Marsflickan80 skrev 2011-05-15 22:43:42 följande:
Tror inte heller det var en slump. Ang. kaffe så har jag faktiskt läst på ett ställe att det till och med kan vara bra med kaffe (i måttliga mängder förstås) men minns inte var, tyvärr. Jag tror stenhårt på balanserad kost både för mannen och kvinnan
Jojjo: glömde fråga förut, hur går det för er? Vad är nästa steg? Du kanske skrev det förut fast jag missade det
Mannens spermier är just nu under analys. De ska ringa när de fått svar på spermieprovet. Efter det blir det till att vänta några veckor till för att få svar på blodprovet, kromosomprovet. Det har skickats till Uppsala, där de tydligen analyserar sådana prover. Efter det så ska vi få träffa läkare för att få reda på hur vi går vidare. Vi väntar alltså. Eftersom fertilitetsenheter semesterstänger, så verkar det bli en väldigt lång väntan, till typ sept, innan något mer handligskraftigt kommer att göras.
Just nu hoppas jag bara på att inget värre fle upptäcks än att spermierna är få och slöa. Visar det sig vara ett kromosomfel så får man nämligen inte genomgå provrörsbefruktning. Detta gäller Sverige. Alla länder har sina regler och rutiner.
Något annat som vi också får vänta på att få besked om, är om vi får göra IVF eller ICSI, olika varianter av provrörsbefruktning. Vilket det blir beror på vad nästa resultat av spermierna visar. Är de väldigt däliga resultat så kan de bli ICSA, d v s en spermie förs in i varje ägg för hand med en tunn tunn nål.
Jag bryr mig inte om vilket det blir, bara det blir gjort och helst igår... Har väl aldrig någonsin i maj månad, önskat att semestern ska vara över och att det ska vara september...
När vi får reda på exakt när det ska plockas ägg från mig och när spermieprovet ska in som förhoppningsvis ska befrukta äggen, då stryper vi alkoholkonsumtion, även om den inte är hög nu heller. Kaffe blir inga problem, för det dricker ingen av oss. Kost och träning sköter vi också. Mer kan man inte göra.