Inlägg från: Polarlantis |Visa alla inlägg
  • Polarlantis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

acinna skrev 2010-11-28 21:28:07 följande:
    Tack!
    Denna hösten har inte varit nådig mot oss. Tog ut spiralen i somras och gav oss den på att nu ska vi bli föräldrar. På första försöket lyckas vi, men i vecka 5+2 får jag blödningar och åker till akuten. Mitt hcg var då på 305, och två dagar senare låg det på 175. Fick diagnosen "pågående missfall" och de lovar att följa mitt hcg tills det var under 5. En vecka senare var mitt hcg på 405, och min sambo blev vansinnig för det enda vi får höra av sjukvården är "Vänta, vänta, vänta..." Han lyckas få till en jourtid samma kväll på sjukhuset 6 mil iväg, och läkaren gör ett nytt VUL, men kan inte se fostret.  Fortfarande får vi beskedet att vänta. Dagen därefter får jag störtblödning och den håller i sig i tre dagar. Nästa hcg har också ökat och nu börjar läkarna också bli oroliga, för nu är det inte "Vänta, vänta, vänta" längre. Fick beskedet att först blir det skrapning, hjälper inte det så blir det titthålsoperation, och hjälper inte det så blir det cellgifter. För något foster kan de inte hitta.
    I vecka 9+1 blev jag inlagd och skrapad. Nu är det äntligen över, eller... Nej, då. Hcg-provet 4 dagar senare har ökat igen till nära 1600... De ringer till mig mindre än 1,5 timmar innan jag ska stå på jobbet och hålla föräldramöte, men min sambo är underbar och kör mig dit (4 mil!) och väntar på skolan tills jag är klar. Dagen därefter är det dags att träffa läkaren igen och proven ökar igen. Blev inlagd 13.00 samma dag. Är då i vecka 9+6. Läkaren lyckades då slänga ur sig att det kan vara utomkvedes, men att äggledaren brukar spricka i vecka 7...
    25 timmar senare blir jag titthålsopererad i magen, och jajamän, det var utomkvedeshavandeskap. Men, men... Läkarna tyckte det var konstigt att jag inte hade ont, utan bara en obehagskänsla i vänster sida. Jag var då överlycklig över att allt gått bra, och att jag fått kämpa med sjukvården från vecka 5+2 till 10+0 gör mig bara så matt.
    Hoppas ni orkat läsa, men jag tror att ni får en inblick i varför vi längtar ändå mer efter att få bli föräldrar och få ett syskon till vårt "april-barn -11" som vi tyvärr aldrig fick träffa... 
    men fy så hemskt! Så många kramar jag bara kan uppbringa till er!!!
  • Polarlantis
    acinna skrev 2010-11-28 21:38:03 följande:
    Polarlantis: Tack! Jag mår faktiskt riktigt bra, trots allt som hänt. Opererades 16 september.
    Hur länge har ni funderat på barn och hur länge har ni försökt? 
    Så skönt att du känner dig bra nu, jättehärligt att höra! Massor med lycka till!

Vi har inte funderat mer än några månader men ska börja försöka nu, pillermensen ska komma imorgon misstänker jag...Dags nu när man är 32 år!
  • Polarlantis
    acinna skrev 2010-11-28 21:45:51 följande:
    Polarlantis: Är också 32 (33 till våren) och det är verkligen dags här också!
    jag fyller 32 i dec så nu klämtar klockorna så vi kör! har ni beslutat er för att starta också?
  • Polarlantis
    Gris78 skrev 2010-11-28 21:52:58 följande:
    Jag fyllde 32 i augusti och det klämtar som fan om jag får vara helt uppriktig! :) Tycker det är rätt ofta man upptäcker att man är gammal i jämförelse med andra. Tjejen jag jobbar med tex hon blev 25 i år!! - 25? Jag kommer knappt ihåg hur det var då?? Inte nog med att jag känner mig gammal men jag verkar vara rätt dement oxå, har ett minne av en schweizerost.  
    dagens asgarv, tack , hahahaha!!
    kan bara instämma, känner mig gamal som gatan och så löjligt förståndig...man blir ju trött på sig själv ibland...men när man är som du lite lagom dement, har man snart glömt det Flört
  • Polarlantis
    Solig {#emotions_dlg.flower} BIM-lista, vi som längtar.. {#emotions_dlg.flower} Baby

NOVEMBER
    27 -- Gris78 ÄL 13-14 nov (försök nr 3) 
    30 -- Daniela01 ÄL ~ 14 nov (massa försök)

Tomte DECEMBER  TomteX-- Saftochbulle (sjunde försöket)
    1 -- essalady  ÄL 16 nov (4:e försöket)
    2 -- emmafemma  ÄL ~ 16-18 nov (andra försöket)
    4 -- SannaK ÄL ca 20 nov (flera försök, 1 MA)
    6 - Ansi30 ÄL 21-23 nov (8e försöket)
    6 - änglabitch ÄL 21 nov (2:a försöket)
    7 -- Sanna77  ÄL 25 nov (försök nr 3)
    ~8 -- Irmelie Ev ÄL 21-24 nov (MA på 3:e försöket, 1:a försöket efter MA)
    ~10 -- MariaF79  ÄL 26 nov (försök nr 3)
    10 -- Inna ÄL 28 nov (5:e försöket)
    12 -- Pingla77 ÄL 28 nov (7:e försöket)
    16 -- Finlandssvenska ÄL 2 dec ( andra försöket)
    16-- simtim ÄL ~2 dec (femte försöket)
    16-- Ceke ÄL ~2 dec (sjätte månaden sedan p-ringstopp, ev 5 försöket)
    17-18 Lillamilla Äl 3 dec (15:e försöket )
    23 Jojjo55 ÄL-- 9 dec (2:a försöket)
    24 -- Millan75 ÄL ca 7 dec (försök nr 2 )
    26--Polarlantis ÄL 13 dec (första försöket)
    27 -- Astrogirl  ÄL 13 dec (försök nr 11) 
    30 -- Kaprifolen1979 ÄL 15 dec (försök nr 2)

GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis:
     BF 5 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Ernlia03: BF 20 juni 2011. (Tog sig på 6:e försöket)
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket) 

Så då var man oficiellt med då....HJÄLP! Glad
  • Polarlantis
    AMC80 skrev 2010-11-29 08:59:08 följande:
    Porlantis, du glömde mig. Jag upppdaterar med dig med på listan =)
    Förlåt!!! Mycket man ska lära sig när man ska skaffa barn, hahaha! Lovar att inte missa fler i listan!
  • Polarlantis
    AMC80 skrev 2010-11-30 08:25:11 följande:
    Vad spännande det är att försöka skaffa första barnet. En sak jag har reflekterat över är att jag blir så himla avundsjuk på de som skriver att de har blivit gravida. Hallå! Jag har inte ens haft min första BIM än, hur odräglig kommer inte jag vara om några månader om det dröjer innan det blir ett litet pyre...???
    Jag förstår om man kan känna avundsjuka om man själv försökt i ett halvår-år, men jag som inte ens tagit mig igenom första försöket. Jag som inte ens gjort första testet. Sjukt vad ens hjärna ger en för känslor så fort det är barnalstring inblandad.

Med avundsjuk menar jag inte avundsjuk som att jag blir arg på eller ogillar de som blir gravida. Självklart blir jag glad för er/deras skull. Jag menar att jag tänker att "jag vill också få ett +".
    Hahaha! Ska vi bilda klubb? Jag var avis innan vi ens bestämt oss, hur knas är inte det??!! Man kan ju få spader på sin egen hjärna för mindre...jag grälar och skäller och fryser ut min men vad hjälper det, den kommer glatt tillbaka och viskar bäbis bäbis bäbis i mitt öra Flört
    Vi får hänga ihop du och jag som är nya in och lika hopplösa Glad
  • Polarlantis

Tanten håller på att gemed sig här också...dags att börja övningsmysa inför nästa helg, spännande! Är dock rädd ag ska få blåsor p åäggstockarna, har haft det innan och det gör så ONT!! URK Men det har jag inte tid med nu inte, här ska göras bäbis ;) Nästa helg är grejen...och vi är tokupptagna alla dagarna...morr...VEM har planerat detta? (hmm...jag kanske?) Blir snabbisar när chansen finns helt klart :)

• Polarlantis
    Gris78 skrev 2010-12-01 18:31:39 följande:
    Idag var det en kollega (man/kille)  från ett annat bolag inom koncernen jag jobbar i som fråga rätt ut i telefon om det inte var dax för barn för min del nu??  Hmm...tur att man inte är så känslig, blev överraskad att han tycker att vi känner varandra så väl trots att vi aldrig direkt träffats IRL.  
    Men hallå liksom?! Vad är det med folk som tror att dom har med detta att göra? Vi har ju också fått frågan en massa gånger nu det senaste och jag tycker det är asjobbigt! Om dom frågat med värme så kanske men det är mer som jaha, ska ni ha barn nu också eller? Och får dom inget svar så kommer det ett ja men ni kan väl vänta lite förståss...SUCK!
    Och tristiast är när man säger till en person som är ganska så nära oss att ja, vi har tänkt oss barn snart, börja försöka iaf och så får vi världens utläggning om att varför har ni så borttom och det är väl inte viktigt nu och ni är ju bara förälskade...MORRR!
  • Polarlantis
    lillamillan skrev 2010-12-02 10:01:24 följande:
    Såå äntligen har jag fått min man att lämna spermaprov . Så i dag, på min lediga dag, blev det till att stiga upp tidigt och åka in med provet. Nu ska vi bara lämna infektrionsproverna sen är det bara att vätnta och se. Just nu känner jag mig så kluven, vi har försökt så länge nu och inte fått till det, samtidigt som man önskar att det inte är något fel på spermaprovet så hade det ju varit en förklaring till varför vi inte blir gravida. Och få eller slöa spermier kan ju användas vid ivf, värre om det är något stort fel på mig. Men sen oroar man ju sig för att det inte ska finnas några sperier alls, då finns ju inget att göra då min man inte vill använda donator. Orolig och kluven...
    Jättemycket lycka till! Hoppas det kommer fram något bra och användbart av proverna! Håller alla tummarna!!
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet