Inlägg från: Kaprifolen |Visa alla inlägg
  • Kaprifolen

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Maybellene skrev 2012-02-02 21:14:29 följande:
    Hej,

Är jätteny på FL och hittade tråden genom min allra äldsta barndomsvän Kaprifolen som nog snart tröttnar på att agera uppslagsverk åt mig men mina hundra funderingar. Hon tyckte det var dags för mig att hänga med och "träffa" fler i samma situation eftersom vi försökt bli med barn sedan i maj. Missade nån månad men har just bommat försök åtta och jag är ledsen och uppgiven. Så jag följer gärna med här men vet knappt hur det funkar. Så jag ska läsa lite nu och önskar alla en trevlig helg så länge!
    Se där, välkomen gamla vän, till en skön tråd där allt kan diskuteras och ältas allt från intima kropps-detaljer till semesterplanerna

Och jag tröttnar inte på att agera uppslagsverk, men som du vet så kommer mkt av min otroliga kunskap från dessa härliga tjejjer i denna tråd så nu kan du få direkthjälp här i tråden, här finns massor av olika typer av erfarenheter.

Och Välkomna alla andra nya! Det var verkligen på tiden att vi blev fler, vår lista blev bara kortare och kortare....
  • Kaprifolen
    Kattflickan och Jojjo; känner med er när ni är så nere. Förstår att det måste kännas tungt och jag beundrar er (och alla andra i denna tråden) för att ni orkar kämpa så. För det gör ni ju, även om vissa dagar blir extra kämpiga. Kan inte göra mkt mer än att säga att jag tänker på er och att jag önskar att det blir er tur att lyckas nu!

Och jag vill att ni ska vara väck från IVF och förflyttade till gravidlistan när /om jag dyker upp på IVF-listan i början av sommaren, hör ni det  
  • Kaprifolen

Wow vilket resultat Mumwannabe! Grattis, nu får vi hålla tummarna för att det blir plus på TD!!!!

Å jäklars vad förbannad man blir när man hör din berättelse Maria, förstår om det känns kämpigt nu. Klart ni ska ha en vanlig utredning nu om man inte tänker utreda missfallen. Stå på er, om ni orkar...KRAM!

Ego: Här pågår verkstade för fullt men kommer nog att avslutas ikväll . Testar på ÄL-test nu när jag äter pergo och har då testat morgon och kväll. Har fått utslag på 4 tester, d v s fullt utslag i 2 dygn, hur normalt är det? Och hur ska man tolka det tro, jag tänker på hur länge verkstaden ska pågå....ngn med erfarenhet av detta?

• Kaprifolen
    Anwen skrev 2012-02-08 18:50:01 följande:
    Blir inga fler blodprov, men dock en äggledarspolning om ett par veckor. Tydligen görs inga inseminationer här, så om det inte visar/hjälper nåt med spolningen görs inget mer förrän hösten då det blir IVF. Men om det inte tar sig efter spolningen så kikar jag nog på nåt tillskott som kan förbättra sekretet och ser om det kan hjälpa något, + PreSeed då...
    Vilket landsting tuillhör du? Jag tycker det är märkligt att det ska bero på var man bor för vilken hjälp man ska få....lokalpolitik kallas väl det. '
    L Maria skrev 2012-02-08 20:40:37 följande:
    Vad jag har läst mig till så är det kromosomprover som tas på både mannen och kvinnan vid mf, men inte i vanlig utredning och så gör man en trombosutredning (kollar blodets koaguleringsförmåga) vid mf, men inte i vanlig.
    Just trombosutredningen kan jag finna lite extra intressant då jag har en mamma och en morfar som haft relativt tidiga hjärtinfarkter, samt en farmor som fått en stroke. Det är hyfsat vanligt att man har någon form av koagulationsrubbning, så det känns märkligt att man inte ens kan få en sådan remiss...
    I Is your body baby friendly står det tex. detta (min översättning):
    Bland vita europeer och nordamerikaner finns den här mutationen [faktor V Leiden] i ungefär 4-7% av en generell popluation. Den högsta frekvensen hittas i Europa, med en förekomst på 10-15% i Södra Sverige. Bland kvinnor med upprepade missfall har en förekomst på 20-27% rapporterats.
    Sa jag att jag bor i Skåne...?
    Trobosutredning, är det för att kolla risken för blodpropp då eller? Funderade på om det kan vara samma koll som man gör för att kolla hur proppbenägen man är i övrigt eller om de kollar ngt särskilt just vid upprepade missfall? I annat fall kan du ju vända dig till vårdcentralen för att kolla hur proppbenägen du är i allmänhet, spec m tanke på att du har släktingar som drabbats. Hela min familj kollade sig och så fick vi besked om hur proppbennägna vi var. Kanske kan sen läkarna på reproduktionscentrum väga in ett sånt resultat...? En tanke bara.
  • Kaprifolen
    L Maria skrev 2012-02-08 21:16:07 följande:
    Jojjo - ah, good to know, då är det i alla fall ett steg ditåt också.

Tedax - ja i så fall medicinerar antingen med bara trombyl eller så kombinerar man det med...jag kan inte vid vilka tillfällen de olika sorterna används, men fragmin/heparin/innohep och vad det nu heter!

Kaprifolen - alltså jag blir så sur... Jag gick just till vc och berättade min historia, inklusive att jag fått två (då) mf, och att jag ville få en remiss till trombosutredning - icke då, han menade att det inte finns något samband mellan hjärtinfarkter och koagulering, så han kollade mina blodfetter och mitt blodflöde (dvs sånt som annars indikerar benägenhet för hjärtinfarkt) men det var först efter tre mf som man gör koagulationsprov och det remitteras man till från KK, inte från vc...
    Ibland önskar jag att det svenska systemet var med som det amerikanska - att betala sig till prover känns jäkligt frestande just nu... Gå in nånstans och säga "jag vill ta det här, det här och det här provet"...
    Tror du att det kan vara samma typ av prov då, i så fall kan jag försöka kolla upp hur det gick till när vi propptestade oss (mamma fixade...)? Men jag tänkte på din farmor som fått stroke, det brukar ju bero på små proppar i hjärnan väl...?
  • Kaprifolen

Nu känns det tungt. Jag var tydligen inte tjejjen som lätt blev gravid, inte heller verkar det hjälpa med pergon och jag var tydligen inte en sån tjej som lyckades direkt efter spolningen heller. Tror inte det blir några barn här alls. Vet att vi har IVF framför oss men det är en riktigt tung dag. Känns som att detta är straffet för att jag tidigare sagt att jag inte vill ha barn...

BIM - Vi över 30 som längtar {#emotions_dlg.flower}

BIM - BERÄKNAD ICKEMENS

Februari
    6 - hoppas på plus, insemination 23/1 
    26- DubbelAA ÄL ca 14 feb,( försök 18?)
    28 - Kristin10
    (försök nr 6)

Mars
    1- Aruba - (försök 7)
    9 ca - Tedax (försök 12, MF på försök 1 och 8)
    9 - Jezzi80 (försök nr 15) ÄL ca 24/2)
    11 - Anwen (försökt sen juli 2010, ÄL ca 26e feb, spolning 24e feb)
    15 - MariaF79 äl ca 2 mars (försök nr 17, mf i jan, maj och dec -11, utredning påbörjas Q1 -12)
    23 - Kaprifolen1979 (ÄL ca 9 mar, försök nr 12, fjärde m Pergo)

IVF
    Smiley,
    börjar 16/11. Äggplock/ återinförande v 50 (försökt i 4 ½. MF sept. 2009)
    Mumwannabe79, Start korta metoden 18/1. Äggplock 30/1. Fick ett femdagars embryo 4/2, tre st till frysen. Testdag 17/2, negativt. (försökt sedan juli -10)
    Jojjo77, första ICSI, november 2011, plus men MF dec 2011. Andra ICSI, start i mars 2012. (Försökt sen nov -10)

Gravid GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid

2012
    PeLeKo: BF 9 jan
    (6e försöket)
    Astrogirl: BF 28 januari 2012 (försök 2 efter MA; försök nr 13 totalt)
    Zalia: 17 februari
    (9:e försöket)
    Irmelie: BF 18 feb
    (Totalt ett års försök med ett MA, andra pergokuren)
    Fröken Ellen: BF 26 februari
    (13:e försöket, 2:a med Pergo)
    Marja 78: BF 16 mars
    (försök nr 3, 1:a barnet 33 år)
    Nemi76: BF 8 april
    (Försök nr 2 med Pergotime)
    MissOlsson: BF 8 april
    (Försök nr 1, första barnet)
    Annelie77: BF 15 maj
    (försök 5 efter MF i v11 tidigare 4 försök
    Polarlantis: BF 21 juni (försök 8, MA på nr 4)
    Råttentottan: BF 30 juli
    (försök nr 15,1:a efter mf)
    Saftochbulle BF 25 aug (försök nr 15, 3 mf tidigare)
    Marsflickan BF 1 sep (försök nr 5, MA på 2:a)
    NICU BF 22 sep (försök nr 15, 2 MF tidigare)

• Kaprifolen
    Jojjo77 skrev 2012-02-21 09:54:46 följande:
    Kaprifolen - Var inne på din presentationssida och oj vad jag känner igen mig i det du skriver! Tror att även jag saknar batterier... om inte annat så hittar jag för tillfället inga som passar. Men, konstigt nog har jag ingen panik, denna gång. Livet är märkligt... Kram på dig igen!
    Ja, jag kände likadant när jag läste ett av dina inlägg tidigare, om hur du känner nu, kände att vi kanske delade en gemensam känsla. Man blir jäkligt schitzo av att å ena sidan inte var säker på om man vill och sen när man väl startade verkstaden så blev man värsta kontrollfreaket och det blev hur viktigt som helst. Och nu har man nått så långt att man inser att det kanske inte går och då blir man kluven kring det. Ska man stoppa här då, ska man fundera på adoption, hur vet man att man vill det då? Ahhhh, FÖR mkt att ta ställning till.
  • Kaprifolen
    Jojjo77 skrev 2012-02-21 10:48:42 följande:
    Ja, schitzo kan man ju lugnt säga att man blir! Men vi har i alla fall kommit så långt att vi vet att vi ger det här de två IVF-försöken vi har kvar, sen lägger vi ner. Ingen donation eller adoption kommer det att bli för oss. Så får det bli och det känns som bra beslut, för oss. Hur diskuterar ni kring andra alternativ?
    Vi diskuterar inte så mkt, det är nog mest jag som funderar. Min man verkar inte vilja ta ställning till andra alt innan ett alt är uttömt så att säga. Han har svårt att prata om detta generellt med barnverkstaden, hur det känns och så. Önskar han kunde vart lite mer pratsam då den ändå var han som staratde detta med "ska vi försöka göra barn"..... Låter skönt att ha landat i ett beslut som ni gjort, önskar jag kunde landa jag med.
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet