Inlägg från: Kattflickan |Visa alla inlägg
  • Kattflickan

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Förresten, jag tog Cytotecen kl 15 och ännu har i princip inget hänt, får nog ringa gyn och höra imorgon över vad jag ska göra. Vilken antiklimax det blev. Jag tog värktabletterna, cytotecen som är vaginatorer, låg ner i två timmar och väntade, kände mig nervös. Sen blev jag för rastlös och började städa i köket och nu har fortfarande inget hänt! 

• Kattflickan

Jag ringde sjukhuset idag och sa att jag inte fått nån effekt av tabletterna. Fick komma upp och fick två till cytotec som skulle tas i munnen. Förklarade för chefen och jobbade hemma idag. Har bara haft lite "mens" molvärk, kanske lite mer nu på kvällen, så det har gått rätt bra att jobba. Jag blöder en del också men inte jättemycket. Vi får väl se på torsdag på mitt återbesök om allt är ute. Vill inte behöva skrapas igen.

Sen ringde jag reproduktionscentrum för att fråga när vi kommer få en tid för möte angående IVF PGD. Vi fick en tid, men tyvärr ca 5 veckor framåt. Då kommer vi förhoppningsvis få reda på om de kommer skriva en remiss till Stockholm så att vi kan göra IVF PGD.  Jag känner mig lite orolig över att vi inte ska få remissen. Men det var tur att jag ringde, annars hade vi nog fått en ännu senare tid. Nu får vi gå och vänta i 5 veckor på besked. 

Men första prio nu är att sluta blöda så jag kan komma igång att träna och ägglossa igen!

Saftis: Låter ju lovande inför BIM!

Kiyona: Jobbigt med ryggont och synd att du inte testat plus! 

• Kattflickan

Hejsan,

Saftis: Hoppas det är gravidspottings!

Jojjo och Maria: Jag har också svårt för att se gravida kvinnor, börjar nästan gråta. Jag missunnar dem inte alls, men önskar så att jag också hade den där magen. Jag tittade på bilder från i somras när vi var i Norge, när jag hade lite mage, kändes skitjobbigt för jag minns hur glad jag var då, åt Febben, som inte skulle ha DS som vårt första barn, men hade det ändå. 

Jojjo: Jag är också spruträdd, men helt övertygad om att jag kommer kunna övervinna min rädsla inför ivf. Om vi får göra ivf pgd. Vi har en tid hos RPC  om typ 4 veckor, då får vi förhoppningsvis reda på om vi får remissen, sen är det ett antal månaders kö i Stockholm till ivf pgd, så om jag är optimistisk så kanske vi skulle kunna börja i februari-mars? 

NICU: Hur kan läkarna inte tala om för dig att ditt blodvärde är uselt när det är nere på 8???? Hur kan de missa en sån grej? Jag trodde mitt Hb skulle vara lågt då jag blödit i 6-7 veckor, men de gånger jag varit på gynmottagningen och tagit blodprov så har det legat på 127-129, dvs. helt normalt. Så varför jag varit så fruktansvärt trött sista veckan vet jag inte. Men de borde verkligen ha övervakat dig när ditt Hb var så lågt! Självklart att du var trött! 

EGO: Min blödning har minskat radikalt! Den har iofs. gjort det förr och sen börjat igen, men eftersom två läkare kollat mig nu och sagt att det är ytterst små rester kvar som ska blöda ut normalt så hoppas jag att det är på väg att upphöra helt. Har inte haft "penetrerande" sex på 8 veckor, vi börjar känna oss lite frustrerade, nästan så att mannen har glömt bort att han kunde tycka att Stockholmsveckan var jobbig, ha,ha...

Millan 

• Kattflickan

Saftis och Maria: Hoppas det går bra för er under oktober! 

Om ca 4 veckor kommer vi få träffa den läkare som kommer kunna skriva remiss, men ju mer jag läser på, desto osäkrare känner jag mig över om vi kommer att få en remiss. Dessutom kommer det nog att dröja innan vi kan köra igång om vi väl får remiss, så ska jag vara realist så blir det nog inget förrän i feb-mars, om det går fort.

Jo, det är skönt att blödningen minskar, den har inte helt upphört än, men det är på väg åt rätt håll. Om det upphör i nästa vecka kommer jag kunna börja träna igen, det behövs verkligen. Har inte velat träna för jag har märkt att när jag anstränger mig så har jag blödit mer.

Jag tycker framförallt att jag ser barnvagnar överallt! Men även gravida kvinnor som rultar runt. Jag hade själv varit i typ 20e veckan nu om det gått bra.

Marsflickan: Hoppas att det tar sig! 

Idag har vi kört iväg skrot till återvinningscentralen och jobbat i trädgården. Ikväll ska vi ha äppelprovning. Vi har köpt 4 olika sorters äpplen och ska smaka av dem. Vi ska sätta ett nytt äppelträd och ska försöka lura ut vilket. Har ni någon erfarenhet? Aroma, Lobo, Katja eller Ingrid Marie? Vi har ett åkeröträd som kommer dö inom typ 10 år, vi ska ympa på några grenar på trädet som vi planterar. 

Millan

• Kattflickan

Maria, det går upp och ner, just nu verkar du vara i en svacka, men det blir bättre! Jag hoppas verkligen ert nästa barn stannar! Det är jättejobbigt att se gravida kvinnor och tänka att det hade kunnat vara jag, men förhoppningsvis så är det där snart du som vankar fram med mage. 

Kramar!

Millan 

• Kattflickan

Jo, vi kommer köra skyddat, vill inte riskera en till graviditet med kromosomfel och en abort. Det är inte alla med ett bevisat kromosomfel som får en remiss till ivf pgd. Det beror på vilket landsting man hör till, vissa är mer restriktiva, det beror på hur svår sjukdom barnen riskerar att få samt vilken risksiffra man har. Norrlandslänen ger tydligen aldrig en remiss, om Uppsala har jag inte hört något, så jag hoppas de inte styrs helt av ekonomi. Sen kan det vara så att de måste kunna bevisa felet och det är ju svårt i vårt fall. Genetikern sa att diagnosen gonadal mosaicism är den mest troliga, men svår att bevisa då det skulle krävas biopsi av mina äggstockar och då kan man förstöra dem. Så därför är jag osäker på om vi kommer att få en remiss, det är bara att vänta och se samt förbereda sig inför samtal med läkaren med egna motiveringar till varför vi ska få remissen. 

Så, jag känner mig inte alls säker på att vi får en remiss. Har börjat undersöka privata alternativ utomlands om vi skulle få ett nej. Då blir det inget nytt badrum i vinter, men det är det förhoppningsvis värt då.

Millan 

• Kattflickan

Maria: Jag tror att Uppsala landsting inte styrs så hårt av ekonomin. Jag hoppas de kommer ge mig en remiss, men jag vet inte helt klart vilka bedömningsgrunder de har. Så det är bara att vänta och se. Danmark och Finland kan man åka till för ivf pgd. Men tydligen så är det också vanligt med Tjeckien eller Cypern. Jag håller på att skriva ihop ett mail på engelska att skicka till flera kliniker för att höra om kostnader och väntetid. Men vi hoppas på att få göra det i Sverige och kommer inte ställa oss i någon kö förrän vi vet hur det går. Jag måste ju också få tillbaka min ägglossning innan det kan bli aktuellt. 

Teatime: Jag brukar inte känna av min ägglossning så mycket, så jag kan nog inte hjälpa dig.

Millan 

• Kattflickan

Marsflickan: Skönt att du fick glad gubbe, man är ju alltid lite orolig att man inte ska ägglossa. Kör på nu Vi har nog valt äppelsort, hade en liten äppelprovning igår kväll och tyckte Aroma var god, dessutom är den rätt motståndskraftig mot kräfta och våra andra träd har kräfta så det är nog bra. Den går att musta och äta, vilket är vad vi gör med äpplena. Vi har en bra frukt/grönsaksaffär i närheten som hade hur många olika sorters svenska äpplen som helst, vi provade igenom 4 sorter som var aktuella, affären hade alla som vi ville prova! Som tur var så var jag och sambon rätt så överens om aroman på 1a plats och Ingrid marie på 2a plats. 

Jezza: Låter som om du hade en trevlig dag igår, hoppas det tagit sig den här gången! 

Polarlantis: Var är det som bidrottninggelén gör egentligen?

EGO: Jag är hemma och är förkyld! Avskyr att vara det men senast jag var det var i september förra året, så jag får väl vara nöjd över att ha klarat mig ett år från förkylning. Undrar när jag ska kunna börja träna igen.  

• Kattflickan

DubbelA:  Kanske det var så att det var lite stopp som den andra läkaren såg, ni gjorde en spolning och så försvann det? Som sagt, det går att bli gravid med endometrios, men en del har det svårare. 

Jag hoppas verkligen det går vägen för er med inseminationer!  

Jag tycker din sambos föräldrar verkar ha en gammaldags syn på ivf. Många barn kommer till med ivf idag och det är inget fel med det. Ett barn är ett barn, oavsett hur det blivit alstrat. Förstår om du blev ledsen över deras reaktion. De verkar ha gått in i försvarsställning när de sa att de minsann inte haft svårt att få barn. Jag har insett att jag faktiskt känner rätt många som fått använda ivf för att bli gravida.

Jag har förklarat för min sambos pappa och min pappa om ivf pgd och är glad att de bara ser det som en möjlig lösning på problemet. Våra mammor finns inte längre, men jag tror min mamma också hade sett på det på det praktiska viset. IVF PGD är ju annars rätt kontroversiellt och många ser det som en inkörsport till att kunna bestämma kön och ögonfärg på sina barn. Men i Sverige är det så strikt reglerat så det är bara de som har en allvarlig genetisk sjukdom som får göra det, vilket jag tycker är bra.

Intressant info med bidrottninggelén. 

Känns lite trist att vi inte kan fortsätta försöka själva, då kan man ju påverka mer själv om man blir gravid. Nu är det bara att vänta på en remiss och sen vänta ytterligare. 

Jag funderar på att se på avsnittet om barnlöshet på svtplay idag, är ju hemma förkyld.

Millan

• Kattflickan

DubbelA: Tror du gör rätt i att försöka släppa deras reaktion. Om de får reda på framöver att ni behövt få hjälp med att bli gravida så tror jag nog att de tänker om. Deras generation är inte vana vid ivf och den nya hjälpen som finns att bli gravid. Som tur är så lever i på 2000-talet när man kan få så mycket mer hjälp än vad de kunde få. Som vi diskuterat tidigare så har de som haft lätt att bli gravida en förmåga att häva ur sig såna där kommentarer som din mans syster gjorde utan att tänka efter, men det känns jobbigt när man får dem. 

Men på ett sätt så är jag nöjd över att vara född på 1970-talet. Har läst en artikel med ny forskning som tyder på att om man tar ett moderkaksprov vid en graviditet med ett barn med gonadal mosaicism så kan provet missvisande visa på kromosomfel. Det kallas placenta mosaicism, dvs. att moderkakan uppvisar mosaicism, i  mitt fall skulle det då ha varit med avseende på downs syndrom. Vid forskning har det visat att barnen till de som har haft placenta mosaicism "ofta" haft gonadal mosaicism, som jag antagligen har. Så, det kan vara så att om min mamma hade gjort ett moderkaksprov så hade det provsvaret sagt att jag hade downs syndrom. Vilket varit missvisande då bara mina äggstockar har det. Hmm... det här blev komplicerat att förklara. Då kanske hon gjort en abort av mig, vilket jag tycker är bra att hon inte gjorde

Först när jag läste om placenta mosaicism blev jag alldeles kall och tänkte tanken "tänk om mina barn inte hade DS?". Men med tanke på deras nackspalt och andra aspekter så känner jag mig säker på att de hade det.

Har försökt maila en läkare och fråga om detta, för säkerhets skull, men hon har inte svarat.

Såg på svt play första avsnittet i det där programmet om barnlöshet. Vilken ångest man känner efter det, tyvärr känner man igen känslorna. Tjejen som var ihop med killen med kromosomfel som gjorde att han inte hade spermier, hon sydde en massa barnkläder och jag tänkte bara "nej,nej, snälla låt bli!". Det hade kunnat vara jag som satt där och sydde, men jag har lyckats låta bli att sy barnkläder, skulle bara göra mig ledsen att sen sitta med alla babykläder hemma. 

Millan

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet