Inlägg från: L Maria |Visa alla inlägg
  • L Maria

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Skrev en lång text och sedan råkade jag klicka på fel flik när jag skulle källhänvisa...
    Är på BIM + 2 idag, om man räknar min 11 dagars lutealfas som normal, är alltså på äl+13 idag och testet visar svagare än de två första gångerna vid den här tidpunkten, men starkare än sist. Vi får se vart det här bär...

Omega3 som jag äter är Pharbio Forte från Apoteket, två kapslar om dagen. Vitamin d har jag läst lite om nu och de jag äter innehåller 25 mikrogram, tillsammans med min multivitamin som innehåller 3,75 mikrogram så får jag i mig 28,75 mikrogram. Wikipedia (dvs tillförlitligheten kan ifrågasättas) säger att max 50 mikrogram för en vuxen innan det räknas som överdosering, men nyare studier visar på andra resultat - vet inte hur tillförlitlig Illustrerad vetenskap är, men artikeln är intressant. Brister kan leda bland annat till infertilitet står det. D-vitaminet påverkar immunförsvaret och dämpar det = håller det på en lagom nivå - och om ni läst Is your body baby friendly vet ni att immunförsvaret kan ha stor påverkan på fertiliteten. Autoimmuna sjukdomar som MS, SLE, reumatism osv är kända som orsaker till infertilitet och dessa orsakas ju av ett överaktivt immunförsvar som attackerar kroppens egna celler - en främmande kropp, som ett befruktat ägg, attackeras också av ett överaktivt immunförsvar. Om D-vitamin påverkar immunförsvaret och har reglerat det för min del låter jag vara osagt, men jag fortsätter med mitt d-vitaminintag!
    Slut på dagens brandtal om immunförsvar!

• L Maria

Vem var det som var deprimerad och förkyld hela tiden, DubbelA, Pingla, Mum...? Kolla artikeln ovan om d-vitamin, läs alla fyra sidorna, finns samband mellan både svagt immunförsvar och d-vitaminbrist och överaktivt immunförsvar och d-vitaminbrist.

• L Maria

Tack för lycka till - men det sket sig igen, redan idag, hann inte ens fyra fulla veckor den här gången...de blir kortare och kortare...
    Jag har idag börjat blöda och när jag var på Hbg lasarett testade jag negativt (även om jag inte tror att hon tittade tillräckligt noga - jag fick nämligen ett starkare plus imorse än igår, även om det var svaaaagt) - inte ens jag kan räkna det som en graviditet, men vet inte vad jag ska kalla det annat än missfall (känns lite krystat och gå runt och säga att jag haft två missfall och två kemiska graviditeter - eller tja, alla är väl kemiska graviditeter...eller äh, nu bara flummar jag...).
    I alla fall - jag fick ett bra bemötande från gynekologen jag träffade, en rätt ung tjej, så hon frågade naturligtvis hur mycket jag läst på... Sa att jag var nyfiken på Leifs forskning kring immunologiska orsaker och att jag inte tror på "oförklarlig" barnlöshet. Jag frågade om deras inställning till kortison och hon sa att de inte föreskriver det då det också visar på fosterskador när man använt det i sådana här sammanhang. Jag nämnde också att jag ätit barnalbyl och hon frågade då "på grund av att du läst...?" och sedan "hur mycket är det i en sån tablett (till läkaren som var med)", jag var snabb - 250 mg och så har jag tagit en fjärdedel. Jo, vi är pålästa nu, tjejerna som kommer dit!
    Jag är ju mentalt långt fram - vi kommer att vara de där som inte går att förklara och jag känner mig redan frustrerad över att det inte finns en lösning på det - utan att ens veta vad proverna visar.... Hon fick backa mig lite och sa att vi tar en sak i taget - nu har vi kollat livmodern efter myom, sammanväxningar, skiljeväggar etc. och det ser bra ut, höger äggstock såg bra ut och vänster kunde inte se pga en full blåsa, men hon menade på att sannolikheten att något var knas på den var så liten att hon nöjde sig (jag tycker det känns ok - uppenbarligen levererar i alla fall en av mina äggstockar och högra såg bra ut så jag nöjer mig med det för nu). Vi ska lämna prover för kromosomanalys, de vanliga TSH och sånt där och så får jag göra en koagulationsrubbningsutredning, vilket inte ingått i barnlöshetsutredningen så positivt där!
    Vi ska även till RMC och få svar på proverna från barnlöshetsutredningen på måndag, så det händer lite grejer i alla fall...
    Har funderat också - tänk om ni koagulationsutredningen visar att jag har en rubbning. Tänk om vi nöjt oss med att bli nekade missfallsutredning på RMC och de föreslagit IVF - vad är det som säger att vi hade fått behålla dem, om jag nu lidit av en rubbning som ingen testat för? Hur många som får missfall av sina IVF har den här problematiken? Tänk om detta ingick i en barnlöshetsutredning också och att det finns personer som inte behövt få några IVF-missfall heller? Blir enormt frustrerad över att vissa ställen nekar utredning när andra uppenbarligen tycker det är lönt! Uttryckte också min frustration över RMC inför gynekologen, så hon förstod att vi var glada över att andra tycker det har betydelse!

• L Maria

Millan - nä, det är det, jag kommer att vara tveksam till IVF om det föreslås på RMC - vad är det som säger att det skulle funka bättre, när det är något fel i min kropp (antaligen) som gör att det inte stannar? De får allt visa på lite positiv statistik för att övertyga mig om att det skulle funka!
    Jag tror inte att det blir någon särskild utredning när det gäller immunologin - jag tror att studien görs lite i blindo - om man inte hittar något annat så tror man att det finns ett samband med immunologi och då testar man att behandla med innohep - som jag har tolkat det.

Jag antar att jag blivit lite härdad här nu - jaha, nu är det fyra stycken misslyckade graviditeter, vi får väl se hur många fler det blir innan vi lyckas... Har idag suttit och pratat med en god vän om allt - utredning, orsaker, orättvisan osv utan att bryta ihop, bara lite tårar i ögonen... Känns nästan lite skrämmande hur "hård" man blir...eller ja, jag hade ett sammanbrott igår när jag pratade med mamma, grät ordentligt, men mest för frustration osv och att mamma sa lite fel saker ("ta det lugnt, pausa någon månad, ni har tid på er...").

Jojjo - vad nice med spontansex! Och lite avundsjuk är jag på den där känslan när man flyttar till nytt ställe och ska göra det till sitt, visst är det tungt och så i början med allt packande, flyttande, bärande och uppackande, men när man börjar se hur det formar sig till sitt nya HEM så är det rätt gött!!

• L Maria

Millan - innohep är en propplösande/blodförtunnande medicin som man tar i sprutform genom hela graviditeten. Om jag har förstått det hela rätt tror den här Dr LM att det finns ett samband mellan immunologin och blodets koagulering; löser man blodpropparna kan man behålla graviditeten. Om man jämför med albyl/trombyl så är skillnaden att de sistnämnda är blodförtunnande, men inte propplösande.
    Vi har redan pratat om Aten om vi inte får några svar i någon av utredningarna, jag tror inte på "oförklarlig barnlöshet" riktigt... Tänkte faktiskt att jag ska maila läkaren där för att höra om han tror vi är ett case, ifall utredningarna här inte visar något!
    Jag har tänkt på det - ingen har sagt något om vitaminbrist, att det kollas - både d och b-brist kan ju orsaka infertilitet/missfall. Jag ska be om det när jag pratar med gynekologen i Hbg nästa gång, alternativt på RMC.

Kaprifolen - tack för omtanken!
    Gällande Helsingborg så är den här läkaren inriktad på upprepade missfall, och jag vet inte om gynmottagningen där gör barnlöshetsutredningar också (vi gör ju bara missfallsutredningen där). Det skadar ju inte att ringa dock - gynmottagningen vid Helsingborgs lasarett, lätt att googla!
    Vi har varken gjort kromosomanalys eller koagulationsutredning i barnlöshetsutredningen, så jag antar att de menar att det bara finns ett samband om man haft missfall. Jag tror nästan inte att det kan vara orsaken om man inte lyckats bli gravid - dessa grejer händer ju i steg två, vid celldelning och när ägget fäst, men stötts bort pga proppar...
    Jag får återkomma med vad jag blev testad på när jag får resultaten - jag minns inte alla saker som var i-prickade på remisserna...

Tedax - det är skrämmande hur okunniga barnmorskor/gynekologer kan vara - jag fick ju samma sak från en annan gyn "du vet, de där tre barnen hade aldrig varit friska". Samma gyn som sa till mig - med elva dagars lutealfas - att man vet inte förrän i efterhand när ägglossningen sker - man får nämligen räkna fjorton dagar baklänges från mensen.
    Fattar inte att man inte är mer intresserad och nyfiken på ny forskning om det är inom det området man jobbar - vill man inte veta så mycket som möjligt och vara så kunnig som möjligt inom sitt yrke? Speciellt när det handlar om andra människors barn eller inte barn...

• L Maria

Well, missade att maken lagt remisserna till mf-utredningen på bordet i köket - de här testerna kommer att tas där:
    T4 fritt
    T3 fritt
    TSH
    FSH
    Kromosomanalys
    Lupusantikoagulans
    Kardiolipin
    Beta2 glykoprotein I
    TSH-receptor (TRAK)
    TPO (Tyreoperoxidas)
    Tg (Tyreoglobulin)

Har inte alls koll på vad de innebär

• L Maria

Millan - försök att inte oroa dig, panodil kan du ju äta, drick mycket, vila och ta det lugnt bara - det finns inte mycket annat att göra! Kramen om!

• L Maria

Jojjo - inte har jag sån koll - jag skrev rakt av remisserna jag hade framför mig!

• L Maria

Här är det lite mysko - jag har fortfarande positivt på testen, trots att jag blött sedan i måndags (alltså riklig mens - finns inte en chans att något klarat hänga sig fast där)...  Tempen ligger också på efter-äl-nivå, så det är nog något som är knas. När jag insåg det med tempen tog jag test i torsdags - aaaningen starkare än i måndags, tog igår, lika starkt som torsdagens... Vi ska ju till RMC på måndag och jag tror att de kommer att göra ett VUL - förhoppningsvis kan vi då se om det skulle vara ett utomkvedes, jag är lite rädd för det nu...

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet