Inlägg från: Annelie77 |Visa alla inlägg
  • Annelie77

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Recidua = kvarstående

decidua

ett namn som tillämpas på människor och primater livmoderslemhinnan under graviditeten

et = och ?

ovi= ägg, äggstock

instatu = nuvarande tillstånd ?

inflammations = inflammation

Så inflammation i fostersäcken? Svårt, det stod inget mer? Ingen tolkning eller så? Var detta PAD? Dvs patolog-anatomisk-diagnos = obduktionsdiagnosen/eller en biopsi diagnos?
  • Annelie77
    Marsflickan80 skrev 2011-09-13 21:46:29 följande:
    EGO: Jag fick hjälp av en vänlig själ här på forumet med översättningen av mina provsvar: "rester av början på moderkaka och embryo är inflammerade". Det kan ju egentligen betyda vad som helst, frågan är om det hade blivit det oavsett pga något skit jag bär på (testade oss för könssjukdomar för några år sedan när vi träffades så jag borde inte ha nåt sånt) eller om det bara blev så under graviditeten.
    När jag frågade gynläkaren, som jag var hos på återkontroll, om toxoplasmaprov svarade hon att det är något av ett lyxprov och hon har aldrig hört talas om någon som har tagit det.
    Eee toxoplasmaprov är inget lyxprov jag känner massor som tagit det. Kattdjur kan bära på det det är en parasit som kan ge missfall. Men har man en gång haft det är man immun sen. Så har man katt hemma bör man ta ett prov och se att man haft toxoplasmos om inte så ska man undvika kontakt med kattbajs och tvätta händerna varje gång man klappat en katt. Det kan också finnas i griskött därav att man inte ska äta annat än välstekt griskött. Jag tror tom att toxoplasma antikroppar ingick bland standardkittet på prover man tar vid inskrivning här ihop med syfilis, HIV mfl fast jag kan minnas fel.

Var du sjuk innan du fick missfallet? Matförgiftad?
    Svårt att veta, ni andra som haft missfall har era foster blivit kollade?
  • Annelie77

Millan - cytotecen ger ju kraftiga livmodersammadragningar så det är som kraftig kraftig mensvärk. Jag fick jätteont i ländryggen. Men bra smärtstillande gjorde susen. Så jag sov mig igenom det hela. Det som störde mig mest var att jag låg med dropp (pga min bakgrund med mkt op som barn så HATAR jag sånt).

• Annelie77

Visst är det konstigt att man inte får prata om problem med att skaffa barn? Jag bloggade om mitt missfall och fick otroligt många svar både som öppna kommentarer och som privata mail och samtal. Många orkar inte prata om det överhuvudtaget utan sopar det under mattan för att överleva. Ytterliggare en stor andel har aldrig berättat om det för mer än absolut närmsta anhöriga så de vill inte prata om det på ett öppet forum. En inställning jag inte förstår jag pratar gärna om mina problem om någon vill lyssna men jag upplever det som att folk inte vill prata om det. Skumt!

Vad jag har svårt är däremot tjatande om att skaffa barn min svärmor sa något om det när jag och min sambo varit ihop några år då sa jag bara jag vet inte om jag vill ha barn, då blev hon tyst. Jag tycker verkligen inte det är andras sak om vi väljer att skaffa barn. Mina föräldrar har inte knystat ett ljud om saken.
    Var på ett bröllop för 1 vecka sedan och givetvis nämndes det barn i minst 3 tal, jag blev skitsur. De kan ju inte veta om de har försökt eller inte eller om det skitit sig, som sagt alla är ju inte så öppna att de berättar om MA/MF/X/aborter för hela världen så som jag gjorde men på sitt bröllop ska man väl inte behöva bli påmind och ledsen? *suck*

Jag är oerhört tacksam för att ni finns i alla fall!

• Annelie77

Hej
    Deppig idag har varit illamående i snart 2 veckor men över natten har det upphört så nu har jag ångest över det. Är 7+2 idag. Har planerat VUL på måndag men just nu känns ju inte det så hoppfullt Gråter
    Inga bruna flytningar eller blod dock.

Läser varje dag och hejar på alla er modiga som kämpar!

• Annelie77

Tack för all omtanke och pepp Hjärta fortfarande inte illamående vilket i sig är skönt men... Dock heller inga flytningar av fler färg.

Angående ÄL jag har aldrig kännt ÄL över huvudtaget däremot har jag tunna fina rikliga flytningar 4-5 dgr före ÄL och har då också absolut starkast sexlust. När ÄL-utslag ses (LH topp) så sjunker min sexlust nästan till 0 och återkommer några dagar innan mens (väldigt östrogenstydr med andra ord). De 2 gånger jag nu blivit gravid har vi prickat in 2 eller fler av dagarna före LH toppen och möjligen ÄL dagen (dock inte denna gång) aldrig dagen efter för då är min lust noll och mina slemhinnor vill inte (har sköra slemhinnor och skadas de får jag svampinf så vill inte det så extremt noga med att det ska vara bra). Så jag har testat för att ha koll på vilken dag LH toppen kommer i cykeln men vi har faktiskt aldrig styrt oss efter det med mysandet.

Håller nu tummarna för lite plus hos er andra! Känner mig ensam Flört

• Annelie77

Marsflickan jag var nog otydlig slemhinnorna fungerar fram tll ÄL så vi har fått till det på de fyra dagarna innan ÄL när man är fertil och det har hittills gett 2 graviditeter. Så min tanke var kanske att man inte ska lita alldeles för mycket på teststickorna utan lyssna på sin kropp :)

• Annelie77

Den lever!
    Var på UL idag och det finns en krabat därinne 18,3 mm lång med 179 hjärtslag i minuten och jag är så glad! Illamåendet är tillbaka hade bara 3 dagars paus.

Gynekologen sa att nu är risken under 10% för missfall och ser allt bra ut efter v 12 dvs vid KUB så är risken under 5% för missfall.

Kämpa på tjejer det kommer att gå!!!

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet