Inlägg från: Kattflickan |Visa alla inlägg
  • Kattflickan

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Hejsan,

Hur känner ni andra av ÄL? Jag har aldrig känt av ÄL så vitt jag vet. Aldrig sett några trådlika flytningar etc. Kanske känt nån molande värk i vid äggstockarna, men det kan jag nog göra annars också. Så, ni som känner av ÄL, hur känns det?  

Essalady: Jag tror också på fjärde försöket för dig! Det funkade för mig! Håller tummarna. 

Det är jättesvårt när man försöker göra barn att tänka på annat och tillvaron består av en massa väntan. Det bästa för mig är att försöka sysselsätta mig med andra saker.  Första månaden jag försökte var jobbigast, sen taggade jag ner lite och fjärde månaden när det gick så var jag så superstressad över jobbet och min systers bröllop att jag inte hann med att tänka så mycket på det. 

Hoppas att du plussar snart Pinglan!

Jag somnade nån timme i soffan, plockade upp datorn för att stänga av den och så blev det ett inlägg istället   Men  nu ska jag sova!

Millen 

• Kattflickan
    nuärviredo skrev 2010-11-13 07:23:29 följande:
    Hej på er!

Jag fyllde 35 i somras och har nyligen känt/hört den berömda klockan. Fick ångest över min ålder, och hoppades att det inre skulle ta en evighet att bli gravid.
    Vi gjorde vårt första försök och igår testade jag mig och är gravid!!!
    Jag är jättelycklig, och nu hoppas jag att det håller 9 månader ut!

Kram på er!
    Supergrattis! Det kan uppenbarligen gå lättare än man tror! 

Millan 
  • Kattflickan

Hej,

Saftobulle: Jag tycker också det är bra med ÄL-stickor då jag inte har några tydliga tecken på ÄL, men jag frågade för jag vet ju inte riktigt vad man kan känna, kanske känner jag nåt fast jag inte vet vad det är jag ska leta efter.

Essalady: Jag har hört om en del som tar bisolvon för att slemhinnorna ska bli mer mottagliga för ägget att fastna. Men hur det funkar vet jag inte riktigt.

Är det inte så att det generellt är ca 25-30 % chans vid varje bra försök? Då är det ju inte konstigt att man kan pricka in ÄL men ändå blir det inget.

Gris78: Lycka till med den här månadens försök!

Nej, nu ska jag ner i källaren och renovera!

Millan 

• Kattflickan

Hej,

Trist Pinglan att tant röd kom.  Jag tror att tanten kan påverkas av att man så gärna vill vara med barn. Jag har varit som ett klockverk, alltid 28-29 dagars cykel. Men månad två som vi försökte så kom tanten på dag 35, det har aldrig hänt. Antingen så var det ett tidigt missfall eller så hade jag mentalt påverkat den. 

Ceke: Visst är man trött på kommentaren: När ska ni skaffa barn då/när kommer barnbarnen/ varför bor ni i hus om ni inte har barn...etc. Själv kommer jag aldrig ställa den frågan igen, har nog hänt nån gång att jag gjort det. Men när man vet hur jobbigt livet kan vara när man så gärna vill ha barn och man är osäker på om det kommer att funka så ställer man inte den frågan. En stackars jobbarkompis fick frågan : Men är det inte jobbigt att vara singel i  din ålder? Varför ställer man en sån fråga? Det är klart att det kan vara jobbigt att vara singel, eller så är man nöjd med det, men en sån fråga kan man ju varken svara på på ett bra sätt eller bidrar till att man mår bättre om man nu tycker att det är jobbigt. Faktum är att jag pratade med kollegan som ställt frågan efteråt och påtalade hur dumt jag tyckte det var.

För egen del så är det ingen som frågar om barn efter aborten. Min pappas flickvän som förut frågade hela tiden gör det inte längre.

Idag fortsätter renoveringen av källaren. Man får hela tiden lära sig nåt nytt när man bor i ett renoveringsobjekt!

Millan 

• Kattflickan

Hej,

Undrar också hur man kan veta att stickorna visar fel. Kan det inte vara geleklumparna/trådiga flytningen som kommer nån dag i förväg?

Går det att konstatera om ens "slem" är trögt eller tunnflytande? Aperopå bisolvondiskussionen. Om man kan se om det är det ena eller det andra eller normalt så vore det lättare att veta om man ska ta nåt.

Hoppas det går vägen fru KM!

Millan 

• Kattflickan

Hejsan,

Men tänk om ens slem egentligen är "perfekt" som det är. Hur ska man veta om man ska använda bisolvon eller det andra som gör det tjockare när man inte vet vilket läge man utgår från. Går det att testa om man har tjockt eller löst slem? Fast å andra sidan äter jag receptbelagda folsyratabletter på 5 mg per dag utan att veta om jag har en brist  (obs dagliga rekommendationen är 0,4 mg). Men jag inbillar mig att jag faktiskt har blivit piggare på sistone, fast det kanske beror på annat.

Jag ska testa ett tag utan olika preparat, det gick ju förra gången.  

Idag fick jag en sån där grymt stark längtan efter barn igen, känns så jobbigt. Dessutom blir fler och fler runtomkring mig gravida. Jag är jätteglad för deras skull, men samtidigt känns det jobbigt. Kom på mig själv med att hoppas att vårt "felsteg" den här månaden ska ha lyckats. Fast jag vet att det vore bättre att få provsvaren innan vi börjar försöka.

Millan 

• Kattflickan

Mellanis: Hoppas det är bra med bebben och det är det säkert! I 9-10 veckan började mina känningar avta och jag blev också orolig och gjorde i vecka 10 ett VUL som visade att allt var bra. Så, det är säkert normalt, men jag förstår din oro.

Välkommen Kaprifolen!

Jag har också svårt att sluta titta på babysaker. Igår när jag var på ikea så var planen att snabbt gå in, köpa den lampa jag behövde och ut igen. Men naturligtvis fastnade jag vid skötborden och leksakerna.

Jag önskar att jag kunde veta om jag kommer vara gravid i vår, för är jag inte det så vill jag boka in en klätterresa. Finns inget bättre än att åka iväg tidig vår, typ till Spanien eller Grekland och klättra! Eller, förresten, att vara gravid vore nog bättre.. Men är jag inte det så vill jag ju ut och resa, om inte annat som tröst.

Millan

• Kattflickan

Jag kan också känna mig lite tveksam till barn ibland när man umgåtts med de som har. Men samtidigt så finns en stark primitiv längtan efter barn i mig.

Man får väl som ni säger, ta sig tid för att hålla förhållandet vid liv.

Astrogirl: Låter ju strålande! Det är viktigt med bra läkare som tar ens oro på allvar. Hoppas testerna visar bra och att ni nu slappnar av och lyckas!

Mellanis: ska du göra KUB-testet? Då gör man ju också ett ultraljud, vanligen i vecka 11- 13.

Är grymt trött, har klättrat ikväll och ska snart stupa i säng!

Millan 

• Kattflickan
    Jag var också grymt skengravid första månaden vi försökte. Den fjärde månaden när vi lyckades så förstod jag inte tecknen: hård i magen och håll! Jag var mest irriterad över det. Det kom ett par dar före BIM.

Vad tycker ni? Ska jag lägga in mig i BIM-listan? Vi ska ju inte försöka på allvar förrän nästa månad men råkade ju ha sex då äl borde ha varit.

Trist fru KM! Du får  hoppas på nästa månad!

Millan 
  • Kattflickan

Ceke: Lycka till med operationen! Hoppas verkligen att det går bra, det är dax för lite tur för dig nu! Förresten, det låter så skönt när du säger att ni renoverat klart i ert hus! Önskar det vore vi som gjort det, har tyvärr en hel del kvar att göra.

Jag lägger till mig själv, för faktum är ju att jag går och räknar ned tiden till BIM och hoppas. Men på lördag morgon om en vecka är det typ dax att testa om inte tanten har kommit!

Saftobulle: Hoppas du slipper skrapning, för mig var den inte så farlig, man var ju sövd. 

Millan

BIM - Vi som längtar efter första barnet 

NOVEMBER

12 -- Astrogirl  ÄL 29-30 okt (försök nr 10)
    12 -- The blonde one  ÄL 15 okt (6e försöket..)
    16 -- Lillamillan  ÄL 2 nov  (försök nr 14)
    16 -- Fru KM  ÄL ~2 nov (försök nr 2)
    25 -- Jojjo55 ÄL 11 nov (första försöket)
    27 -- Gris78 ÄL 13-14 nov (försök nr 3) 
    27 -- Millan75 ÄL ca 11 nov (försök nr 1 )
    30 -- Daniela01 ÄL ~ 14 nov (massa försök)

DECEMBER  Tomte
    X-- Saftochbulle (sjunde försöket)
    1 -- essalady  ÄL 16 nov (4:e försöket)
    2 -- emmafemma  ÄL ~ 16-18 nov (andra försöket)
    6 - Ansi30 ÄL 21-23 nov (8e försöket)
    7 -- Sanna77  ÄL 25 nov (försök nr 3)
    ~8 -- MariaF79  ÄL ~24-25 nov (försök nr 3)
    ~8 -- Irmelie Ev ÄL 21-24 nov (MA på 3:e försöket, 1:a försöket efter MA)
    10 -- Inna ÄL 28 nov (5:e försöket)
    12 -- Pingla77 ÄL 28 nov (7:e försöket)
    16 -- Finlandssvenska ÄL 2 dec ( andra försöket)
    16-- simtim ÄL ~2 dec (femte försöket)
    16-- Ceke ÄL ~2 dec (sjätte månaden sedan p-ringstopp, ev 5 försöket)

GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis:
     BF 5 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Ernlia03: BF 20 juni 2011. (Tog sig på 6:e försöket)
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet