Inlägg från: Jojjo77 |Visa alla inlägg
  • Jojjo77

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Kiyona - blir så ledsen för er skull, kan bara försöka sätta mig in i hur det känns. Skönt ändå att du kan ha en så bra inställning till det hela. Nästa gång kommer det att gå bra ska du se. Hjärta

Ni som är gravida, håller med Ceke, tänka att ni väntar barn, inte missfall. Positiva tankar är bättre än negativa för den lille därinne.

Välkommen Mammaplaner

• Jojjo77

När det gäller personlighetsdrag: kreativt humanisiskt kontrollfreak som avskyr långsamma och lata människor

• Jojjo77
    Marsflickan80 skrev 2011-05-15 22:43:42 följande:
    Tror inte heller det var en slump. Ang. kaffe så har jag faktiskt läst på ett ställe att det till och med kan vara bra med kaffe (i måttliga mängder förstås) men minns inte var, tyvärr. Jag tror stenhårt på balanserad kost både för mannen och kvinnan

Jojjo: glömde fråga förut, hur går det för er? Vad är nästa steg? Du kanske skrev det förut fast jag missade det
    Mannens spermier är just nu under analys. De ska ringa när de fått svar på spermieprovet. Efter det blir det till att vänta några veckor till för att få svar på blodprovet, kromosomprovet. Det har skickats till Uppsala, där de tydligen analyserar sådana prover. Efter det så ska vi få träffa läkare för att få reda på hur vi går vidare. Vi väntar alltså. Eftersom fertilitetsenheter semesterstänger, så verkar det bli en väldigt lång väntan, till typ sept, innan något mer handligskraftigt kommer att göras.

Just nu hoppas jag bara på att inget värre fle upptäcks än att spermierna är få och slöa. Visar det sig vara ett kromosomfel så får man nämligen inte genomgå provrörsbefruktning. Detta gäller Sverige. Alla länder har sina regler och rutiner.

Något annat som vi också får vänta på att få besked om, är om vi får göra IVF eller ICSI, olika varianter av provrörsbefruktning. Vilket det blir beror på vad nästa resultat av spermierna visar. Är de väldigt däliga resultat så kan de bli ICSA, d v s en spermie förs in i varje ägg för hand med en tunn tunn nål.

Jag bryr mig inte om vilket det blir, bara det blir gjort och helst igår... Har väl aldrig någonsin i maj månad, önskat att semestern ska vara över och att det ska vara september...

När vi får reda på exakt när det ska plockas ägg från mig och när spermieprovet ska in som förhoppningsvis ska befrukta äggen, då stryper vi alkoholkonsumtion, även om den inte är hög nu heller. Kaffe blir inga problem, för det dricker ingen av oss. Kost och träning sköter vi också. Mer kan man inte göra.
  • Jojjo77
    SmoochiePoo skrev 2011-05-16 08:48:50 följande:
    Satt och funderade på tunnelbanan varför jag inte är så upprörd över missfallet. Känner mig som en kall människa...men kan nog vara så att jag är lättad över att det inte var ett utomkvedhavandeskap, har ju gått igenom ett sådant förut och det var inte något jag vill göra igen (dels för att jag bara har en äggledare kvar) men också tanken på att uppleva den smärtan och operation igen ger mig kallsvettningar... Eller är jag en känslokall människa? Obestämd Känner mig hemsk...
    Det är du absolut inte! I svåra stunder tänker man och agerar på olika sätt och kanske inte alltid så som man själv kan känna är det "normala". Jag tror att  dina tankar är helt vanliga, det kan bara vara så att ingen vågar erkänna att de har dem. Vissa sätt man tänker på får en ju också att kunna bearbeta det man gått igenom och på så sätt ta sig igenom det, stärkt som människa. Kram till dig!
  • Jojjo77

ICSI heter en av behandlingarna och inget annat. Slant rejält över tangentbordet

• Jojjo77
    Sophy80 skrev 2011-05-16 16:37:42 följande:
    Här är en intressant artikel om manlig fertilitet. Där erkänner forskarna att utredning och behandling av manlig infertilitet är undermålig.
    Dessutom pekar de på att pappors rökning leder till ökad risk för barncancer och infertilitet (undrar om hur ansvarig min rökande svärfar är för våra problem?). Något som har att göra med brist på antioxidanter, alternativt alltför många fria syreradikaler som dödar simmare. Måste betyda att det även är dåligt att käka godis, vilket min make förstås gör väldigt mycket (socker kan skapa fria radikaler i blodet). Tur att det är jordgubbs- och bärsäsong!
    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24326....
    Intressant!

Hoppas det går bra på onsdag.
  • Jojjo77

Läser allt ni skriver, orkar dock inte kommentera så mycket. Är slut, slut, slut. Mycket jobb, är lärare som många andra här. Orkar snart inte mer. Allt känns tufft och tankarna är någon annanstans hela tiden. Det här jobbet går inte hand i hand med att man får det lite tufft på privatfronten, den saken är klar.

• Jojjo77

DubbelA - peppkram! Jag skulle bli skitsne på min man om han pillade för mycket på sig själv, helt klart en normal reaktion från din sida. Min man pillar tack och lov inte så mycket på sig själv, han kryper till mig när trycket är för högt 

Astro - JÄTTEGRATTIS!!!

Tack alla för pepp! Ni är suveräna!

Jag mår bättre idag, för att vi igår fick svar på mannens 2:a spermaprov och det såg bättre ut!!! Det är långt ifrån bra, men bättre och det var det jag behövde för att få en gnista nytt hopp Spermierna är få, men har bra hastighet. Vi väntar fortfarande på blodprovssvar och om det ser bra ut, vilket jag faktiskt tror, så ställs vi i kö för att få komma in för behandling dirket efter sommaren.

Nu känner jag dock att det kanske är så att vi slipper det, att det faktiskt kommer att ta sig under sommaren och semestern. Pressen är helt klart släppt när jag vet att vi får hjälp i höst om det inte vill sig. Vi tänker ta det lugnt och inte försöka pricka ÄL utan bara köra på som vanligt och hoppas på det bästa, tror att det är det som behövs nu, bort med all press. Därför lägger jag heller inte in mig i någon lista. Men tänker självklart att fortsätta att hänga här

När det gäller träning så kör jag mycket spinning, tycker att det är jätteskönt sätt blåsa ur hela kroppen och få svettas ordentligt med blodsmak i munnen

Ta hand om er och trevlig helg! (känns som att det alltid skriver trevlig helg, usch vad veckorna går fort!)

Hjärta

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet