• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • ceke
    Polarlantis skrev 2011-01-04 12:47:42 följande:
    Ok...men då kanske vi i alla fall kan hoppas LITE på att det är något bra...att det är ett litet ägg som fäst nu och det är därför du fick en liten blödning, jag hoppas på det!!!
    Tycker du får "tjata" hur mycket som helst, jag gör ju inte annat gnäller ju GladTycker inte du är tjatig alls ju!
    Tack va du är go Här är det inget annat än spottings på hjärnan! Fy för dessa satyg! Ärligt.. Får jag en dotter nån gång kommer jag faktiskt råda henne att aldrig börja med hormonella preventivmedel. Inte så att jag skulle vilja att hon istället gick och blev tonårsmamma, men däremot istället informera ordentligt om andra sätt att skydda sig!

Jag önskar verkligen att jag fått mer info om hormonella preventivmedel. och framförallt att barnmorskorna i 6 års tid inte bara bytt sort för mig. Hallå! Det kan inte va normalt att blöda av allt.... och se nu vad det har ställt till med? Undrar hur det sett ut om jag aldrig tagit alla olika p-piller... Det här är ju sjukt... Och när jag googlar och läser andras historier är de så lika min: dvs att de fått problem först med p-piller, fått byta en massa etc. Borde inte barnmorskor va informerade om detta? Att det kanske betyder att man inte tål eller borde äta hormonella preventivmedel? Gynläkarna säger ju att det är rätt vanligt att man får hormonstörningar som följd av p-piller, minipiller etc som kan hänga med hur många år som helst om man har otur. VARFÖR tar inte barnmorskor fasta på det??? Eller skickar en vidare till gyn om man har mycket problem med blödningar på olika piller? Jag är så besviken och arg på detta så här nu i efterhand... Och till mig har de alltid sagt att jag borde äta p-piller oavsett förhållande eller ej ifall jag har endometrios. Första gången en läkare sa nåt om det var 2001... SUCK! Varför kollade man då inte upp endo redan då???

Läser en del om folk som blivit lite hjälpta av akupunktur.. Kanske ska kolla upp det.. men det kostar ju en del... Men samtidigt kan det ju va värt det ifall skiten försvinner och det underlättar att bli gravid..
  • Polarlantis
    ceke skrev 2011-01-04 13:10:01 följande:
    Tack va du är go Här är det inget annat än spottings på hjärnan! Fy för dessa satyg! Ärligt.. Får jag en dotter nån gång kommer jag faktiskt råda henne att aldrig börja med hormonella preventivmedel. Inte så att jag skulle vilja att hon istället gick och blev tonårsmamma, men däremot istället informera ordentligt om andra sätt att skydda sig!

Jag önskar verkligen att jag fått mer info om hormonella preventivmedel. och framförallt att barnmorskorna i 6 års tid inte bara bytt sort för mig. Hallå! Det kan inte va normalt att blöda av allt.... och se nu vad det har ställt till med? Undrar hur det sett ut om jag aldrig tagit alla olika p-piller... Det här är ju sjukt... Och när jag googlar och läser andras historier är de så lika min: dvs att de fått problem först med p-piller, fått byta en massa etc. Borde inte barnmorskor va informerade om detta? Att det kanske betyder att man inte tål eller borde äta hormonella preventivmedel? Gynläkarna säger ju att det är rätt vanligt att man får hormonstörningar som följd av p-piller, minipiller etc som kan hänga med hur många år som helst om man har otur. VARFÖR tar inte barnmorskor fasta på det??? Eller skickar en vidare till gyn om man har mycket problem med blödningar på olika piller? Jag är så besviken och arg på detta så här nu i efterhand... Och till mig har de alltid sagt att jag borde äta p-piller oavsett förhållande eller ej ifall jag har endometrios. Första gången en läkare sa nåt om det var 2001... SUCK! Varför kollade man då inte upp endo redan då???

Läser en del om folk som blivit lite hjälpta av akupunktur.. Kanske ska kolla upp det.. men det kostar ju en del... Men samtidigt kan det ju va värt det ifall skiten försvinner och det underlättar att bli gravid..
    ja det här med biverkningarna är ju läskigt värre! INGEN har sagt ngt till mig heller!!! Har också bytt mig fram genom några olika sorter på grund av migränliknande huvudvärk som man tydligen INTE kunde få av piller, men det kan man! Har fått massor med vatten i kroppen och bytt igen osv osv osv...nu är jag så glad att jag slutat och humöret och livsglädjen är absolut bättre! Sexlivet också! TROTS att det bara gått ett litet tag, tjoho!
    Men mer info vore bäst...en kompis till mig gick på 10 (TIO!!!) kg på minipiller, bara vatten, helt sjuk! På två månader!!! Så slutade hon och vips var hon smal igen och hon är verkligen smal från början, helt galet!

Sitter här och tror att Äl kanske är på g trots mensbortfallet...hmm...något är det som sker iaf!
  • ceke
    Polarlantis skrev 2011-01-04 12:57:35 följande:
    Jag vet inte men jag har så svårt att to att man kan tänka sig till något som helst, det verkar vara helt idiotiskt! men alla säger det ju hela tiden, måste var en enorm skröna!
    Dessutom har jag också svårt att tro att ställningen spelar roll, dom simmar ju tills det tar stopp oavsett! Skulle ju annars funka som preventivmedel, eller?
    Jag tror nog inte heller att ställningen har så jättestor betydelse... visst är det väl bra om simmarna hamnar nära livmodertappen så att de hittar dit bums... men som sagt.. om det va så lätt att ställningen hade betydelse så skulle det ju kunna räknas som ett preventivmedel det med

Och näää, slap till nästa som pratar om att det går bättre om man tänker mindre!
  • Polarlantis

Förbannat, jag skulle ha köpt ÄL stickor iaf när jag var i stan...nu sitter jag bara här och undrar om det händer ngt...Men det känndes lite väl bra att köpa det...tycker jag kan vänta lite med sånt...men tålamodet är ju i botten Glad Skumt bara att det känns på höger sida denna gången också...hmmm...borde inte vara ÄL förens den 12:e OM man antar att den fåniga bruna flytningen var min mens...hmm...

Bara att konstatera, man kan bli galen för mindre!

• ernlia03
    ceke skrev 2011-01-04 12:30:01 följande:
    Jag vet att kroppen kommit igång med ägglossningar utifrån ÄL-test och regelbunden cykel på 27-29 dagar.. Just nu ligger jag på BIM - 8. Dvs 6:e dagen efter förmodad ägglossning..
    Kan ju som sagt tidigare vara en nidblödning, men kan ju likaväl vara din kropp som fortsätter jävlas med dig... Jag fick en nidblödning 7 dgr efter ÄL förra graviditeten så omöjligt är det ju definitivt inte!
    Lavendia skrev 2011-01-04 12:52:46 följande:
    Vi tänker också köra varannan dag denna rundan och börja i helgen. Blir för tufft men inhandlat preeseed på trådens rekommendation så hoppas det hjälper mig. Vi varierar runt för att få det lite roligare men slutar alltid bakifrån men är kanske inte den bästa ställningen för att blir gravid? Läste någonstans missionären är bättre så kanske ska byta. Ligger ni kvar i sängen? Jag går alltid upp och tvättar mig, kanske inte heller det bästa.

EGO: så har vi möte och min kollega är med som är alldels underbar men mammaleidg.... Vi skulle ha fött med 4 dagars mellanrum. Givetvis har hon med sig sin 6v gamla dotter som jag får hålla en del av mötet som för övrigt var ett arbetsmöte på 2,5 timme. Hur tufft var det?!?! Hon frågade hur det gick och jag sa som det var, inget än. Hon sa att det låst sig för oss mentalt, nu kom det igen - tänk inte så mycket på det. Jag fortsätter tro att magiskt tänkande inte kan påverka kroppen såpass. Blev såå sugen på en liten... Vi som skulle varit mammalediga samtidigt..
    Jag vet faktiskt inte det där med ställning, men har hört att det ska vara bra med bakifrån för de med bakåtvänd livmoder (som jag tydligen har) och om jag är gravid nu är det utifrån den ställningen. Flört När det är verkstad försöker jag ligga kvar en stund, men orkar aldrig längre än kanske 10 minuter, sen går jag också upp och kissar och tvättar av mig.

Kan bara föreställa mig hur jobbigt det var. Jag tycker det är jobbigt med bebisar som det är, men när det blir så påtagligt hur livet kunde ha varit måste det vara extremt jobbigt. Eller, jag tycker inte det är jobbigt med bebisar, jag är alltid först fram och i princip sliter dem ur famnen på föräldrarna Tungan ute, men längtan blir så ju påtaglig vid de tillfällena.
  • Minnie69

Tror inte ställningen spelar så stor roll, sålänge mannens bidrag hamnar på insidan s.a.s. Jag blev gravid på "rid-sex" och eftersom man då har tyngdlagen mot sig borde väl det vara det sämsta? Hade dessutom inte tid att ligga kvar utan fick upp och laga mat med papper intryckt mellan benen. Har läst om folk som har kört "kalkon" och alltså haft tråd där man bara kör missionär och ligger kvar med kudde under gumpen och benen över huvudet (eller ja kanske inte så högt), verkade inte gå bättre för dem än för alla andra. Så min slutsats är att ställningen är nog oviktig förutsatt att man inte idkar oral, anal eller annan form av samliv där grabbarna hamnar på fel ställe s.a.s. (Om någon undrar över detta klargörande så hade jag vid ett tillfälle en diskussion med en ung tjej som hävdade att man visst kunde bli gravid av oral-sex (fast inte om man var oskuld) ).

• annvian

Hejsan hoppsan så många sidor här var... Jag hoppar in Drömmer

Tog ut spiralen i början på nov så är inne på försök 3. Har ÄL just idag och i morgon så lets hope for it.

{#emotions_dlg.flower} Solig  BIM Vi som längtar...  Baby {#emotions_dlg.flower}

Tomte December Tomte
    16 -- FruKM ÄL ~2 dec (tredje försöket)
    21 -- Fröken Ellen ÄL 7 dec (8:e försöket)
    31 -- Bäbis201008  ÄL 14-15 dec (försök nr 5)

27-28 -- ernlia03 ÄL 15-16 dec? (första "försöket" efter MA i v 11)

{#emotions_dlg.flower} Januari Skål  {#emotions_dlg.flower}
    2 -- Sanna77  ÄL 22 dec (försök nr 4)
    3 -- MariaF79  ÄL 23 dec (försök nr 4)
    8 -- AnnJan ÄL 25 dec (2:a försöket)
    10 -- Finlandssvenskan ÄL 28 dec ( 3:e försöket)
    11 -- Saftochbulle ÄL 28 dec (sjunde försöket)
    12 -- Ceke ÄL 29 dec (sjunde försöket & första med Provera under lutealfasen)
    Uppsara (sjätte försöket)
    14 -- simtim ÄL ~31 dec (sjätte försöket)
    15 -- Irmelie  ÄL  1 jan (MA på 3:e försöket, 1:a försöket efter MA)
    17 -- Längtan81 ÄL 3-4 jan (12:e försöket)
    17 -- Kia78 ÄL 2-4 jan (9:e försöket)
    17 -- Pingla77 ÄL 1-4 jan (8:e försöket)
    19 -- Millan75 ÄL ca 4 januari (försök nr 3 )
    20 -- Jojjo55 ÄL 6 jan (försök nr 3)
    20 -- annvian ÄL 4-5 jan (försök nr 3)
    24 -- Zalia  (3:a försöket)
    24 -- Essalady ÄL 10 jan (försök nr 6)
    24 -- Gris78 ÄL 10 jan (försök nr 5)
    26 -- Polarlantis ÄL 12 jan (andra försöket)
    27 -- SannaK    ÄL 12 jan (9:e försöket, ett MF)
    27 -- Ansi30 ÄL ÄL 12 jan (10e försöket)
    29 -- Daniela01 ÄL 15 jan 
    29 -- Lavendia ÄL 15 jan (7:e försöket efter MF i v. 11)

Gravid Februari {#emotions_dlg.flower}
    4 -- Längtan1980 ÄL 21 jan (7:e försöket)
    6 -- Kaprifolen1979 ÄL ca 22 jan (försök nr 2)

Plus GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 7 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)
    Inna: BF augusti (5:e försöket)
    Astrogirl: BF 4 sept 2011 (11 försöket)
    änglabitch:BF 10 sept 2011 (3:e försöket)

• Saftmedbulle
    ifyouweremine skrev 2011-01-03 20:29:06 följande:
    En kompis förresten att jag kan ha haft ett väldigt tidigt missfall den här månaden, när jag berättade att min mens varit kort och i kombination med ovanligt mycket mensvärk (även efter att blödningarna slutat). Hon har nämligen en kompis som haft många missfall och de tidiga har varit just ovanligt korta och ovanligt mycket mensvärk, inklusive värk efter att blödningarna slutat. Undrar om det kan vara så? Det verkar ganska osannolikt tycker jag, men man vet ju aldrig. Jag har ju inte gjort några gravidtest. Ni som har haft tidigt missfall i tråden, stämmer beskrivningen in på er?
    Svårt att säga... Jag menar, jag visste ju redan att jag var gravid och väntade ingen mens. Ont hade jag i alla fall inte - det minns jag (för det trodde jag man skulle få).

Ska också försöka gå ned lite, typ tre kilo skulle sitta fint. Tänker ta tag i träningen så snart halsontet är borta... Pepp! Pepp! Vad har du för plan?
  • Saftmedbulle
    kämpa2008 skrev 2011-01-03 22:58:26 följande:
    Hej!  jag är snart 37år & biologiska klockan tickar verkligen fram för mig Dessutom har jag Endometrios som inte gör situationen för mig & sambon bättre. Vi har försökt i snart 2år, nu är jag på min andra kur med Pergotime, tyvärr lyckades det inte nu heller. Mensen kom i söndags, känner att nu måste jag ha någon att prata med, det är skitjobbig situation när man längtar så otroligt mycket efter att få bli mamma. Sen blir det inte bättre av att jag har många runt mig, som väntar bebis klart man är glad för deras skull, men jag tror ni flesta här förstår vad jag menar. det är klart att jag ibland tänker att det nog inte är mening att jag ska bli mamma, men samtidigt så vägrar jag att ge upp. Men av mig som kvinna så krävs det mycket, mannen behöver göra sitt jag måste hålla koll på ÄL, tabletter, menscykel, BMI, allt detta blir stressande, fast att man verkligen inte ska bli stressad, men det är inte lätt att tänka positivt ibland...men hoppet finns kvar för oss
    Jag har även börjat med Akupunktur & har gått två gånger, dock inte satt några direktvärkande nålar till äggstockar mm än, men det kommer göras i slutet av januari, då jag ska på min tredje behandling.
    Terapeuteten har inte vågat sätta just på de ställena pga att jag har pågått behandling av Pergotime, men nästa gång får han göra det, det kan inte bli värre tror jag. Jag hoppas det lyckas på min sista kur, som jag ska ta i februari..Av tabletterna har jag som många andra humörsvängningar (gråter för lilla minsta), trött, lite yr, fast det var värst nu på andra kuren.
    Nu vill jag önska alla här en god fortsättning & jag hoppas på 2011...
    KRAM
    Välkommen hit!
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet