• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Astrogirl

Var nästan säker på att mensen var på väg i går kväll. Fick värk som jag brukar få innan mens, men idag är den borta igen. Har inga graviditetstecken för övrigt, så det har säkert inte tagit sig denna månaden heller, men man fortsätter ju hoppas så länge inte mensen kommit.  Man blir ju knäpp när kroppen spelar en olika spratt och inte beter sig som vanligt. Har aldrig haft så att jag haft ont och mensen inte kommit.

• ifyouweremine
    Gris78 - Jag har bim tisdag eller onsdag nästa vecka.. så det är ju ett tag kvar att vänta och hoppas. På ett sätt känns det som tiden går extremt långsamt, men samtidigt känns det som det var alldeles nyss jag hade äl så...

Saftochbulle - Spännande att mensen inte dök upp idag! Håller tummen på fredag... Hur mycket illamående? Påtagligt eller bara spridda skurar liksom?

Astrogirl - Hm!? Kan det ha varit att ägget planterade sig i livmodern? Den brukar ju kunna vara omkring när man förväntar sig mens.. och då gör det ont en stund och sen försvinner den.. och ingen mens dyker upp.

Själv upptäckte jag idag att jag fått väldigt rikliga, tjocka och helvita (luktfria) flytningar idag. Så tjocka brukar jag aldrig få annars. Sen vet jag inte om det är ett gravsymtom men det är åtminstone något som är annorlunda mot hur det brukar vara. Är också ovanligt trött som sagt, men kan säkert vara ihopkopplat med min hosta..
  • Astrogirl
    ifyouweremine skrev 2010-10-06 19:11:43 följande:
    Astrogirl - Hm!? Kan det ha varit att ägget planterade sig i livmodern? Den brukar ju kunna vara omkring när man förväntar sig mens.. och då gör det ont en stund och sen försvinner den.. och ingen mens dyker upp.
    Jag har fattat det som att ägget fäster ca 4-5 dagar efter ÄL och nu är jag ju inne på dag 12 eller 13 beroende på hur man räknar.  Man kan ju alltid hoppas. Flört
  • ifyouweremine
    Astrogirl skrev 2010-10-06 19:18:55 följande:
    Jag har fattat det som att ägget fäster ca 4-5 dagar efter ÄL och nu är jag ju inne på dag 12 eller 13 beroende på hur man räknar.  Man kan ju alltid hoppas. Flört
    Ja jag hade också läst det först, men det står lite olika på olika ställen. Men t.ex på Wikipedia står det att nidationen sker mellan 7-14 dagar efter ägglossning. På FL står det mellan 5-10 dagar efter ägglossning..

sv.wikipedia.org/wiki/Nidbl%C3%B6dning
    www.familjeliv.se/Planerar_barn/Wiki/a17.html
  • simtim

Ja..så var nog ÄL över för den här gången. Det känns som en märklig ny sport man ägnar sig åt, att tajma in exakt när det där lilla ägget dyker upp och så få till det så att dom små simmarna kommer fram dit i lagom tid. Ständigt kissande på stickor och kontroll av flytningar. Nu blir det den lugna tiden....när man istället får gå omkring och vänta på bim.....
    Hoppas att allt fixande och trixande gör att det blir lite större chans att få det där positiva gravtestet iallafall!

Märkligt vad det pendlar upp och ner. För en vecka sen var jag supertaggad, helt säker på att vi skulle få till det den här månaden. Och nu känns det inte alls så. Ibland önskar jag att jag vore lite mer jämn i funderingarna och inte fullt så mycket upp som en sol, ner som en pannkaka.

Astrogirl: låter det inte som molvärk? Som gravidsymtom då alltså?.. Håller tummarna.

Saftochbulle: jag brukar inte dricka så mycket kaffe men jag har gått över till koffeinfritt när jag kan. Och därmed gjort slut på det koffeinfria kaffet på stamfiket... Så lite mer kaffe än jag vill erkänna blir det kanske. Iallafall, jag tror det är smart att göra som du och dra ner lite. Men te på morgonen är inte förhandlingsbart, det bara måste jag få.

lycka till allihop med alla funderingar. hoppas alla vi 30-plussare får våra plus snart!

• Astrogirl
    ifyouweremine skrev 2010-10-06 20:27:31 följande:
    Ja jag hade också läst det först, men det står lite olika på olika ställen. Men t.ex på Wikipedia står det att nidationen sker mellan 7-14 dagar efter ägglossning. På FL står det mellan 5-10 dagar efter ägglossning..

sv.wikipedia.org/wiki/Nidbl%C3%B6dning
    www.familjeliv.se/Planerar_barn/Wiki/a17.html
    Låter ju bra. Ingen mens än i alla fall. Gjorde ett grav.test i morse, men det var negativt. Kan ju hoppas att det var för tidigt att testa så att det ändå fortfarande kan finnas chans för ett plus senare i veckan. Solig

Håller tummarna för dig nästa vecka när du har BIM. Glad
  • ifyouweremine
    Astrogirl - Attans att det var negativt. Men det kan ju som sagt varit för tidigt. En del plussar ju inte förrän en vecka efter bim. Det har inte dykt upp nån mens idag?

Fick precis veta idag att en kompis till mig blivit gravid. Känns som vi är inne i en period när väldigt många blir gravida hela tiden.. Undrar om folk är uttråkade och närhetstörstande nu när hösten är slut.. eller om alla bara vill ha sommarbarn. :)
  • Pingla35

Hej igen!!
    Ser att det är evigheter sedan jag var här inne och vet knappt hur det har gått för alla...

Själv har jag nu haft min första blödningsfria dag på tre veckor(gjorde ett litet ingrepp och tog bort en bit av livmodertappen, för den som undrar)...

Sååååå sköööönt! Äntligen, så kan vi få mysa lite.... 
    Trodde väl aldrig att jag skulle säga/skriva det här men så som jag har längtat efter denna fria dag och  kommande mens är skrämmande.
    Mens betyder ju ändå att  jag kan börja räkna och vara med i matchen igen!!

Hoppas på att den biten de tog bort är anledningen till att man inte tidigare blivit gravid.

essalady skrev 2010-10-07 14:08:57 
    Fick precis veta idag att en kompis till mig blivit gravid. Känns som vi är inne i en period när väldigt många blir gravida hela tiden.. Undrar om folk är uttråkade och närhetstörstande nu när hösten är slut.. eller om alla bara vill ha sommarbarn. :)
    Jag känner precis som du.  Får hoppas på många mysiga höst-stunder i våra hem så att vi alla i denna tråd blir gravida.Tungan ute

• Saftmedbulle

simtim: Klart du måste få njuta också! Fast jag är egentligen koffeinist, så lite nerdragning från min sida skadar inte...

essalady: Illamåendet är lite nu och då och det verkar lite mysko, faktiskt. Än så länge ingen mens och nu har jag nog bestämt mig för att inte testa förrän lördag morgon. Vill att maken ska få vara med oxå... (inte att kissa på pinnen, bara att vänta på resultatet ;)

Irmelie: Hmm, ja det kan nog bli lite klurigt för dig på fester fram över. Folk är ju ofta så otroligt nyfikan (eller gäller det bara de jag känner?). Du får väl slingra dig så gott det går...

• Astrogirl
    simtim skrev 2010-10-06 21:16:46 följande:
    Astrogirl: låter det inte som molvärk? Som gravidsymtom då alltså?.. Håller tummarna.

lycka till allihop med alla funderingar. hoppas alla vi 30-plussare får våra plus snart!
    Tack simtim, jag hoppas det kanske var det. Jag håller också tummarna för att det blir mer plus här i tråden framöver. 
    ifyouweremine skrev 2010-10-07 14:08:57 följande:
    Astrogirl - Attans att det var negativt. Men det kan ju som sagt varit för tidigt. En del plussar ju inte förrän en vecka efter bim. Det har inte dykt upp nån mens idag?

Har inte känt något efter i måndags, men jag hade 35 dagars cykel förra månaden så är det samma denna månaden borde mensen dyka upp nu i helgen. Inget ännu iallafall. Det är så lätt att börja hoppas för mycket, så jag tänker försöka ha inställningen att mensen säkert kommer vilken dag som helst, annars blir man för besviken när den väl kommer. Har varit med om det förut. Har varit bättre de sista gångerna när jag inte haft så höga förhoppningar. Vi får se, händer det så händer det. Glad

Visst är det värsta babyboomen. Flera på jobbet och i stort sett alla mina närmaste kompisar är gravida och till och med en vän som gjorde inseminering och blev gravid på första försöket. Det känns som om det bara är jag som har problem att bli gravid. Därför är det skönt att ventilera lite här, där det finns andra som också vet att det är svårt, så man slipper bli deppad. Hjälper faktiskt mycket att veta att man inte är ensam och kämpar. 

Håller tummar och tår för alla oss som försöker bli gravida!! Solig
    Saftmedbulle skrev 2010-10-07 17:45:40 följande:

Illamåendet är lite nu och då och det verkar lite mysko, faktiskt. Än så länge ingen mens och nu har jag nog bestämt mig för att inte testa förrän lördag morgon. Vill att maken ska få vara med oxå... (inte att kissa på pinnen, bara att vänta på resultatet ;)

Spännande. Hoppas det blir ett plus!! 

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet