Inlägg från: Kaprifolen |Visa alla inlägg
  • Kaprifolen

Vi över 30 som längtar efter första barnet

hoppas på plus skrev 2012-01-24 12:23:05 följande:
    Vart ska du göra spolningen?!

Kommer göra den på sjukhuset i trollhättan (NÄL), deras gynmottagning. Vi får hoppas att jag en upplevelse som liknar din då, det lät ju positivt!

Får hoppas att mitt smärtstillande hjälper mer än det ni fick m t p Råttentottans upplevelse. Spänner sig gör man ju bara vid tanken på att hoppa upp i en gynstol så antar att det är svårt att låta bli när de väl ska grejja också....

• Kaprifolen
    Nemi76 skrev 2012-01-24 13:10:23 följande:
    Gjorde ju min kontraströntgen av äggledarna där och misstänker att det är likt en spolning när det gäller smärta osv. Jag var jättenervös över att det skulle göra ont men fick ett stolpiller och sedan kände jag ingenting. Jag hade fullt upp med att följa den guidade visningen av min livmoder Hade en jättebra gynekolog som visade och förklarade så det fanns liksom inte tid att känna efter om det gjorde ont
    Ja precis ett sånt stolpiller ska jag med få så då hoppas vi att jag inte känner ngt heller. Min läkare heter Sven-Åke Karlsson tror jag det var, är det samma som du hade eller? Sköterskan som ringde nämnde just den pedagogiska visningen på skärmen som jag skulle få Och ja, det är med kontrastvätska de kollar mina äggledare med så det blir nog samma som du var med om.
    hoppas på plus skrev 2012-01-24 13:21:20 följande:
    Ok, men säg innan att du är lite nervös för att det ska göra ont! Då kanske dom kan lugna dig lite?! Jag låg inte i en gynstol. Låg typ på ett röntgenbord med benen vinklade (om du fattar, haha) och de täckte snällt över mig så jag kände mig inte alls utlämnad!

Sköterskan pratade med mig hela tiden och det frågade tom om jag kände något! Sen efter några minuter sa det att det va klart  

Det kommer säkert gå bra!! När ska du göra det?      
    På torsdag ska jag dit. Hade ni med era partners dit? Vi ska börja med en journalgenomgång av det vi gjort hitintills i utredningen så de vill gärna att min man ska vara med, och det kanske är skönt att hålla ngn i handen
  • Kaprifolen
    Aruba skrev 2012-01-25 10:02:48 följande:
    En fråga till er som får alla möjliga preparat - hur mår ni av dem egentligen (biverkningar)?
    Jag käkar pergotime nu (3:e kuren) och känner av värmevallningar som en av biverkningarna, första kuren hade jag även svårt att sova (jag som alltid somnar fort...) och synrubbningar. Igår och idag har jag huvudvärk, tror att även det kan vara en biverkning.

I morgon ska jag in på spolningen och vi ska även ha genomgång av utredningen so far. Fick hem journalkopior och provsvaren igår och har nu försökt läsa på. Jag har fått besked om att alla provsvar var normala (utom progesteron då) men jag ser att mitt TSH låg på 2,8. Har för mig att detta diskuterats i tråden och att man bör ligga under 2, stämmer det? Jag googlade även igår och hittade den uppgiften, om ett värde på högst 2. Jag får nog pressa dem lite på detta.

Någon som har tips på vad man mer ska fråga om nu när man har chansen?
  • Kaprifolen
    Kattflickan skrev 2012-01-26 15:52:19 följande:
    Tack Irmeline! Jag borde kanske skriva in mig i listan under IVF. Det var ju så länge sen jag var inskriven i vår lista.

Millan

Ja gör det Millan, snart får du troligen sällskap av mig med....

Har idag vart på gynmottagning för spolning. Först fick vi träffa läkaren och han gick igenom utredn so far. Jag frågade om detta med TSH och stod på mig ang detta med fertilitet och ett värde på högst 2. Han kände inte igen detta och menade att även salgrenska som gör IVF åt dem inte heller brukar peta i så små avvikelser. Hade jag närmat mig ett värde på 4-5 så hade man troligen gått vidare. Så, jag får väl nöja mig så här långt med det. Summerat så finns det inget att anmärka på mer än min bristfälliga ÄL och den avhjälps ju med pergon då.

Å så var det dags för undersökningen som gick bra, var ganska otrevligt och kändes som riktigt rejäl mensvärk. Men alla vätskor de sprutade upp försvann snabbt och bra, presis som det skulle, så fri passage ska det allt vara. Men med tanke på att jag troligen inte har haft ÄL så ofta innan pergon så menade han att vi eg börjat försöka skaffa barn först när jag fick hormonerna, och då har vi eg bara  två försök bakom oss....

Han bedömde dock att det var läge för att ställa oss i kö för IVF och även där gäller vårdgarantin så ett första besök hos dem för planering blir väl senvåren/försommaren nånting. Under tiden vi väntar på det så ska jag fortsätta med pergon och hoppas på att det tar sig. Flera i tråden har ju lyckats just gången ef spolning så vi får väl hålla tummarna extra mkt denna gången.

/Trött kaprifol
  • Kaprifolen

Men herregud, har detta hänt tidigare i denna trådens historia, inga inlägg på över ett dygn!

Millan: sitter i likhet med dig och spanar kattungar, förlorade ju vår gammelkatt (20 år) i somras och ganska snart efter det blev vi med valp. Var nog tur för annars hade jag sörjt ihjäl mig, nu fick jag en "bebis" att fokusera på, jag blev tvungen att fortsätta leva liksom. Men innerst inne så är jag ju en kattmänniska och skulle gärna bli med katt igen. Men ljust detta med djurbebisar och hur de slår an våra hjärtan är så påtagligt och nu känner man att man är än mer mottaglig.....vad nu det kan bero på ....

• Kaprifolen
    Jojjo77 skrev 2012-01-26 18:34:51 följande:
    Millan - Lång eller kort metod beror på hos vem felet ligger och ålder på kvinnan. Om det är 'fel' på kvinnan och/eller hög ålder lång metod. Manlig faktor, då räcker det m kort. Vissa landsting kör alltid lång, då de anser det bäst. Så återigen, allt e olika...
    Kan du förklara skillnaden mellan lång och kort metod för en som inte är så insatt? Hos oss ligger ju felet hos mig med mkt oregelbunden ÄL, lutar det åt lång metod då kanske...?
  • Kaprifolen

Tråkigt DubbelA, finns inte mkt man kan säga när besvikelsen är stor. Många kramar till dig!

• Kaprifolen
    Aruba skrev 2012-01-29 10:10:40 följande:
    En fråga - hur lång tid försökte ni på egen hand innan ni sökte hjälp?

Jag tar ut olyckan i förtid (eller garderar mig, vilket man vill...) och har tid hos IVF i februari. Hoppas såklart att vi ska slippa, BIM 1 feb, inga tecken på varken det ena eller andra just nu (förutom toaskräck, som alltid infinner sig vid en här tiden i månaden, vill inte se att Tant Röd dykt upp...)
    Vi började försöka dec 2010 och startade vår utredning sep 2011, jag anade att vi skulle behöva hjälp p g a mkt oregelbundna cykler. I nov fick jag hormoner och nu står vi i kö på IVF som kan starta till senvåren, sommaren om man tänker in vårdgarantin. Fortsätter med hormonerna fram tills dess.
  • Kaprifolen
    Längtan 30 skrev 2012-02-01 16:18:51 följande:
    Tack så mycket Nicu Usch ja, förra sommaren kändes d ganska ok att vänta t 2012 eftersom min kille jobbar utomlands i perioder t.o.m maj men när vi sen fick veta att d inte skulle kunna bli förrän i höst/vinter lessnade vi. Jag vet inte hur d e i andra landsting, troligtvis ngt man får betala själv så då funkar d lika bra m danmark känner vi.

grattis t bebisen i magen!  
    Jojjo77 skrev 2012-02-01 19:35:46 följande:
    Välkommen och tack. Hoppas att ni är igång snart. Ta hjälp av vårdgarantin så att ni får komma till ett annat landsting, det kostar ju heller inget. Lycka till!
    Ja, jag tänkte också på detta med vårdgarantin. Vi står i kö för IVF nu och då sa vår läkare att sahlgrenska haft lite svårt att klara vårdgarantin nu i höst men om det skulle kvarstå när det är dags för oss så kan vi bli hänvisade till annat landsting om vi vill. Kortaste köer förnärvarande är det tydligen i Örebro enl vår läkare.

Och välkommna alla nya, här behövs påfyllning allteftersom folk blir gravida. Noterade just häromdagen att vår BIM-lista inte var så lång längre. Så, jättekul att vi blir fler!
  • Kaprifolen
    Längtan 30 skrev 2012-02-01 22:01:36 följande:
    De sa att de inte hänvisar t andra landsting för att dom inte har råd när vi var på Sahlgrenska för nästan 2v sen.

Intressant, men ni ska göra IVF m sambons/mannens spermier lr? För vi fick t svar att vi inte blir hänvisade t annat landsting å att spermadonation inte ingår i vårdgarantin. E ni däremot i samma sits som vi så ska läkarn få d väldigt hett om öronen kan ja lova!!!

Örebro å Uppsala tror ja att ja läst på nätet ska ha kortast kö..

Tackar  
    Ja vi ska anv makens spermier så det kanske är det som blir skillnaden för oss? För IVF ska ju ingå i vårdgarantin om jag förstått det hela rätt, men det kanske beror på hur man genomför IVF:en då, i ert fall krävs även donation och vips så gällde inte vårdgarantin längre. Taskigt tycker jag. Hoppas att det inte tar allt för lång tid för er ändå!

Bor du nära/i Gbg, vi tillhör Sahlgrenska trots att vi bor 12 mil bort (Vänersborg) så om vi m h a vårdgarantin kan åka nånannanstans så får man väl titta på hur långt det är, vi ska ju redan åka en bit som sagt
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet