• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Irmeline
    ifyouweremine skrev 2010-10-25 00:07:26 följande:
    Hmm brukar ni få en liten, liten blödning i samband med ägglossning? Det är tydligen vanligt, läste jag. Det är en blödning som uppstår när ägget släpps (det är dock vanligt att man inte märker av blodet varje månad). Och jag fick ju en liten strimma blod på pappret igår kväll som sagt. Men betyder det i så fall att ägget släppte redan igår? Det var ju först idag som äl-testet var positivt. Igår var det ju bara nästan lika starkt.. och som jag förstått det så sker ägglossningen inom 24-48 timmar efter att äl-testet visat positivt. Gud så förvirrande detta är.. och egentligen kvittar det ju, för vi sexade både igår och idag, men känns bara som det vore gött att veta.
    Jag fick lite rosa på pappret den dag jag kände att jag hade äl, vilket även stämde med äl-beräknaren, hade inte stickor.
    Hade sex samma dag och det tog sig, plussade två veckor senare.
    Inte 100% på att det var äl, men det kändes som om det var det, och stämde med plusset två veckor senare.
  • Saftmedbulle

essalady: jodå, det haar kommit lite blod för mig vid ägglossning (någon enstaka gång) och som mallanis mycket riktigt påpekar är det bättre att vara lite för ÄL än efter med sexandet.

MD77: Spännande! Vi hoppas det tar sig den här gången!

Jojjo55: Det är klurigt det där med mensen. Min spelade mig en del spratt också.

Ernlia03: Vad skönt att du inte mår illa. Mitt illmående har lugnat sig lite... Ska på inskrivning nästa vecka (längtar!).

mallanis: Tack för tipset!

Gris78: Hur går det? Fick ni till något i sänghalmen?

simtim: Ja, testa CB.s... Man blir så himla glad själv när man ser den där glada gubben (även om jag bara sett en enda i mitt liv, men kul var det)

• simtim
    Saftmedbulle skrev 2010-10-25 17:14:48 följande:
    essalady: jodå, det haar kommit lite blod för mig vid ägglossning (någon enstaka gång) och som mallanis mycket riktigt påpekar är det bättre att vara lite för ÄL än efter med sexandet.

MD77: Spännande! Vi hoppas det tar sig den här gången!

Jojjo55: Det är klurigt det där med mensen. Min spelade mig en del spratt också.

Ernlia03: Vad skönt att du inte mår illa. Mitt illmående har lugnat sig lite... Ska på inskrivning nästa vecka (längtar!).

mallanis: Tack för tipset!

Gris78: Hur går det? Fick ni till något i sänghalmen?

simtim: Ja, testa CB.s... Man blir så himla glad själv när man ser den där glada gubben (även om jag bara sett en enda i mitt liv, men kul var det)
    Har köpt CBs digitala äl-test idag....  
  • Gris78

Saftis - ja fick till det men inte två dagar i rad tyvärr vi var båda alldeles för trötta. Blev inte med en dag emellan heller.  

Essalady - det låter bekant med den där lilla lilla blödningen har inte lagt på minnet när den kommit i jämförelse men ÄL tyvärr... ska tänka på det nästa gång.

Är det någon som vet om tidigare ÄL betyder att man har BIM tidigare?? Asså tex ÄL 3 dagar tidigare ger 3 dagar tidigare bim dag??

Nu har jag blivit förkyld efter att jag nästan bekämpat Bältrosen, - undrar vad som kommer härnäst?
    Nåt verkar festa rejält på att mitt immunförsvar ligger lågt förnärvarande.

• Kattflickan

Gris78: Din cykel är nog lika lång oavsett om ÄL är tidig. den sk. lutealfasen brukar vara rätt konstant sägs det. Lutealfasen är tiden från din ÄL och till din mens (BIM). Jag har en cykel på 28 dagar och ÄL på typ dag 10-11, dvs. rätt tidigt. Finns inga nackdelar med det så vitt jag vet, förutom att väntan till BIM blir lång

Mellanis: Ja, det var på KUB-testet som de såg att vårt barn hade problem. Vätskespalten i nacken ska vara under 3 mm för att det ska vara normalt, vår var  6mm. Vi fick högsta risk, 1:2 och då togs moderkaksprov.

Rosavit, hoppas du plussar snart.

Jag har inte märkt av någon blödning vid ÄL, men när jag var gravid tror jag att jag hade en mininidblödning (två små fläckar). 

Jag sitter hemma och väntar på att veterinären ska ringa. Vår katt får sin svans amputerad, hon hade en godartad tumör som bara växte. Hoppas det går bra!

Millan 

• mallanis
    Gris78 skrev 2010-10-25 18:09:09 följande:
    Saftis - ja fick till det men inte två dagar i rad tyvärr vi var båda alldeles för trötta. Blev inte med en dag emellan heller.  

Essalady - det låter bekant med den där lilla lilla blödningen har inte lagt på minnet när den kommit i jämförelse men ÄL tyvärr... ska tänka på det nästa gång.

Är det någon som vet om tidigare ÄL betyder att man har BIM tidigare?? Asså tex ÄL 3 dagar tidigare ger 3 dagar tidigare bim dag??

Nu har jag blivit förkyld efter att jag nästan bekämpat Bältrosen, - undrar vad som kommer härnäst?
    Nåt verkar festa rejält på att mitt immunförsvar ligger lågt förnärvarande.

nästa sak som får fäste på dig är  förhoppningsvis ägget!!!
    Tredje gången gillt!?
  • L Maria

Ingen glad gubbe imorse heller - men har lite mensvärk för tredje dagen i rad, så det mååååste väl vara på gång snart?! Har haft sex varannan dag den senaste tiden, vi kör på det tills det visar något, då ökar vi! Skulle det bli imorgon är det enligt 28-dagarscykel, så det var kanske bara förra som var 26 dagar.

{#emotions_dlg.flower}Spöke{#emotions_dlg.flower}Död{#emotions_dlg.flower}Drömmer{#emotions_dlg.flower}Kräks{#emotions_dlg.flower}Hjärta{#emotions_dlg.flower}Baby{#emotions_dlg.flower}

BIM

Oktober

28 -- Daniela01  Äl 13 okt (oändligt massa försök)
    29 -- MD77  ÄL 17 okt (tredje försöket, första barnet)
    30 -- Rosavit  ÄL 14 okt (tredje försöket)

November
    ~5 -- Pingla77  ÄL ~21-23 okt (6:e försöket, första barnet)
    ~6 -- Gris78  ÄL ~23 okt (2:e försöket, första barnet)
    7 -- essalady  ÄL 24 okt (3:e försöket, första barnet)
    -- emmafemma  ÄL ~ 24-26 okt (första försöket, första barnet)
    ~9 -- MariaF79  ÄL ~ 26 okt (2:a försöket, första barnet)
    10 -- Ansi30 ÄL 27 okt (oj vad blir det nu, försök 7. Första barnet) 
    10 - 14 -- Sanna77  (2:a försöket, första barnet)
    12 -- Astrogirl  ÄL 29-30 okt (försök nr 10, första barnet)
    12 -- The blonde one  ÄL 15 okt (6e försöket..)
    12 -- Inna  ÄL 2 nov (4:e försöker, första barnet)
    12 - Fröken Ellen ÄL 29 okt
    16 -- simtim ÄL ~2 nov (4:e försöket, första barnet)
    16 -- Lillamillan  ÄL 2 nov  (försök nr 14, första barnet)

GRAVIDA
    Mallanis: BF 3 juni 2011. Tredje graviditeten hoppas nu på första barnet.
    Irmelie: BF 8 juni 2011. Första barnet.
    Saftochbulle: BF juni 2011. Första barnet
    ernlia03: BF 20 juni 2011. Första barnet

• Gris78

Mellanis - *asg*  ja ett plus vore lustigt, trevligt med nåt positivt med mitt uppenbarlligen hårt ansatta immunförsvar.  Jag hoppas innerligt att du har rätt och att det kommer fram vetenskap som påvisar att sänkt immunförsvar ökar chanserna för att bli gravid. :)

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet