Inlägg från: Kattflickan |Visa alla inlägg
  • Kattflickan

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Det gör du rätt i Marsflickan!  Vi har tagit det lugnt i 2 veckor innan så nu känns det ok att jobba. Känner att jag vill förklara varför vi jobbar på så nu:

Vårt hus är i sisådär skick och vi vill hinna med det viktigaste innan Febben kommer. Trappen kommer exempelvis inte klara en vinter till, trät har ruttnat och räcket kan man inte hålla i. Vår carport och trädgårdsförråd läcker in, ganska mycket. Saker i trädgårdsförrådet blir förstörda, så vi vill fixa taket, det tar några dar bara om det är bra väder. Tänkte nog ha barnvagnen där.

Takena är äntligen klara, vi anlitade takläggare och det var nog också i sista stund, det ena taket hade inte blivit omlagt någon gång och huset är över 80 år, enda anledningen till att det klarat sig från att läcka in var att det var så brant.

Men när vi är klara med dessa grejer är det värsta gjort. Fasaden skulle vi också behöva göra, men det är inte lika akut så det får vänta några år.

I höst blir det lugnare. 

Millan

• Kattflickan

Nemi: Jag har sagt det förr, men jag säger det igen. Jag har bara blivit gravid de månader då min ägglossning varit lite sen. Gynekologen sa att en 30-32 dagars cykel enligt studier visat sig vara "mer gynnsam". Min ägglossning har varierat från dag 12 till dag 15 och det är bara de gånger den varit dag 15 som jag blivit gravid! Så jag hoppas att desamma gäller dig! Å andra sidan så har jag faktiskt blivit gravid varje gång äl har varit på dag 15 (3 ggr av 11) och vi började ju försöka i mars 2010. 

MariaF79: Det verkar som om ni också haft fullt upp med husrenovering! Det kanske är dax för dig att testa om några dar?

Millan 

• Kattflickan

Mrs TM: Lägg till att även mannen ska äta folsyra och zink samt att han ska minska ner alkoholen! Annars så ska man väl leva bra generellt. Bra att du börjat med folsyran för den ska man helst äta minst en månad innan man blir gravid. Lycka till!

Lilla plopp kanin: Jobbigt att det inte gått vägen med ivf. Hoppas det går bättre för er i sommar eller i höst. Har läkarna hittat nån orsak till er barnlöshet? 

Millan

• Kattflickan

Essalady, kul att höra ifrån dig! Bra att du håller modet uppe och jag hoppas verkligen att det snart är er tur. 

Kram!

Millan 

• Kattflickan

Kul med husköp Pingla! Skönt för er att hinna flytta innan du blir gravid. Skönt att fokusera på nåt annat en bebisverkstad. 

Saftis: Ring dem och hör om remissen så slipper du sitta och vänta.

Millan

• Kattflickan

Grattis Nemi! 

Min graviditet har gått åt helvete. Även det här barnet hade downs syndrom och vi gör snart abort.

Sen kommer vi att få någon form av utredning. Två barn med downs syndrom är så pass ovanligt, det ska knappt kunna hända. Men det hände oss. Hur mycket otur kan man ha.

Vet inte hur det kommer bli framöver, finns en stor risk för att jag aldrig kommer att bli mamma. 

• Kattflickan

Jag och min sambo har enats om att vi vägrar försöka en tredje gång bara för att inse att det är DS då också. Vi skulle inte mentalt klara av det. Man kan göra nåt som heter ivf pdg. Då analyserar man det befruktade ägget innan man sätter in det. Min förhoppning är att vi efter utredning kan få göra det här i Sverige, annars har vi redan nu diskuterat att åka utomlands och göra det. Just nu känns det som mitt ända hopp. Att minst 2 av de ägg som jag haft de senaste året har varit dåliga känns som en dålig siffra. 

Jag ska vara hård i mina krav om utredning nu. Det svåra är bara att jag är inte säker på hur mycket som kan utredas. Vi har inte den ärftliga varianten, det är redan utrett. 

• Kattflickan

Tog bort mig från listan. Vet inte om/när vi kommer försöka igen.

{#emotions_dlg.flower} Solig BIM, Vi över 30 som längtar... Baby {#emotions_dlg.flower}

{#emotions_dlg.flower} Juli {#emotions_dlg.flower} 
    4 -- Smiley ÄL ca 19 juni (45:e försöket, tror jag. Pergomånad)
    8 -- Önskan78 ÄL 24-25 juni (2:a försöket) 
    14 -- Kastrulliz, ÄL 1 juli ca (första försöket) 
    29 -- Vintermamma, ÄL 15 juli (försök nr 8)

{#emotions_dlg.flower} Augusti {#emotions_dlg.flower}
    3 -- ViVillHaBarn (3:e försöket, 30 år)
    5 -- Kaprifolen1979 ÄL ca 22 juli (försök nr 7)
    8 -- Jezza80 ÄL ca 27 juli (försök nr 7)
    10 -- Kiyona, ÄL 28 juli (försök nummer 6, X 2009, MF 12/5) 
    10 -- DubbelA, ÄL ca 29 juli (försök 10)
    10 -- Annelie77 ÄL ca 25 juli (försök 4 efter MF i v11 tidigare 4 försök)
    10 -- ca Råttentottan ÄL 25 juli ca (12:e försöket, 2:a efter spolning)
    11 -- Prodigy79 (13:e försöket)
    11 -- Finlandssvenskan ÄL 28 juli (10:e försöket) 
    17-- Polarlantis ÄL 3 augusti (förök 2 efter MA, 4 innan)
    18 -- Pingla77 (försök nr 13, Pergomånad)
    19 -- MariaF79, äl ca 7 augusti (försök nr 10, två mf i v 5 på försök 5 och 7)
    19 -- Essalady ÄL 5 aug (11:e försöket)
    28 --Saftochbulle ÄL 14 augusti (11:e försöket, tre MF tidigare)

{#emotions_dlg.flower} September {#emotions_dlg.flower}
    1 -- Lilla plopp kanin ( försök över 40, 30 år)

Plus GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    2011
    Mallanis: BF 7 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77: BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit: BF 11 juli (Tredje försöket)
    Acinna: BF 25 juli (Första försöket efter X)
    Inna: BF 19 augusti (5:e försöket) 
    änglabitch: BF 10 sept 2011 (3:e försöket)
    Sanna77: BF 13 sept (försök nr 4)
    ernlia03: BF 17 sept (försök nr 1 efter ma i v 11) 
    Fru KM: BF 23 sept (fjärde försöket)
    Längtan81: BF 26 sept (försök nr 12) 
    Daniela01: BF 6 oktober (2 års försök) 
    Frifantasi: BF 11 oktober (4e försöket) 
    Längtan1980: BF 13 okt (7:e försöket) 
    AnnJan: BF 5 nov (3:e försöket) 
    Marre80: BF antingen 15:e (4:e försöket) 
    Lavendia: BF 1 dec (9.e försöket efter mf, totalt 16 försök)
    Ceke & Kekke: BF 12 dec (10 försöket) 
    simtim: BF 18 dec (9:e försöket) 
    Ansi30: BF 23 dec (10e försöket)

2012
    PeLeKo: BF 9 jan (6e försöket) 
    Astrogirl: BF 28 januari 2012 (försök 2 efter MA; försök nr 13 totalt) 
    Zalia: 17 februari (9:e försöket) 
    Irmelie: BF 18 feb (Totalt ett års försök med ett MA, andra pergokuren) 
    Fröken Ellen: BF 26 februari (13:e försöket, 2:a med Pergo) 
    Marsflickan: BF 29 februari (2:a försöket) 
    Marja 78: BF 16 mars (försök nr 3, 1:a barnet 33 år)
    Nemi76: BF 8 april (Försök nr 2 med Pergotime)
    MissOlsson: BF 8 april (Försök nr 1, första barnet)

• Kattflickan

Ni som genomgått utredningar, hur lång tid brukar de ta? Förutom min sorg så har jag tidspanik också. Tänker mig att en utredning kan ta upp till 6 månader, sen, om de hittar ett fel, så kanske vi kan få göra ivf pdg. Antar att den kön också är lång, minst 6 månader till. Då har det gått ett år och jag är 37 år och mina usla ägg lär väl inte ha blivit bättre.

Vi vill ju veta vad som är fel, det kan ju tyvärr inte vara nåt vanligen förekommande för jag har knappt hört talas om nån som fått två barn med DS. Antingen är det genetiskt eller så är det väl kanske nåt fel med min celldelning. Hittade en intressant artikel som jag ska ta upp med genetikern om forskning som visar på att en mutation i en särskild gen (bub1) kan leda till att mamman har svårare att få lyckade graviditeter och barn med kromosomfel.

Det märkliga för mig är att jag blir gravid rätt lätt (4, 4, 3 försök) och att barnen med DS åtminstone överlevt till vecka 14 när jag gjort avbrytandet. De flesta barn med kromosomfel blir missfall.

Vi blir bara runtskickade inom vården just nu gällande vårt behov av kurator/psykolog. Det är fortfarande semestrar och jag antar att det kan ta några veckor innan vi får träffa nån. Känns skitjobbigt och att behöva dra i det själv.

Men om några dar ska vi få prata med överläkaren. Jag bokade in en telefontid. Vill veta vad som händer nu. 

Saftis: Det är svårt att veta om man ska berätta för kollegorna. Jag tänker inte berätta för mina nu, förra gången blev alla så ledsna för min skull och skulle prata med mig om det, tror inte jag orkar med det denna gång. Många kommer tillbaka från semestern på måndag. Svårare för dig som har ett jobb som kräver vikarie.

Millan 

• Kattflickan

Sophy: Tack för ditt tips och din peppning! Det kan finnas skäl att utreda också, samt om jag har riktig tur att det går att göra nåt åt problemet, fast jag förstår inte hur det skulle kunna ske utan ivf pdg. Men om jag har en mutation i den där genen så kan det innebära att jag även lättare kan få cancer. Min mamma har ju haft cancer i brösten och i tarmarna och hon är död nu. Så det kan vara bra att undersöka om jag har den mutationen. Men jag ska helt klart skippa mellanleden och ringa direkt till de ställen där de gör ivf pdg för att se om jag kan få komma med i kön. Har hört att de kanske nu gör det även här i Uppsala så jag ska testa dem först. 

Saftis: Varför ifrågasatte apotekarna om du skulle ha dem till barn för? Det kan väl inte vara så vanligt att ta dem inför graviditet?

Millan 

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet