Inlägg från: Kattflickan |Visa alla inlägg
  • Kattflickan

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Gris: Min tant röd kom exakt på rätt dag. Men jag är rätt nöjd med att mensen blivit regelbunden direkt. Jag förbereder mig inför nästa ÄL-period, ska börja testa på måndag om en vecka.

MariaF79: Jag kanske har tänkt lite fel vid mina ÄL-tester. Jag har försökt ha sex på en gång när jag fått fullt utslag. Men det kanske inte behövs då? 

När jag lyckades bli gravid så hade vi sex varannan dag och en av dem var då jag fått utslag på ÄL-stickan. Men helt ärligt så vet jag ju inte vilken av gångerna det var som lyckades. 

Men då kanske man ska testa även dan efter positiivt äl-test? 

Millan

• Kattflickan

Hejsan,

Jag tror att min lutealfas är rätt lång. Om ÄL brukar inträffa på dag 12 och jag har 28-30 dagars cykel (den här gången var det 29) så borde lutealfasen vara 16-18 dagar?

Acinna: Låter jättebra att du fick träffa en bra läkare! Jag tänker också ofta på hur det skulle ha varit om jag fortfarande vore gravid. Fast skillnaden är att du hade inget val, men det hade ju faktiskt jag

Grisen: Lite ohövligt av din kollega som du inte känner så väl att fråga.

Idag har det varit en sån där dag när jag varit stressad på jobbet och känt mig deppig. Vi går ju och väntar på provsvar över om jag eller sambon har en robertsonsk translokation (ärftliga anlag som gör att ens barn troligare får DS, kan inte förklara det bra). Idag har jag tänkt att vi säkert får dåliga besked och kan aldrig skaffa barn, har inte orkat vara positiv. Imorgon ska jag ringa läkaren och höra om de fått resultaten, det skulle ta 2-3 veckor och på fredag har det gått 3 veckor.

Millan

• Kattflickan

Acinna, har jag missat nåt? Är du alltså gravid? Grattis isåfall!

Millan

• Kattflickan

Grattis Acinna! Då blev det ett plus i den här tråden i november iallafall!

Millan 

• Kattflickan

Hejsan flickor!

Jag blir lite avis på er som känner på er när ni har ÄL och när ni blir gravida. Själv märker jag inte ÄL alls och den månad jag var gravid var väl den enda jag inte kände nåt. Enda gången jag inte tittat på graviditetstestet när det ändrade sig. Var helt övertygad om att jag den månaden inte var gravid. VIlket jag var. Jag måste känna min kropp för dåligt!

Ceke: Jag tycker att det låter som  ni har myst tillräckligt Nästa vecka så kör jag och sambon igång i kombination med ÄL-stickor. Försök att inte oroa dig över endometriosen, även om man har det så behöver det ju inte vara svårare att få barn.

Skönt Saftobulle att ÄL är igång!

MariaF79-hoppas maken snart får nytt jobb, men lite ledig tid innan dess! 

Jag har inte fått några provsvar än. Imorgon ska jag ringa och höra om de är klara. Känner mig lite mer positiv idag. I förrigår höll jag på att få urinvägskänningar av att cykla till jobbet i -16 grader. Sadeln var som en glasspinne trots sadelskydd. Men det gick över (drack en massa vatten och höll mig varm efteråt). Så sa jag idag att jag kanske skulle ta cykeln igen imorgon då det inte är fullt lika kallt nu. Då sa sambon: Nej gör inte det, nästa vecka är en viktig vecka och vi vill inte sabba det med att du får urinvägsinfektion! Vad sött av honom att tänka på det! Eller så är han mån om sin sexvecka

Millan 

• Kattflickan

Tjohoo! Jag fick resultaten från vårt blodprov idag! VI har båda normala kromosomuppsättningar! Det var alltså bara slumpen (och kanske min ålder) som gjorde att vårt barn fick DS. (Sen tror jag att slumpen egentligen delvis kan bestå av faktorer vi inte känner till, men men..)

Jag har varit så orolig över det här att jag grät en skvätt på jobbet efter samtalet. Tror spänningarna släppte.

Min sambo har blivit mer angelägen om barnmakandet efter att vår  förra graviditet inte gick bra. Känns bra. Men jag tror fortfarande att det är jag som vill mest!

Är det inte så att om man dricker måttligt-mycket med alkohol kan ägglossningen störas? Om den gör det eller inte måste ju vara individuellt. Jag har generellt dragit ner på alkoholen sen vi började försöka men inte slutat helt. Ikväll ska jag ta ett glas rödvin men inte mer.  Många lyckas ju trots att de dricker både alkohol och mängder av kaffe. Men själv är jag så nojig (vill att det ska funka fort) att jag dragit ner på både och. En klar fördel att dra ner på kaffet är att jag har blivit piggare och slipper huvudvärk på helgerna! 

Ni som har BIM snart, hoppas,hoppas för er skull!

Millan

• Kattflickan

Jag känner mig också avundsjuk ibland på de som är gravida. Undantaget är min syster faktiskt, kanske för att jag vet att hur svårt hon haft att bli gravid. En jobbarkompis till mig är gravid och när jag också var gravid så pratade vi om det ofta, men det har ju inte upphört nu. Hon pratar fortfarande lika mycket om krämpor, babyprylar, förlossning etc. Det känns faktiskt lite jobbigt! Hon vet ju vad som hände när jag var gravid.

Det är ju en så tvådelad känsla när någon man känner säger att hon är gravid när man själv försöker. För visst blir man glad för hennes skull, men samtidigt känner man "varför inte jag". Men jag försöker undantrycka dessa känslor!

Tack alla för era gratulationer. Jag känner mig så lättad över att vi inte har kromosomfel! Nu ska jag bara bli gravid också Förra gången tog det 3-4 månader (en månad var ett dåligt försök). Vi får se hur lång tid det tar nu.

Vi kör på metoden varannan dag under ÄL-veckan och sen när ÄL-stickan ger utslag så kör vi den dan också oavsett. Att köra varannan dag hela tiden orkar vi inte riktigt med (ja, vi är lite tråkiga)

Millan 

• Kattflickan
    Pingla35 skrev 2010-12-04 11:20:39 följande:
    Så tycker jag mig väl att vi oxå försöker göra. Men är vi verkligen tråkiga då??  Är ni tjejer alltid på humör eller er andra hälft?
    Nej, jag var lite ironisk, jag tror att de flesta vanliga människor inte är sugna på sex dygnet runt, det är lite upphausat. Man har ju mycket annat att tänka på: jobb, hemmet, renoveringar, vänner etc. Så varken jag eller sambon är alltid på humör. Det går lite i perioder dessutom. 

Millan 
  • Kattflickan

Ceke: Är du säker på att det är en mellanblödning och inte en nidblödning? Den inträffar isåfall 5-7 dagar efter ÄL. Ge inte upp! Kan du ringa din läkare och fråga vad det innebär i nästa vecka? Förstår att du blir ledsen

Kram!

Millan

• Kattflickan

Förra gången jag försökte bli gravid så använde jag ägglossningstester i tre månader av fyra som vi försökte. Första månade körde jag CB's digitala test men fick aldrig nån glad gubbe. Antagligen för att jag började testa för sent. Nästa månad använde jag ÄL-stickor och då fick jag ÄL på dag 12. Sista månaden fick jag ÄL på dag 13 och hur lång den cykeln var vet jag inte för då vart jag gravid. Imorgon är dag 10 så då ska jag börja testa. 

Helt OT: Idag ska vi åka och köpa längdskidor, jag har inte stått på sådana sedan jag var 10 år. Vi brukar gilla att åka långfärdsskridskor men i år verkar det inte bli så bra isar och för att ändå kunna komma ut på soliga vinterdagar så tänkte vi börja åka längd! Känns bra att fokusera på nåt annat än barnamakande ibland. Men nästa vecka så blir det fokus på det. Sambon ville planera in mindre träning i nästa vecka så att vi verkligen ska orka

Millan 

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet