• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • ceke

Maria: Vår är en gammal en från 1975 som går på diesel och typ inte snabbare än en segelbåt, så jag skulle snarare säga att den är rätt billig att åka runt i

• Kattflickan

MariaF79: Förhoppningsvis så blir det en tandläkare, så behöver du inte betala för nästa besök om typ 25 år

Finlandssvenska: Min sambo jobbade i Finland i nästan 4 år innan vi träffades. Han kan typ kanske förstå några ord här och där, men inte prata finska alls! Så det måste vara ett svårt språk att lära sig.

Har ni fiskare sett det där programmet på discovery, den där fiskaren som försöker fånga ovanliga fiskar? Lite kul, men han är lite för macho för min smak!

Tant röd har börjat kasta in handduken! På söndag tror jag vi kan börja köra igång!

Millan 

• Finlandssvenska

Maria, jo finskan är helt ologisk, jag hatade finska då jag var tvungen att läsa det i skolan, kan nog vara att vi använder prepositionerna på samma sätt som ni, bara jag som är dålig på dom...

Men finns nog en del ord som går att lista ut också... Som bänk-penkki... Men till största delen omöjligt...

Finns en hel del förfinskade svenska ord också i finska talspråket... T.ex i österbotten därifrån jag är, så används t.ex på dialekt på finska ,handduk-hantuukki, gaffel-kaffeli, väska -veska, men det är i dom finska byarna som gränsar till svenskspråkiga områdena...

Visste ni alla annars att världens mest svenskspråkiga kommun finns i finland, inte i sveige...

Den kommunen heter Korsnäs och finns här i österbotten, 6 mil söder om vasa...

• Kattflickan

Ceke: Din beskrivning av båten skulle kunna vara en beskrivning av mig Tyst

• L Maria

Skolning = utbildning?
    Det är verkligen mycket resande med 160 dagar och man måste verkligen vara helt på det klara med att det inte är någon picknick... Jag hade en period när jag reste (vad jag tyckte) rätt mycket - hade ca 40 dagar från februari  till oktober. Gamla kursare och andra tyckte "åh, vad kul att resa i jobbet", men jag vette fan... Har varit i Shanghai tex. men hade fyra timmars sight seeing - resten var ju jobb.... Samma sak i tex. Ljubljana och Bukarest, i St Petersburg fick vi dock en rejäl guidad tur, en ryska som bara kunde precis den engelska hon behövde för att berätta om alla byggnader och platser och hon började varje mening med "my dear tourists, please pay attention to you left/right"...

• Kekke

Maria: den är inte alls dyr att åkra runt med.. liten motor, bara puttra fram o 7knop ungefär.. perfekt att bara koppla av när man åker.. man kan itne ha bråttom   :)
    men det är tråkigt när det är längre sträckor att åka som härifrån gävle till öregrund.. ren transport och bara öppet.. då hade det varit mkt bättre med en snabbare båt..

Finland: nejdå, jag ljuger inte om storleken.. har bildbevis på den..
    sen kan jag säga att kvinnor kan få utbrott för ingenting.. kolla det här.. fråga era karlar om dom håller med   :)

• Finlandssvenska

Skolning= skolningstillfällen, utbildningstillfällen, där jag informerar  slutanvändarna om våra produkter, hur man kan anväda dessa, , få ut mest nytta av användningen , gör olika maträtter på våra produkter för att visa t.ex skolkökspersonalen hur dom kan användas, ger dom nya ideer, recept med mera...

• Finlandssvenska

Njae Kekke, detdär kan man kanske tänka nån gång men det uppförande går inte vidare från tanken iallafall, lite mer balanserad tror jag åtminstone jag är....

• L Maria

Ceke - det låter ju inte så dumt då! Kan tänka mig att puttra runt i en sådan...åh, nu längtar man till sommaren!!

Millan - hoppas verkligen att jag inte behöver göra det här igen!

Finlandssvenska - Korsnäs säljer vi saker i, och Uleåborg har vi verksamhet... Det som jag tycker är svårt med finskan är att man inte har något att referera till - lyssnar man på en diskussion kan den handla om fiske likväl som barntillverkning.

• Kekke

finland: kan tänka mig att du är en ganska lugn o harmonisk person med tanke på dina intressen..

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet