Inlägg från: Irmeline |Visa alla inlägg
  • Irmeline

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Polarlantis skrev 2011-05-05 09:12:51 följande:
    Jaha...inte blev det som jag tänkt inte... Cytotecen har inte hjälpt, allt finns kvar efter en vecka så näta tisdag så får jag gå igenom allt IGEN! USH! Hoppas nu bara kroppen kan låta allt stanna där inne över helgen när jag ska till Paris...vill inte få missfallet då!

Jag som så ville att det skulle vara över nu så man kunde börja hoppaspå ÄL...men jag får återkommer om några veckor...

Grattis till er plussare! HURRA!!!
    Usch vad jobbigt!
    kan du inte bli skrapad då? Då blöder man ju inte lika länge och ÄL kommer oftast fortare.
    Kram till dig!
  • Irmeline
    Marsflickan80 skrev 2011-05-04 21:33:45 följande:

Millan: hahahahahaha, jag vet inte om spermierna mår bra av att omsättas mera, det är väl lite min egen teori (helt ogrundad och obeprövad) men jag har fått ett tips av barnmorskan att sexa var tredje dag för säkerhets skull, just för att pricka ÄL. För att återgå till spermier så tänker jag så här: det är ju den snabbaste och bästa spermien som når fram till ägget när det väl är dags, eller hur? Om man sexar sällan så kanske det är en segis som håller sig kvar som till slut når till ägget, däremot om man sexar ofta så kommer superspermien fram och kanske till och med simmar om segisen och då får man bättre gener. Vääääldigt långsökt jag vet

Jag har läst att spermierna behöver omsättas lite innan man behöver dem (ÄL) då de gamla ligger kvar och blockar för nya färska. Så att sexa några gånger veckan innan ÄL är nog bra.

Apropå om det är bättre med att det ligger kvar "gamla sega" kontra nya snabba så är det ofta ett sätt att välja kön (shetlersmetoden). Y-spermier simmar oftast fortare då den är lättare, medan X-spermien lever längre.
    Man ska alltså sexa några dagar innan ÄL för att få flicka (och INTE sexa på ÄL) medan man ska sexa på ÄL och absolut inte innan för att få pojke. Sexar man både innan och på så kan det bli vilket som.
    Sen fungerar ju inte metoden fullr ut eftersom en man kan ha mer av den ena sortens spermier, och en kvinna kan motverka spermier av det ena könet (då de föredrar lite olika pH). Jag tror kanske oförklarlig barnlöshet, när båda är ok, och inte kan få barn med varandra (medan det kan få barn med andra) beror på att mannen har spermier av den typ som kvinnan tar kål på. Dålig match helt enkelt.

Sen apropå den vinnande spermien så fungerar det inte riktigt så att den första spermien som når ägget fertiliserar det. Ägget omges av ett proteinhölje som bryts ner av ett ämne i spermiernas huvud. Det behövs tysentals spermier, kanske tiotusentals för att bryta ner höljet för att en spermie sedan ska kunna tränga igenom äggets yta och in. Det är därför det är så svårt om mannen har dålig spermcount. Om det räckte med en så skulle det inte vara ett så stort problem. Och det är bara de spermierna som kan simma tillräckligt bra som ens kommer upp i äggledare och kan befrukta ägget, så man behöver nog inte vara rädd för att en skadad spermie segar sig kvar och befruktar. Större risk isf att det är fel på ägget.
  • Irmeline
    Irmeline skrev 2011-05-05 13:03:34 följande:
    Jag har läst att spermierna behöver omsättas lite innan man behöver dem (ÄL) då de gamla ligger kvar och blockar för nya färska. Så att sexa några gånger veckan innan ÄL är nog bra.

Apropå om det är bättre med att det ligger kvar "gamla sega" kontra nya snabba så är det ofta ett sätt att välja kön (shetlersmetoden). Y-spermier simmar oftast fortare då den är lättare, medan X-spermien lever längre.
    Man ska alltså sexa några dagar innan ÄL för att få flicka (och INTE sexa på ÄL) medan man ska sexa på ÄL och absolut inte innan för att få pojke. Sexar man både innan och på så kan det bli vilket som.
    Sen fungerar ju inte metoden fullr ut eftersom en man kan ha mer av den ena sortens spermier, och en kvinna kan motverka spermier av det ena könet (då de föredrar lite olika pH). Jag tror kanske oförklarlig barnlöshet, när båda är ok, och inte kan få barn med varandra (medan det kan få barn med andra) beror på att mannen har spermier av den typ som kvinnan tar kål på. Dålig match helt enkelt.

Sen apropå den vinnande spermien så fungerar det inte riktigt så att den första spermien som når ägget fertiliserar det. Ägget omges av ett proteinhölje som bryts ner av ett ämne i spermiernas huvud. Det behövs tysentals spermier, kanske tiotusentals för att bryta ner höljet för att en spermie sedan ska kunna tränga igenom äggets yta och in. Det är därför det är så svårt om mannen har dålig spermcount. Om det räckte med en så skulle det inte vara ett så stort problem. Och det är bara de spermierna som kan simma tillräckligt bra som ens kommer upp i äggledare och kan befrukta ägget, så man behöver nog inte vara rädd för att en skadad spermie segar sig kvar och befruktar. Större risk isf att det är fel på ägget.
    Upptäckte att jag var otydlig. Det är bra att byta ut de gamla spermierna hos mannen mot nya, att tömma (första stycket), däremot behöver man inte vara rädd för gamla spermier som är inne i kvinnan (andra stycket).
  • Irmeline
    Saftmedbulle skrev 2011-05-05 17:33:53 följande:
    Nä! Min mans chef vill skicka honom till Indien och jobba tre veckor nu här strax framöver. Nä! Nä! Jag menar... ÄL då? Ja, ja, kalla mig bara fanatisk (som om ni är bättre ;) , ha, ha... Min man måste ju hålla sig i Stockholm så att säga :)
    Maken sa till chefen att han inte ville åka, men fick uppmaningen att "tänka på saken". Alltså, hallå! Släppte  ju iväg honom under ÄL förra året, nu får de väl ge sig? Kommer att bli fett sur om han tvingas åka.
    (Hade väl varit annorlunda om vi redan blivit gravida, om ni fattar vad jag menar?)

Så, nu har jag gnällt klart. Tråkigt för er som fått tant röd på besök... själv är jag glad att hon är här.
    Vet precis hur du känner! Mannen har varit bortrest hur mycket som helst sen i mars, bara varit hemma någon dag och sen åkt igen. Som tur var lyckades jag ägglossa på semestern (där han var med) för nu är han utomlands igen..
    Och har mycket planerat framöver så jag börjar räkna framåt efter ÄL och se om det tajmar eller inte de närmsta månaderna, är man knäpp eller vad!
  • Irmeline
    L Maria skrev 2011-05-05 21:16:00 följande:
    Bra genomgång av spermierna! Funderar bara - hur gamla är spermierna när de anses gamla?
    Tex den här omgången hade vi ses två gånger direkt efter mens, sen gick det en vecka och sedan tre dagar på rad, där sista gången var på äl-dagen. Räknas de som gamla när de är en vecka? Och vi körde bara på gamla i så fall, för det hinner inte bildas nya på de tre dagarna vi höll igång nu...?
    En vecka är inte supergamla. Men att ha sex tre dagar innan minst är väl optimalt.
    De lever ju ett tag i sädesledarna innan de dör och bryts ner, och kan vara i vägen för nya. Så hur läge kan en spermie leva? 5dagar?
  • Irmeline
    Kattflickan skrev 2011-05-05 20:18:28 följande:
    Irmelie: Jättebra genomgång av hur det funkar med spermierna! Men min fundering är, funkar det inte lika bra för mannen att onanera regelbundet för att spermierna ska omsättas som att ha sex? Inte för att jag har nåt emot att ha mer sex, men jag bara undrar. 

Det skulle kunna förklara varför jag blivit gravid de gånger som ägglossningen varit lite sen, för då har vi hunnit sexa varannan dag i nästan en vecka innan ägget lossar. Eller så är det mina ägg som inte alltid mognar tillräckligt innan de lossar, kan det vara så? Eller så är det helt enkelt slump!

Polarlantis: Det är klart att du känner dig deppig, jättejobbigt när man väl vet att det blivit missfall men att det inte kommer igång! En skrapning kanske vore det bästa?

Saftis: Förra maj var min sambo också bortrest över ÄL, jag blev också sur på hans jobb!

Råttentottan: Bra att ni fått reda på vad som kan vara fel iallafall och att det finns en plan för hur ni ska göra framöver.

Millan 
    en annan orsak förutom spermierna kan vara att din slemhinna fått längre tid på sig att tjockna till de gånger du haft sen ÄL vilket gör att ägget fastnar bättre.
  • Irmeline
    Marsflickan80 skrev 2011-05-05 22:33:27 följande:
    Ok, då har vi avklarat spermieskolan på ett sätt, fast jag har en fråga. Kan man ha sex för ofta om man vill bli befruktad? Kan det bli så att man emellanåt skjuter tomma skott bara för att skjuta? Att man tillfälligt har brist på spermier bara för att man nyligen har tömt sig? Och vad är i så fall för ofta? Känner mig som en barnunge som inte vet nåt och sex och samlevnad är liksom mer av en praktiker i ämnet, inte så mycket av teoretiker

Hur ofta det lämpar sig att ha sex beror på mannens spermcount. Har han bra/normal spermcount ska man ha sex varje dag kring ÄL, om han har medel så kan man ha varannan dag, och om den är låg ska man ha ver tredje, för att få så många som möjligt i en sats.
    Det viktiga är att man tajmat "peakday" vilket är sista dagen med ÄL-flytningar. När ÄL-flytningarna börjar torka upp är det för sent.
    Ofta är peakday dagen innan ÄL. Vissa har flytningar även på ÄL-dagen, och vissa slutar ha flytningar någon dag innan. Så kolla ditt sekret. Ha sex varje dag som det är vattningt/äggvita. Sen om ni kollar spermierna kan ni börja vänta några dagar/någon dag för att träffa peakday om det behövs.
  • Irmeline
    Gris78 skrev 2011-05-06 10:18:07 följande:
    Hallå allihop, ledsen att det varit tyst från mitt håll men jag har inte haft ngt att rapportera. Läser vart efter ni skriver däremot, mycket intressant med spermieinfo bl.a.

Tänkte på det med ömma bröst som det snackas om hos alla gravida, - är det hela bröstet eller bara punktvis?

När man tar reda på hur lång cykel man så tog man väl ett medel baserat på tidigare cyklar?! - har glömt hur det var.... Misstänker att jag har lite längre än 26 dgr. Bim faller nästan alltid in en eller två dgr senare än vad kalendern säger, äl är oxå ett par dgr senare dvs nästan jämt på dag 14, 15.
    Jag tyckte att det kändes utanpå brösten i början när jag blrv gravid, på bröstvårtorna som blev superkänsliga. Vid pms känner jag mer inuti brösten som blir mer tryckkänsliga än beröringskänsliga som vid graviditet. Men det är nog olika från person till person.
    Jag hade tex inte alls ömma bröst inna BIM när jag var gravid, utan bara utanpå. Brukar ha ömma bröst några dagar innan mens i vanliga fall, så det var faktiskt mindre när jag var gravid!
  • Irmeline

Vålkomna! Här är vi en tapper skara som kämpar, den del med mf i bagaget, en del som utreds, en del på pergo, några som inväntar ivf etc.
    Alla sorter mao! :)
    Vi har en hel drös gravida också såklart, som ni ser i vår lista.
    Snart hoppas vi att alla hamnar där!

• Irmeline
    Gris78 skrev 2011-05-06 12:54:03 följande:
    Sophy80- måste ha en tjejsperma dag och en för killarna...:)

Välkomna ni nya adepter!! För ett antal sidor sedan "upprättade" någon av oss en beställningslista där man kunde skriva upp sig för en bebis. Ett het tips helt klart! Det verkar vara en del i kön dock - om någon sett vilket nr jag har och vilket nr som står på tur så kan ni väl säga till?
    Har lärt mig att den där kön är lurig, även om man står före någon så kan de få bebis före, kön är lite oberäknelig.
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet