Inlägg från: Kaprifolen |Visa alla inlägg
  • Kaprifolen

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Hej Essa, kul att se dig igen!

Låter sunt och klokt det där, har själv funderat i de banorna men inte riktigt vågat ta steget till att "avbryta" bebisverkstaden. Kontrollmänniskan.... Så vi har startat vår utredning precis kan man säga. Men jag känner igen mig i mkt av det du beskriver kring relationen. Hoppas att du fortsätter titta in i tråden!

• Kaprifolen
    Jezzi80 skrev 2011-10-31 23:15:13 följande:
    Hej alla underbara.
    Har egentligen inte mkt att skriva... funderar på det där med att kontakta BM... Och en fråga... Vad sa ni? Asså... menar.. skulle va intressant o veta hur ni berättade att ni försökt ett år (eller mer?) och kanske främst: Vad ni fick för svar???
    Vad blir liksom nästa steg o så? Hur mycket frågade de och ville veta? Vad är relevant och inte?

Tanten forsätter som vanligt här. Ett par dar till sen kastar jag ut henne hehe.

Kram alla kämpar!
    Vi kontaktade också innan det gått ett helt år, de frågade ingenting om hur länge vi försökt. Jag ringde bara och sa att vi ville boka tid för att starta en fertilitetsutredning. Vi gick via min gyn och var hos henne på ett första försök där vi fick våra remisser för provtagning (jag blodprov och maken spermaprov) och när de resultaten kommit så remitteras vi till fertilitetsavd på vårt sjukhus för vidare utredning som spolning av äggledare bla. Vid behov av IVF remitteras vi vidare till det sjukhus i vårt län som utför detta.

Makens provsvar har ännu inte kommit, en vecka sen han gjorde det. Känns länge då mitt provsvar kom ef 3 dgr. Hur länge fick ni andra vänta vars karlar gjort samma prov?
    {#emotions_dlg.flower} MEDLEMMAR i gruppen {#emotions_dlg.flower}
    NICU - Född 1979, Västra Götaland
    Finlandssvenska - Född 1975, Österbotten, Finland
    MariaF79 - Född 1979,  Skåne
    Jezza80 - Född 1980, Södermanland
    Prodigy79 - Född 1979, Västmanland
    Jojjo55 - Född 1977, Närke
    Kiyona - Född 1979, Södermanland (Stockholm)
    Kaprifolen1979 - Född 1979 - Västra Götaland
  • Kaprifolen

Jojjo: Tack för info om tid för provsvar för spermaprovet, vi väntar fortfarande på mannens svar det är nu en vecka och 3 dgr sen han lämnade provet.

I övrigt så kan jag berätta om min kropp som är mer galen än vanligt Hade sista mensen i slutet av sep och väntade ÄL till ca 8-9 okt, istället för ÄL så fick jag skumma blödningar/färgade flytningar. Jag var då inställd på en lång och troligen ÄL-lös cykel. Men dessa bruna flytningar, som varade ca en vecka, har tydligen min kropp tolkat som mens för den började om på ny cykel....så NU har jag ÄL! Alla klassiska symptom, ömma bröst och mkt äggvita, verkstaden är i full gång Blir dock lite svårt att beräkna längden på cykeln, frågan är om man ska räkna från att dessa skumma flytningarna startade......? Helt fel månad att ta blodprov på i alla fall vad gäller att se om ÄL inträffat.....

Trevlig helg tjejjer!

• Kaprifolen
    Kattflickan skrev 2011-11-13 10:25:28 följande:
    DubbelA: Jag hade en deppattack igår över vår situation, den förklarades idag när mensen kom. Jag brukar ha rätt kraftig PMS nån dag innan mensen så jag förstår dig. Jag är så glad över min fine sambo men har tänkt tankar om att han borde lämna mig och träffa nån som inte har sådana problem att få ett friskt barn, han skulle bli en sån bra pappa. Han tycker jag är dum när jag tänker så. 

Millan

Känner igen mig i det du skriver Millan, tänker så om min man också. Han älskar verkligen barn och så är han tillsammans med mig som är så kluven OCH som nu då även är så krånglig att göra gravid (ja, nu vet vi ju inte vem av oss som är den felande länken ännu men man tänker så ändå....) Tänk om det inte blir några barn, hur ska livet te sig för ngn som längtar så?

Jojjo: Lycka till idag, spännande värre, håller tummarna för mga fina ägg

Ego, har ju ingen cykel att räkna på denna gången efter allt kroppsstrul men är relativt säker på att jag hade ÄL för ca två veckor sen vilket innebär att jag är runt BIM. Ännu ingen tant och det är bra, för då vet jag att vi åtminstone hade sex i rätt härad och att man i o m det har en sportslig chans att det tar sig....men hon får gärna hålla sig borta. Symptom, självklart har jag det jo i vanliga fall så bli mina bröst stehårda och ömma direkt vid Äl och det håller i sig fram till tanten kommer. Nu, en smygande ökning av ömheten och brösten är inte hårda utan mer som vanligt, fast ömma. Tja en skillnad men om det är ngt att hoppas på.....? Jo var yr som fasen hela dagen igår, målade lister hela dagen och var gång jag reste mig upp så var det svart för ögononen. Kan inte komme på mer nu Skengravid, jag? Ha ha, tur att det mesta är som vanligt runt BIM, eller vad säger ni tjejjer?

Håller tummarna för Maria nu! Och alla ni andra på tur!

• Kaprifolen

Hej

Nu behöver jag lite hjälp och erfarenhet från er som använt pergotime. Min gyn remitterade oss till kvinnokliniken eller vad det nu heter. Jag har redan lämnat blodprov som var utan anmärkning (förutom att jag inte hade ngn ÄL den månaden) och vi har väntat på makens provsvar. Fick precis ett brev från sjukhuset där det står att de mottagit remissen och "typ" att svårigheten att bli gravid för oss troligen beror på min oregelbundna ÄL. För det första, detta måste väl tolkas som att mannens provsvar var ok? (vi har ännu inte fått det brevet, har meddelat min gyn att det måste kommit bort m posten eller nåt...) För det andra, är det ngn som vet varför man stimulerar m hormoner innan man kollat attt det är fri passage?

Nu har jag inte läst brevet själv utan maken läste högt i telefonen för mig , De skrev ngt om att jag ska börja m tabletterna  på dag 5 i nästa cykel (inväntar ju tanten vilken dag som helst), sen skulle det tas blodprov på ngn speciell dag i cyklen och man skulle även boka tid för ett specialultraljud för att kolla äggledarna (är det detta som är att kolla fri passage?) Någon som gått igenom samma förfarande och som känner igen och kan  förklara?

Tänk tyckte jag hade bra koll på förfarandet, men helt plötsligt när man får en massa info från sjukvården så blir frågorna åter tusen ändå....

• Kaprifolen
    Jojjo77 skrev 2011-11-16 14:57:46 följande:
    Här mås det inte så bra. Vi fick bara 1 befruktat av våra 8. Det jag nu har i mig är fint, men känns ändå tungt. Vi hade hoppats på i alla fall ett till frysen... Måste landa i det här tills jag kan vara glad för att vara 'gravid'.

Åh, förstår att det känns lite tungt. Glad för din skull ändå att det fanns ett fint ägg att sätta in. Nu håller vi som sagt tummarna för att det stannar och att du får en fin kula på magen framöver *kramar om*

För egen del så kom tanten idag så nu har jag jagat pergo och hittat det på apoteket i stan så på söndag börjar jag knapra dessa. Hoppas att det resulterar i en fin ÄL och att makens simmare hittar dit

• Kaprifolen

En fråga, ni som käkat pergo, hur påverkade det längden på era cykler (eller gör det det överhuvudtaget...?) Om man är oregelbunden, styr pergon upp även det? Hmmm.

• Kaprifolen
    L Maria skrev 2011-11-16 16:35:53 följande:
    Ego - gjorde en liten fuling nu, får se om det accepteras; försökte boka tid hos RMC i Malmö genom mina vårdkontakter; skrev som det var, att vi försökt sedan augusti 2010 och att vi fått två tidiga missfall och om vi kunde få tid för ett möte. Får se om de säger nej eftersom vi blivit gravida, eller om de accepterar det hela.

Kaprifolen - har tyvärr dålig koll på vad Pergo ger för effekter...
    Bra Maria, alla knep är bra. Vi håller tummarna för att de sväljer betet
  • Kaprifolen

Men vad ser jag, stort grattis Råttan! Innebär detta att ni lyckades helt på egen hand denna gången?

Spännande Ceke, tänk vad tiden går fort, snart har ni er bebis. Tycker det var igår du plussade.....man inser hur tiden går när man ser andra

Ska spola äggledarna snart och undar ju då hur detta är, någon som kommer ihåg sin spolning. Är det mkt smärtsamt? Hur är det direkt efteråt, kan man åka direkt till jobbet tro?

• Kaprifolen

Tack för bra svar tjejjer! Jag har fått beskedet om att jag ska få diklofenak 50 mg innan spolningen, de är ju receptbelagda och samma som jag tar vid mensvärk så jag förstod att det kan kännas lite. Men ni låter positiva så jag väljer att tro på er

Mmm, får verkligen hålla tummarna att jag går i Cekes fotspår när det gäller befruktningen....

En annan fråga hade ni era karlar med er vid spolningen? Även med vid själva utförandet? De sa att de skulle kalla oss båda....

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet