Marsflickan80 skrev 2011-05-04 21:33:45 följande:
Millan: hahahahahaha, jag vet inte om spermierna mår bra av att omsättas mera, det är väl lite min egen teori (helt ogrundad och obeprövad) men jag har fått ett tips av barnmorskan att sexa var tredje dag för säkerhets skull, just för att pricka ÄL. För att återgå till spermier så tänker jag så här: det är ju den snabbaste och bästa spermien som når fram till ägget när det väl är dags, eller hur? Om man sexar sällan så kanske det är en segis som håller sig kvar som till slut når till ägget, däremot om man sexar ofta så kommer superspermien fram och kanske till och med simmar om segisen och då får man bättre gener. Vääääldigt långsökt jag vet 
Jag har läst att spermierna behöver omsättas lite innan man behöver dem (ÄL) då de gamla ligger kvar och blockar för nya färska. Så att sexa några gånger veckan innan ÄL är nog bra.
Apropå om det är bättre med att det ligger kvar "gamla sega" kontra nya snabba så är det ofta ett sätt att välja kön (shetlersmetoden). Y-spermier simmar oftast fortare då den är lättare, medan X-spermien lever längre.
Man ska alltså sexa några dagar innan ÄL för att få flicka (och INTE sexa på ÄL) medan man ska sexa på ÄL och absolut inte innan för att få pojke. Sexar man både innan och på så kan det bli vilket som.
Sen fungerar ju inte metoden fullr ut eftersom en man kan ha mer av den ena sortens spermier, och en kvinna kan motverka spermier av det ena könet (då de föredrar lite olika pH). Jag tror kanske oförklarlig barnlöshet, när båda är ok, och inte kan få barn med varandra (medan det kan få barn med andra) beror på att mannen har spermier av den typ som kvinnan tar kål på. Dålig match helt enkelt.
Sen apropå den vinnande spermien så fungerar det inte riktigt så att den första spermien som når ägget fertiliserar det. Ägget omges av ett proteinhölje som bryts ner av ett ämne i spermiernas huvud. Det behövs tysentals spermier, kanske tiotusentals för att bryta ner höljet för att en spermie sedan ska kunna tränga igenom äggets yta och in. Det är därför det är så svårt om mannen har dålig spermcount. Om det räckte med en så skulle det inte vara ett så stort problem. Och det är bara de spermierna som kan simma tillräckligt bra som ens kommer upp i äggledare och kan befrukta ägget, så man behöver nog inte vara rädd för att en skadad spermie segar sig kvar och befruktar. Större risk isf att det är fel på ägget.