• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • ifyouweremine

Härligt med fiskediskussioner. Det är min make som fått mig mer intresserad av fiske, jag fiskade iofs endel när jag var tonåring men inte så mycket sen dess. Men nu är vi ute varje sommar, det är härligt. Blir mest gädda, aborre och gös i sjöarna häromkring. Men när vi är utomlands åker vi gärna på fiske-båtturer också, i Thailand var vi t.ex på Barracudafiske och nu på nästa resa tänkte vi nog ge oss på djuphavsfiske, blir trevligt.

• Finlandssvenska

Jo trots att finland officiellt är ett tvåspråkigt land så är det tyvärr få svenskar som vet om det, verkar inte riktigt komma upp i utbildningen i finland... Sen känner vi svenskspråkiga i österbotten oss mera som svenskar än som finnar trots att vi är finländare.... Minä föräldrar talade inte ett ord finska, och dom var båda finländare sen många generationer...

Då jag jobbade på båt mellan sthlm-hesa så jobbade jag med många svenskar och reflekterade över att det tog typ 3 dar innan dom svor på finska , jag frågade en av dom att varför dom svär  på finska när dom annars inte talar ett ord finska, då svarade den ena att lyssna själv, vilket låter kraftfullare sablar eller perkele....

Min finska är trots att jag i jobbet talar finska varje dag ungefär i klass med min tyska, alltså typ som tredje språk...
    Vi går på skola på svenska och börjar läsa finska som främmande språk på klass 3 , med finskspråkiga går på skola på finska och börjar läsa svenska som främmande språk förs på klass 7...

Var kul med svärdfisken jo, men du kekke har nog fått större gädda än mig då...

• Kekke

men storleken har väl ingen betydelse så länge man inte vet säkert.. eller   ;)
    hoppas att vi hinner med en liten fiskeresa i vår eller sommar.. har inte blivit så mkt fiske dom 2 senaste åren.. blivit en lite tur då o då, men hoppas på mer..

men sen kan du kolla i haparanda, där pratar dom flesta bara finska, iaf bland dom äldre..

• Kattflickan

Ceke: Det kuratorn sa tror jag stämmer. I början av sommaren så hade jag enormt mycket att göra på jobbet och hemma då min syster skulle gifta sig hos oss.  Samtidigt försökte vi bli med barn och det påverkade mig väldigt mycket. Jag fick hela tiden frågor från kollegor och vänner om vad som var fel, om jag mådde dåligt etc. Så på något sätt märktes min stress och ångesten över om jag skulle kunna få barn på mig. Att hela tiden gå runt och vänta på att tiden ska gå så att det ska bli ägglossning och sen på att det ska bli BIM för att sen bli besviken, ta sig samman och börja om. Klart att det sliter på själen!

Ni har skrivit så mycket idag  att jag inte hinner med att kommentera allt. Jag kan säga att jag inte riktigt är båtmänniska. Men jag gillar verkligen att vara ute i naturen! Klättra, vandra, åka skridskor, skidor etc.

Finlandssvenska: Verkar härligt att bo vid havet! Jag försöker också odla en del grönsaker, är kul att se dem gro och växa upp! 

Essalady: Tycker du ska skaffa både katt och bebis! Förut hade vi två katter, hanen fick problem med njurarna och vi fick avliva honom för ett år sen. Men han var så otroligt go! Har aldrig träffat en så kelig katt.  Varje natt skulle han sova vid mitt ansikte och brukade lägga sitt ansikte mot mitt. Så fort man satt ner skulle han ligga i knät. Helst skulle man lyfta honom och bära honom på rygg och klia på magen. Han var verkligen ett bebissubstitut. Katten vi har kvar är också rätt kelig, men lite mer normalt, lite självständig.

Millan 

• Kekke

essa: fiska barracuda måste vara häftigt.. man har juh sett på tv när dom har fiskat det hur dragen ser ut efter det.. ungefär som porslinet hemma efter att en grälsjuk kvinna har varit framme.. syftar inte på ceke nu så slipper ni fundera på det..

• Finlandssvenska

Storleken har väl visst betydelse..... , eller är det en typisk fiske story du drar kekke om gäddan...

Var i haparanda idag, var ju tvungen att svänga över gränsen och handla lite snus åt  en kompis...

Skulle gärna åka på barracuda fisket... men skulle nog vara kul att fiska haj igen också...

Den gälsjuka kvinnan måste ju ha haft en karl som orsakat att hon blivit grälsjuk eller hur kekke... ?

• L Maria

Finlandssvenska - det enda jag kan - efter fyra år i ett finskt företag - är att räkna till fem, hej, tack, med vänliga hälsningar, några svärord (jag är inte ens säker på vad de betyder, så jag säger dem aldrig, kan vara grovt...) och jag älskar dig (det har jag dock inte lärt mig på jobbet...) Finskan är verkligen helt omöjlig att lista ut...om man jämför med engelska, tyska, franska, spanska, italienska...
    Och för första gången såg jag - vi använder prepositioner annorlunda; jag säger i skolan, i klass 7.

Essa - jag det måste vara äl-efterdyningar - jag kände ingenting innan och nu värk och sjuuuukt ömma bröst... Obestämd
    Om vi fick till det den här gången så får vi en tandläkare!

• ceke

Hahahahaaaa.. och vi en städerska eller porrskådis för den delen... hmmmm

• Finlandssvenska

essalady:
    Det är kundbesök i hela norra finland, t.ex denna vecka är jag på resa ti - fr, besöker uleåborg, Ii, Torneå, Haparanda, brahestad mfl. alltså kundbesök, håller infotillfällen för slutkonsumenter, håller skolningar, blir en drygt 2000 km på en vecka ...

• L Maria

Kekke - kollade vilken sort det var, och en sån ser ju bra ut - jag är personligen inte "on it" för seglingen som sådan, utan mer att vara ute på havet. Men maken säger att de är dyra att köra runt...?

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet