• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Minnie69
    Kattflickan skrev 2011-01-08 17:16:34 följande:
    Kan man göra något för att underlätta att ägget fastnar? Förutom bisolvon? Är det nåt man inte ska göra? 
    Man kan ju ev testa l´Arginin, men det är ju i.a.f till viss del lite långsiktigt. Ökar blodgenomströmningen och ska därför kunna ge bättre slemhinna om  man har problem med tunn sådan. Ska väl även vara bra för äggen och spermierna i det långa loppet då det isf ska kunna ge dem bättre näringstillförsel och därför ge bättre kvalitét på det hela, men då är det ju som sagt i det mer långsiktiga perspektivet.
  • Minnie69
    ernlia03 skrev 2011-01-08 17:45:08 följande:
    Det enda jag kan komma på rak arm är att undvika värktabletter, speciellt de med acetylsalicylsyra. De kan tydligen göra att ägget inte fastnar eller framkalla missfall.
    Framförallt ska man undvika den där "anti-inflammatoriska" iprentypen. Dvs Ibuprofen eller vad det heter...
  • Polarlantis
    Minnie69 skrev 2011-01-10 15:22:52 följande:
    Framförallt ska man undvika den där "anti-inflammatoriska" iprentypen. Dvs Ibuprofen eller vad det heter...
    Typ eeze...som jag tog härom dagen när jag skadade armbågen och jag som har ÄL nu, kan GE MIG PÅ att det inte blir ngt bara för det Rynkar på näsan
  • Minnie69
    Polarlantis skrev 2011-01-10 15:24:25 följande:
    Typ eeze...som jag tog härom dagen när jag skadade armbågen och jag som har ÄL nu, kan GE MIG PÅ att det inte blir ngt bara för det Rynkar på näsan
    Tror att de har hunnit gått ur nu då, själva stora faran är väl att de stör implantationsprocessen om jag inte missminner mig. Dvs påverkar så ägget inte kan fästa. Var några år sedan jag läste på. Ville ju inte ta några risker så det har blivit cold-turkey på ibuprofenfronten rakt av. Har fått lov att lära mig att gilla värken
  • Frk Svår
    mumwannaB skrev 2011-01-10 13:09:40 följande:
    Det är svårt det där med att hitta en bra balans för förhållandet. Vi har snart hållt på i 2 år och tacklar det väldigt olika. Jag vill prata och han vill helst inte tänka så mycket på det, inte älta. Han har mer filosofin att vi försöker tills vi får ivf och mer kan vi inte göra. Jag har varit den drivande när det gäller att söka för utredning osv. men jag har varit väldigt noga med att poängtera att vi går bara vidare så länge han känner sig bekväm med det. Tex spermaprovet var känsligt. Det är ju liksom det som mannen kan bidra med. Han fick ta sin tid tills han kände sig redo.

Jag tycker att vi (än så länge iaf) har stärkt vårat förhållande i den här processen. Vårt framgångsrecept har varit att jag lugnar mig lite och inväntar honom så att vi verkligen har kännt båda två att vi gör detta gemensamt. Hoppas att ni hittar det som funkar och stärker just er.

Jag är nog ganska egoistisk i detta och tänker "jag, jag, jag". Har svårt att tänka mig att spermaprov är känsligt för honom osv. Jag vet ju att det är galet att tänka som jag gör och inte speciellt rättvist heller.  Kanske därför det är svårt att stötta varandra, jag kräver nog mer än jag ger och det tär nog en del på både mig och honom...

• Minnie69
    Polarlantis skrev 2011-01-10 15:24:25 följande:
    http://www.familjeliv.se/Planerar_barn/Wiki/a16.html

Hittade det här på nära håll (FL) så hur nära ägglossningen tog du dem?
  • Kaprifolen
    Minnie69 skrev 2011-01-10 15:45:35 följande:
    www.familjeliv.se/Planerar_barn/Wiki/a16.html

Hittade det här på nära håll (FL) så hur nära ägglossningen tog du dem?
    Hmmm, jag äter receptbelagda diklofenak för extrem mensvärk. För ett tag sedan frågade jag min gynekolog om jag kunde ta dem just vid mens trots att jag försökte bli gravid. Hon sa att eftersom det är några veckor mellan mensen och ÄL så ska det inte påverka. Hoppas hon har rätt blir ju lite orolig nä man läser detta.
  • Irmeline
    Kaprifolen skrev 2011-01-10 16:11:33 följande:
    Hmmm, jag äter receptbelagda diklofenak för extrem mensvärk. För ett tag sedan frågade jag min gynekolog om jag kunde ta dem just vid mens trots att jag försökte bli gravid. Hon sa att eftersom det är några veckor mellan mensen och ÄL så ska det inte påverka. Hoppas hon har rätt blir ju lite orolig nä man läser detta.
    Det finns inget annat du kan ta då, som inte påverkar?
    För att vara på den säkra sidan så att säga..
  • Minnie69
    Kaprifolen skrev 2011-01-10 16:11:33 följande:
    Låter tufft. Jag antar att du har så ont att alvedon o.dyl. är att glömma som alternativ?
  • Frk Svår

Jag fick rådet av en läkare att ta tabletter (har glömt namnet tyvärr) mot nackspärr och när jag tittade på förpackningen stod det att de hjälpte mot mensvärk osv. De skulle inte tas om man försökte bli gravid. Så jag frågade personalen och de visste inte riktigt men bakom mig stod en barnmorska och hon hjälpte till och talade om att det inte var någon fara eftersom när man försöker så finns ju inget. Det har inte skett någon celldelning än (tar man tabletterna mot mensvärk så har det ju absolut inte skett någon celldelning) så det var ingen fara för mig att ta tabletterna, speciellt inte när jag precis haft mens.

Så det verkar vara väldigt olika svar beroende på vem man frågar...

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet