Inlägg från: Jojjo77 |Visa alla inlägg
  • Jojjo77

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Kattflickan skrev 2011-04-05 20:49:02 följande:
    Jojjo: Hoppas det går bra imorgon! tänk om en äggledarspolning kan hjälpa! Tänk att de flesta faktiskt tillslut kan få barn på egen hand.

Frifantasi: Nej jag har inte fått mensen än, men den borde ha kommit idag, men eftesom jag hade missfall kanske den är lite förskjuten? Nåja, nån dag hit eller dit kan den diffa. Om jag inte fått mens på fredag tar jag ett gravtest till. Min kropp har varit lite märklig. Brösten har varit svullna i flera dar, molvärk och mycket flytningar. Men gravtestet var helt blankt så jag är väl inte gravid, utan bara skenis

Jag kände mig lite deppig idag, hade hoppats det skulle ta sig direkt efter missfallet. Börjar verkligen längta efter bebis, nu är det över ett år sen vi började försöka. 

Millan

Ja, låter ju väldigt intressant det där med spolning...
  • Jojjo77

Millan - det tar sig snart ska du se och då kommer allt att gå bra!!! Glöm inte att det sista som överger människan är hoppet! Hjärta

• Jojjo77
    Marsflickan80 skrev 2011-04-05 21:26:49 följande:
    Oj vad spännande!!! Nu blir jag alldeles nervös. Hoppas hoppas
    Ja, jag hoppas det blir spännande... Det är lite blandade känslor inför imorgon, men det går säkert bra. Skönt att vara på g och få klarhet i saker och ting.
  • Jojjo77

Marsflickan - Hur kommer det sig att ni ska vänta till maj med att börja bebisverkstaden?

• Jojjo77

Hej tjejer! Nu har vi varit på en första träff på fertilitetskliniken och det gick bra. Vi fick träffa två läkare och gick igenom de papper som vi fyllt i tidigare och fick också reda på hur hela processen ser ut. Mannen fick lämna blodprov och urinprov och ska om två veckor lämna in ett spermieprov. Jag fick lämna blodprov och göra en gynundersökning med ultraljud. Allt såg ut som det skulle och det såg ut som om jag haft ÄL från höger äggledare. Man såg också många små svarta prickar som var äggblåsor. So far so good.

Nu ska jag höra av mig när jag får mens, för att få tid för att göra en till undersökning med kontrastvätska, för att då kunna se hur äggledarna fungerar.

När allt detta är gjort, 3-4 veckor innan alla svar är klara och sammanställda så får vi se. Är det fel på någon av oss kommer provrör att erbjudas på en gång, om inget är fel så få vi köra på på egen hand och återkomma i december... Nästan så att jag hoppas att något är fel så att jag kan få bli befruktad och kanske vara gravid innan hösten. Är hemskt att säga så? Tanken på att vi ska slita på till december känns inte alls lockande...

Läkarna vi pratade med var helt okej, de informerade om allt man behöver veta, men det var ju inte så att man kände å vilka trevliga människor. Nu är det ju i och för sig inte därför de är där, för att vara goa och glada, utan för att försöka få folk gravida. Japp, det var en parantes kring bemötande. Varken wow eller hmm alltså.

Känns skönt att detta är gjort, känner helt plötsligt att jag har mer kontroll och att en plan finns. Me like a lot, kontrollfreak som jag är

Oj, blev långt detta, men då vet ni hur landet ligger för oss

Kram!

• Jojjo77
    Kaprifolen skrev 2011-04-06 09:03:52 följande:
    BTW, är det ngn mer som upplever att stressen påverkar er cykel? Är övertygad om att den gör det på mig, har ett jobbigt år bakom mig och stressar fortfarande till viss del. Det gör mig så förbannad att faktorer som jobb ska påverka om vi ska kunna få barn.... !!!!

En fråga ang Billiga testers test, får ni FULLA och/eller STARKARE utslag på dem eller kan de vara lite loja i sina utslag? Vad är era erfarenheter? Anv ju apotektes test förra månaden och där behövde jag inte fundera över när utslaget kom, det var uppenbart.
    Jag märker inte av att stressen påverkar min cykel, men visst kan det vara så, stress är ju inte bra.

Jag får alltid mycket starkare utslag på billiga testers tester, en ökning dagarna innan och sen smäller det och blir jättestarkt.

Jag pratade m läkaren idag om det är så att man kan ha starkt utslag på stickan men ändå inte ha ÄL, hon sa att detta inte är så troligt. Har man jämn cykel och får utslag på stickan så menade hon på at 9 av 10 har ÄL. Det kändes lugnande med tanke på allt man läser hela tiden.
  • Jojjo77
    Kaprifolen skrev 2011-04-06 14:40:38 följande:
    Åh, tusen tack Astro! dessa uppg ska jag spara ifall de behövs, man får väl dock hoppas att det inte behövs Men det känns alltid bra att gå till ett ställe med bra ref.
    Jojjo77 skrev 2011-04-06 13:55:48 följande:
    Hej tjejer! Nu har vi varit på en första träff på fertilitetskliniken och det gick bra. Vi fick träffa två läkare och gick igenom de papper som vi fyllt i tidigare och fick också reda på hur hela processen ser ut. Mannen fick lämna blodprov och urinprov och ska om två veckor lämna in ett spermieprov. Jag fick lämna blodprov och göra en gynundersökning med ultraljud. Allt såg ut som det skulle och det såg ut som om jag haft ÄL från höger äggledare. Man såg också många små svarta prickar som var äggblåsor. So far so good.

Nu ska jag höra av mig när jag får mens, för att få tid för att göra en till undersökning med kontrastvätska, för att då kunna se hur äggledarna fungerar.

När allt detta är gjort, 3-4 veckor innan alla svar är klara och sammanställda så får vi se. Är det fel på någon av oss kommer provrör att erbjudas på en gång, om inget är fel så få vi köra på på egen hand och återkomma i december... Nästan så att jag hoppas att något är fel så att jag kan få bli befruktad och kanske vara gravid innan hösten. Är hemskt att säga så? Tanken på att vi ska slita på till december känns inte alls lockande...

Läkarna vi pratade med var helt okej, de informerade om allt man behöver veta, men det var ju inte så att man kände å vilka trevliga människor. Nu är det ju i och för sig inte därför de är där, för att vara goa och glada, utan för att försöka få folk gravida. Japp, det var en parantes kring bemötande. Varken wow eller hmm alltså.

Känns skönt att detta är gjort, känner helt plötsligt att jag har mer kontroll och att en plan finns. Me like a lot, kontrollfreak som jag är

Oj, blev långt detta, men då vet ni hur landet ligger för oss

Kram!
    Att ni blir tvungna att fortsätta försöka till dec, beror det på att ni gör utredningen tidigare än ef 1 år eller? Vad har de sagt om att ni utreder er så här tidigt då, är det ok eller har ni haft tur ock slunkit in på ett bananskal
    Vi har sagt att vi inte haft skyddat sex det senaste året, vilket är sant, sen att vi bara aktivt försökt i 3 månader när jag ringde, de nämnde vi inte... Fult? Absolut Hon menade att ett år inte är lång tid och är det inga fel som hittas så får man fortsätta upp till 2 år och att det brukar ta sig innan dess.
  • Jojjo77
    Kaprifolen skrev 2011-04-06 15:45:41 följande:
    Låter ju lovande, hoppas fortf att testerna ska ge utslag, gärna lika starkt som apotekets test gav förra månaden.
    Jojjo77 skrev 2011-04-06 15:30:01 följande:
    Vi har sagt att vi inte haft skyddat sex det senaste året, vilket är sant, sen att vi bara aktivt försökt i 3 månader när jag ringde, de nämnde vi inte... Fult? Absolut Hon menade att ett år inte är lång tid och är det inga fel som hittas så får man fortsätta upp till 2 år och att det brukar ta sig innan dess.
    Ok, så det är 2 år som gäller...jag trodde 1 år. Tycker inte det är fult, vad f-n vi har ju inte hur mkt tid på oss som helst
    1 år för att komma och påbörja utredning, men som sagt hittas inga fel, så får man försöka på "egen hand" upp till ett år till. Det varierar säkert på alla dessa regler beroende på var man bor och om det är landsting eller privat. Vi har tur och verkar ha ett mycket bra och generöst landsting som lät oss komma relativt sanbbt och som också erbjuder 3 provrörsförsök utan kostnad.

Vi har ju nu aktivt, med aktivt menar jag kämpat med att pricka ÄL och använt stickor, i ett halvår, men jag ringde redan efter att vi bara hållt på så i 3 månader. Detta beror på att jag har en gnagande oro i bakhuvudet att ngt inte stämmer, har alltid haft en sån känsla, väldigt starkt.

Åren går ju och man blir ju bara äldre och äldre. Tar det sig inte naturligt och inga fel hittas så får vi kämpa på ett bra tag till och om vi sen får en IVF så kommer jag vara närmre 36 när vi får barn. Känns inte så kul med tanke på att jag fyller 34 i år...
  • Jojjo77
    Smiley skrev 2011-04-06 14:04:51 följande:
    Vad skönt att ni har kommit igång!
    Om ni får "diagnosen" ofrivilligt barnlösa då är alltså IVF först på listan. Pratade ni inget om t ex att prova på Pergotime i ca 6 månader? Undrade lite om varför de vill att ni ska köra på utan hjälp till december. Det är lång tid tills dess.
    Känner igen hur du upplevde mötet med läkarna. Tyckte precis likadant. De var väldigt informativa och så, men som person vill jag ha något lite mer personligt. Fast jag förstår att de inte kan vara så med alla. De måste ju vara proffisionella. Fast jag kan tycka att såhär några år senare att man fått lite mer kontakt med dem, och det känns inte lite formellt och stelt.
    Lycka till i er fortsatta utredning!
    Nej, inget nämndes om pergo och jag tänkte inte på att fråga. Det blir ju så mycket info när man sitter sådär. Får ta den frågan nästa gång jag ska dit för undersökning m kontrastvätska.

Ja, det är svårt det där med att läkare överlag känns opersonliga. Man känner sig väldigt liten när man sitter i ett litet rum och pratar om väldigt intima och privata saker.
  • Jojjo77
    Pingla35 skrev 2011-04-06 17:51:35 följande:
    Jag tror att det var jag som skrev om att jag skulle iväg! 
    VAr iväg och fick se ett ägg som var 19 mm om jag förstod det rätt. Fick beskedet att det bara var att köra på varannan dag med start igår. Men i samma andetag frågar läkaren om hur många kurer pergo jag fick ut och att det nu bara är att köra på varannan månad med det. Ja, kanske fram till februari. Jag satt bara rakt upp och ner och tog emot all information utan att riktigt lyssna. Hade fastnat vi det hon sa att nu håller ni på fram till februari själva....
    Var på väg att börja gråta. Såg bara det omöjliga i att få barn. Grät i telefon och ringde sambon som hade massor med frågor om vad jag fick för information. Såg bara rött och tänkte att det blir inget förrän om ett år.

Så man fungerar, helt otroligt. En timme senare var det bortblåst och jag insåg att nu är det klappat o klart för att lyckas om simmarna bara hittar rätt. Men blir ändå osäker på varannan dag?! Räcker det!?

Nog med EGO.

Välkommen Marsflickan till den bästa och trevligaste tråden här på fl!! 

Jojjo- förstod jag rätt att ni ska prova ett år till helt själva utan pergo och sedan hoppa på IVF??
    tycker sedan att du/ni gjorde helt rätt att förfina försökstiden utan skydd, Som någon skrev innan, vi har inte hur mycket tid som helst... 
    Förstår precis din känsla! Det är just det där jag är rädd för, att inget fel hittas och man ska testa en massa olika grejer, köra på på egen hand och sen IVF, tar ju för f....n hur lång tid som helst!

Har du gjort undersökning m kontrastvätska? Gör det ont? Någon som vet? Läkaren sa att det inte är så skönt... Ännu oskönare ska det tydligen vara att plocka ut ägg... Vem f..n sa att det bara var att skaffa barn????????????????????????????????????????????
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet