Inlägg från: Kaprifolen |Visa alla inlägg
  • Kaprifolen

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Mumwannabe79 skrev 2012-03-12 11:29:51 följande:
    Kaprifolen: Det är vanligt med utslag i flera dagar. Man ska gå efter när LH-stegringen börjat, alltså sluta testa när man fått det första positiva ÄL-testet.
    Jaha, vilken bra info att veta att det är första utslaget man ska gå på. Tusen tack! Jag har vart allmänt förvirrad
  • Kaprifolen
    Mumwannabe79 skrev 2012-03-12 11:29:51 följande:
    Kaprifolen: Det är vanligt med utslag i flera dagar. Man ska gå efter när LH-stegringen börjat, alltså sluta testa när man fått det första positiva ÄL-testet.
    Råttentottan skrev 2012-03-12 17:04:43 följande:
    Angående ÄL-tester och som van tempare (mäter alltså basal kroppstemp och för in i en kurva som tydligt visar en höjning efter ÄL) så kan man har + 2-3 dagar i rad. Jag kan ha plus 1-2 dagar där ÄL sker sista dagen med plus eller på första med -, så fortsätt testa tills du får minus och räkna ÄL som sista dagen med + el. första med -. Det står tom i vissa instruktioner på ÄL-test att om du får utslag en dag sker ÄL inom 24-48 h från + och 2 dagar inom 24 h från sista +.

Har du stegring en dag har du ägglossning inom 12-24 timmar senare, har du stegring två dagar så har du ägglossning inom 24-48 timmar efter första positiva stickan.

Hämtat från eminenta länken nedan.

teskedinfo.blogspot.com/2010/03/agglossningst...
    Hmm, nu svarade ni olika va? Blev lite förvirrad. Någon som vet vad som stämmer? Obestämd
  • Kaprifolen
    Kattflickan skrev 2012-03-13 11:50:41 följande:
    Varför är aldrig saker förutsägbara. De ringde från Karolinska idag och jag kände att mitt hjärta föll ner i skorna då de bara ska ringa om de har dåliga nyheter. Sköterskan började dock med att säga att hon inte hade dåliga nyheter. Båda våra ägg har inte DS. Men läkarna vill, när de ändå har materialet från äggen provta även för trisomi 13 och 18, så det blir inte äggtillsättning förräns imorgon om de är friska. 

Så, lite lättad är jag, men det blev värsta antiklimaxen och nu ska jag åka in och jobba efter lunch!

Angående ÄL-tester så tror jag att man ska gå efter det första utslaget, men för säkerhets skull sexa på någon dag efter också. Själv har jag bara ÄL-utslag typ ett halvt dygn, men hela jag är ju lite annorlunda

Millan 
    Åh, vad glad jag blir för din skull,  två ägg utan DS, jättebra ju. Nu håller även jag tummarna för dig. Ska ni/får ni välja att sätta in två eller hur funkar det med sånt inom IVF. Sätter man in ett eller två  om möjligheten finns?
  • Kaprifolen
    Råttentottan skrev 2012-03-13 14:57:41 följande:
    Kaprifolen: Det kan ju ändå vara bra att fortsätta testa till - en gång så att du vet om du är en sån som har utslag en eller två dar i rad. Har du två dar så är ju ÄL på dag två el dagen efter. Testar du bara första dagen och slutar är ju risken att ni slutar sexa för tidigt och missar ÄL på dag två el tre... Eller ni kanske täcker in det så bra med sex dagen före, på dag enmed + på ÄL-stickan samt dagen efter ÄL +, så att ni täcker in spannet ändå. (Varannan dag runt ÄL funkar också).
    Jo men jag har testat flera dgr och jag hade utslag i 3 dygn, det var det som förvirrade mig.
  • Kaprifolen
    DubbelAA skrev 2012-03-13 19:54:03 följande:
    Idag hämtade jag ut alla mediciner till IVF'n. nästan 15000 kr!!! Vilken himla tur att jag har frikort! Tänk vilken tur ändå att vi har detta system här hemma för annars hade vi aldrig haft råd att göra IVF. Och det hade ju inte varit kul att behöva spendera lägga ut en massa pengar i samband med resan. Å andra sidan hade vi aldrig kunnat göra denna resan om vi hade behövt betala för IVF. Vilken himla tur!Skrattande Känns iaf bra att ha allt hemma till när vi drar igång. Här i stan tar det några dagar att beställa hem allt o jag har ju ingen lust att det ska bli så att jag får mens tidigt för en gångs skull o inte hunnit hämta hem allt. Jaja nu är det hemma o ligger där det ska!

Igår började jag kolla upp lite mer om adoptioner. Inget vidare kul att läsa men jag vill liksom ha nästa steg klart i planen för mitt liv om ni fattar hur jag menar. Iaf så kräver ju de flesta länder att man är gifta o har varit det ett antal år. Deppade ihop lite o insåg att "Fan vi skulle ha gift oss direkt när vi träffades!!". Nu känns det som att vi kommer att vara för gamla för att få adoptera om vi väl gifter ossRynkar på näsan. Jaja idag känns det bättre o jag hoppas att det ska lyckas med IVF'n.

Kram!
    15 000 kr !!!???? Shit vad mkt pengar, men du menar att högkostnadsskyddet går in eller? Man behöver inte stå för hela den kostnaden......eller?
  • Kaprifolen

Jag blir så ledsen för er skull Maria, många kramar och framförallt lycka till i fortsättningen, det låter som ni har fått bra hjälp nu.

Förstår att det är i Helsingborg du hittat denna bra läkaren, vill du berätta var får du gärna göra det. Jag har en vän som bor i Hbg och som nu ska starta sin utredning efter en tids fruktlösa försök. Kan ju vara bra att tipsa kanske....

• Kaprifolen
    L Maria skrev 2012-03-19 21:32:11 följande:
    Tack för lycka till - men det sket sig igen, redan idag, hann inte ens fyra fulla veckor den här gången...de blir kortare och kortare...
    Jag har idag börjat blöda och när jag var på Hbg lasarett testade jag negativt (även om jag inte tror att hon tittade tillräckligt noga - jag fick nämligen ett starkare plus imorse än igår, även om det var svaaaagt) - inte ens jag kan räkna det som en graviditet, men vet inte vad jag ska kalla det annat än missfall (känns lite krystat och gå runt och säga att jag haft två missfall och två kemiska graviditeter - eller tja, alla är väl kemiska graviditeter...eller äh, nu bara flummar jag...).
    I alla fall - jag fick ett bra bemötande från gynekologen jag träffade, en rätt ung tjej, så hon frågade naturligtvis hur mycket jag läst på... Sa att jag var nyfiken på Leifs forskning kring immunologiska orsaker och att jag inte tror på "oförklarlig" barnlöshet. Jag frågade om deras inställning till kortison och hon sa att de inte föreskriver det då det också visar på fosterskador när man använt det i sådana här sammanhang. Jag nämnde också att jag ätit barnalbyl och hon frågade då "på grund av att du läst...?" och sedan "hur mycket är det i en sån tablett (till läkaren som var med)", jag var snabb - 250 mg och så har jag tagit en fjärdedel. Jo, vi är pålästa nu, tjejerna som kommer dit!
    Jag är ju mentalt långt fram - vi kommer att vara de där som inte går att förklara och jag känner mig redan frustrerad över att det inte finns en lösning på det - utan att ens veta vad proverna visar.... Hon fick backa mig lite och sa att vi tar en sak i taget - nu har vi kollat livmodern efter myom, sammanväxningar, skiljeväggar etc. och det ser bra ut, höger äggstock såg bra ut och vänster kunde inte se pga en full blåsa, men hon menade på att sannolikheten att något var knas på den var så liten att hon nöjde sig (jag tycker det känns ok - uppenbarligen levererar i alla fall en av mina äggstockar och högra såg bra ut så jag nöjer mig med det för nu). Vi ska lämna prover för kromosomanalys, de vanliga TSH och sånt där och så får jag göra en koagulationsrubbningsutredning, vilket inte ingått i barnlöshetsutredningen så positivt där!
    Vi ska även till RMC och få svar på proverna från barnlöshetsutredningen på måndag, så det händer lite grejer i alla fall...
    Har funderat också - tänk om ni koagulationsutredningen visar att jag har en rubbning. Tänk om vi nöjt oss med att bli nekade missfallsutredning på RMC och de föreslagit IVF - vad är det som säger att vi hade fått behålla dem, om jag nu lidit av en rubbning som ingen testat för? Hur många som får missfall av sina IVF har den här problematiken? Tänk om detta ingick i en barnlöshetsutredning också och att det finns personer som inte behövt få några IVF-missfall heller? Blir enormt frustrerad över att vissa ställen nekar utredning när andra uppenbarligen tycker det är lönt! Uttryckte också min frustration över RMC inför gynekologen, så hon förstod att vi var glada över att andra tycker det har betydelse!

Maria....igen. Jo tänkte på det du skrev om vilka tester ni ska göra. Kromosomanalys, koagulationsutr, är de tester som enbart är relevanta om man haft missfall eller kan det vara bra att göra även om man ej haft missfall men ändå är barnlös?

Kan du eller någon annan i denna tråd förklara lite för mig detta med immunologiska orsaker som kan påverka? Vad kan det vara mm.

Känner som du Maria att jag inte vill ge mig in i IVF-svängen om jag inte vet att mina chanser är optimala. Går omkring med en känsla av att vår utredning var ganska basic....

Kan vi inte göra en lista här i tråden, alla vi som gjort utredning, vad kollade de hos er? Så kan man jmf lite och se skillnader?

Vår utredning innehöll:

Mitt blodprov tyroxin, TSH, progesteron, AMH, FSH, LH, Prolaktin, testosteron (på min begäran), SHBG
    Spermaprov
    VUL
    fick pergotime sen blodprov progesteron igen
    Spolning
    Båda fick lämna blodprov  för HIV och hepatit

• Kaprifolen

F-låt skrev fel, inget AMH har kollats på mig. Hur viktigt är det tro, Millan du har koll på ditt va, när fick du det?

• Kaprifolen
    Kattflickan skrev 2012-03-21 14:35:56 följande:
    AMH ger ett mått på äggreserven och om det är lågt så kommer man troligtvis få ut få ägg. Mitt var lågt och det konstaterades i samband med att jag skulle göra Ivf. Jag fick ju också bara ut 4 ägg trots maxdos av hormon.

Millan
    Ah, tack för svar. Undrar om de kollar det på alla som ska göra IVF eller vet du om det var för att du gjorde pdg? Kanske blir min "tur" senare då när IVF drar igång.
  • Kaprifolen

Jojjo, om du orkar och vill. Hur var det att göra IVF på Örebro sjukhus? Vi står på kö till SU i Gbg men de har sjuka väntetider mellan försöken, kan vara halvår mellan försöken där. Var det lika för er, känns inte så när jag tänker på er resa. M hj a vårdgarantin kan vi ev få komma till Örebro, därav min fråga.

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet