Kattflickan skrev 2011-01-06 12:03:15 följande:
Ceke: Vilken behandling fick din mamma så att hon sen fick barn? Om du skulle ha endometrios så borde det ju kunna gå att göra något iallafall så att du blir gravid, försök tänk positivt! Vet att det är svårt ibland.
En fråga till er: Jag har sett resonemang om att ägglossningen kan bli "starkare" ibland, exempelvis om man äter rosenrot. Hur kan ägglossningen vara starkare? Antingen lossar väl ägget, eller inte? Jag har läst på lite och sett att det ska vara bättre att ha en koncentrerad kort mens, vilket jag haft denna månad. Jag har för en gångs skull märkt av ägglossningen med lite blodiga, trådiga flytningar och lite "mensvärk" och ägglossningstestet var jättestarkt igår, betydligt starkare än kontrollstrecket. Är detta positivt? Eller spelar det ingen roll?
Millan
Tja.. mamma fick mig när hon va 26 och brorsan då hon va 28... och diagnosen endometrios när hon va 32... Hon hade dock vad hon kommer ihåg problem med spottings innan dess också, men inte lika mycket som jag. När hon vl fick diagnosen endo via titthål, så fick hon hormonbehandlingar (nedsatt till klimakteriet) i sex månader för att torka ut endon... Endo kan man ju inte bli av med, utan enbart underlätta. Kruxet är att läkare ofta rekommenderar graviditet för att underlätta endometriosen, men det är lite moment 22 kring det då 40 % med endometrios är subfertila eller kan inte få barn pga just endometriosen. Suck... Så tyvärr var det inte mammas behandling som sen gjorde att hon fick oss... Utan hennes stora bekymmer med endon kom då hon va ett år äldre än jag är nu...
Och om det nu är endo, har jag nog bara att vänta mig att det blir värre. Det är nämligen positivt att äta p-piller eller liknande för att hålla nere en endometrios... och det är även en av anledningarna till att jag i stort sett alltid stått på p-piller trots att jag varit en "ständig singel" innan jag träffade min man. Så är det endo kommer den förmodligen bara att bli värre nu när jag inte käkar p-piller. Eller så är det hormonrubbningar jag har som har skapats av p-pillrena. Blir bara snurrig av allt det där.. hmmm.
Blodiga flytningar vid ÄL ska ju vara jättepositivt och verkligen visa att man är som mest fertil.. så det borde ju va en bra grej. har inte heller fattat det där med starkare eller svagare ÄL. Tycker som du.. antingen släpper ett moget ägg eller så gör det inte det. Däremot har jag läst att en del ägg är för små och därmed inte växt till ordentligt. Det kanske är det som menas med svagare ÄL? Inte en susning, bara spånar nu...