Vi över 30 som längtar efter första barnet
Skrev en lång text och sedan råkade jag klicka på fel flik när jag skulle källhänvisa...
Är på BIM + 2 idag, om man räknar min 11 dagars lutealfas som normal, är alltså på äl+13 idag och testet visar svagare än de två första gångerna vid den här tidpunkten, men starkare än sist. Vi får se vart det här bär...
Omega3 som jag äter är Pharbio Forte från Apoteket, två kapslar om dagen. Vitamin d har jag läst lite om nu och de jag äter innehåller 25 mikrogram, tillsammans med min multivitamin som innehåller 3,75 mikrogram så får jag i mig 28,75 mikrogram. Wikipedia (dvs tillförlitligheten kan ifrågasättas) säger att max 50 mikrogram för en vuxen innan det räknas som överdosering, men nyare studier visar på andra resultat - vet inte hur tillförlitlig Illustrerad vetenskap är, men artikeln är intressant. Brister kan leda bland annat till infertilitet står det. D-vitaminet påverkar immunförsvaret och dämpar det = håller det på en lagom nivå - och om ni läst Is your body baby friendly vet ni att immunförsvaret kan ha stor påverkan på fertiliteten. Autoimmuna sjukdomar som MS, SLE, reumatism osv är kända som orsaker till infertilitet och dessa orsakas ju av ett överaktivt immunförsvar som attackerar kroppens egna celler - en främmande kropp, som ett befruktat ägg, attackeras också av ett överaktivt immunförsvar. Om D-vitamin påverkar immunförsvaret och har reglerat det för min del låter jag vara osagt, men jag fortsätter med mitt d-vitaminintag!
Slut på dagens brandtal om immunförsvar!