då jag ju lagt nåt slags hopp till Proveran, trots att jag försökt förbereda mig på att skiten inte skulle funka... sen tre veckors avhållsamhet (då det inte blir nåt när jag har spottings), sen mens och så tja, kommer hoppet tillbaka igen...

Vet ni om gyn brukar ha kuratorer eller nåt som man kan få prata med? jag skulle nog behöva det. Allt blir ju lidande av det här. kan ju inte tänka på nåt annat varken på jobbet eller på fritiden. Usch. Och stackars Kekke vet inte riktigt hur han ska bete sg.
  • ceke

Maria: Stor kram på dig. Vi får va lite neggo ihop helt enkelt. Usch för såna här dagar. Vi täntke slå till med en trevlig middag imorrn med fina vänner. Det kanske lättar lite. Ni kanske ska försöka er på nåt liknande? men se till att det är nån som du vet käkar p-piller!

Skönt att vi har härliga killar som finns där för oss!

• ceke
    Irmeline skrev 2011-01-04 23:00:11 följande:
    Precis som jag tänkte ikväll, men fick en graviditet i ansiktet..
    Jobbig kväll helt enkelt!!
    Åhhh, jag skulle förmodligen ha börjat storbölat om jag fått höra nåt sånt just nu...

Kram!
  • ceke

Det där med vänner och graviditeter... Börjar också känna av det där jobbiga om nån skulle berätta det, eller när jag ser magar i vädret. Jag har dock en vän som jag verkligen helt och fullt ärligt och hjärtligt skulle bli såååå glad av att höra va gravid! De har kämpat flera år och åhhh så jag lider med dem och hoppas så för deras skull!

• ceke
    mumwannaB skrev 2011-01-05 10:26:02 följande:
    Hej på er!
    Jag har följt er tråd lite sporadiskt sedan starten. Fyllde 30 i december så jag var ju inte kvalificerad för att vara med från början Flört men nu tänkte jag hoppa på och presentera mig.

Är som sagt 30, sambon 31 och vi har försökt i över 1 ½ år (20 månader). Har testat i princip alla mirakelpiller och metoder som disskuteras här inne på FL. Vi startade vår utredning i maj och var färdiga i slutet av september. Inga fel hittades på någon av oss. Remiss skulle skickas för IVF. I november visar det sig att de förmodligen missade att skicka remissen. Nu är det julstängt så jag vet inte hur det har gått. Tänkte ringa nästa vecka och höra. Skulle inte förvåna mig om vi står kvar på ruta 1 fortfarande. Turen har inte varit på vår sida det senaste året. Det har varit mycket frustration med bebisverkstaden som uppenbarligen inte fungerar plus att vi har påbörjat en husbyggeprocess där bygglovet har krånglat i flera månader.

Nu har jag bestämt mig för att dra lite i tyglarna när det gäller mina förväntningar. Absolut INTE för att jag tror att jag ska bli gravid om jag slutar tänka på det. Men jag tror att jag skulle må lite psykiskt bättre av en inställning där det inte MÅSTE bli plus just exakt nu. (Bara det blir inom en snar framtid Flört). Har gått på akupunktur snart två månader och hon säger att mina utgifter är större än mina inkomster, energimässigt. Så nu är det ordentlig mat, motion och ladda batterierna som gäller.
    Välkommen hit till FL:s klart underbaraste tråd Va tufft ni har haft det och gu va besviken jag skulle va på att remissen inte skickats när den skulle. Hur fungerar det med akupunktur? Är det nåt du rekommenderar? jag går ju i akupunkturfunderartankar...

Tack alla underbara för pepp och kramar. De värmde. Idag känns som en bättre dag. Spottingsarna är där de är.. still going strong så att säga... men första dagen de verkligen tittar in är den värsta. Nu har liksom hoppet dalat för denna cykel och jag är helt otroligt beslutsam att leta efter och få hjälp med detta!

Jojjo och Lavendia: Härligt med ÄL i antågande och Lavendia: hoppas ni får en härlig myshelg!

Kram på er allesammans!
  • ceke

Åhh, en läkare ringde precis och hon va super att prata med! Jag hade ju gråten i halsen också vilket hon nog hörde... hur som.. Hon va inne på att sätta upp mig i kön till en titthålsoperation redan nu.. men ville konsultera en annan läkare innan hon gjorde det. Tillsammans kom de tillslut fram till att jag ska fortsätta med Proveran de tre planerade cyklerna. Om det inte blir bättre, ska jag ringa ett nr, få en telefontid med en läkare (hon jag träffade förra gången eller denna läkaren) och då skulle de med största sannolikhet sätta upp mig i kön för en titthålsoperation. Och i maj kan en fullständig fertilitetsutredning startas.

Hon sa att på ultraljudsbilden från cystan jag tidigare haft, såg det ut som att det ev kunde ha varit en chokladcysta jag hade tidigare.. men den försvann ju av sig själv, så det är svårt att säga..

Jag fick även nr till psykosociala teamet för att få en kuratorskontakt då jag inte mår någe bra i detta, vilket känns sköööönt. Känns lite småunderligt att som socionom själv gå och prata med en socionom... men vi är ju alla människor som behöver stöd ibland.

Visst är det jobbigt och det känns tufft.. men måste säga att jag fått bra bemötande och blivit tagen på allvar av läkarna. Det känns bra. Och jag är verkligen beredd på att göra vad som helst för att få dessa skitspottings att sluta och för att få barn. Vad som helst.

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet