Inlägg från: L Maria |Visa alla inlägg
  • L Maria

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Kiyona - kan säga nu att progesteronsalvan försköt mensen i två dagar, då jag slutade dagen innan förväntad mens (dvs. mensen kom tre dagar efter att jag slutat med salvan).

Marsflickan - det blir kanske längre emellan när man gått så långt som du, men för mig hade jag en cykel på 32 dagar efter första gången (mot vanliga 29) och 30 efter andra gången. Hur långa är dina cykler i vanliga fall - kan det vara mens...?

Saftis - vad är nästa steg i utredningen - ni har lämnat en första omgång prover och fått svar på dem...?

Dansarkicki - åh, vet hur det känns när folk runt omkring ska berätta de glada nyheterna, man blir bara kall inombords och klistrar på ett leende och säger grattis, trots att man gråter inombords...

Tea Time - skönt att dagen har passerat nu och att ni kan se framåt! Bryt ihop och kom igen, det är ju det man gör varje gång mensen kommit...

Millan - vad bra att du kommer till läkaren nu, känns ju inge bra att blöda så länge...

Sophy - ingen lätt situation du sitter i... Spontant känner jag att ni kanske skulle ta paus från bebisförsöken och ägna er åt varandra ett tag. Sen vet jag ju hur lätt det är att tänka med huvudet istället för hjärtat (eller livmodern...) när man är där vi är nu... Men om ni kan - och fokusera på er och vad ni vill.
    Jag är ganska krass när det gäller det här med förhållanden; känner man sig tveksam så finns det antagligen fog för det. Även om jag kan vara skitförbannad, trött på honom, verkligen inte alls känna för att umgås med honom, så vet jag att det är han och jag, i vått och torrt. Även om han också stänger sig som en mussla kring det här med missfallen och vi inte hanterar det på det mest konstruktiva sättet - så vet jag att han står vid min sida och att det är vi tills vi blir gamla och rynkiga (då ska jag skaffa mig en ny toy boy. )
    Ni vet när folk frågar "hur vet man om han är den rätta?" så är svaret alltid "man bara vet". Vet du?

• L Maria

Tea Time - åh, att folk inte kan ha vett att hålla truten ibland! Även om man inte menar något illa med det - vilket man naturligtvis inte gör - så tycker jag att man får tänka sig för. Det är ju inte ovanligt att folk nuförtiden har svårt för det här! *tröstkram*

Jojjo - åh, vad spännande att vara igång och vad skönt att ni fick ett bra bemötande. Du får hålla oss uppdaterade hela tiden (om du vill)!

Irmelie - googla ledighet och begravning; det finns en lag som heter Lag om rätt till ledighet vid trängande familjeskäl. På Fonus hemsida hänvisas till den lagen när man vill vara ledig för begravning, om man då inte har kollektivavtal. Vad jag läst mig till är det upp till arbetsgivaren om det är betald eller obetald ledighet - men ledigt ska du få. Det är helt sanslöst att du inte skulle få ledigt för din egen mammas begravning, det var det okänsligaste jag nånsin varit med om!! Jag skulle aaaldrig tillåta att någon av våra chefer betedde sig så!

• L Maria

Millan - vad skönt att du fick en koll och får hjälp med det sista!
    Du har helt rätt i att en bra chef väger tungt - min vet också om båda våra missfall och han frågade om sjukvården gjorde vad som förväntades (jag berättade att det är först efter tre det görs en utredning) och om jag behövde något, prata eller så.
    Irmelie - nu när jag tänker på det igen, jag blir helt ledsen för din skull, att du ska råka ut för en så okänslig människa till chef... Styrkekramar till dig!!

• L Maria
    {#emotions_dlg.flower} Solig BIM, Vi över 30 som längtar... Baby {#emotions_dlg.flower}

{#emotions_dlg.flower} September {#emotions_dlg.flower}
    1 -- Vi vill ha barn ÄL 17 augusti (försök 4)
    4-- Smiley
    8 -- Finlandssvenskan ÄL 25 augusti (11:e försöket)
    14-- Polarlantis ÄL 31 augusti (försök 7, MA på nr 4)
    15-- mliten, ÄL 29 Aug(försök 13)mf Dec-10
    19-- Kaprifolen1979 ÄL ca 6 sep (försök nr 8)
    21 -- Kiyona - första försök efter mf (X 2009, MF 12/5, MF 20/8)
    21 -- Sophy80 ÄL 7 sep (försök 15, 7:e m bra simmare, 2:a e spolning)
    25 -- Saftochbulle ÄL 11 september (försök nr 12, tre mf tidigare)
    27 -- Lilla plopp kanin ( försök över 40, 30 år)
    29 -- Jezza80, ÄL ca 16 sept. (försök nr 9)
    29 - Misstessan, ÄL ca 13 sep (försök nr 3)

{#emotions_dlg.flower} Oktober {#emotions_dlg.flower}
    4-- Prodigy79 (15:e försöket)
    5-- Tea Time, ÄL ca 19 sep (försök nr 7 efter MF 10/1)
    13 -- Dansarkicki (ÄL ca 29 sep, försök 29, 6.e med Pergo, MA maj-11)
    12 -- MariaF79, äl ca 1 okt (försök nr 12, två mf i v 5 på försök 5 och 7)
    14 -Marsflickan (ÄL ca 30 sep) försök nr 3, (1:a efter MA 21/8)

Plus GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    2011
    Mallanis: BF 7 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77: BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit: BF 11 juli (Tredje försöket)
    Acinna: BF 25 juli (Första försöket efter X)
    Inna: BF 19 augusti (5:e försöket) 
    änglabitch: BF 10 sept 2011 (3:e försöket)
    Sanna77: BF 13 sept (försök nr 4)
    ernlia03: BF 17 sept (försök nr 1 efter ma i v 11) 
    Fru KM: BF 23 sept (fjärde försöket)
    Längtan81: BF 26 sept (försök nr 12) 
    Daniela01: BF 6 oktober (2 års försök) 
    Frifantasi: BF 11 oktober (4e försöket) 
    Längtan1980: BF 13 okt (7:e försöket) 
    AnnJan: BF 5 nov (3:e försöket) 
    Marre80: BF antingen 15:e (4:e försöket) 
    Lavendia: BF 1 dec (9.e försöket efter mf, totalt 16 försök)
    Ceke & Kekke: BF 12 dec (10 försöket) 
    simtim: BF 18 dec (9:e försöket) 
    Ansi30: BF 23 dec (10e försöket)

2012
    PeLeKo: BF 9 jan (6e försöket) 
    Astrogirl: BF 28 januari 2012 (försök 2 efter MA; försök nr 13 totalt) 
    Zalia: 17 februari (9:e försöket) 
    Irmelie: BF 18 feb (Totalt ett års försök med ett MA, andra pergokuren) 
    Fröken Ellen: BF 26 februari (13:e försöket, 2:a med Pergo) 
    Marja 78: BF 16 mars (försök nr 3, 1:a barnet 33 år)
    Nemi76: BF 8 april (Försök nr 2 med Pergotime)
    MissOlsson: BF 8 april (Försök nr 1, första barnet)
    Annelie77: BF 15 maj (försök 5 efter MF i v11 tidigare 4 försök)
  • L Maria

Irmelie - lagen gäller alla, den är ens "sista skyddsnät" när det gäller arbetsrätten. I första hand gäller ditt anställningsavtal, i nästa kollektivavtal (om det finns) och i sista hand lagen, detta för att alla som inte har ka, ska ha något skydd också.

Saftis - då har du en en bra tid framför dig nu - skulle du få plus är det bra, blir det inte så har du en ny koll att göra och kanske ytterligare ett svar. Håller dock tummarna för plus som stannar...

Välkomna ni nya, till FL:s mest beroendeframkallande, stöttande och goa tråd!

• L Maria

Angående det där att prata eller inte prata - efter två mf så har ju några kompisar fått veta hur det står till, men tack och lov är det få som frågar "hur det går". Det är mitt största aber - jag vill inte ha en massa press utifrån också, det räcker gott och väl med den man lägger på sig själv! När vi väl blivit gravida och är lite mer säkra på att det stannar (dvs efter VUL, KUB och allt sånt) så kommer jag att vara väldigt öppen med hur det gått till för oss; att vi hunnit med två mf och att det sen tagit mer än ett år att bli gravida. Där tänker jag nog främst på jobbet och så, det är mest där jag är rädd för att det skulle bli lite "hur går det"...

Sophy - det låter som att ni kanske ska ta ett allvarligt snack om det här - är ni helt säkra på att det är det här ni vill, eller att det är det här han vill...? Med tanke på vanorna han lagt sig till med så verkar han ju inte riktigt ta in allvaret i situationen. Det är ju bara du och han som kan avgöra det här, men från det du berättar så hade jag nog tvekat lite.

Kiyona - jag har inte haft några sådan biverkningar - det jag kände av var ömma bröst bara, och sedan förskjuten mens, kraftigare mensvärk och kortare mens. Inga muskelproblem dock!

Kaprifolen - har du koll på när du hade äl...?

• L Maria
    Kaprifolen skrev 2011-09-19 21:24:31 följande:
    Ja, jag är relativt säker på att den var 4-5 sep ca, helt säker kan jag ju aldrig vara men alla mina ÄL-tecken fanns där. Sen om man prickat är ju en annan femma
    Säg att du hade äl den 5 sept, eller tom den 6 sept, för att vara på den säkra sidan - då är du på äl +13, minst, och det är verkligen inte alls omöjligt att få ett plus nu!! Alltså jag bara säger det...ingen antydan om att du ska testa...det gör du när du vill...
  • L Maria

Kaprifolen - jag testade positivt på äl+8 på kvällsurin, så pallra du dig iväg till apoteket imorgon! Eller till nån kvällsöppen kvartersbutik ikväll....

• L Maria

Kaprifolen - faen, jag höll tummarna för dig! Känns kanske lite ok att då ha utredningen inom synhåll?

Polarantis + andra - det där med vänners reaktioner är svårt, jag vill å andra sidan inte att de ska säga för mycket - hur reagerar man den dagen man är gravid igen och kanske inte vill berätta så tidigt? Om någon då frågar "hur går det" - vad säger man då...? Med de som vet har jag ibland nämnt något själv så att de fattar att det är ok att prata om det. Jag har heller ingen som varit med om missfall bland de närmsta - i ett fall har det tagit lång tid och det paret ställer aldrig några frågor, de vet ju hur det känns. Andra har haft lätt eller ganska lätt att bli gravida och frågar lite försiktigt ibland.

Tea Time - hoppas att det tagit sig den här omgången!

Saftis - hoppas att spottingsen betyder något annat än att tanten är på g...

Ego - vet inte vad det är just nu, men det är extremt känsligt för mig med gravida runt om... Fick veta härom veckan att en kollega är gravid och igår möte jag en annan i trappen, efter att ha pratat en stund säger hon något om att "vara långledig i vår" - jag fattade direkt och har redan tänkt tanken för någon vecka sedan. Jag blev genuint glad för hennes skull och kunde prata om det en stund, när jag sen kom in på mitt kontor stod jag där med tårar i ögonen. Bara att åka hem och jobba sista timmarna på dagen hemifrån, orkade bara inte vara kvar... Varför väntar inte jag barn?! Idag träffade jag den kollegan som jag fick veta för någon vecka sedan (fick höra det från nån annan) och hon har fått en fin liten kula. Kunde prata med henne och gratulera, men kommer ut i trappen så står tårarna i ögonen... När är det min tur?!
    Insåg i alla fall att jag inte blir ledsen för någon annans skull - jag var som sagt genuint glad när den sista kollegan berättade och tycker det ska bli spännande för henne osv, men sorgen inuti är just nu överväldigande... Jag har ständigt nära till tårar... Urk, sorry för deppinlägget!

• L Maria
    Saftmedbulle skrev 2011-09-22 21:01:09 följande:
    Hej!
    Deppar oxå just nu... så jag joinar deppklubben idag... Håller med: NÄR är det vår tur?

Välkomna alla nya!

Tack för alla som håller tummar - jag hoppas oxå att det är gravspottings (kan ju bero på Trombylen)...men...som ni vet... man vågar ju inte riktigt hoppas ändå. Vänta och se bara - har någon hört det förut?

Jojjo: Lycka till med sprutorna!
    Kommer du att hålla dig till den 25:e...? Jag är impad i så fall, själv börjar jag testa omöjligt typ 5-6 dagar efter äl... Skäms
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet