Inlägg från: Mumwannabe79 |Visa alla inlägg
  • Mumwannabe79

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Sophy80 skrev 2011-09-18 01:05:08 följande:
    Aaaah, dessa män.. Jag antar att det är för att de inte har några egna fertilitets- eller graviditetstecken att notera.
    Det var visst inte så farligt med drogerna. Jädrigt stor bit, men tydligen en "present" som redan var årsgammal. Han föreslog själv att jag skulle slänga den. Det är för övrigt idiotiskt att han inbillar sig att han kan röka på ibland, skulle de upptäcka det i urin-och blodtesterna på hans jobb (görs en-två ggr/år) så skulle han få sparken på en gång. Han har fått för sig att han kan "tillåta" sig det eftersom han är kompis med folk i administrationen på hans nya bas och tror att han på så sätt går säker. Men hasch är ju fettlösligt, syns i någon månad på drogtesten.
    Herregud, fattar inte att han hållit det gömt i vårt hus i ett år! Tack o lov hade han inte använt mer än ett par-tre gånger. Det kan väl inte inverka nämnvärt på fertiliteten?

Men fy! Jag skulle bli så arg så jag skulle nog lämna karln direkt om jag kom på honom med knark. I Sverige är ju t.o.m. innehav olagligt. Man blir "dum i huvét" på riktigt av hasch, det kan gå så långt att man får en psykos.
    Om han nu missbrukar på riktigt så är han nog jäkligt bra på att ljuga så jag skulle inte lita på att det var en "present som han inte har rört/tänker röra" du hittade.

Här kan man läsa om "Skador av hasch och marijuana" av Statens folkhälsoinstitut: http://www.fhi.se/PageFiles/7915/R-2009-13-Skador-av-hasch-o-marijuana.pdf 
  • Mumwannabe79

Jag och mannen var på "ferten" idag på läkarbesök. Mannens simmare är bra. Mitt sköldkörtelprov och progesteronprov var bra och jag verkar ha skydd mot Röda hund. Dr såg inget konstigt på ultraljudsundersökningen. Men jag har mycket ont av min endometrios.
    Nästa steg är att jag ska prova Pergotime för att jag inte verkar ha ägglossning varje månad. I samband med koll av antalet äggblåsor av Pergotime ska äggledarna spolas.

• Mumwannabe79
    Polarlantis skrev 2011-09-21 07:49:40 följande:

Prodigy: härligt att det ser så bra ut iaf, inga fel! Lite pergo och så ska det säkert bli rock´nroll för dig!

EGO: Deppar...suck... Ytterligare en som fått barn igår... har ni alla någon att prata med?

Det känns som jag fortfarande väntar på "min dom". Tror att det är nåt fel på äggledarna annars är det endometriosen som gör att jag inte blir gravid. Har svårt att tro att det enbart beror på glesa ägglossningar för ibland har jag ju ägglossning som vi prickar. Men jag hoppas så klart på att äggledarspolning och pergo gör susen!

Jag har en vän att prata med men hon förstår inte för hon har två barn som hon blev gravid med ganska lätt. Tack och lov kan jag säga allt till min man Hjärta och han längtar nästan lika mycket som jag efter barn. 

Jag tror att de flesta inte vågar fråga hur det går eller hur man man mår för de kanske tror att det är känsligt eller kanske är rädda för svaret. Känns som att alla i min ålder har fullt upp med sitt egna liv. Har två vänner som jag inte har så mycket kontakt med längre som blev gravida genom avbrutet samlag, jag har fått känslan av att de skäms över att de blivit gravida så lätt  och oplanerat då det vet hur gärna jag vill bli gravid. 
  • Mumwannabe79
    Sophy80: Vad skönt att er relation är bättre! Och att du mår bättre.
    Får man inte IVF i Italien? Du har nog skrivit om det förut, har ett svagt minne av det, att man får betala själv.
  • Mumwannabe79
    Sophy80: En till fråga.. Har titthålsoperation gjorts på dig? Det är enda sättet att utesluta endometrios.
  • Mumwannabe79
    Sophy80 skrev 2011-09-21 16:56:17 följande:
    Jooo, visst får man IVF om man betalar för det. Läkaren vi var hos sist, när jag kollade äggledarna, tyckte att vi kunde pröva ett par - tre gånger efter spolningen men sen gå vidare till ivf. Fast vi är inte så heta på att gå vidare till IVF på en gång - 1. Jag vill skaffa ett fast och bra jobb innan IVF, har ingen lust att låta min man stå för hela kostnaden. Dessutom vill vi helst komma åt att göra statligt finansierad IVF i Sverige och då bör nog jag ha flyttat norrut och min man ha skrivit sig i Sverige 2. Vi vet ingenting om klinikerna härnere, känns inte särskilt kul att spendera stora pengar på halvdana läkare.
    Mumwannabe79 skrev 2011-09-21 13:05:05 följande:
    Sophy80: En till fråga.. Har titthålsoperation gjorts på dig? Det är enda sättet att utesluta endometrios.
     Jag bara gissar att jag inte har det. Noll abnormal smärta under/innan mens, får inte ont av samlag, varken särskilt dramatiska blödningar eller mellanblödningar.. Det enda potentiella symtomet är utebliven mens. Men det har jag ju fått diagnosen PCO för och mensen kommer oftare av kostförändringar, metformin och sånt. 
    Tänker du att det ändå finns en poäng i att göra en titthålsoperation för att kolla efter endometrios?
    Jag gissar på att om ni vill göra IVF i Sverige måste ni vara skrivna i Sverige, vilket landsting ska annars betala?

Endometrios är en lurig åkomma, endel har inte ont alls utan får diagnosen "av en slump". Jag tycker inte du behöver göra en titthålsoperation nu, utan jag ville bara poängtera att man KAN ha endometrios utan att ha ont (beror på vart endon sitter) och det KAN göra det svårare att bli gravid. Det finns även dem som inte har svårt att bli gravida alls trots endometrios.    

• Mumwannabe79
    NICU: Skönt att du mår bättre!
    Har du kollat B12 och Folsyra också? Det är också viktigt för att man inte ska få anemi, fast det vet ju du Glad men det är lätt att glömma.
    En läkare som föreläste för oss i skolan (jag är också sjuksköterska) sa att brist på B12 och/eller folsyra kan orsaka missfall.  
  • Mumwannabe79

GRATTIS Polarlantis till pluss!!

EGO: Jag väntar på mensen som är sen (är inte gravid), har legat sjuk i lunginflammation. Ska prova Pergotime och spola äggledarna kommande cykel.  

• Mumwannabe79

Mensen är här, ska kommande cykel prova Pergotime och kolla passagen i äggledarna.

{#emotions_dlg.flower} BIM, Vi över 30 som längtar...{#emotions_dlg.flower}  

Oktober
    7-- baby81 ÄL vet ej (3:e försöket)
    12--kristin10 (1:a försöket)
    13 -- Dansarkicki (ÄL ca 29 sep, försök 29, 6.e med Pergo, MA maj-11)
    15 --Råttentottan (ÄL/insem 30 sep) 1:a inseminationen
    15 -- MariaF79, äl 4 okt (försök nr 12, två mf i v 5 på försök 5 och 7)
    20 -- Kiyona - Försök 9 (X 2009, MF 12/5, MF 20/8)
    24 -- Saftochbulle ÄL 8 oktober, (försök nr 13, 3 mf tidigare)
    25-- Kaprifolen1979 ÄL ca 12 okt (försök nr 9)
    25 -- NICU (försök 9 - MF april -11)
    28 -- Lilla plopp kanin ( försök över 40, 31 år)
    28 -- Jezza80, ÄL ca 15 okt (försök nr 10)
    30 - Misstessan, ÄL ca 16 okt (seriöst försök nr 4, utan skydd 1,5 år)

November

3-- Finlandssvenskan ÄL 20 oktober (13:e försöket) 
    6 - Marsflickan (ÄL ca 23 oktober) försök nr 4 (2:a efter MA 21/8)
    7 - Prodigy79 (16:e försöket, första Pergo-kuren)

GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET 
    2011
    Mallanis: BF 7 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77: BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit: BF 11 juli (Tredje försöket)
    Acinna: BF 25 juli (Första försöket efter X)
    Inna: BF 19 augusti (5:e försöket) 
    änglabitch: BF 10 sept 2011 (3:e försöket)
    Sanna77: BF 13 sept (försök nr 4)
    ernlia03: BF 17 sept (försök nr 1 efter ma i v 11) 
    Fru KM: BF 23 sept (fjärde försöket)
    Längtan81: BF 26 sept (försök nr 12) 
    Daniela01: BF 6 oktober (2 års försök) 
    Frifantasi: BF 11 oktober (4e försöket) 
    Längtan1980: BF 13 okt (7:e försöket) 
    AnnJan: BF 5 nov (3:e försöket) 
    Marre80: BF antingen 15:e (4:e försöket) 
    Lavendia: BF 1 dec (9.e försöket efter mf, totalt 16 försök)
    Ceke & Kekke: BF 12 dec (10 försöket) 
    simtim: BF 18 dec (9:e försöket) 
    Ansi30: BF 23 dec (10e försöket)

2012
    PeLeKo: BF 9 jan (6e försöket) 
    Astrogirl: BF 28 januari 2012 (försök 2 efter MA; försök nr 13 totalt) 
    Zalia: 17 februari (9:e försöket) 
    Irmelie: BF 18 feb (Totalt ett års försök med ett MA, andra pergokuren) 
    Fröken Ellen: BF 26 februari (13:e försöket, 2:a med Pergo) 
    Marja 78: BF 16 mars (försök nr 3, 1:a barnet 33 år)
    Nemi76: BF 8 april (Försök nr 2 med Pergotime)
    MissOlsson: BF 8 april (Försök nr 1, första barnet)
    Annelie77: BF 15 maj (försök 5 efter MF i v11 tidigare 4 försök
    Polarlantis: BF 19 juni (försök 8, MA på nr 4)

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet