Inlägg från: Finlandssvenska |Visa alla inlägg
  • Finlandssvenska

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Det tycker jag också, men tidigare har hon alltid sagt att hon inte förstår alla som binder sig och att hon aldrig vill bo i hus ( hon är hemma från landet uppväxt i hus)
    Hon har heller aldrig varit särskilt in på att skaffa familj...

Och jag tycker inte att jag har nåt extra mycket, visst har hus och så men jag har inte fått nåt gratis utan har själv skaffat allt, har ensam tagit huslån och byggt hus innan jag träffade sambon, tycker inte att jag har nåt desto större hus eller märkessaker... Så det sårar när man får höra sånt, däremot har jag alltid ställt upp, varit och renoverat lägenheten med henne, hjälpt henne flytta alla gånger hon flyttat.... Hon har också varit och hjälpt till att måla då jag målade huset så visst har hon också hjälpt till men jag har räknat det som en självklarhet att ställa upp och hjälpa till när det gäller vänner och familj, men det är tydligen att försöka köpa nåns gunst att alltid vara den som ställer upp...

Hon är en sådan person så hon anser att hon är den som alltid har rätt och analyserar alltid alla kompisar och påpekar vilka fel vi har, men har i övrigt varit en person som vi kommit bra överens med tidigare.. Undrar bara om detta bara är mot mig eller överlag mot alla på grund av nån ålderskris...Hon klagade nog på en annan kompis sätt att uppfostra sitt barn också när jag var på lunchen och träffade henne, så det verkar sitta mera bakom än bara avundsjuka...

Jag lär nog säga ifrån men risken är att jag blir ledsen när jag ska säga det eftersom detta sårar mig, och då verkar det mera som man ber om ursäkt för vem man är än man säger vänligt ifrån och att man inte får sagt allt på rätt sätt...

Och jag har sagt tidigare att jag prioriterar att skaffa mig det liv jag vill ha och att jag nog gärna vill resa men att det inte passar så bra nu eftersom jag änså reser varje vecka i jobbet och gärna vill trivas hemma däremellan..
     Hemma är mitt val och behov av motvikt till ett stressigt jobb med mycket resor.

Och det är en stor skillnad med  hus på landet  än att ha en lägenhet i stan. Är inte lika lätt att bara lämna allt och åka som då man kan hyra ut lägenheten för en tid då man bor i en studiestad jämfört med hus på landet där också alla mina rötter är... Är lite svårare att få hyrt ut huset för nån månad åt gången i en liten by än en lägenhet i stan. Dessutom anser jag mig inte ha råd att inte jobba... Visst allt gå att ordna om man vill men jag har inte heller velat släppa allt och åka iväg...

Men jag har visat mitt genuina intresse för resan och med jämna mellanrum önskat henne att allt är bra ...

Skulle inte vara så sårande om det inte var en så nära kompis som man har berättat en massa åt, som vet mina drömmar om familj och så...

Men det bli väl nog bra bara man får utrett detta, känns bara inte riktigt som jag vill vara vän på dethär viset utan som att jag har mist en mycket god vän...

• Finlandssvenska

Inte har jag det mera bra ställt än nån annan, jag kämpar också att få allt att räcka till från min lön ibland...

Nog har andra av kompisarna villa också, vissa finare och större, vissa mindre, men det bryr jag mig inte om var man bor eller vad man äger, så länge man trivs själv... Däremot skulle jag gärna se lite intresse och tolerans för andra från kompisen...

Det reder troligen upp sig på såvis att jag håller mig undan tills hon konstaterar att det är ganska tråkigt själv, då man kan ha ett kul gäng runt sig istället, för det är så att alla i gänget är i familjetagen på ett eller annat vis utom kompisen... som säger hon inte heller vill.

Vi är 7 tjejer i gänget... Den ena är gift och har tvillingar som fyller 2 år på onsdag, sen en tjej som är sambo och deras son fyllde 1 i söndags, sen 1 tjej som är gift, kan inte få egna barn men mannnen har en son från förut som är där varannan helg och på loven, och dom är i kö för adoption, 1 tjej som är sambo, inte redo för barn ännu men nog i framtiden, sen jag , sambo och jobbar på att få barn, sen systern som håller på flytta från sambon men har 2 barn. och kompisen som är singel.
    4 av oss bor i villa , 1 i radhuslägenhet, sen kompisen i lägenhet i stan och systern som flyttar till en hyreslägenhet i övre våningen på en villa...
    3 av kompisarna har också sommarstuga och båt, alla har bil.
    Vi brukar umgås ganska ofta med middagar, grillfester och sånt i gänget, med respektive och barn med...
    Även våra kompisar som inte hör till egentliga gänget, där det finns flera singlar brukar vara med , det är inte på något vis parmiddagar , så hon är inte ensam singel på såvis...

Sen har vi tjejkvällar alltid nu och då...

Tror nog snarast det är ålderskris på gång, för vi i gänget varierar mellan 39 år och 29 år... dom som har småbarn är båda 30, systern som har 2 barn är 39 och kompisen och jag är 35 år och hon som inte kan få egna barn är 35 år, hon som inte är redo för barn ännu är 30 år..

Så jag kommer nog att säga till på nåt vis men sen låter jag troligen hennes agressioner rinna ut i sanden och hon får framöver ta kontakt då hon känner för, jag tar ett steg tillbaka...

• Finlandssvenska

Tack för att ni finns när man har en dålig dag och behöver häva ur sig lite...

Jo jag vet att jag inte ska bry mig så mycket om det, men det tar på när man varit nära vänner så länge...

Men nåja det blir säkert bra i något skede annars är det bäst att det minskas av på kontakten...

Och ja jag vet och tycker också att man inte ska behöva be om ursäkt för sina val. Men jag är och ni verkar också vara mera toleranta än vad kompisen är för tillfället.

Sambon har ju fått höra en del av storyn från mig och han har tyvärr ännu inte träffat henne men gillar henne inte för hur hon varit mot mig, men han frågade hur kan hon vara så annorlunda än vad systern är ( henne har sambon träffat flera gånger och gillar att umgås med då hon är på besök eller vi till henne... )

Känns bara så jäkla jobbigt då man har hunnit med så mycket på över 20 år...

Men färdigt gnällt om detta nu, ska jobba färdigt sen bädda ner mig på hotellrummet uppe i kajaana med -37 grader ute...

Får iallafall åka hem till sambon imorgon och börja träna på myset inför kommande Vecka...

• Finlandssvenska

Fick mensen igår...

Uppdaterar listan...

Vet inte vad som händer med kroppen men tidigare har jag kunnat säga på dagen oftast också vilken tid jag skulle få mensen men först blev det en dag kortare mellan och nu mitt i allt fick jag mensen 2 dagar före uträknad tid... annars allt som vanligt...

Solig  Mars Äpple
    ? -- Irmelie  ÄL  ?? (MA på 3:e försöket, 2:a försöket efter MA)
    3 -- Fröken Ellen. ÄL 17 feb. (10:e försöket)
    6 -- Jezza80 ÄL 21 feb (beräknat) kan varit 13 feb redan. (1:a försöket, första barnet)
    8 -- Ceke ÄL ca 21 feb (9 försöket)
    9 -- Kaprifolen1979 ÄL ~21 feb (försök nr 3)
    10 -- Frk Svår ÄL 23 feb
    12 -- Zalia ÄL ~ 28 Feb (femte försöket)
    15 -- Jojjo55 ÄL 1 mars (på det 5:e gäller det!)
    15 -- simtim ÄL ~28 feb (8:e försöket)
    16 -- Polarlantis ÄL 2 mars (fjärde försöket, första barnet)
    16 -- Essalady ÄL 2 mars (försök nr 7)
    18-- Pingla77 ÄL 4 mars (försök nr 9)
    20 -- Ansi30 ÄL 6 mars (tappat räkningen på antal försök men ca 9)
    24 - Lavendia (9.e försöket efter mf)
    29-- Finlandssvenskan ÄL 16 mars (5:e försöket)

MariaF79:  (försök nr 6), MF v 5 på försök 5
    Astrogirl: MA v 7 (upptäcktes i v 10) på försök 10, inväntar första mens efter MA, sedan kan vi börja om.

Plus GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 7 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)
    Inna: BF 19 augusti (5:e försöket)
    änglabitch: BF 10 sept 2011 (3:e försöket)
    Sanna77: BF 13 sept (försök nr 4)
    Fru KM: BF 23 sept, fjärde försöket
    Längtan81: BF 26 sept (försök nr 12)
    Daniela01: BF 6 oktober (2 års försök)
    Frifantasi: BF 11 oktober (4e försöket)
    Längtan1980: BF 13 okt (7:e försöket)
    Saftochbulle BF 21 okt (försök nr 8) 
    Millan75 BF 27 okt (försök nr 4)
    AnnJan BF 5 nov (3:e försöket)

• Finlandssvenska

Värst vad ni hinner skriva, då man är borta en par dagar, ligger själv nerbäddad med feber, snuva och hosta idag... Men ska vara på benen imorgon igen, har inte tid med annat...

Skulle gärna få info om hur mina föräldrar och även en generation äldre har haft det när dom försökt få barn, men har bara pappa ikvar och han minns inget sånt, och jag vill inte riktigt fråga alltför tydligt heller för då börjar han typ fråga stup i kvarten om han ska bli morfar snart...

Mamma dog för exakt 10 år sen , mormor för 8 år sen, morfar då mamma var 6 år, ena morbrodern för 12 år sen oc h andra morbrodern har jag inte så mycket kontakt med, och dom har bara en dotter, men jag tror inte dom ville ha fler heller... Pappa var enda barnet för farfar stupade i kriget då pappa var 2 år och min farmor dog då jag var 11 år...

Min bror däremot har 3 barn, 10 år, 7 år och 1,5 år och både frun och han är 41 + nu... Har inte hört att dom haft några problem, i varje fall inga missfall för det sa brorsans fru för nån vecka sedan..

Så har inte så mycket till släkt att fråga ut...

Hoppas på nya möjligheter denna gång nu när mensen precis är slut och man kan börja mysa igen bara jag blir lite friskare, både sambon och jag har nu haft denna förkylning precis efter varandra, men jag räknar med att vara frisk till helgen senast...

• Finlandssvenska

Hejsan, har haft fullt upp nu senaste tiden som vanligt men det har iallafall sexats på rejält senaste veckan, nu idag varit på 7 års kalas och igår på 8 rätter middag med vinpaket men har som tur är varit varannan gång chaufförer sambon och jag så jag fick lätt konstatera att det var min tur igår och kom undan med ett vinglas  då jag var chaufför...
    Har underliga spänningar i kroppen så har lite mera hopp om att det kunde eventuellt ha fastnat nåt denna månad... ( Ta i trä) men hoppas får man ju... BIM beräknad till 29:nde, tror jag om jag kommer ihåg rätt...

• Finlandssvenska

Så blir det att uppdatera listan, fick mensen idag...

Solig BIM Vi som längtar...  Baby 

Solig  April  {#emotions_dlg.flower}
    4 -- Ceke ÄL ca 20 mars (10 försöket)
    5 -- Millan75 ÄL ca 22 mars (1:a försöket efter missfall, totalt 8 tidigare försök)
    6 -- Råttentottan Äl 22 mars (9.e försöket)
    8-9 -- Irmelie  ÄL 25-26 mars (Väntar på mens, sen blir det pergostart)
    11 -- Kia78 ÄL 28 Mars (12:e försöket)
    11 -- simtim ÄL ~27 mar (9:e försöket)
    11 -- Essalady ÄL 28 mars (försök nr 8)
    12 -- Fröken Ellen ÄL ca 28 mars. (11:e försöket)
    12 -- Frk Svår ÄL ca 1 april29
    13 -- Ansi 30 ÄL... ska tempa den här månaden (10e försöket)
    14 -- Jojjo55 ÄL ca 31 mars (på det 6:e smäller det!)
    17 -- Smiley ÄL 2 april (43:e försöket)
    17 -- Kaprifolen1979 ÄL ~4 april (försök nr 4)
    21 -- Astrogirl ÄL 7 april (försök 1 efter MA)
    22 -- Zalia ÄL 11 april kanske (sjunde försöktet)
    23-- Pingla77 ÄL 9 april (försök nr 10)
    24--Jezza80 ÄL 11 april (försök nr 3)
    26-- Finlandssvenskan ÄL 12 mars (6:e försöket)
    MariaF79:  (försök nr 7), MF v 5 på försök 5
    Saftochbulle (försök nr 9, efter två MF)

Plus GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 7 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)
    Inna: BF 19 augusti (5:e försöket)
    änglabitch: BF 10 sept 2011 (3:e försöket)
    Sanna77: BF 13 sept (försök nr 4)
    ernlia03: BF 17 sept (försök nr 1 efter ma i v 11)
    Fru KM: BF 23 sept, (fjärde försöket)
    Längtan81: BF 26 sept (försök nr 12)
    Daniela01: BF 6 oktober (2 års försök)
    Frifantasi: BF 11 oktober (4e försöket)
    Längtan1980: BF 13 okt (7:e försöket)
    AnnJan BF 5 nov (3:e försöket)
    Marre80 BF antingen 15:e (4:e försöket)
    Polarlantis: BF 22 nov (4 försöket) 
    Lavendia: BF 1 dec (9.e försöket efter mf, totalt 16 försök)

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet