Inlägg från: Astrogirl |Visa alla inlägg
  • Astrogirl

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Saftmedbulle skrev 2010-11-10 11:49:23 följande:

Hej tjejer!

Nu är det jag som behöver pepp och styrkekramar... Var på gynakuten idag efter att ha blött i ett dygn och ja... jag vill inte förstöra stämningen här i tråden (gillar ju verkligen er) men jag har fått missfall (eller ja MA, kanske det heter, what the fuck) i v. 7 (skulle ha varit i v. 10 nu). Det var lite för bra för att vara sant ändå...

Får helt enkelt joina er som mäter med ÄL-stickor (som jag ju propagerat för så mycket) och nedräkning till BIM. Får se om jag hittar något av Irmelies guts och komma igen (fast man måste ju vänta en menscykel, så det är väl det man får göra...

Stackare. Håller tummarna att det tar sig fort för er snart igen. Många kramar!!
  • Astrogirl
    Pingla35 skrev 2010-11-15 18:20:19 följande:
    Sedan funderar jag på det där med rosenrot, är det bara hokuspokus eller är det något som någon av er provat och/eller tror på? 
    Jag har testat rosenrot (Arctic Root som finns bl.a. på Apoteket) sedan augusti. Äter tabletterna fram till ÄL men slutar någon dag innan ÄL eller samma dag som jag får ÄL utslag på stickorna. Sedan jag börjat med rosenrot så behöver jag egentligen inte ÄL-stickor för jag känner av ÄL väldigt mycket mer än någonsin tidigare. Molvärk i äggstockarna i nästan två dagar under ÄL, så jag har lätt att känna när ÄL äger rum efter jag börjat med RR. Dock började jag inte äta dem direkt efter mensen i augusti, utan började äta dem ca 6 dagar in i cykeln och då flyttades ÄL fram 3 dagar, så det var inte bra, så jag rekommenderar att börja äta RR direkt när mensen börjar och sedan fram till ÄL. 
  • Astrogirl
    Irmeline skrev 2010-11-15 23:11:19 följande:
    Vart köper man bisolvon och rosenrot?
    Hälsokost?

Är bidrottninggelé och bisolvon samma?
    Vad är glandin 25 som det pratas om?

Och sist av allt, vad tar man när och varför, alltså vad ska de olika preparaten vara bra för (vet att de är bra för fertilitet, men hur, ökan ÄL, bättre selem, slemhinnor etc??)

Många frågor, nån som vet? :) 
    Detta är bara vad jag läst på forum om de ovanstående preparaten:

Bisolvon: slemlösande. Ska göra slem (t.ex. den slempropp som sitter i livmodertappen) mindre segt så att spermierna lättare ska kunna simma igenom och in i livmoder och äggstockar så att de tillslut når ägget. Finns på apoteket både i tablettform  och flytande.  Vet inte om hälsokost eller andra affärer har Bisolvon.

Rosenrot: ska förbättra chanserna för ägglossning och gör ofta att man känner av ägglossningen bättre. Finns både på Apoteket och i hälsokostbutiker och även vissa matbutiker. Matbutikerna har dock ofta endast Friggs rosenrot, vilket är mycket svagare än t.ex. Arctic root som finns på apotek eller hälsokost. 

Bidrottninggele (t.ex. Apiforce) tror jag också ska öka chanserna för ägglossning. 

Glandin 25 ska göra slemhinnan i livmodern tjockare, så att det befruktade ägget ska ha lättare att fästa. Läs gärna min tråd, se adressen nedan, där vi diskuterar just Glandin 25. Där kan ni hitta en hel del info om Glandin annars fungerar Google utmärkt när man vill hitta info om allt sånt här.   
    www.familjeliv.se/Forum-1-32/m53359481.html
  • Astrogirl
    Irmeline skrev 2010-11-16 12:01:30 följande:
    Vilken expert!

Jag funderar på att börja med något(några saker till nästa månad, vet du hur man kan kombinera?

Verkar ju som om RR och Bidrottninggele har samma effekt ung, så det borde räcka med en av dem. Men kan man kombinera en av dem med t.ex. glandin 25? Och dessutom ha slemlösande bisolvon?

Så man får jättefin slemhinna, starka ÄL och löst slem att simma i :) 
    Hehe, expert är jag verkligen inte, men har läst mycket (läs: alldeles för mycket ;) ) på alla möjliga forum. 

Jag förra månaden körde jag både med RR, Apiforce (bidrottninggelé) och Glandin, förutom mina vitamin Kvinna tabletter. Har inte känt några biverkningar. Denna månaden körde jag lite RR, Glandin 25 varje dag och Bisolvon ca en vecka innan ÄL. Vet inte om det var Bisolvonet som gjorde att min ÄL blev så himla sen för tidigare månader har jag nästan alltid haft exakt 35 dagar cykler. Jag tror inte jag ska köra Apiforce (bidrottninggelé) något mer, vet inte om det gör någon skillnad. RR gör ju att jag verkligen känner av ÄL mycket mer, så det känns ju som om det har någon effekt och jag har fått mycket rikligare mens efter Glandin och det tycker jag borde tyda på att slemhinnan är tjockare. Bisolvonet får jag se om jag prövar igen. Inget kul om det fördröjer ÄL mer, då jag redan har en lång cykel.

Läs lite själv om de olika preparaten och bilda dig en egen uppfattning så kan du säkert hitta någon bra kombination som du tror på. Glad 
  • Astrogirl

Är glad idag!! Var på vårt första läkarbesök idag för att påbörja utredning. Har ju försökt ett år nu. Jag och min sambo träffade Ulf Zachrisson på Avenykliniken i Göteborg (tror han jobbar även på Göteborgs Kvinnoklinik vissa dagar). Avenykliniken är en privatklinik men den är knuten till försäkringskassan så högkostnadsskyddet gäller även hos dem. Jättetrevlig läkare måste jag säga.

Först fick vi svara på en hel del frågor om allt möjligt, livsstil, tidigare förhållanden, om vi haft könsjukdomar, om vi dricker mycket alkohol osv. Sedan fick vi göra några tester. Då jag inväntar BIM så kunde vi inte göra alla testerna på mig idag ifall det skulle ha tagit sig denna månaden. Han gjorde dock en gynundersökning på mig och ett VUL (vaginalt ultraljud). Han sade att han kunde se med hjälp av det vaginala ultraljudet att jag troligtvis hade haft ägglossning nyligen från min högra äggstock. Lät ju väldigt hoppfullt!! Han sade att allt såg fint ut för övrigt, så det kändes bra. Han tog också ett klamydiatest, vilket tydligen tillsammans med HIV-test är standard vid utredningar.

Min sambo fick lämna blodprov (bl.a. för att testa HIV) och också göra klamydiatest. Sedan ska han lämna spermaprov på IVF-kliniken i Gbg (kostar ca 900 kr) eller så kan man göra det gratis på Sahlgrenska men då tar det kanske 2 månader.

Efter jag haft mens ska jag tillbaka och lämna blodprov så de kan kolla hormonnivåer och göra HIV-test m.m. Sedan ska jag tillbaka för att göra spolning av äggledarna om 3 veckor för att se till att äggledarna är öppna så att äggen inte stoppas på vägen. Därefter den 15 dec ska vi dit för ett summeringsmöte där läkaren, går igenom alla resultat av alla tester och meddelar om det kan finnas något hinder till vår barnlöshet eller om allt är normalt så det bara är att köra vidare.

Väldigt snabba ryck. Sådant gillar vi starkt. Glad 

För övrigt så sa han att han tyckte vi var här ganska tidigt egentligen, då det inte är ovanligt att det tar mer än ett år att bli gravid. Han sade att av de som försökt 1 år så är det ungefär 25% som inte lyckats bli gravida. Han rekommenderade han att man skulle skippa ÄL-test om man hade någorlunda jämna cykler, då han tycker att ÄL-testerna ökar stressen och pressen vilket också kan ha motsatt effekt. Han rekommenderade att ha sex ca 3 dagar i veckan före beräknad ÄL och under ÄL och även veckan efter ÄL. Om man vet ungefär hur lång cykel och den är jämn varje månad så kan man ju räkna ut ganska bra när ÄL borde ske.

Kan verkligen rekommendera Ulf Zachrisson och Avenykliniken. Han sade att det står på något forum på Internet att han är lite hårdhänt (vilket jag faktiskt också läst) men han lovade att han inte är det. Han var verkligen inte hårdhänt när jag gjorde gynundersökningen där så jag rekommenderar honom varmt.

Har haft ont i bröstvårtorna de senaste dagarna och de små "körtelvårtorna" som sitter utspridda i vårtgården runt bröstvårtan har varit svullna i flera dagar så jag hoppas det är ett bra tecken.

Lycka till allihopa och var inte rädda för att göra en utredning om ni försökt 1 år eller längre. Beror ju på om ni känner att det skulle kännas bra att veta för er egen del. Beror ju på vilken inställning man har till utredningar.

Kram på er alla! Solig

• Astrogirl
    ceke skrev 2010-11-17 21:04:10 följande:

Åhh, lite självömkan här just nu... Om en vecka är jag opererad. Äntligen.. Om nu inte den här jäkla förkylningen som börjar göra nock out på mig sitter i och hindrar hela skiten.

Fyyyy va jag blir ledsen omdet blir så! Jag vill ju bara få cystaskiten bortskuren och kunna komma igång igen. Men får hoppas att en vecka räcker för förkylningen att både bryta ut och försvinna... Men vad är oddsen för det när jag just nu ligger med en allt mer tilltagande halsont, huvudvärk och allmän sjukdomskänsla. >Känner mig för tillfället så förskyld som bara en karl kan.. och sååå illa är det nog inte än!

Håller tummarna att du blir frisk till det är dags för operation så det blir gjort och ni kan fortsätta bebisverkstaden.
    ceke skrev 2010-11-17 21:05:26 följande:
    Astrogilr: va härligt med ett sånt bra bemötande och bra känsla för utredningen! Hoppas allt går bra!
    Tack, ja jag hoppas inte utredningen visar några fel eller iallafall inte något fel som inte går att åtgärda.
    Kattflickan skrev 2010-11-17 21:26:28 följande:
    Astrogirl: Låter ju strålande! Det är viktigt med bra läkare som tar ens oro på allvar. Hoppas testerna visar bra och att ni nu slappnar av och lyckas! 
    Tack Millan75!
    ifyouweremine skrev 2010-11-17 21:16:00 följande:
    Astrogirl - Kul att du berättar lite om vad som händer på ett utredningsbesök. Sånt har man ju ingen aning om. Låter ju som du fått en jättebra läkare. Gav han några fler råd gällande livsstil? Stress, alkohol och sånt som vi har diskuterat här i tråden. Rapportera gärna hur det går med alla tester sen också. :)
    Inga mer råd än att man ska minska på alkoholen, träna regelbundet och inte röka eller snusa. Ska rapportera vad som händer i utredningen framöver.
  • Astrogirl

Känns som tant röd är på väg här med. Värk i tjejmagen och rosaaktiga flytningar. Har nog inte tagit sig denna månaden heller, så då blir det spolning hos läkaren om drygt 2 veckor samt blodprovstester, så att vi sedan kan få ett slutligt utlåtande i vår utredning den 15 dec.

• Astrogirl
    ifyouweremine skrev 2010-11-21 21:49:00 följande:
    Astrogirl - Vad innebär det egentligen när man gör spolning? Alltså hur går det till och vad spolar man bort?
    Det är äggledarna man spolar, så att det inte ska finnas några hinder för ägget (eller spermierna heller för den delen) när det ska färdas från äggstocken till livmodern. Exakt hur det går till vet jag inte. En vän till mig har gjort det och hon sade att de sprutar in någon typ av vätska med ett visst tryck som ska ta bort det som eventuellt kan vara ivägen. Ulf, vår läkare, sade att jag skulle ta en Ipren eller Ibumetin ca 1 timma innan spolningen så det kan nog göra lite ont. Lite nervöst, men lika bra att få det gjort.
  • Astrogirl

Suck, mensen kom idag tyvärr. Så nu blir det att gå vidare med utredningen och spolning och hoppas utredningen kan ge lite svar och kanske kan vi få lite hjälp på traven beroende på vad testerna säger. Vi får se.

Håller tummarna för er andra som närmar sig BIM. Hoppas, hoppas på många plus. 

• Astrogirl
    ceke skrev 2010-11-22 21:58:06 följande:
    Hej alla. Japp, håller med. Måste bli några plus snart!!

För mig är det nu endast hmmm 36 h typ kvar till operation! Tjohooooo! Trodde aldrig den här veckan skulle komma. Och banne mig om jag inte tror att förkylningen givit med sig lite också. Känns så nu i a f.

Skönt nog får jag med mig en vän imorgon till sjukhuset, Min man kan inte komma ifrån jobbet två dagar irad och prioriterar i sådana fall när jag ska opereras. Då kommer han va med på uppvaket etc om han får för sjukhuspersonalen. Känns riktigt bra att inte gå till mötet med alla läkare etc själv imorgon i a f. Är nog rätt nervis...
    Håller tummarna för dig. Det kommer säkert gå bra. Läkarna är jätteduktiga nuförtiden. Min kusin opererades i hjärnan när hon fick hjärnblödning pga ett medfött fel på en åder i hjärnan och hon har inga men efter detta. Helt fantastiskt. Jämfört med hjärnoperation så är säkert ditt ingrepp enkelt för dem, så de kommer säkert fixa det snabbt och lätt.  
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet