Inlägg från: Mumwannabe79 |Visa alla inlägg
  • Mumwannabe79

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Vad härligt Råttentottan, grattis!

• Mumwannabe79

Kom på att det inte blev nåt försök förra cykeln då jag var sjuk, justerar lite..

{#emotions_dlg.flower} BIM, Vi över 30 som längtar...{#emotions_dlg.flower}  

Oktober
    7-- baby81 ÄL vet ej (3:e försöket)
    12--kristin10 (1:a försöket)
    13 -- Dansarkicki (ÄL ca 29 sep, försök 29, 6.e med Pergo, MA maj-11)
    15 -- MariaF79, äl 4 okt (försök nr 12, två mf i v 5 på försök 5 och 7)
    20 -- Kiyona - Försök 9 (X 2009, MF 12/5, MF 20/8)
    24 -- Saftochbulle ÄL 8 oktober, (försök nr 13, 3 mf tidigare)
    25-- Kaprifolen1979 ÄL ca 12 okt (försök nr 9)
    25 -- NICU (försök 9 - MF april -11)
    28 -- Lilla plopp kanin ( försök över 40, 31 år)
    28 -- Jezza80, ÄL ca 15 okt (försök nr 10)
    30 - Misstessan, ÄL ca 16 okt (seriöst försök nr 4, utan skydd 1,5 år)

November

3-- Finlandssvenskan ÄL 20 oktober (13:e försöket) 
    6 - Marsflickan (ÄL ca 23 oktober) försök nr 4 (2:a efter MA 21/8)
    7 - Prodigy79 (försökt sedan juli -10, första Pergo-kuren)

GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET 
    2011
    Mallanis: BF 7 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77: BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit: BF 11 juli (Tredje försöket)
    Acinna: BF 25 juli (Första försöket efter X)
    Inna: BF 19 augusti (5:e försöket) 
    änglabitch: BF 10 sept 2011 (3:e försöket)
    Sanna77: BF 13 sept (försök nr 4)
    ernlia03: BF 17 sept (försök nr 1 efter ma i v 11) 
    Fru KM: BF 23 sept (fjärde försöket)
    Längtan81: BF 26 sept (försök nr 12) 
    Daniela01: BF 6 oktober (2 års försök) 
    Frifantasi: BF 11 oktober (4e försöket) 
    Längtan1980: BF 13 okt (7:e försöket) 
    AnnJan: BF 5 nov (3:e försöket) 
    Marre80: BF antingen 15:e (4:e försöket) 
    Lavendia: BF 1 dec (9.e försöket efter mf, totalt 16 försök)
    Ceke & Kekke: BF 12 dec (10 försöket) 
    simtim: BF 18 dec (9:e försöket) 
    Ansi30: BF 23 dec (10e försöket)

2012
    PeLeKo: BF 9 jan (6e försöket) 
    Astrogirl: BF 28 januari 2012 (försök 2 efter MA; försök nr 13 totalt) 
    Zalia: 17 februari (9:e försöket) 
    Irmelie: BF 18 feb (Totalt ett års försök med ett MA, andra pergokuren) 
    Fröken Ellen: BF 26 februari (13:e försöket, 2:a med Pergo) 
    Marja 78: BF 16 mars (försök nr 3, 1:a barnet 33 år)
    Nemi76: BF 8 april (Försök nr 2 med Pergotime)
    MissOlsson: BF 8 april (Försök nr 1, första barnet)
    Annelie77: BF 15 maj (försök 5 efter MF i v11 tidigare 4 försök
    Polarlantis: BF 19 juni (försök 8, MA på nr 4)
    Råttentottan BF 22 juni (försök nr 14, 1:a inseminationen)

• Mumwannabe79
    Kattflickan skrev 2011-10-11 21:46:44 följande:
    EGO: Jag var till sjukhuset idag. Det är fjärde gången jag är där pga mina blödningar. NU såg de en rest som inte går bort av sig själv, utan som måste skrapas bort! Den har de inte sett innan. Den förklarar att jag fortfarande blöder. Jag blöder så stötivis och konstigt. En normal dag för mig så blöder jag halva dagen, rätt mycket och andra halvan inte alls. 

Så nu har jag fått en tid för skrapning. Hoppas det här tar slut efter det, jag orkar inte blöda längre! Har tur som inte fått infektion. De tog infektionsprov från livmodertappen för säkerhets skull, men jag har ju inte haft feber eller att det märkts på sänkan. 

Kan jag inte få byta liv med någon. Vill inte blöda, vill inte ha ett skumt genetiskt fel! 

Millan 
    Men fy vad drygt! Att de inte fattat tidigare att du behöver skrapas *suck*
    Hoppas du slipper blödningarna sen iaf. {#emotions_dlg.flower} 
  • Mumwannabe79
    Råttentottan skrev 2011-10-13 08:48:52 följande:
    Cb digitalt sade Gravid 1-2 veckor i morse, ÄL+13, BIM-2.

Hurra! Ska ringa läkaren för tidigt VUL (de har lovat mig ett) och BM för inskrivningstid idag.

Kan verkligen rekommendera insemination på försök innan ev. IVF. Kostar mycket mindre och är mindre hårt för kroppen (mindre hormoner).

Peppar, peppar att lilla pyret är friskt och stannar hos oss nu.

Vad jag gjorde annorlunda denna cykel (förutom insem). Slutade med kaffe helt dagen innan insem, dricker grönt té istället. Inga naturläkemedel, fimpade Agnus castus när jag började med puregonsprutorna för att inte störa resultatet. Åt bara 1 itlökstablett+ 1 kapsel sälolja och 30 ml Mivititotal plus varje morgon. Imorse bytte jag säloljan mot fiskolja för gravida (Mumomega) och fimpade vitlökstabletten på inrådan från hälsokostsdamen. Har även börjat träna regelbundet, sprang tjejmilen på strax över en timme och springer nu 5km 2gg/veckan, gym 1gg/v och yoga en gång i veckan. Var även bortrest helgen efter insem och drack 2 glas vin två kvällar samt gick på vinprovning (men drack litet mindre än vanligt) veckan därpå. Sista alkoholen intogs ÄL+4 så den hade väl knappt fäst ens då.

Vet inte vad det var som gjorde skillnad men glad är jag. Tänker prova bisolvon nästa gång vi försöker bli gravida, i fall att mitt problem är för tjockt sekret så att inte simmarna kommer förbi.
    Trodde aldrig på bisolvonmetoden och testade nästan allt utom jättenattljusolja, bisolvon och trombyl.

Nu hoppas jag på många mer plus i oktober/november och att ses i nästa tråd snart!
    Grattis! Håller tummarna att fröet vill stanna!

Intressant det där med kaffe. Jag tappade helt sugen på kaffe när jag var sjuk, dricker 2-3 muggar te (svart och grönt) istället och kommer fortsätta med det då studier har visat att över 3 koppar kaffe sänker chansen att bli gravid med ca 30%. Har inte fått tillbaka kaffesuget och det är skönt. Jag brukade dricka minst två muggar kaffe per dag och muggar är ju större än koppar.
  • Mumwannabe79
    Råttentottan skrev 2011-10-16 09:20:31 följande:
    Lyckan blev kortvarig, fick missfall i morse. Märkte i fredags att det började bli svagare på stickorna, och det började kännas som mens i morse. Igår em började jag blöda och i morse kom det ut saker. Gör inte så ont, som en mild mens bara men jag grät i går kväll. Nu vet vi att det fungerar i alla fall, nästa gång ska den sitta!!!! På något vis skulle det kännas värre om det kommit senare och man hunnit se ett hjärta och allt. Vill bara bli med barn direkt igen nu. Är det någon som vet om man har större chanser direkt efter ett missfall och om man har större chanser att bli med barn och man någon gång varit gravid? Behöver pepp nu. Funderar på att be dem testa progesteronhalterna också.

Ånej vad tråkigt! Rynkar på näsan Men det är ju iaf positivt att du blev gravid och att du slapp ett sent missfall. Har läst och hört att det brukar vara lättare att bli gravid när man har varit det innan. Kroppen är typ inställd på graviditet eller nåt.
    Tror det kan vara en bra idé att äta Bisolvon om det inte blir insemination. 
  • Mumwannabe79
    DubbelAA skrev 2011-10-15 15:32:46 följande:
    Hallå alla brudarna!
    Hoppas allt är bra med er o att ni njuter av helgen o det fina vädret:) Själv ligger jag nerbäddad med en hemsk förkylning o tycker synd om mig själv eftersom sambon är bortrest o inte kan ta hand om mig:)

Igår var vi till sjukhuset för att göra min andra spolning av äggledarna o allt gick bra. Inga stopp utan de såg att det fanns passage som det skulle så det var skönt! o det fanns heller ingen cysta som de trodde det fanns förra gången jag var där:)

Förra gången vi var där så pratade läkaren om att jag skulle få börja med Pergo o att det skulle dräja till nästa höst innan vi kom igång med någon annan behandling. Då gick jag därifrån med känslan av att det kommer ta flera år till innan något händer men igår var det en ny läkare o hon såg ingen poäng med att äta Pergo eftersom jag har stark o fin ÄL av mig själv. Hon tyckte vi skulle gå direkt på insemination så när mensen kommer om ca 3 veckor ska jag börja med sprutor. Känns så himla skönt att hon lyssnade på mig o att hon höll med! Nu känns det som att det händer något o att de inte bara ger lite tabletter så att jag ska hålla mig lugn ett tag till.
    Skönt att spolningen gick bra. Jag förstår inte riktigt varför man ska ta sprutor inför insemination om man har egen ägglossning? Sprutor verkar ju starkare än Pergo. Är det för att man ska kunna styra att ÄL infaller när det passar läkaren att inseminera?

Krya på dig!
  • Mumwannabe79

Hej tjejer!
    Idag var jag på läkarbesök då det skulle kollas hur mina äggstockar reagerat på Pergo och äggledarna skulle spolas. Det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. Är så himla ledsen och trött på att läkare säger olika. Läkaren (Dr J) var så himla stöddig, oempatisk och osympatisk så jag grät nästa hela besöket och han fattade inte varför. Läkaren som jag var hos förra gången (Dr I) tyckte ju att jag skulle äta Pergotime och kolla passagen i äggledarna. Dr J hade helt andra åsikter. För det första tyckte han inte att jag ska äta Pergo då jag har endometrios. För det andra menade att allt tyder på att jag har ägglossning av mig själv, Dr I var osäker på det. För det tredje så sa han att spolning av äggledarna inte fyller någon som helst funktion. Att även om det finns passage så har jag ju inte blivit gravid ändå och det finns inga bevis för att en spolning skulle kunna spola bort "skräp" och underlätta för att kunna bli gravid. Jag och min man stod på oss och sa bestämt att vi vill att de gör undersökningen iallafall, för vi vill veta hur det ligger till. Han gick med på det. Men det gick inte att slutföra undersökningen då det gjorde så himla ont när han förde in och kuffade upp katetern. Han hade bara hunnit spola in ca 1 ml (och det var för lite) innan vi avbröt pga att det gjorde för ont. Blödde lite efteråt. Han sa att det var för tidigt att se hur många äggblåsor som var på G och sa att jag kunde få komma tillbaka nästa vecka och kolla igen men jag sa nej jag vill inte åka hit igen. Så nu har vi sexförbud och det känns som det kvittar, jag skulle väl inte bli gravid ändå även om det bara var ett ägg på G och vi fick sexa. Han tyckte vi skulle få remiss till IVF direkt och det är väl positivt men jag hade helst sluppit det, det hade varit skönt om det gick att bli gravid på naturligt sätt. Jag fasar för nästa besök hos ferten, vill inte.. Tänker INTE gå till Dr J igen. Barnmorskan som vi har träffat där två gånger är inte speciellt trevlig hon heller. Känner mig nästan beredd att betala IVF privat och gå i Falun så jag slipper ha med ferten i Västerås att göra. Är också rädd för alla hormoner man måste ta när man gör IVF, mår så dåligt av hormoner.   

• Mumwannabe79

Jag och mannen håller på att skriva brev till avdelningschefen, de måste få veta att vi som patienter är missnöjda för att det ska kunna bli bättre. Vill inte att fler ska bli så ledsen som jag har blivit.

Tror tyvärr inte att vi har rätt att välja IVF-klinik då vårt landsting har avtal med Akademiska i Uppsala och då sker kontroller och sånt på ferten i Västerås, bara äggplock och insättning av ägg sker i Uppsala.  

• Mumwannabe79
    Kattflickan skrev 2011-10-22 10:46:51 följande:
    Prodigy: Låter hemskt! Jag har blivit väl bemött av de läkare jag träffat, men varit med om att de har olika bedömning. Synd att du inte kan göra allt i Uppsala, det är ju inte så långt från Västerås (pendlade dagligen mellan Västerås o Uppsala i 5 år).

Det verkar som om olika personer upplever IVF olika. Min syster tyckte inte det var så jobbigt, utom det mentala att det dröjde innan hon blev gravid. Hon och jag har diskuterat det en del och vi är nog överens för min del. Tusen gånger hellre ivf pgd och veta att barnet inte har DS än att fortsätta försöka på egen hand, vänta tills vecka 12 innan man får veta om barnet är friskt eller inte. Särskilt med mina dåliga odds (50%) .

Kaprifolen: Min sambo känner sig lite stressad över att behöva prestera kl 7 en måndag morgon. Hoppas han inte stressar upp sig för mycket så det blir en låsning. Pinsam fråga: Kan man hjälpa honom lite innan med oralsex? Har för mig att saliv inte är det bästa för spermierna, men det är ju innan de kommer ut? Usch, vad pinsamt att fråga det här.

Har inte blödit sen igår, hoppas,hoppas.

Millan 
    På sätt och vis är det bra att det dröjer till nästa år innan vi får göra IVF, då hinner vi ställa in oss mentalt på att jag kanske kommer må dåligt. Jag får tänka att det kommer vara värt det om jag får ett barn.

Jag hjälpte min man med oralsex när han skulle runka i burk och det var inga fel på hans spermier Skrattande Det svåraste var att pricka burken tycker vi, den borde ha en bredare öppning..  
  • Mumwannabe79
    Marsflickan80 skrev 2011-10-22 20:17:21 följande:
    TeaTime: vi får nog byta ut den mot babyoja istället, lite billigare  

EGO:  Fick skäll av maken eftersom jag sa att nu när vi har sexat varje dag så blir jag väldigt besviken om det inte tar sig. Han sa att jag får tänka tvärtom: vad lycklig jag blir om det tar sig. Visst är det svårt att bara byta sitt tankesätt men jag skall verkligen försöka, vad har man att förlora?  
    Jag tror inte att babyolja är bra för spermierna, vi har Pre-seed hemma att ta till när lusten inte infinner sig. Den är jättedryg, räcker med bara en liten klick så det behöver inte bli dyrt.

Ja vilken klok man du har! Min man är inte så dum han heller Glad Jag behöver verkligen lära mig att tänka positivt. 
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet