Ceke - Hehe ja det kliar i fingrarna men nu har jag bestämt mig för att jag testar på lördag om inte mensen kommit innan dess. Det är så jobbigt att testa nära bim ifall det blir minus. Då vet man ju fortfarande varken ut eller in. På lördag är jag bim+5 och mensen skulle egentligen ha varit slut vid det laget - om det är negativt då så känns det som man kan utgå från att mensen bara hoppat över en månad eller är väldigt sen och då kan jag lika gärna sluta grubbla. Här tänker vi rationellt värre! ;)
Jag har för övrigt läst på lite om hur stor chansen är att man får positivt på stickan vid olika tidpunkter och vad det kan bero på (google-mästaren ni vet...). Eftersom BM tycker att man ska vänta tills bim+10 känns det ju som det borde finnas en anledning till det. Samtidigt står det ju på graviditetstesterna att man kan testa på bim och det borde ju innebära att de flesta får plus på bim (om de inte är ute efter att man ska köpa massor av test förstås..

). Men det där är tydligen uträknat på att man ska ha en normallång cykel på 28 dagar och en lutealfas på 14 dagar. Och om jag då har en cykel på 26 dagar och lutealfasen börjar först på dag 16 i cykeln, då är ju jag egentligen bara på bim-4 när jag har bim. Och likadant kan det vara tvärtom och det är därför endel plussar så tidigt. Det verkade rätt logiskt tycker jag.
Sen är det ett gäng som plussar på bim+14 och så, men då handlar det oftast om att man hade ägglossning senare än man trodde. Och detta skulle inte vara aktuellt i mitt fall eftersom vi bara sexade under fertila veckan och inte därefter. Sen finns det vissa som plussar sent pga låg hormonnivå men det är tydligen ganska ovanligt. Så efter detta faktasökande har jag börjat med mitt rationella tänk ovan. :)
Japp, det var dagens lektion i testande det.