Lavinia skrev 2012-01-30 13:16:39 följande:
Hej hej!
Skönt med en aktiv tråd där jag (tyvärr) platsar. Har hängt på en annan tråd i över ett och ett halv år (
www.familjeliv.se/Forum-4-47/m51631556.html). 35 om ett par månader. Påbörjade barngörarförsöken nov 2009. Lyckades "hitta" ägglossningen i 35-40 dagars cykler med hjälp av ÄL stickor först i maj 2010. Då funkade det på första försöket. Oj! Var det så lätt?!? Nej självklart inte. Missfall efter 5 veckor, skrapning. Fortfarande + vid återbesök. En skrapning till, besked om partiell Mola/druvbörd. Cancerrisk, lungröntgen, HCG provtagningar varannan vecka och gravidförbud minst ett halvår om HCG gick ner på 8 veckor. Nejdå! Det tog 10 månader istället. Minst ett års förbud från nollvärde alltså. Utplanat värde nov 2010. Engångs cellgiftbehandling skulle väl hjälpa? Nix! Utplanat igen, remiss för en veckas cellgifter. Då sjönk det i sista stund. Slapp mer cellgifter. Prover varje vecka. Sega värden. Godkänt värde först i april. Men... så hade det ju varit kvar någon rest från andra skrapningen hela tiden. Hysteroskopi i maj 2011, tog bort resterna. NU var det väl bra ändå? Efter en hel del argumenterande upphävdes graviditetsförbudet okt 2011. Fuskstartade sep 2011. Har nu gjort 5 misslyckade försök. Men vår historia har vi nu fått påbörja utredning nu. Tog FSH, TSH och prolaktinprover idag. Fast de där proverna syftar väl mest till att få reda på om jag har ägglossning och det vet jag redan att jag har via ÄL stickor.
Däremot var slemhinnan vid ÄL i slutet av aug 2011 bara 3.5 mm och saknade treskikt. Så jag misstänker att det är där felet ligger vilket kanske inte är så konstigt efter 4 operationer (första operationen var myomborttagning 2009 och hade inget med molan att göra men dess ärr var orsaken till att molavävnaden satt fast så hårt). Tiden är fruktansvärd! Har en hemsk tidsångest och rädsla för att några år till passerar och sen är det definitivt för sent. Rädd för att OM det skulle funka, råka ut för liknande igen. Och samtidigt går tiden långsamt mellan varje mål, varje ägglossning, varje mens och nu varje utrednings och behandlingspunkt.
Molatråden har också funnits länge och varit rätt aktiv men nu känner jag att alla där har kört om mig, blivit friska, blivit gravida, fått barn. Nu är jag också friskförklarad från molan och har kommit i en ny "problemfas". Och ni verkar vara ett gôtt gäng, som vi säger i Göteborg!
Någon här som bara fått behandling för att tjocka till livmoderslemhinnan, alltså inte för IVF? Någon som saknat men fått tillbaka sitt treskikt efter behandling? Någon som haft tunn slemhinna efter operation(er) och ändå fått upp tjockleken? Jag har sånt litet hopp kvar att det ska bli bra tillslut och önskar bara att det gått bra för någon annan som varit med om liknande.
//L
Oj, vilken pärs du varit igenom! Hoppas allt bara blir bättre from nu! Jag tror kanske östrogenbehandling kan hjälpa till att göra slemhinnan tjockare, tror jag läst det någonstans. Värt att kolla upp!
Välkommen hit!