• ceke

Vi över 30 som längtar efter första barnet

ernlia03 skrev 2011-01-05 11:13:24 följande:

Jag vet faktiskt inte hur jag skulle reagera på ett gravidbesked just nu. Om/när jag inte är gravid känns det ju som hjärtat brister när man får veta, men försöker hålla god min. Men direkt jag blev gravid (och förhoppningsvis är det nu också) känns det snarare roligt med fler gravida. Undrar vad det säger om mig som person, usch, vill nog inte veta...

Det säger att du är en levande person med känslor!
  • ceke
    Irmeline skrev 2011-01-05 13:53:39 följande:
    Precis sådär tänker jag också!
    Hade utslag på stickan tors kväll och fredag dag. Hade sex torsdag, fredag lördag men inte söndag.
    Tänk om det släppte sent..
    Uppsara och irmelie: Ta det lugnt Antagligen har ni ju prickat in finfint båda två och fått till det så att de små simmarna funnits på rätta stället när ägget väl släppt! men jag vet... lätt att säga, svårt att ställa in tankarna på!

Jag om nån snöar in i saker totalt, så jag borde va den absolut sista att säga åt nån att slappna av
  • ceke

Va roligt att vi är så många härliga tjejer som skriver så mycket fint och vilket privilegium det faktsikt är att ha er att bolla med, skriva av sig till! Och inte för att tala om följa med i eran färd mot att få en liten juvel

Och välkomna ni nya! Bara att haka på

• ceke
    Jojjo77 skrev 2011-01-05 14:11:03 följande:
    Vad underbart skönt att höra ceke! Dels att du fick ett bra bemötande och att de tar dig på allavr och att hjulet är igång. Jag hoppas verkligen att du blir av dina spottings och att du snart blir gravid! Det är väl underbart att det finns stöd att få från utomstående som är inlästa på specifika områden. Att ta hjälp av andra anser jag är en styrka, som tyvärr inte alla har. Kram till dig! Hjärta
    Lavendia skrev 2011-01-05 12:26:57 följande:
    Åh vad glad jag blir för din skull Ceke!! Skrattande Det låter som det absolut är på rätt väg. Vad mycket det gör bara någon ser en och tar en på allvar. Go girl! Bra att du fått någon att prata med. Det behöver vi alla och jag går själv till psykolog i omgångar när jag känner att jag behöver jobba lite djupare med mig själv. Jag gillar det. Du som hjälper andra hela dagarna behöver väl få prata av dig om nåt!! Tack, vi ska ha det supermysigt, 4 timmar kvar inna vi åker, försöker jobba, går sådär..

Välkomna alla nya, intressant att läsa er bakgrund och hoppas allt ska går bra. Det ska bli spännande att följa! Så många som skriver så omöjligt att kommentera allt men suger åt mig som en svamp Skrattande Tack för att ni delar med er!
    Tack så mycket! och tack alla ni här inne som stöttar och peppar!

Eftersom jag nu ska käka dessa provera denna cykel ut och de två nästföljande ska jag mentalt försöka ställa in mig på att det inte kommer att bli någon bättring. Verkligen! För lyckas jag med det kanske jag kan slappna av lite och slippa bli så ofantligt besviken igen varje månad när skiten börjar... För eftersom det är som det är nu, så känns det som att det inte finns nån anledning att tro att det blir bättre nästa månad. Proveran kommer ju dock göra att jag kommer få en massiv mensblödning och få ut alla gamla slemhinnor... om jag förstått det rätt... och det kanske alltid kan hjälpa nåt i a f.
  • ceke
    Sanna77 skrev 2011-01-05 14:55:21 följande:
    Tack! nä det Plus syntes solklart Skrattande helt skakis!
    Vilken underbar skakiskänsla GRATTIS! Trodde väl att du skulle få ett plus när du väl skulle våga plussa
  • ceke
    dilsan skrev 2011-01-05 16:18:07 följande:
    Den här tråden hoppar jag gärna in i! Ser ut att vara en trevlig tråd av likasinnade

Jag är 30 år och påbörjade bebisverkstaden i augusti då jag slutade med p-pillerna. Har tyvärr fortfarande inte fått någon mens efter sista pillermensen så chanserna att bli gravid verkar inte så goda just nu (har såklart kollat att jag inte är gravid...). Men bara att fortsätta försöka och hoppas att kroppen börjar funka normalt snart
    Kul att du hoppar in Jadu.. de där pillerna verkar ställa till det när man väl vill sluta med dem.. Det är vi flera som skriver under på här... 
  • ceke
    Polarlantis skrev 2011-01-06 10:26:02 följande:
    Föresten, behöver ett råd från er som har försökt ett tag...
    Jag har en kompis som jag vet började försöka för ett år sedan. I början hörde jag av henne men nu säger hon ingenting och jag vill inte pressa henne på ngt vis...Frågan är, ska jag berätta för henne att vi också försöker nu eller ska jag vänta och se om det händer ngt på hennes front? Jag har ju inte med det att göra liksom...vill ju inte tvinga henne att prata om ngt hon inte vill...hmmm...
    hmmm... svårt. Men om du vil berätta för henne att ni också försöker behöver ju inte betyda att du tvingar henne att berätta nåt. Utan är det en vän du vill berätta för så gör det. Vill hon inte prata om det så märks det antagligen rätt bra..

Men sånt där är svårt.. man vill ju inte såra.. men samtidigt kanske det är skönt för henne att veta att ni också försöker.. och det är ju inte som att du berättar för henne att du är gravid, vilket säkert skulle va tufft för henne att få höra.
  • ceke
    Kattflickan skrev 2011-01-06 12:03:15 följande:
    Ceke: Vilken behandling fick din mamma så att hon sen fick barn? Om du skulle ha endometrios så borde det ju kunna gå att göra något iallafall så att du blir gravid, försök tänk positivt! Vet att det är svårt ibland. 

En fråga till er: Jag har sett resonemang om att ägglossningen kan bli "starkare" ibland, exempelvis om man äter rosenrot. Hur kan ägglossningen vara starkare? Antingen lossar väl ägget, eller inte? Jag har läst på lite och sett att det ska vara bättre att ha en koncentrerad kort mens, vilket jag haft denna månad. Jag har för en gångs skull märkt av ägglossningen med lite blodiga, trådiga flytningar och lite "mensvärk" och ägglossningstestet var jättestarkt igår, betydligt starkare än kontrollstrecket. Är detta positivt? Eller spelar det ingen roll? 

Millan

Tja.. mamma fick mig när hon va 26 och brorsan då hon va 28... och diagnosen endometrios när hon va 32... Hon hade dock vad hon kommer ihåg problem med spottings innan dess också, men inte lika mycket som jag. När hon vl fick diagnosen endo via titthål, så fick hon hormonbehandlingar (nedsatt till klimakteriet) i sex månader för att torka ut endon... Endo kan man ju inte bli av med, utan enbart underlätta. Kruxet är att läkare ofta rekommenderar graviditet för att underlätta endometriosen, men det är lite moment 22 kring det då 40 % med endometrios är subfertila eller kan inte få barn pga just endometriosen. Suck... Så tyvärr var det inte mammas behandling som sen gjorde att hon fick oss... Utan hennes stora bekymmer med endon kom då hon va ett år äldre än jag är nu...

Och om det nu är endo, har jag nog bara att vänta mig att det blir värre. Det är nämligen positivt att äta p-piller eller liknande för att hålla nere en endometrios... och det är även en av anledningarna till att jag i stort sett alltid stått på p-piller trots att jag varit en "ständig singel" innan jag träffade min man. Så är det endo kommer den förmodligen bara att bli värre nu när jag inte käkar p-piller. Eller så är det hormonrubbningar jag har som har skapats av p-pillrena. Blir bara snurrig av allt det där.. hmmm.

Blodiga flytningar vid ÄL ska ju vara jättepositivt och verkligen visa att man är som mest fertil.. så det borde ju va en bra grej. har inte heller fattat det där med starkare eller svagare ÄL. Tycker som du.. antingen släpper ett moget ägg eller så gör det inte det. Däremot har jag läst att en del ägg är för små och därmed inte växt till ordentligt. Det kanske är det som menas med svagare ÄL? Inte en susning, bara spånar nu...
  • ceke

Maria: Trist med mensen, men låter som en bra plan inför nästa ÄL!

• ceke
    Kattflickan skrev 2011-01-06 12:49:32 följande:
    Ceke: Då hade jag missförstått, trodde din mamma fick er efter behandling. Men försök att inte misströsta i förtid.  Du vet inte ens om du har endometrios! Hoppas den kuren du tar nu hjälper mot spottings!  Det kanske tar lite tid.  Jag vet att det är jättejobbigt att ha tålamod, har nästan inget själv, men det är inte så mycket annat man kan göra i bebisverkstaden. Du har ju också börjat få hjälp, vilket är jättebra! 

Millan 
    Japp! Är glad att jag fått hjälp. Och det jag vill, är att så snart som möjligt få reda på om jag har endo så jag kan få hjälp mot det så fort som möjligt.. jag menar.. behandlingen tar ju ofta lite tid... Känns som om tiden liksom rinner iväg om det drar ut på tiden.

Som sagt, även om det är endo, är det absolut inte kört. Vid en operation ser de ju även mer än bara det, t.ex hur äggledarna ser ut (som kan va störda av en endo pga sammanväxningar, ärrbildningar, ihopklibbade etc) och skulle det visa sig att de är körda, så går det ju ändå att få hjälp via IVF.. Så helt enkelt är det så att jag vill veta om det är endo som är kruxet och i sådana fall hur mycket det ställt till med för att kunna få RÄTT hjälp.

Är väldigt inställd på att de närmaste två cyklerna kommer att gå till spillo och att det blir ett läkarsamtal i början av mars och en ca 40 dagars väntan på en ev operation.. bara för att inte bli så besviken innan dess...
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet