Inlägg från: Kattflickan |Visa alla inlägg
  • Kattflickan

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Annelie77: Mitt illamående försvann i vecka 8, kom tillbaka i vecka 10 ett tag. Det kan komma och gå utan att det är någon fara men jag vet hur orolig man är när man inte har symptom.

MariaF79: Första gången gjorde vi moderkaksprov pga att vi gjorde KUB och fick högsta tänkbara risk. Andra gången gick vi direkt på moderkaksprovet men efter läkaren hade tagit provet så mätte hon upp nackspalten och den var ju bred även andra gången. Men jag skulle vilja få placenta mosaicism förklarad bättre för mig än vad jag kan läsa mig till på nätet. Jag vill veta hur de kan veta att de inte ser mina celler när de tar prov från moderkakan. För om min diagnos gör att de kan tolka provet fel så är det kanske bättre med fostervattensprov för mig. Men jag tror inte att det är så att min moderkaka uppvisar mosaik downs syndrom. Och jag känner mig väldigt säker på att mina foster haft DS. Jag skulle vilja få det jag läst mig till bekräftat av en läkare. 

Folk vill ju oftast väl när de frågar hur det går, men det känns rätt stressande. 

Jo, jag ska nog fortsätta se programmet på svt, men det är lite jobbigt

• Kattflickan

Daniela: Det jag undrar över är hur man kan veta om det är "confined placenta moscaicism" eller om det är barnet som har kromosomavvikelsen när man tar prov på moderkakan? Misstänker de detta om inte alla celler har kromosomavvikelsen? Eller? 

Jag har också trott att moderkakan bildas från fostret, men jag läste i någon forumtråd att de lyckats ta prov från "fel" sida av moderkakan, "mammasidan" och då blev jag lite osäker. Jag har provat att maila en läkare på kvinnokliniken som jag haft kontakt med förr, hon har gjort våra moderkaksprov och har svarat förr på mina frågor. Men nu studsar mailen, så jag ska kolla att hon verkligen jobbar kvar.  

Här har jag läst att om barnets moderkaka har "confined placenta mosaicism" så finns det en ökad risk att barnet har gonadal mosaicism 
    http://books.google.se/books?id=cn7inowI4j4C&pg=PA40&lpg=PA40&dq=confined+placental+mosaicism+gonadal+mosaicism&source=bl&ots=Eo9TIUdfQn&sig=w4DSGi26cxKTqXJjRWfLH6Dl-Ks&hl=sv#v=onepage&q=confined%20placental%20mosaicism%20gonadal%20mosaicism&f=false

Ursäkta min nördighet! Ni behöver inte läsa länken!

Kaprifolen: Skönt att ni är igång med utredning och att det såg bra ut på vul. 

Nemi: Grattis i den här tråden också.

Millan

• Kattflickan

När ska du testa NICU? Jag har aldrig lyckats hålla mig längre än till BIM.

• Kattflickan

Sophy: Hoppas det går bra på intervjun så att du får ditt drömjobb! Hur kommer det sig att din man har e-colibakterier i sperman? Hur kommer de dit? Var inte så rädd för ivf! Jag är det inte alls. Känns som om hormonsprutor mm. inte är nånting mot den ångest man känner när man försöker själv varje månad. Fast jag har inte gjort ivf själv, men min syster har det och tyckte att ivf'en i sig inte var nån fara, men väntan var jobbig innan hon blev gravid. Fast det är ju inviduellt hur man känner det.

Mistessan, lilla plopp och NICU: Jättetråkigt när tanten kommer! Hoppas det går bra för er nästa månad.

Marsflickan: Fortsätt ta test och se om de ökar! Vi behöver ett plus i tråden nu!

Daniela: Om du tagit test tidigare som visat svagt plus så har det nog också varit tidiga missfall! För testen ska inte visa något annars. Men vissa kan visa ett tunt, tunt streck, inte som ett vanligt streck och då är det vanligtvis fel på testet. 

Jag och sambon körde egen afterwork ikväll i trädgården. Han, jag och två öl! Kändes bra!

Millan 

• Kattflickan

Min menscykel är precis som din Jojjo: Oftast 28 dagar men ibland 29, 30 och 31. Aldrig mer eller mindre. Jag tror det kommer funka bra för er med ivf!

Marsflickan: Har du testat nu på morgonen? Jag har tänkt testa mig med ett billigt test för att se att alla gravhormoner är borta när jag slutat blöda helt. Men jag blöder fortfarande lite, mest blodiga flytningar dock. 

Millan

• Kattflickan

Saftis: Jag tänker så där ibland jag också. För oss är ju sannolikheten rätt stor om vi inte accepterar ett barn med DS. Jag ska också ut nu i det fina vädret, får en att tänka på annat.

Försök tänk att du har ju relativt lätt att bli gravid, så förhoppningsvis stannar knyttet nästa gång!

Millan 

• Kattflickan

Sophy: Jag har också funderat över det naturliga urvalet och ivf. Men är det inte dels så att de faktiskt lägger äggen i en kopp med flera spermier i? (Lite förenklat) Om man inte gör ivf med injicering av en spermie.  Sen borde de barn som inte är livsdugliga bli missfall, som i vanliga fall.  Min syster gjorde 2 omgångar ivf och lyckades i början av den andra omgången. Hon fick ut många ägg, så hon har funderat över i efterhand om hon var lite överstimulerad och äggen i första omgången kanske inte blev så bra kvalitet. 

Hoppas det går bra för dig på intervjun, det är bra att vara förberedd och påläst om företaget innan.

EGO: I natt blödde jag inget, inte heller i förmiddags, då tändes hoppet att det äntligen är över. Sen började jag blöda en hel del i eftermiddags! När ska det här gå helt över?

Teatime: Köp lite billiga tester och pröva med. Hoppas det är ett plus!

Millan

• Kattflickan

Personligen så har jag ingen magkänsla. Första gången jag var gravid var väl den enda månaden efter att vi hade börjat försöka som jag inte trodde jag var gravid. Jag trodde också att vårt andra barn var friskt, enligt magkänslan och jag hade fel. Så, jag litar numera enbart på vetenskapen, min mage får inte vara med och tycka

Att göra boob-testet på min sambo har alltid slutat på samma sätt...i sängen. Samma sak när jag en gång frågade om klänningen jag hade på mig var för uringad, roligt att han är så enkelspårig

Teatime: Har du inte fått mensen än, och ett tunt streck på testet så finns ju chansen att det blir ett riktigt plus!

Jag håller tummarna för er båda!

Millan- snörvlig och ska gå i säng! 

• Kattflickan

Grattis Annelie!!!

Irmelie: Tror du har rätt, att det visat sig att barn med IVF inte har mer skador än andra barn. Med IVF PGD har de lite mindre underlag men jag tror att de inte lyckats se någon signifikant ökning av fel där heller.  

Sophy: Misströsta inte, det är bara om man blir stimulerad så det blir för många ägg som de kan ha sämre kvalitet. Jag har tänkt på att tänk så mycket som ska funka för att det ska bli ett barn, som sagt, spermien ska ta sig in i ägget, vidare genom äggledaren...etc. Då kan man ju tycka att om livmodern får ett befruktat ägg serverat, så behöver det ju bara fästa? Man har hoppat över en massa svåra steg.  Men, vi får se hur det går för oss, kanske min livmoder bara accepterar foster med DS. 

Hoppas Teatime att det blir plus imorgon!  

Millan 

• Kattflickan

Teatime: Hoppas det blir starkare imorgon!!!! Jättespännande!

Baby81: Nästa månad så händer det nog. För mig tog det sig på 4e försöket.

Själv så har jag börjat blöda mer igen, mörkrött klart blod kom det igår kväll. Läkarna har ju kollat efter och det ska inte finnas nån stor rest kvar, så vad som blöder är för mig en gåta. Om det är samma läge om en vecka så ringer jag gyn igen och hör vad jag ska göra.

Millan 

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet