Vi över 30 som längtar efter första barnet
ceke skrev 2010-11-20 08:55:35 följande:
Sant som du säger om renovering. Som tur är har vi en väldigt liten tomt men en massa fin natur utanför den (både skog, sjö och hav), men förra ägaren verkar ha låtit alla fem fruktträd och tre vinbärsbuskar ha levat sitt eget liv.. så till en början är det en del jobb där med! Vinbärsbuskarna har fått sig en rejäl omgång och i vår ska häcken klippas ned och få en nystart, men annars får tomten få sitt eftersom! Det är spännande med det där som man från början bara MÅSTE ha bort... så är det för oss också.. vi tyckte köket va HEMSKT när vi köpte huset... Nu har vi bara sprutlackerat luckorna och tja, resten får va kvar och känns rätt ok så länge
Jag tycker det är skoj att hålla på med renovering. Hm, lite terapi typ.. och så är det kul när man ser att det blir fint och vet att man har gjort det själv

Det stämmer att man vänjer sig vid det man inte gjort om efter ett tag. Jag tycker det är rätt kul att renovera, men de senaste två åren har det blivit lite mycket. När vi precis köpt huset så tog vi en veckas semester för att renovera köket. Då hittade vi en fuktskada. Så försäkringsbolaget kom och deras hantverkare rev bort det skadade golvet och sen fick det stå och torka i 2 månader. Vi utnyttjade semestern till att göra om vardagsrum och hall. Men när köket blev klart blev det bra. Huset har satt sig rejält så vi fick räta upp golvet från 0-10 cm från vägg till vägg. Sen har vi gjort om sovrum och i källaren rev vi träpanel i gillestugan, en del reglar bakom var murkna och isoleringen var också möglig, så det var nog bra. Nu har vi putsat väggarna, målat vitt och lagt ut nålfiltsmatta på golvet, för den andas, så kommer det in lite fukt så är det ok. Vi behöver inte dränera om, det ska vara ok enligt fuktkonsulten. Men vi ska nog snart få taket bytt och egentligen borde vi göra om fasaden inom några år, puuh!
Både jag och sambon är så där mellanhändiga. Vi hjälps ofta åt med renoveringarna och har lärt oss att ska vi prova nåt nytt moment så ska vi börja nånstans där det inte kommer synas, sen brukar vi lära oss. Exempelvis putsningen i källaren där vi började med en vägg som inte kommer synas så mycket, efter några meter hade vi fått in snitsen och sen blev det bra.
Trädgården är inte så stor, den har vi under hyfsad kontroll. I somras var jag ju gravid och helt ärligt så orkade jag inte mycket, så ogräsen fick frodas en del. Men det tar jag nog igen nästa år (om jag inte är gravid)
Oj, en lång utläggning om renovering, ni som inte är intresserade får säga ifrån
Jag tror inte att jag får moodswings vid ÄL, men ibland är det svårt att vara objektiv

En vecka kvar till BIm för både mig och Gris78.
Millan