• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • ifyouweremine

Här är min tempkurva hittills den här månaden. Vad tycker ni om den? Det är ovanligt mycket action, tidigare månader när jag tempat har jag legat på ca 36.4 som grundtemp och sen gått upp till 36.7 efter ägglossningen och inga dippar. Jag tror dock det beror på dieten att grundtempen ligger lägre och det kan säkert förklara resten också. Men är det inte så att om man är gravid så ska tempen fortsätta att stiga stadigt efter äl? Min verkar ju tyvärr ligga tokstadigt runt 36.8-36.9, och inväntar väl störtdyk om några dagar.. Jag har i alla fall inga som helst graviditetssymtom, åtminstone inget som inte kan förklaras av min diet.

• Pingla35
    Längtan81 skrev 2011-01-20 21:32:20 följande:
    Jag vågade testa, mannen min stöttade mig och det var ett tydligt Plus !!!! Det känns som en dröm, helt overkligt. Vi stod en lång stund i hallen, vi kramades och tårar föll ner på våra kinder - ett år har gått sedan vi trodde vi skulle "skaffa" barn. Som ni alla vet har man verkligen slitits mellan hopp och förtvivlan under denna tid. Jag har helt enkelt inte ord....hoppas så innerligt att det ska gå hela vägen...  
    Vad härligt!!!! Grattis!  Stora kramar och lycka till! 

• Zalia
    Längtan81 skrev 2011-01-20 21:32:20 följande:
    Jag vågade testa, mannen min stöttade mig och det var ett tydligt Plus !!!! Det känns som en dröm, helt overkligt. Vi stod en lång stund i hallen, vi kramades och tårar föll ner på våra kinder - ett år har gått sedan vi trodde vi skulle "skaffa" barn. Som ni alla vet har man verkligen slitits mellan hopp och förtvivlan under denna tid. Jag har helt enkelt inte ord....hoppas så innerligt att det ska gå hela vägen...  
    Åh va kul! Grattis!!!
  • Pingla35

Essalady- Hur går det med dieten? Jag blir tokig på mig och min vikt. Måste verkligen göra något åt detta.
    Sedan jag slutade med p-piller vilket är ganska precis ett år sedan har jag gått stadigt uppåt.
    Är LCHF it?

Ingen annan som varit med om det? Jag bara blir större och större. Hmm, vi pratar om ca 4-5 kg. Så katastrof är det inte. Men ändå ligger jag nog en 8 kg över mitt  "normala" Nu jävlar ska jag i en snygg baddräkt/bikini i mitten av april. Resa nästan spikad! Vill verkligen börja cykla till jobbet igen som ett steg men det e så halt ute och jag har blivit en kärring. Jag är inte lika våghalsig längre, t om köpt cykelhjälm. 

Näja, jag börjar förlika mig med att detta med att få barn kommer ta tid även fast jag helst skulle vilja ha fått barn igår?
    Under konferensen fick jag frågan av en nybliven far om jag inte hade barn. Nej blev svaret från mig och han ställer motfrågan, varför då? Alltså vad svarar man??Skrikandes Ska man ge hela historien kanske?
    Jag fann mig och svarade iofs med sanningen att jag först nu hittat mr Right. Men oohh, om han bara visste vad en sådan oskyldig fråga kan göra en arg.

I morgon är det  fredag!!!! Kanske ska ta en ordentligt stor öl eller ett glas vin och släppa loss lite! Det finns ju inte garanterat inte något pyre att bry sig om! Lät så bra det någon skrev om att man måste fortsätt livet även fast man försöker...

• Jojjo77

Längtan - underbart! Stort grattis till er båda

Maria - lycka till med munnen, du får trösta dig med att det läker fort i just munnen.

Polarlantis - en nidis kan väl se ut hur som helst tror jag. Hoppas!

Pingla - Ja vad svarar man?!? Vaddå varför??? Idiot säger jag bara. Jag hörde en diskussion på radio igår om att ha barn eller inte, de som har barn pratar om att "skaffa" barn, de som inte har barn säger "få" barn. Intressanta benämningar tycker jag. Hund skaffar man när man känner att man vill ha en hund, barn får man som en gåva när barnet känner för att komma. Kör hårt på öl eller vin, eller varför inte både och för att fira att det är fredag, det ska jag göra.

EGO: Blodet forsar, så nån bebbe är det inte här inte. Jag känner mig lättare i sinnet när jag nu bestämt mig för att fortsätta att ha ett liv trots att vi försöker få barn, samt att samtalet med fertilitetsenheten gör att allt känns lättare. Tänk om man sitter där om fem år, fortfarande utan barn och bara har snöat in sig på det, då tror jag att jag blir en bitter tant och det vill jag inte bli. Mitt liv blir bra oavsett barn eller inte, vi fortsätter att sexa och så får vi se va framtiden bär med sig.

Ha en underbar helg alla!

• Polarlantis

Längtan: Stor grattis till dig, så härligt!!! {#emotions_dlg.flower}

Ceke: ja, jag kan ju hoppas på att ge dig ngt positivt men jag tror det blir mens här nu... Men då undrar man ju verkligen om vad korppen pysslade med fören vecka sedan?! jA JÖSSES, när ska man förstå sig på detta...En dutt till blod har kommit med något som liknar mensvärk är på ingång tror jag ... Rynkar på näsan

Pingla 77: Har läst om en del som gått upp i vikt, jag har också gått upp ett par kg sedan jag slutade och det är pyston!!! Någon skrev att det var p-pillrena som höll hennes ivikt i chakt, varje gång hon slutade fick hon vara mycket mer noggran med vad hon åt...hoppas vi är klara med viktuppgången nu!!!

• Polarlantis

Blev så ARG på min kropp nu att jag beställde ägglossningstest och gravtest från testlagret, nu ska den int ekomma undan! MORRR!!! Skrikandes

• Lavendia

Längtan 81: Blev helt tårögd när jag läste ditt inlägg!! Åh vad underbart och stort grattis!! Skål Ger hopp!!

Maria: Hoppas din mun är bättre idag. Skönt med en stöttande make!

Pingla: folk är så jäkla smidig! Fastnar ofta i sådana knepiga situationer. Förr brukade jag ta det bra men nu när vi verkligen försökt ett tag så börjar det bli svårt att hålla tårarna borta. Varför är det så viktigt för folk brukar jag fråga mig?! Lite mer finkänslighet åt folket tack! Ta både och, och njut! Skål

Vi var iväg och firade bröllopsdag i helgen och hade världens mest romantiska dagar. Då drack jag faktiskt, kändes lite sådär men släppte det efter ett tag och njöt. Det kan ta hur länge som helst eller aldrig. Vi måste få leva med, njuta av livet och slappna av då går det nog bättre. Undvikit alkohol i snart ett år förutom under mensveckan då jag fått unna mig lite vin ibland men det har inte hjälpt.

BIM -9: känns inte ett dugg

• mumwannaB

Polarlantis: Hur går det för dig? Något mer blod? Jag håller tummarna för att det var en nidis iaf.

Pingla: Hur många klumpiga människor finns det där ute egentligen!? Det är väl din ensak varför du inte har barn! Jag blir så upprörd. Bamsekramar till dig

Jag håller med er andra om att det är lika bra att låta livet gå vidare trots bebisverkstan. Jag höll mig vit hela första året och undvek den "farliga" maten men inte hjälpte det mig :) Nu dricker och äter jag när jag vill.

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet