Inlägg från: Kattflickan |Visa alla inlägg
  • Kattflickan

Vi över 30 som längtar efter första barnet

ceke skrev 2010-11-20 08:55:35 följande:
    Sant som du säger om renovering. Som tur är har vi en väldigt liten tomt men en massa fin natur utanför den (både skog, sjö och hav), men förra ägaren verkar ha låtit alla fem fruktträd och tre vinbärsbuskar ha levat sitt eget liv.. så till en början är det en del jobb där med! Vinbärsbuskarna har fått sig en rejäl omgång och i vår ska häcken klippas ned och få en nystart, men annars får tomten få sitt eftersom! Det är spännande med det där som man från början bara MÅSTE ha bort... så är det för oss också.. vi tyckte köket va HEMSKT när vi köpte huset... Nu har vi bara sprutlackerat luckorna och tja, resten får va kvar och känns rätt ok så länge

Jag tycker det är skoj att hålla på med renovering. Hm, lite terapi typ.. och så är det kul när man ser att det blir fint och vet att man har gjort det själv
    Det stämmer att man vänjer sig vid det man inte gjort om efter ett tag. Jag tycker det är rätt kul att renovera, men de senaste två åren har det blivit lite mycket. När vi precis köpt huset så tog vi en veckas semester för att renovera köket. Då hittade vi en fuktskada. Så försäkringsbolaget kom och deras hantverkare rev bort det skadade golvet och sen fick det stå och torka i 2 månader. Vi utnyttjade semestern till att göra om vardagsrum och hall. Men när köket blev klart blev det bra. Huset har satt sig rejält så vi fick räta upp golvet från 0-10 cm från vägg till vägg. Sen har vi gjort om sovrum och i källaren rev vi träpanel i gillestugan, en del reglar bakom var murkna och isoleringen var också möglig, så det var nog bra. Nu har vi putsat väggarna, målat vitt och lagt ut nålfiltsmatta på golvet, för den andas, så kommer det in lite fukt så är det ok. Vi behöver inte dränera om, det ska vara ok enligt fuktkonsulten. Men vi ska nog snart få taket bytt och egentligen borde vi göra om fasaden inom några år, puuh! 

Både jag och sambon är så där mellanhändiga. Vi hjälps ofta åt med renoveringarna och har lärt oss att ska vi prova nåt nytt moment så ska vi börja nånstans där det inte kommer synas, sen brukar vi lära oss. Exempelvis putsningen i källaren där vi började med en vägg som inte kommer synas så mycket, efter några meter hade vi fått in snitsen och sen blev det bra.

Trädgården är inte så stor, den har vi under hyfsad kontroll. I somras var jag ju gravid och helt ärligt så orkade jag inte mycket, så ogräsen fick frodas en del. Men det tar jag nog igen nästa år (om jag inte är gravid)

Oj, en lång utläggning om renovering, ni som inte är intresserade får säga ifrån

Jag tror inte att jag får moodswings vid ÄL, men ibland är det svårt att vara objektiv En vecka kvar till BIm för både mig och Gris78.

Millan 
  • Kattflickan

Hejsan,

Lång brunch idag, känner mig trött, var på fest igår men jag drack inget men är ändå seg.

Jag känner inget än, men vet att förra gången kände jag inte förrän ett par dar före BIM. Jag vet inte hur vanligt det är att känna nåt före BIM? Känner du nåt Gris78? Hoppas vi plussar nästa lördag!

Mellanis: Man blir ju trött! Jag drog helt enkelt ned på ambitionsnivån när jag var gravid. 

Ceke: Jo, vi har gjort en del på huset, men det var mycket som behövde göras. Hade vi inte rivit ut köket hade vi inte hittat fuktskadan så det är väl tur att vi gjorde det. Golvet lutade så mycket att ingen fukt hade runnit fram.  

Igår var takläggaren här, på en lördag för att de har så mycket att göra nu, och monterade ställningarna, så ska de börja med taket i veckan! Hurra! Livslängden på ett tegeltak är högst 40 år. Vårt hus är byggt 1933 och taket har aldrig blivit  bytt. Det lever minst sagt på övertid. Tack och lov är taket brutet och brant, antagligen därför vi inte sett något inläckage. Vi har två små rum kvar att göra men det är ingen brådska, de är mest bara fula med 20 år gamla tapeter, men det kan man leva med. Viktigare med tak, mögel, dränering etc.

Millan 

• Kattflickan
    Saftmedbulle skrev 2010-11-21 12:26:35 följande:
    Helt ok att ni skriver om renovering (fast jag är noll intresserad)- jag ger kanske igen och skriver om nåt som inte är så intressant för er en annan gång ;) Nä, skämt å sido - tycker ni är duktiga (speciellt du, ceke) som orkar, själv stupar jag i säng efter jobbet och på helgerna försöker jag ta igen mig så gott det går.

Millan: Jag är väl egentligen inte så orolig för själva skrapningen, även om jag aldrig varit sövd förut. Det är mest att jag vill komma igång med bebisverkstaden så fort som möjligt. Nu har jag ju provat att vara gravid och förut var jag kanske inte helt säker på om jag faktiskt ville ha barn eller om jag bara följde allas förväntningar. Nu är jag HELT säker och det känns bra så jag är laddad för nästa ÄL att hoppa på min gamle, trötte snubbe (som inte ens är 30+, han är 40!, så vet du det Gris78)...

Kramar till alla!
    Hej,

Nu ska jag sluta skriva om renovering, finns ju faktiskt en sajt som heter Byggahus för den typen av diskussioner

Bra att du inte är orolig för skrapningen, för min del kändes det skönt efter den, som om ett tryck över magen lättat. Jag känner som du att de tveksamheter jag kände innan första graviditeten med att skaffa barn försvann när jag var gravid och nu är bara längtan större än någonsin.

Kan tala om att det inte bara är ålder som påverkar, min sambo är 33, två år yngre än mig men orkar inte heller med sex flera gånger på raken, så det är nog en läggningsfråga. Men han frågade faktiskt idag om det inte blir nåt den här gången, vilket vi inte tror, så undrade han när nästa ägglossning är ungefär, han verkar mer angelägen den här gången faktiskt, han kanske också verkligen känner starkare att han vill bli pappa nu.

Millan
  • Kattflickan

Irmelie: Hur snabbt sjunker hormonhalten egentligen? Imorgon var det 9 veckor sedan min abort. Om jag gör ett grav-test om en vecka, kan jag vara säker på att inte hormoner från förra graviditeten spökar?

• Kattflickan

Jag hoppas Astrogirl att inte tant röd kommer. Min syster kände som du och fick röda flytningar i början av sin graviditet. Men är det tant röd så hoppas jag att utredningen går bra.

Saftobulle: Om du får något bra svar på frågan om när hormonerna ska ha lagt sig på onsdag så får du gärna delge oss.

Jag googlade lite och fick fram att åtminstone efter 6 veckor ska det ha lagt sig. Men meningarna gick isär även när jag googlade.

Millan-som nu ska sova efter en lat söndag. 

• Kattflickan

Hejsan,

Nu har skendräktigheten kommit igång igen!

Jag blir så trött på mig själv. Sitter och känner efter och det är klart att det molar i tjejmagen, jag har håll och brösten är ömma då!

När jag var gravid så luktade jag lite annorlunda, jag är rätt luktkänslig. Jag luktade inte illa, men annorlunda. Nu tycker jag naturligtvis att jag känner den lukten igen. Jag kommer ju bara att bli besviken på lördag när jag testar. Tänkte jag skulle vara lite mer relaxad den här månaden när jag inte aktivt försöker, men det gick inte så bra.

Millan

• Kattflickan
    Irmeline skrev 2010-11-22 16:44:46 följande:
    Hoppas icke-försöket gett resultat!
    Hur lång tid efter mf hade du ÄL? Blev den mycket försenad? Kan jag ränkna från mf som en vanlig mens eller kommer den mycket senare? ÄL-testade du dig?
    Nyfiken på om du har några tips :)
    Jag vet faktiskt inte om jag haft ÄL då jag inte gjorde några tester denna månad för vi hade ju inte tänkt bli gravida den här månaden. Men jag har haft min första mens, den kom 5 veckor efter. 

Om det inte tagit sig denna månad så ska jag köra ÄL-testerna nästa månad. Hoppas ditt plus försvinner snart så att du kan få ett nytt!

Jojjo och Gris78; Jag längtar också till slutet av veckan då man får testa. 

Lycka till MD77!

Välkommen SannaK
  • Kattflickan

Jag känner också av fejksymptom. Lite irriterande att man kan lura sig själv så mycket. Men nånstans därinne hoppas jag att det är på riktigt.

Ernilia03: Jag har en kompis som var deprimerad när hon var gravid. Men hon slapp faktiskt förlossningsdepression, så det behöver inte komma. Min vän fick hjälp av av mödravården på något sätt. Prata med din barnmorska och skriv gärna här. Har du pratat med din sambo om hur du känner det? 

Skönt Mellanis att du kommit in i vecka 12! Man pustar ut lite då.

Irmelie: Jag beundrar din optimism! Helt rätt!

Jag försöker ju komma i form igen efter gravidieteten då jag lyckades gå upp 4 kg under 15 veckor. Har rätt fort gått ner 2 kg men har svårt att komma ner ytterligare, så jag hade bestämt mig för att träna 5 ggr den här veckan och inte äta några sötsaker alls. Så visade det sig när jag kom till gymmet idag att jag glömt  en träningssko hemma. Rätt irriterande att träningsplanen föll på en gång. Om jag blir gravid igen ska jag försöka hålla igen lite på maten, äta ungefär som jag brukar, bara lite mer. Förra gången åt jag enorma mängder mat. En gång åt jag en halv falukorvsring till middag! 

Ett tips till er som är gravida förresten som ni kanske redan vet. Försök att undvik att bli förkylda. När man är gravid är immunförsvaret sänkt för att kroppen inte ska stöta bort fostret, så typ förkylningar blir ofta långvariga och då är det lättare att de utvecklas till bihåleinflammation. Jag hade min värsta förkylning nånsin när jag var gravid, det tog 4 veckor att bli hyfsat bra och jag fick för första gången i mitt liv bihåleinflammation. 

Millan 

• Kattflickan

Hejsan!

Kaprifolen, Jojjo och Grisen när ska ni testa er? Jag tänkte försöka hålla ut till på lördag när det är BIM, men Kaprifolen och Jojjo, ni har ju BIM imorgon, hur ska ni göra?

Jag tycker att jag känner av stickningar i bröstvårtorna och molvärk. Känner även lite i ryggen. Försöker att intala mig att det är inbillning och att jag inte får bli besviken på lördag om det inte är nåt, vi har ju inte gjort ett riktigt försök den här månaden!

Ceke: Superskönt att du slapp operation och att de inte såg någon endometrios! Du sa att den kunde finnas vid tarmarna? Har jag aldrig hört om förr. Men då borde den väl inte kunna påverka fertiliteten? Har du haft ont? Visst brukar de som har endometrios ofta ha ont av det? 

Millan 

• Kattflickan
    ceke skrev 2010-11-24 21:43:46 följande:
    Jag har läst både lite här och där att kvinnans orgasm underlättar för spermierna att ta sig ändå upp, då de får en skjuts på vägen... och att det är därför kvinnans orgasm inte bara är den direkta omedelbara känslan, utan att musklerna jobbar mer elelr mindre i upp till 20 min.. Men inte vet jag. man ska inte alltid tro på allt man hittar på nätet har jag lärt mig.. men det låter ju inte helt otroligt
    Låter superbra, då kanske jag har en chans den här månaden iallafall Tungan ute

Faktum är att man kan ju känna att man får som lite spasmer, sammandragningar där nere så varför inte.

Millan
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet