Inlägg från: ifyouweremine |Visa alla inlägg
  • ifyouweremine

Vi över 30 som längtar efter första barnet

MariaF79 - känner igen mig i det du skriver. Gifte mig i somras, och har flyttat till hus. Både vänner och familj har kommenterat och insinuerat mycket och det känns som om de går och väntar på att vi ska komma med stora nyheten. Jag skyller på mitt jobb, att barn inte passar in i bilden. Det är bara två personer som vet att vi försöker och jag kommer inte vilja säga nåt förrän efter v.12 om jag blir gravid. Men det känns helt hopplöst att dölja. Redan nu när vi bara försöker är det trassligt, inte minst med alkohol.. Både på mitt jobb och i min vänskapskrets är alkohol ett vanligt förekommande socialt inslag så det är svårt att hitta på ursäkter hela tiden..

• ifyouweremine
    Drömmen om Elin skrev 2010-10-17 14:16:02 följande:
    Testade negativt! Redan efter första försöket börjar de kännas hopplöst, hittade ju inte mina ÄL dagar och nu börar jag tänka på om jag har ÄL överhuvudtaget? känner mig inte glad!
    Vad synd! :( Hur var det nu med testerna, har du försökt med äl-tester flera månader utan att få stegring? Vilken tid på dagen testar du och har du väntat några timmar innan? En del har ju en väldigt kort stegringsperiod, det kanske bara varar några timmar, och då kan man ju missa den även om man testar varje dag. Och vissa har äl helt oväntade dagar under cykeln, inte alls i mitten som det brukar. Så det finns säkert goda chanser att du har äl ändå, även om du inte sett det ännu.. Sexar ni enbart när ni ser stegring? Vi sexar var tredje dag från att mensen är slut tills jag får stegring - då sexar vi varje dag i några dagar.. och sen blir det lite vila.. På det sättet känns det som man undviker att missa även om äl-testet inte skulle visa nåt..
    L Maria skrev 2010-10-17 14:02:56 följande:
    Maken är lite av tanken 'vet vi inte om att du är gravid så kan ju alkohol inte spela någon roll - jag är ju inte den första som inte vet förrän mensen uteblivit' (dvs. att man inte skulle dricka från ÄL till BIM). Till nästa gång är jag lite tveksam - jag har BIM 7 november och vi ska på fest 5 november... Vill inte testa innan BIM egentligen, men det får kanske bli så ändå där...
    Ja det är väldigt klurigt det där. Känns ju som det är väldigt många som blivit gravida trots att de dricker som vanligt tills de kommer på att de är gravida. Jag tror inte att risken för allvarliga skador på fostret är särskilt stor under tiden äl - bim, men däremot tror jag att alkohol minskar fertiliteten en hel del, både för kvinnor och män. Så det är mest av den anledningen jag försöker smyga fram i denna snåriga alkohol-sociala djungel. :)
  • ifyouweremine
    Irmelie - Som den mäster-googlare jag är kollade runt lite och det verkar så ungefär samma överallt, att ungefär i mitten av vecka 6 så är embryot ca 2 mm. De flesta gör ju inte vul förrän mycket senare och det beror antagligen på att man inte ser så mycket så tidigt.. Och så tänkte jag på en sak... visst plussade du väldigt svagt på bim? Kanske ägget släppte och befruktningen skedde lite senare än du tror, så du bara är i v. 5? Det har ju hänt förr.. Så om jag var du skulle jag inte ge upp, även om jag förstår att du är orolig. Det är ju inte direkt så att när man blir gravid så infinner sig lugnet - tvärtom! Det är ju då all oro börjar och så kommer det ju fortsätta sisådär en 18 år framåt.. minst!

Gris78 - Funderar också redan nu på hur man ska undvika alkohol på julafton och nyår, om det skulle falla sig så turligt att man behöver undvika det då. Vi har ju ett tag på oss att spåna fram en bra plan.

Fru KM - Ojoj låter spännande och misstänkt att mensen dröjer, håller tummarna!
  • ifyouweremine

Nu har jag lagt till dig Gris78. Om du har ÄL ca 23 okt så borde du ha bim ca 6 nov.. kan det stämma? :)

{#emotions_dlg.flower}Spöke{#emotions_dlg.flower}Död{#emotions_dlg.flower}Drömmer{#emotions_dlg.flower}Kräks{#emotions_dlg.flower}Hjärta{#emotions_dlg.flower}Baby{#emotions_dlg.flower}

BIM

Oktober

15 -- Lillamillan  ÄL 1 okt  (försök nr 13, första barnet)
    17 -- Sanna77  (1:a försöket, första barnet)
    20 -- simtim  ÄL: ~5 okt (tredje försöket)
    28 -- Daniela01  Äl 13 okt (oändligt massa försök)
    29 -- MD77  ÄL 17 okt (tredje försöket, första barnet)
    30 -- Rosavit  ÄL 14 okt (tredje försöket)

November
    ~5 -- Pingla77  ÄL ~21-23 okt (6:e försöket, första barnet)
    ~6 -- Gris78  ÄL ~23 okt (3:e försöket, första barnet)
    ~7 -- MariaF79  ÄL ~ 24 okt (2:a försöket, första barnet)
    -- emmafemma  ÄL ~ 24-26 okt (första försöket, första barnet)
    9 -- essalady  ÄL 27 okt (3:e försöket, första barnet)
    10 -- Ansi22 ÄL 27 okt (oj vad blir det nu, försök 7. Första barnet) 
    12 -- Astrogirl  ÄL 29-30 okt (försök nr 10, första barnet)
    12 -- The blonde one  ÄL 15 okt (6e försöket..)
    12 -- Inna  ÄL 2 nov (4:e försöker, första barnet)

GRAVIDA
    Mallanis: BF 3 juni 2011. Tredje graviditeten hoppas nu på första barnet.
    Irmelie: BF 8 juni 2011. Första barnet.
    Saftochbulle: BF juni 2011. Första barnet
    ernlia03: BF 20 juni 2011. Första barnet

• ifyouweremine

Andra försöket skrev du ju också.. kan visst inte läsa innantill ;)

{#emotions_dlg.flower}Spöke{#emotions_dlg.flower}Död{#emotions_dlg.flower}Drömmer{#emotions_dlg.flower}Kräks{#emotions_dlg.flower}Hjärta{#emotions_dlg.flower}Baby{#emotions_dlg.flower}

BIM

Oktober

15 -- Lillamillan  ÄL 1 okt  (försök nr 13, första barnet)
    17 -- Sanna77  (1:a försöket, första barnet)
    20 -- simtim  ÄL: ~5 okt (tredje försöket)
    28 -- Daniela01  Äl 13 okt (oändligt massa försök)
    29 -- MD77  ÄL 17 okt (tredje försöket, första barnet)
    30 -- Rosavit  ÄL 14 okt (tredje försöket)

November
    ~5 -- Pingla77  ÄL ~21-23 okt (6:e försöket, första barnet)
    ~6 -- Gris78  ÄL ~23 okt (2:e försöket, första barnet)
    ~7 -- MariaF79  ÄL ~ 24 okt (2:a försöket, första barnet)
    -- emmafemma  ÄL ~ 24-26 okt (första försöket, första barnet)
    9 -- essalady  ÄL 27 okt (3:e försöket, första barnet)
    10 -- Ansi22 ÄL 27 okt (oj vad blir det nu, försök 7. Första barnet) 
    12 -- Astrogirl  ÄL 29-30 okt (försök nr 10, första barnet)
    12 -- The blonde one  ÄL 15 okt (6e försöket..)
    12 -- Inna  ÄL 2 nov (4:e försöker, första barnet)

GRAVIDA
    Mallanis: BF 3 juni 2011. Tredje graviditeten hoppas nu på första barnet.
    Irmelie: BF 8 juni 2011. Första barnet.
    Saftochbulle: BF juni 2011. Första barnet
    ernlia03: BF 20 juni 2011. Första barnet

• ifyouweremine
    maria79 - Jag känner igen det där om drömmandet. Jag brukar också drömma mycket under de perioder när det är lite extra intensivt med gravid-grubblandet (dvs från äl till bim). Har drömt allt möjligt konstigt.. I nån dröm testade jag positivt fast visade sig att jag var i tredje månaden så jag fick panik för att jag festat. I nån födde jag en helt deformerad, konstig bebis. Sen har jag drömt att alla runt omkring mig blir gravida också, att jag blir förbisprungen i bebisskapandet..

Och angående när jag skulle testa så beror det nog lite på hur det känns före bim. Känner jag inget särskilt så är det väl ingen större idé att testa förrän mensen gått över tiden. Fast kan hålla med om att man ibland kan testa av praktiska skäl, ifall det är nån fest eller resa eller så.

Pingla77 - Jag blev också helt konstig vid ÄL, både senaste gången och gången innan. Mensvärk, trötthet, lite feber osv. Jag kan inte minnas att jag haft det tidigare, så antingen var det en reaktion på att ägglossningen kommit igång igen om den varit inaktiv under spiraltiden, eller också är det att man känner efter mer nu.

simtim - Attans med mensen. Men håller med, det är ändå väldigt bra att få koll på kroppen.

Men hörni, nu börjar det bli lite länge sen nån plussade här i tråden eller hur? Statistiskt sett är det dags snart! :) Känns ingen press Daniela01, MD77 och Rosavit! ;) Någon som vet hur det har gått för Lillamillan förresten? Det var ju ett tag sen hon hade bim..

Själv så har jag nån vecka kvar tills äl.. så lite segt nu.. men vi har börjat sexa var tredje dag nu för säkerhets skull. Tänkte dock inte börja med äl-testerna förrän om några dagar...
  • ifyouweremine
    Jojjo55 - Välkommen! Och jag kan bara instämma precis som flera andra här, jag har också gått i samma tankebanor. Känt mig nästan helt säker på att jag inte kan få egna barn. Antagligen en försvarsmekanism som sagt, men säkert också en undermedveten oro eftersom man vet med sig att man väntat länge och valt andra saker i livet fram tills nu. Jag trodde jag var ensam om dessa löjliga tankar. ;)

Lillamillan - Just ja, så var det. Minnet är bra men kort! Men då är det dags att hålla tummarna imorgon då!

Gris78 - Ja precis, och snart är det dags för äl-känningar igen för min del. Du får köra vm i gravid-känningar parallellt då. Jag tycker absolut ni ska köra på ikväll också!

Vi har besök hemma hos oss nu i några dagar och kom på att det är tur att det inte är äl-tider just nu. Shit vad man måste planera allting nu.. fester, besök, resor.. allt måste styras av när man har äl och bim. :)
  • ifyouweremine
    Irmelie - Jag kör med testlagret.se och det har funkat bra hittills i alla fall. Även om gravtesterna visat blankt... Men jag tycker det är ganska bra att inte ha digitalt, för då ser man nyansskillnader bättre. Jag ser när stegringen påbörjas, redan 1-2 dagar innan äl-stickan visar positivt.

Gris78 - Det är väldigt jobb-intensivt just nu.. så det är därför jag inte hinner vara lika aktiv. Men jag läser allt som skrivs i den här tråden i alla fall. :) Sen så har vi som sagt besök hemma också, så just nu är det inte särskilt mycket verkstad heller.. men den börjar igen imorgon! Då ska jag börja med äl-testerna igen också. Hur går det själv?

lillamillan - Vad synd.. nya tag!
  • ifyouweremine

Nu har besöket åkt hem så ikväll blir det mys igen. Synd bara att man är helt slut av allt jobbande denna vecka. Ska göra äl-test nu när jag kommer hem också tänkte jag. Borde inte ha äl förrän onsdag men man vet ju inte. Förresten, en lite äcklig fråga: brukar ni få flytningar i form av en liten geléklump nån gång? Typ intorkat tapetklister. Fick nämligen själv det idag till min stora förvåning, aldrig fått så förut.. Ursäkta infon, hoppas ni inte är finkänsliga. ;)

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet