• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • ernlia03

Tack för alla hållna tummar! Glad

Kommer antagligen att testa imorgon bitti. Har ett digitalt test som legat i skåpet några månader nu, men vågar inte se resultatet i skrift än så väntar nog med det.

Saftmedbulle skrev 2010-10-10 14:53:36 följande:
    Hej tjejer!
    Tack för alla gratulationer! Tråkigt att höra att en del av er fått mens och deppar. Helt naturligt att man blir låg då...
    Ska hålla tummarna för er allt jag kan!

Vill bara slå ett slag för ÄL-stickorna. Det var först när jag började använda dem som jag visste när jag hade ÄL.
    Vi hade bokat tid för utredning i november (för att kolla att allt var ok) men ska ringa och boka av den imorgon.
    Illamåendet har lugnat sig lite nu, vilket är skönt.

Ser fram emot kommande plus här i tråden :)
    Jag har en gyn-tid inbokad nästa tisdag, för att kolla upp diverse saker som kan hindra graviditet. Förhoppningsvis får jag avboka den tiden nu....
  • ifyouweremine
    Pingla35 skrev 2010-10-10 20:57:56 följande:
     Jag lägger gärna in mig i BIM-listan men vet inte riktigt vart jag ska skriva in mig.
    Beräknad ÄL 21-23 Försök 6 första barnet
    Kul att du är back on track nu Pingla77! Hoppas det går bättre nu när tappen är fixad!
    Jag tror att bim-listan här är den senaste, annars får ni andra protestera. :) Om du har ÄL 21-23 okt så borde du ha bim runt den 5 nov så jag skrev in dig där. Ändra om du vill. :)

{#emotions_dlg.flower}Spöke{#emotions_dlg.flower}Död{#emotions_dlg.flower}Drömmer{#emotions_dlg.flower}Kräks{#emotions_dlg.flower}Hjärta{#emotions_dlg.flower}Baby{#emotions_dlg.flower}

BIM

Oktober

9 -- Fröken Ellen ÄL ~28 sept
    ~10 -- ernlia03 -- ÄL 25-27 sept (försök nr 6, första barnet)
    12 -- essalady ÄL 28 sep (andra försöket, första barnet)
    ~14-15 -- MariaF79 ÄL ~29-30 sept (första riktiga försöket)
    15 -- Lillamillan ÄL 1 okt  (försök nr 13, första barnet)
    15 -- Ansi30 ÄL: 1-3 okt (Försök nr 6)
    17 -- Drömmen om Elin (1:a försöket)
    17 -- Sanna77 (1:a försöket, första barnet)
    18 -- Inna ÄL 6 okt (3:e försöker, första barnet)
    20 -- simtim ÄL: ~5 okt (tredje försöket)
    28 -- Daniela01 Äl 13 okt (oändligt massa försök)
    30-- Rosavit ÄL 14 okt (tredje försöket)
    31 -- MD77 ÄL 21 okt (tredje försöket, första barnet)

November
    ~5 -- Pingla77 ÄL ~21-23 okt (6:e försöket, första barnet)
    8 -- emmafemma ÄL ~ 24-26 okt (första försöket, första barnet)
    12 -- Astrogirl ÄL 29-30 okt (försök nr 10, första barnet)

GRAVIDA
    Mallanis: BF 3 juni 2011. Tredje graviditeten hoppas nu på första barnet.
    Irmelie: BF 8 juni 2011. Första barnet.
    Saftochbulle: BF juni 2011. Första barnet.
  • Drömmen om Elin

Nu börjar de närma sig BIM för min del, 7 dagar kvar och första försöket är avverkat! Tror inte på ett plus då jag missat ÄL dagen. Har beställt Apiforce och Zink som jag skall hämta ut imorrn. Kommer inte vara med i någon mer tråd med BIM listor utan skall försöka att inte tänka så mycket på allt som har med en kommande graviditet att göra för att ha större chans att plussa. Har tex beställt en Thailandsresa tills i mars, frågan är om jag kommer ha blivit gravid tills dess??? Härligt iaf att ha andra saker att fokusera på.

• ernlia03

Uppe med tuppen idag eftersom maken tvingade upp mig när han stiger upp (1,5 h tidigare än vad jag brukar). Han ville vara med när jag testade. Jag tycker det är roligt att han engagerar sig så det var bara att krypa ut från täcket. 

Strecket är fortfarande väldigt svagt, men det kommer upp inom utsatt tid (ca 3 min) och är rosa. Aningen starkare än igår kanske.

Funderar självklart på varför det är så svagt, idag är 13 dagar efter ÄL. Tänk om det inte blir starkare?! Men jag har inga indikationer på mens (BIM +1 idag). Igår kväll började brösten värka, inte som innan mens utan snarare sprängfyllda och bröstvårtorna är riktigt sjuka. Drar och "ilar" i dem. 

• Astrogirl
    ifyouweremine skrev 2010-10-10 12:24:11 följande:
    Astrogirl skrev 2010-10-09 20:43:34 följande:
    Själv fick jag mens idag på dag 35, precis som förra månaden, så det är bara att ta nya tag. På måndag ska jag dock ringa och försöka höra om man kan boka in tid för att påbörja utredning.  Har hört att det många gånger tar flera månader att få tid för utredning så då vill jag gärna boka den i tid. I november har vi försökt 12 månader och innan dess får man inte påbörja en utredning. Tiden bara rinner iväg känner jag och har svårt med tålamodet ibland. Vi har ju prickat in ÄL i stort sett varje månad under detta året men ändå inget plus. Vill gärna komma in på utredning och se om det är något fel eller om det bara är att kämpa på. Om t.ex. man inte har en riktig ÄL och inga ägg kommer även om kroppen tror det och så är det ju lönlöst att försöka varje månad. Har ju ätit p-piller sedan jag var 15 år och slutade i november förra året. Det kan ju även vara så att äggledarna är igensatta eller för smala och behöver spolas eller att mannens spermier är för få eller för slöa. Man läser om så mycket som kan orsaka barnlöshet och en del är ju saker man kan lösa lätt genom att t.ex. börja äta pergotime, medan andra orsaker behöver fixas på sjukhus. Blir stressad, för jag vill ju helst ha två barn, men nu börjar man inse att man får vara glad om man kan få ett.

Nu är jag lite extra deppig just när mensen kommit, men det går ofta över. Skönt att skriva av sig lite här.
    Vad synd att mensen kom! :( Förstår att du är deppig och grubblar mycket. Hoppas att ni kan få en tid för utredning hyfsat snart då. Det verkar faktiskt vara väldigt många som blir hjälpta bara av hormonbehandlingen. Hur har det sett ut på dina äl-stickor om du använt såna? Alltså brukar du ha ett svagt streck hela tiden utom just på äl, eller är det blankt? Och när du har positivt, är strecket lika starkt eller starkare? En kompis till mig hade problem att bli gravid och det berodde tydligen bl.a på att hon hade låga hormonnivåer och det visade sig just på äl-stickan. Blankt alla dagar utom äl då hon hade nästan lika starkt som kontrollstrecket. När hon sen fick hormontillskott så tog det sig direkt.

Sen så tar det ju tydligen 7 månader i genomsnitt för ett par som försöker bli gravida. Så om du var på försök 9 nu så är du ju lika långt ifrån genomsnittet som någon som blir gravid på 5:e försöket. Om man tänker så kanske det åtminstone inte känns lika mycket som om något är fel, även om det inte blir mindre frustrerande..
    Tack Essalady för peppandet. Idag känns allt mycket bättre. Försöker att inte tänka så mycket på det hela och tänkte om jag bokar in en tid för utredning så kanske man slappnar av ännu mer. :)

Mina ÄL-test har tydligt visat LH-höjningen vid ÄL varje månad. Har använt Clearblues tester tidigare och numera Clearblues fertilitetsmonitor, så hormonerna verkar det inte vara något fel på. Har prickat ÄL varje månad och nu med fertilitetsmonitorn så kan man även se till och sexa dagarna innan LH-höjningen vid ÄL.

Bara att kämpa på. Nu kan man ju dricka lite vin och drinkar när jag och en av mina vänner ska till Barcelona den 23:e okt. :)

Tack alla andra som också peppat, det är bra och vi får peppa varandra så vi inte tappar sugen. Solig

Håller tummarna för dig ernlia03. Hoppas det är ett plus! Glad
  • Fru KM

Här är det en riktigt dålig dag. Känner en förkylning på G, har huvudvärk, febrig och är trött, gråter för inget, är allmänt sur. BIM i slutet av veckan men har en känsla att det nog inte blivit något den här gången. Det här är ju dock bara vårat första försök men man vill ju så gärna ändå. Ska börja testa med ÄL-tester nästa period och hoppas då på bättre lycka. Men än är det inte över för denna gången, slutar inte hoppas än inteDrömmer.

Håller tummen för er som testar i veckanGlad.

längtar efter +
  • Saftmedbulle

Ernlia03: Håller tummarna! Har läst om folk som plussat på BIM+10, så så länge mensen inte är där finns hoppet fortfarande.

Pingla77: Välkommen! Och lycka till!

Gris78: Ja, det var första gången jag testade ÄL-stickor och ja... som du vet fick jag använda elva på raken (är ruskigt envis), men det visade sig sen att vi varit helt fel ute med ÄL. Den här gången tog det sig så det var bra att vi "fuskade", som maken uttrycker det...

FruKM: Pepp, pepp. Inte ge upp nu... Envishet kan löna sig, men ÄL-stickor är en bra idé.

• The blonde one

ååh grattis till alla plus...Hoppas det inte bara är jag som går in och tittar på alla bilder på folks plus bara för att få se dom och läängta till mitt eget plus!Tungan ute

Ska ha ÄL på fredag , MEN han åker iväg på tjänsteresa på onsdag morgon, hemma lördag sen kväll  igen....f*n!!
    Man kan bara hoppas att kroppen vill skjuta upp ÄLdagen en dag...snälla, bara den här månaden...

• Gris78

Saftis - du har verkligen bevisat att envishet och äl-stickor är ett lyckat recept! :) Fan vad kul att ni slog huvudet på spiken.... Jag tänkte köra på samma recept, jaga äl och sen rocken roll.  *fniss*

Fortsätt att se framåt och lämna gårdagen bakom er.   :) 

Drömmen om Elin - god ide att hitta ändra saker att tänka på och saker att syssla med på fritiden mm.  Men stanna här hos oss...  

• Fröken Ellen

Idag är humöret bättre och tillvaron ser genast mycket ljusare ut. Uppdaterar BIM-listan men avvaktar lite med att lägga in mig själv på nästa månad. Lycka till alla ni som har BIM nu i dagarna!

{#emotions_dlg.flower}Spöke{#emotions_dlg.flower}Död{#emotions_dlg.flower}Drömmer{#emotions_dlg.flower}Kräks{#emotions_dlg.flower}Hjärta{#emotions_dlg.flower}Baby{#emotions_dlg.flower}

BIM

Oktober

~10 -- ernlia03 -- ÄL 25-27 sept (försök nr 6, första barnet)
    12 -- essalady ÄL 28 sep (andra försöket, första barnet)
    ~14-15 -- MariaF79 ÄL ~29-30 sept (första riktiga försöket)
    15 -- Lillamillan ÄL 1 okt  (försök nr 13, första barnet)
    15 -- Ansi30 ÄL: 1-3 okt (Försök nr 6)
    17 -- Drömmen om Elin (1:a försöket)
    17 -- Sanna77 (1:a försöket, första barnet)
    18 -- Inna ÄL 6 okt (3:e försöker, första barnet)
    20 -- simtim ÄL: ~5 okt (tredje försöket)
    28 -- Daniela01 Äl 13 okt (oändligt massa försök)
    30-- Rosavit ÄL 14 okt (tredje försöket)
    31 -- MD77 ÄL 21 okt (tredje försöket, första barnet)

November
    ~5 -- Pingla77 ÄL ~21-23 okt (6:e försöket, första barnet)
    8 -- emmafemma ÄL ~ 24-26 okt (första försöket, första barnet)
    12 -- Astrogirl ÄL 29-30 okt (försök nr 10, första barnet)

GRAVIDA
    Mallanis: BF 3 juni 2011. Tredje graviditeten hoppas nu på första barnet.
    Irmelie: BF 8 juni 2011. Första barnet.
    Saftochbulle: BF juni 2011. Första barnet.

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet