• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • mallanis
    Pingla35 skrev 2010-10-19 20:52:03 följande:
    Har nu fått testerna i brevlådan och ska genast börja testa. Men hade bråttom till toa vid hemkomsten nu ikväll så testet ligger redo för nästa besök.
    Men om det nu är plus på detta test för ÅL kan du ju inte komma mer olägligt...

Jag är helkonstig i kroppen. Känner mig jätte varm, ont i mittpartiet, huvudet känns om det är någon storlek för liten för innehållet. Försöker kolla på nätet om det möjligtvis kan vara symtom för just ÄL. VAd jag kan minnas så hade jag något liknande i samband med ÄL för 2 månader sedan, HAde feberfrossa då.
    JA jag vet inte vad man ska tro. Allt känns konstigt i alla fall. 
    Kan inte påstå att myspys är det jag allra helst vill ha just nu om det visar plus på ÄL-stickan.

Som sagt skönt att få komma in här och gnälla av sig lite. Sambon skulle nog bli tokig om han fick reda på alla mina tankar. Han är visserligen informerad om ÄL-stickor och att det inte är på topp. Han hade nog sett framemot lite mys efter två dagar i sthlm på kurs. Så medan ha är på träning så ska jag knapra lite värktabletter och se om vi kan höja mysfaktorn lite.Tungan ute
    Pinglan- innan äl sjunker tempen och när äl sker så höjs tempen igen - Det är ju mycket möjligt att du faktiskt känner av det!  Fast jag har aldrig hört att huvudet kan kännas som en storlek för litet ;)
    Tredje gången gillt!?
  • lillamillan
    ifyouweremine skrev 2010-10-19 21:26:08 följande:
    maria79 - Jag känner igen det där om drömmandet. Jag brukar också drömma mycket under de perioder när det är lite extra intensivt med gravid-grubblandet (dvs från äl till bim). Har drömt allt möjligt konstigt.. I nån dröm testade jag positivt fast visade sig att jag var i tredje månaden så jag fick panik för att jag festat. I nån födde jag en helt deformerad, konstig bebis. Sen har jag drömt att alla runt omkring mig blir gravida också, att jag blir förbisprungen i bebisskapandet..

Och angående när jag skulle testa så beror det nog lite på hur det känns före bim. Känner jag inget särskilt så är det väl ingen större idé att testa förrän mensen gått över tiden. Fast kan hålla med om att man ibland kan testa av praktiska skäl, ifall det är nån fest eller resa eller så.

Pingla77 - Jag blev också helt konstig vid ÄL, både senaste gången och gången innan. Mensvärk, trötthet, lite feber osv. Jag kan inte minnas att jag haft det tidigare, så antingen var det en reaktion på att ägglossningen kommit igång igen om den varit inaktiv under spiraltiden, eller också är det att man känner efter mer nu.

simtim - Attans med mensen. Men håller med, det är ändå väldigt bra att få koll på kroppen.

Men hörni, nu börjar det bli lite länge sen nån plussade här i tråden eller hur? Statistiskt sett är det dags snart! :) Känns ingen press Daniela01, MD77 och Rosavit! ;) Någon som vet hur det har gått för Lillamillan förresten? Det var ju ett tag sen hon hade bim..

Själv så har jag nån vecka kvar tills äl.. så lite segt nu.. men vi har börjat sexa var tredje dag nu för säkerhets skull. Tänkte dock inte börja med äl-testerna förrän om några dagar...
    Jag vet hur det gått för Lillamillan ..... ägglossnignen va 6 dagar sen så då är min mens 6 dagar sen. Så på torsdag är nya BIM men har börjat få ljusröda flytningar i vanlig ordning 2 dagar innan. Har inte uppdaterat listan tänte att jag gör det när mensen väl kommit igång. Så det blir troligen försök nr 14 snart.
  • lillamillan
    ifyouweremine skrev 2010-10-19 21:26:08 följande:
    maria79 - Jag känner igen det där om drömmandet. Jag brukar också drömma mycket under de perioder när det är lite extra intensivt med gravid-grubblandet (dvs från äl till bim). Har drömt allt möjligt konstigt.. I nån dröm testade jag positivt fast visade sig att jag var i tredje månaden så jag fick panik för att jag festat. I nån födde jag en helt deformerad, konstig bebis. Sen har jag drömt att alla runt omkring mig blir gravida också, att jag blir förbisprungen i bebisskapandet..

Och angående när jag skulle testa så beror det nog lite på hur det känns före bim. Känner jag inget särskilt så är det väl ingen större idé att testa förrän mensen gått över tiden. Fast kan hålla med om att man ibland kan testa av praktiska skäl, ifall det är nån fest eller resa eller så.

Pingla77 - Jag blev också helt konstig vid ÄL, både senaste gången och gången innan. Mensvärk, trötthet, lite feber osv. Jag kan inte minnas att jag haft det tidigare, så antingen var det en reaktion på att ägglossningen kommit igång igen om den varit inaktiv under spiraltiden, eller också är det att man känner efter mer nu.

simtim - Attans med mensen. Men håller med, det är ändå väldigt bra att få koll på kroppen.

Men hörni, nu börjar det bli lite länge sen nån plussade här i tråden eller hur? Statistiskt sett är det dags snart! :) Känns ingen press Daniela01, MD77 och Rosavit! ;) Någon som vet hur det har gått för Lillamillan förresten? Det var ju ett tag sen hon hade bim..

Själv så har jag nån vecka kvar tills äl.. så lite segt nu.. men vi har börjat sexa var tredje dag nu för säkerhets skull. Tänkte dock inte börja med äl-testerna förrän om några dagar...
    Jag vet hur det gått för Lillamillan ..... ägglossnignen va 6 dagar sen så då är min mens 6 dagar sen. Så på torsdag är nya BIM men har börjat få ljusröda flytningar i vanlig ordning 2 dagar innan. Har inte uppdaterat listan tänte att jag gör det när mensen väl kommit igång. Så det blir troligen försök nr 14 snart.
  • Gris78

Mellanis - snubben kom men han kom sent...... vilket hade honom på topp myshumör!! fniss

Det var någon som undrade  när man tänkte testa och jag tänker nog satsa på att vänta tills jag förhoppningsvis passerat BIM. Hellre än ett minus som andra oxå sagt!!

:) 

• Daniela01

det är ju bara det att man är så förväntansfull vid bim, det är nästintill svårt att inte testa 3ggr om dagen ;) hehe..

• Jojjo77

Kul att läsa att fler än jag passerat 30 och planerar för första barnet. Vi ska börja försöka vid nästa ÄL, men det blir först om ett par veckor. 

Jag har fått för mig att vi kommer ha svårt att få barn om vi kan överhuvudtaget, vet inte varför, kanske bara är knäpp. Men av den anledningen så ska jag ge mog på ägglossningsstickor på en gång tänkte jag, vet ju faktikst inte hur de ligger till med ÄL alls, efter att bara räknat mina säkra perioder innan. Enligt vänner så är är det inte ovanligt att man är helt fel ute fast man räknar och då blir det ju svårt att pricka in.

Någon mer än jag som tror/vet att det kommer att bli svårt att bli gravid?

Lycka till alla

• ernlia03
    Daniela01 skrev 2010-10-20 07:14:05 följande:
    det är ju bara det att man är så förväntansfull vid bim, det är nästintill svårt att inte testa 3ggr om dagen ;) hehe..
    Så kände jag också de första månaderna. Testade så snabbt det "gick", dvs sju dagar efter ÄL som instruktionerna sa att man kunde. Ju längre tiden gick desto mindre villig att testa blev jag. Visste hur ledsen jag skulle bli och orkade helt enkelt inte ta tag i den otroliga besvikelsen. Väntade helt enkelt på att kroppen skulle ta hand om det åt mig automatiskt så att säga. Men jag är också väldigt punktlig och kunde nästan säga på klockslaget när menstecken skulle börja...
    Jojjo77 skrev 2010-10-20 08:25:03 följande:
    Kul att läsa att fler än jag passerat 30 och planerar för första barnet. Vi ska börja försöka vid nästa ÄL, men det blir först om ett par veckor. 

Jag har fått för mig att vi kommer ha svårt att få barn om vi kan överhuvudtaget, vet inte varför, kanske bara är knäpp. Men av den anledningen så ska jag ge mog på ägglossningsstickor på en gång tänkte jag, vet ju faktikst inte hur de ligger till med ÄL alls, efter att bara räknat mina säkra perioder innan. Enligt vänner så är är det inte ovanligt att man är helt fel ute fast man räknar och då blir det ju svårt att pricka in.

Någon mer än jag som tror/vet att det kommer att bli svårt att bli gravid?

Lycka till alla
    Hej och välkommen!
    Jag var helt övertygad om att jag aldrig kunde få biologiska barn, vet inte varför. Om det var någon sorts försvarsmekanism ifall det verkligen var så eller nåt. Och när det inte hade gått efter fyra-fem gånger var jag ännu mer övertygad. Men, nu är jag ju gravid och ska väl inte ropa hej än, men kan ju bli gravid iaf! Glad
  • Gris78

Jojjo55 - jag har oxå varit i de tankarna innan jag ett år senare upptäckte att jag fick ett tidigt missfall året innan. Hade varit i Thailand på ett antal bröllop istället för bara ett som var hela anledningen till att vi åkte dit. Överraskningar är ju lite kul ibland  även om flygresan hem var det värsta jag varit med om. Tog ett år innan jag fattade vad det berodde på.

Hur som haver så fick denna upplevelse och sena insikt  tankarna om att inte kunna få alls att lägga sig lite mer avlägset.  Vet inte hur jag tänkt om det inte hänt men samtidigt så är det väldigt lätt att "måla fan på väggen" istället för att fokusera på att hålla sin förväntningar mm på en rimlig nivå.   

Essalady - Var det inte du och jag som skulle köra VM i äl-symtom?? Sen vette fan om man kan säga att jag gör det själv genom att köpa ÄL-stickor som en annan dubbelmorals kärring... Hmmm man kanske coola lite

Tycker du/ni att använda ÄL-stickor är att "fuska"??

Enl stickorna så fick jag stegring/utslag igår och sambon gjorde sin plikt :) I foldern som kommer med stickorna så står det att man har äl inom 24-48 timmar från den att man testat. Nu har en hel dag till passerat (testade så ca här dax igår) Bör man, är det lönt att mysa ikväll med eller är loppet kört redan?? Vad skulle ni gjort i mitt ställe??

ÄL-stickor måste vara den snabbast vägen!!
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet