• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Gris78

Essalady - hahahah det är lugnt det har gått fram nu ändå att det är andra och inte 3:e. Tack för hjälpen!  :) 
    Tror att den 6:e november kan stämma rätt bra, 28 dars cykel L-fas på ca 14 dar...

Bra Saftis!! Vi måste tänka positivt.....även om det kan vara tungt ibland.

Snart är det dax för csi säsongsstart!!

Är det någon av er som följer Idol?? Jag lyckas inte göra det, missar det varenda fredag men Jay är en klar favis hos mig av det lilla jag hört och sett. Tack och lov för play! :) 

• Fru KM

Saftochbulle: testar imorn bitti...lovar att hålla er uppdaterade;)

Å CSI start, måste jag bara se ju:)

• L Maria

Vi ska testa med ÄL-stickor den här gången - börjar testa på onsdag morgon. Vi har pratat lite fram och tillbaka om det - tyckte, som andra här, att det kändes desperat och för planerat att göra det innan vi hade försökt någon längre tid, men efter att ha pratat med kompisar (som inte vet att vi planerar nu) och en av dem sa "tja, jag får väl vara ärlig, vi har ju inte sex varje dag så vi körde med test efter två-tre månaders försök - visade sig att jag hade fel på fem-sex dagar enligt mina egna beräkningar och när vi väl hade bestämt oss för att vi ville ha barn så vill man ju inte går där och vänta!" Ungefär samma sak sa en annan kompis; stickor månad tre och då tog det sig direkt.
    När man tänker på det faktum att det bara är 25% chans att bli gravid varje gång, och man har typ två dagar varje månad som är möjliga, så känns det nästan oöverstigligt att inte köra med stickor ju! Skrattande
    När vi pratade om det innan jag slutade med p-pillerna så kom vi överens om att vi skulle testa efter att vi kommit hem från USA - alltså efter två månader utan p-piller, varav vi egentligen inte försökte pricka beräknad ÄL första gången (var lite sådär om man skulle vara typen som kräks jättemycket och då befinna sig på smekmånad...) och månad nr två blev det också halvhjärtat - fullkomligt jetlagade vid beräknad ÄL.

Skulle det ta sig nu är det ju hyfsat långt gånget till jul så vi kanske berättar för våra familjer till jul i så fall, vi får se! Då slipper man i alla fall nej-kan-inte-dricka-pga-jättedålig-ursäkt-på-julafton...

Irmelie - ta inte ut så mycket oro i förskott - inget har hänt än och det hinner säkert växa på sig till nästa gång, det håller i alla fall jag tummarna för!

• Irmeline
    ifyouweremine skrev 2010-10-18 19:54:29 följande:
    Irmelie - Som den mäster-googlare jag är kollade runt lite och det verkar så ungefär samma överallt, att ungefär i mitten av vecka 6 så är embryot ca 2 mm. De flesta gör ju inte vul förrän mycket senare och det beror antagligen på att man inte ser så mycket så tidigt.. Och så tänkte jag på en sak... visst plussade du väldigt svagt på bim? Kanske ägget släppte och befruktningen skedde lite senare än du tror, så du bara är i v. 5? Det har ju hänt förr.. Så om jag var du skulle jag inte ge upp, även om jag förstår att du är orolig. Det är ju inte direkt så att när man blir gravid så infinner sig lugnet - tvärtom! Det är ju då all oro börjar och så kommer det ju fortsätta sisådär en 18 år framåt.. minst!
    Tack för uppmuntrande kommentarer.
    Ska försöka överleva dess två veckor och hoppas nästa VUL ska se ett större foster.
    Men det känns tungt.
  • Irmeline
    mallanis skrev 2010-10-18 19:12:54 följande:
    Men Irmelie  =( vad sa de då? Lite mer specifikt?
    Att inte se ett hjärta är ju inget konstigt så tidigt och det kan ju vara väldigt svårt för dem att mäta och mäta rätt. Jag har hört om andra där det varit litet men som man faktiskt har sett på nästa vul, vill inte ge dig några falska förhoppningar...  När jag haft mf/ma så har de sagt klockrent att tyvärr det är mf/ma! Men så verkar det ju inte i ditt fall iom att du ska tillbaka så tror de inte att det var helt kört ....eller?  Visst hade du äl testat, har du räknat  från senaste mens eller ägglossning när du fick fram 6+4?  *kramar*
    Jag hade varit 8+6 enl senaste mens, men eftersom jag har långa (oregelbunda) cykler så stämmer inte det.
    De sa att det såg ut som en väldigt tidig graviditet, en hinnsäck på 8 mm och ett ev. foster på 1-2mm.
    Jag trodde jag hade äl 15 september och testade positivt två veckor efter det, hade dock inga äl stickor utan hade känningar i magen den 15.
    Problemet är bara att jag plussade 29 september (19 dagar sen) och att efter så lång tid borde det vara större, om inte tillväxten stannat av. Om jag plussade väääldigt tidigt och om den växt ovanligt långsamt så kanske det finns en möjlighet, men jag tror den är extremt liten.
    De kunde inte se någonting så det blir nytt VUL om två veckor.
    Långa veckor..
  • mallanis
    Irmeline skrev 2010-10-18 21:24:04 följande:
    Jag hade varit 8+6 enl senaste mens, men eftersom jag har långa (oregelbunda) cykler så stämmer inte det.
    De sa att det såg ut som en väldigt tidig graviditet, en hinnsäck på 8 mm och ett ev. foster på 1-2mm.
    Jag trodde jag hade äl 15 september och testade positivt två veckor efter det, hade dock inga äl stickor utan hade känningar i magen den 15.
    Problemet är bara att jag plussade 29 september (19 dagar sen) och att efter så lång tid borde det vara större, om inte tillväxten stannat av. Om jag plussade väääldigt tidigt och om den växt ovanligt långsamt så kanske det finns en möjlighet, men jag tror den är extremt liten.
    De kunde inte se någonting så det blir nytt VUL om två veckor.
    Långa veckor..
    Vill inte ge dig falska förhoppningar men kan du inte vara i v 5 ändå? Iom att du har långa och oregelbundna cykler så vet du ju inte helt hundra när ägget verkligen släppte (trots äl-känningar) jag räknar med att jag hade äl 13 sept och de mätte min till 5,5 i 6+3 . Säg att du hade älkänningarna 15 men inte släppte ordentligt förrän efter ytterligare några dagar sen går det ett dygn (? ) till innan det fäster.  Kan du inte vara i v 5 då? De växer ju mycket i v 5 se kopierad text nedan.
     " Ett rörformat hjärta bildas och ska snart börja slå sina första slag. Själva embryot är nu omkring två millimeter långt, stort som ett knappnålshuvud, men har ändå ett förstadie till både ryggrad och hjärna."

Håller alla tummar jag har för dig och knorten!
    Tredje gången gillt!?
  • Fru KM

Inget test nödvändigt, mensen kom i natt. Känns ledsamt o deppigt men skönt att veta. Går ju omkring o hoppas annars men nu vet man. Får hoppas på nästa månad. Ska börja med ÄL tester nu oxå. En fundering, NÄR börjar man testa?

• mallanis
    Fru KM skrev 2010-10-19 09:13:26 följande:
    Inget test nödvändigt, mensen kom i natt. Känns ledsamt o deppigt men skönt att veta. Går ju omkring o hoppas annars men nu vet man. Får hoppas på nästa månad. Ska börja med ÄL tester nu oxå. En fundering, NÄR börjar man testa?
    Uch tråkigt Fru KM!

Om man inte riktigt vet när man ska förvänta sig äl kan det vara klokt att börja testa redan dag 9. Så att man inte missar äl.  Men jag hade inte äl utslag förrän dag 16 nånstans så det kan ju variera mycket från person till person...
    Tredje gången gillt!?
  • ernlia03
    Fru KM skrev 2010-10-19 09:13:26 följande:
    Usch så tråkigt. Det är ju så jobbigt när den inte är välkommen.

Första gången jag testade började jag på dag 10 men har alltid fått utslag på dag 15. Men det är ju väldigt olika för olika personer så bäst är nog att testa så länge som möjligt första gången. Har man regelbunden cykel är sannolikheten väldigt stor att utslaget kommer på samma dag sen, men det är ju svårt att veta första gången man testar. Det brukar finnas med instruktioner i testen där det står på vilken dag man ska testa beroende på hur lång cykel man har.
  • Sanna77

Hejsan

Jag fick min mens 4 dygn tidigar den här gången (trode först det var nidblödning men testet visade -). Jag är osäker när det blir BIM nästa gång. Sätter 10-14 nov...

{#emotions_dlg.flower}Spöke{#emotions_dlg.flower}Död{#emotions_dlg.flower}Drömmer{#emotions_dlg.flower}Kräks{#emotions_dlg.flower}Hjärta{#emotions_dlg.flower}Baby{#emotions_dlg.flower}

BIM

Oktober

15 -- Lillamillan  ÄL 1 okt  (försök nr 13, första barnet)
    20 -- simtim  ÄL: ~5 okt (tredje försöket)
    28 -- Daniela01  Äl 13 okt (oändligt massa försök)
    29 -- MD77  ÄL 17 okt (tredje försöket, första barnet)
    30 -- Rosavit  ÄL 14 okt (tredje försöket)

November
    ~5 -- Pingla77  ÄL ~21-23 okt (6:e försöket, första barnet)
    ~6 -- Gris78  ÄL ~23 okt (2:e försöket, första barnet)
    ~7 -- MariaF79  ÄL ~ 24 okt (2:a försöket, första barnet)
    -- emmafemma  ÄL ~ 24-26 okt (första försöket, första barnet)
    9 -- essalady  ÄL 27 okt (3:e försöket, första barnet)
    10 -- Ansi22 ÄL 27 okt (oj vad blir det nu, försök 7. Första barnet) 
    10 - 14 -- Sanna77  (2:a försöket, första barnet)
    12 -- Astrogirl  ÄL 29-30 okt (försök nr 10, första barnet)
    12 -- The blonde one  ÄL 15 okt (6e försöket..)
    12 -- Inna  ÄL 2 nov (4:e försöker, första barnet)

GRAVIDA
    Mallanis: BF 3 juni 2011. Tredje graviditeten hoppas nu på första barnet.
    Irmelie: BF 8 juni 2011. Första barnet.
    Saftochbulle: BF juni 2011. Första barnet
    ernlia03: BF 20 juni 2011. Första barnet

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet