Vi över 30 som längtar efter första barnet
http://www.hypo2.info/hem/subklinisk-hypotyreosScrolla ner en bit så står det om försök på kvinnor med missfall/svårigheter att bli med barn.
Jag kan som sagt inte så mkt om människa och sköldkörteln men vet att på hund så är det noga med att man tar värdena på samma tidpunkt på dygnet och att mat getts på samma tid innan för att man ska kunna jämföra svaren. Sköldkörteln är ju inblandad i regleringen av metabolismen dvs matsmältningen.
Sen vill jag peta i att TSH i sig INTE ger missfall osv det är bara en indikator på att sköldkörteln har svårt att sköta sitt jobb vilket TSH reagerar på med antingen för höga eller för låga nivåer. TSH är lite som insulin är allt bra så ligger det väldigt stabilt inom vissa nivåer men kan till viss del påverkas tillfälligt av kost. Och höga insulinnivåer ger inte urinvägsinfektion men är en indikator på att man lider av underfunktion i bukspottkärteln tex diabetes (som indirekt via höga sockervärden i blodet ofta orsakar UVI). Om ni nu hängde med på jämförelsen :)
#medicinbiologifreakintresserad
Jojjo55 - klart det tar sig!!!
Maria F79 - heja heja klart du får hjälp nu!
Smiley (och alla andra) - håller tumarna för plus snarast möjligt!
Råttentåttan - YAY!!!! Underbart!
Normala referensvärden på sköldkörteln:
För att se om autoimmun sjukdom finns i botten, kan ytterligare ett test göras för att se förekomsten av antikroppar.
Normalvärden för antikroppar:
TgAK ska ligga under 4,8
hittat här:
http://dinamediciner.se/nyheter/normalvarden-skoldkortelhormon
Sen läste jag på sköldkörtelföreningens sida att har man starka symtom på sköldkörtelrubbning men blodproven inte direkt visar något ska man tjata till sig urinprovsmätningar. http://www.skoldkortelforeningen.se/?gclid=CJWCgPHZyqwCFcIXzQodEEEYpg
Ägglossningstestet känner av LH som är det hormonet som ser till att ägget lossar från blåsan. Det utsändras från hypofysen i hjärnan. Så det är fullt möjligt teoretiskt att ha hormonpåslaget utan en äggblåsa men inte så troligt. Kör på säger jag! Man kan missa saker med ultraljud!
Jojjo55 - vad roligt!!!! Håller tummarna för att det är plus även på fredag!
Millan - klart det kommer att fungera med dina ägg de har ju redan bevisat att både de och livmodern minsann kan! Och gör ni IVF nu kan ni ju spara ägg och då är de ju lika gamla även flera år senare!
Fast jag förstår din ångest till fullo jag lar ju vara äldre än både dig och dian ägg när ett syskon blir aktuellt vilket jag mår dåligt av.
Pepp och kram till alla er andra fighters!
Jag var hemma 2 veckor efter mitt MF första veckan för att vila på uppdrag av läkaren och sedan en vecka till för jag orkade inte bara grät och orkade inte träffa folk. Men sen så gick jag tillbaka och det funkade rätt bra. Jag tror det tog nästan 3 månader att hyfsat kunna släppa MF:et mentalt för att fungera socialt och sen blev jag gravid efter 5 månader och då blev det helt hanterbart även fast jag nojjat fruktansvärt med denna graviditeten. Jag fick ryggskott efter MF troligen pga stress och annat så jag mådde fruktansvärt dåligt en lång period.
Jojjo - jag fick mitt missfall i slutet på v 11 typ 10+5 eller så och blödde kopiösa mängder på kort tid så jag blev inlagd ett dygn på dropp, mediciner mm i avvaktan på att se om det skulle ge sig av sig själv eller om jag behövde skrapas. Det hände på måndageftermiddag så jag blev utskriven på tisdagen och skulle sen röra mig så lite som möjligt för att ge livmodern chansen att dra ihop sig så att inga nya blödningar skulle börja. Hade ont i hela kroppen och själen så vila var inget val utan en nödvändighet... Plus att jag har ett aktivt och ganska tungt arbete fysiskt och mycket krävande mentalt.
Åsali - välkommen! Misströsta inte på fem försök, snittet är 7 försök och kanske ändå lite mer på oss 30+